|  |  | 

Тарих Қазақ шежіресі

Көктүріктен тараған Қазақ рулары

Ерзат Кәрібай

Edil  qagan

Көктүрік қағанаты ұлы Ғұн қағанатынан кейінгі көшпенді-әскери жұрттардың құрған империясы. 552-742 жылдарға дейін 190 жылдай дәурен сүрді, билеушы тайпа Ашина тайпасы. Териториясы шығыста Жапон теңізінен батыста қара теңізге дейін; Солтүстікте Сіберия ормандарынан Иран, Қытайға дейін созылған он миллион шаршы километр аумақты алып жатты. Түркі әсілінде Ашина бастаған ондаған тайпалар одағының аты болатын. Тегі Ғұндар мен Сақтардың бірінен, ең алғашында Нионуан қағанатына қарасты теміршілер болатын, 545 жылы Бумын қаған Терглектер(арбалылар немесе қаңғарлар) Нионуандарға аттанған жасақтарын тосқауылдап талқанын шығардыда 50 мың отбасы Терглектерді бағындырып алдыда 546 жылы Нионуан қағаны анағайды ойсырата жеңді, анағай өзін-өзі өлтірді. Осылайша Көктүрік қағанаты құрылды. Қағанат Алтай тауында шаңырақ көтерді де кейін көшпенділердің қасиетті жұрты болған орталық Мұңғұлиядағы Өтукен тауына орда тікті. Сіра Түріктер кімдер? Олар қандай руларға бөлінген? Бұл сұрақтар әлі жауап таппай келеді.
Түріктердің саны қанша еді?
Егер 50 мың үйлік теле тайпалары 50 мың не онанда көп әскер шығара алады делік, оны жеңу үшін кемі 30-40 мың әскер керек еді, үйіткені Терглектерде осал емес, көшпенді жауынгер жұрт болатын. Түріктердің 40-50 мың атты жасағы болған болса онда 160-200 мың халқы болған деп кесіп айтуға болады. Әлемнің жартысын алған Шыңғыс қағанның Моғұл жұртыда алғашында 150-200 мың ғана халқы бар тайпалар одағы еді, кейін осы Моғұлдардың құрған империясы Моғұл империясы атанып барша көшпенділер Моғұл атанса, соған ұқсас Түрік тайпасы құрған қағанат Түрік қағанаты атанып соның салдарынан Араб пен Парсы әлеміне күллі көшпенділер Түріктер деген атпен мәлім болды.
Түрік тайпалары
«638 жылы батыс ұлыстар Үкек шадты ібіліс Түрік қаған деген атпен тахқа отырғызды, ол билікті қолына алған соң Теліш қағанмен кескілесен соғыс жүргізді, екі жақта көп адамнан айырылып шегініп кетті. Теліш қағанмен арада жер бөлісі болып іле өзенінің батысы Түрікке, шығысы Телішке тіиді. Құтаршет , Басымыл, Алантойлы, Қырғыз, Хорезім, Шөмекен (Шүмекей) сияқты елдер соған қарады… 651 жылы Ашина қара өзінің ұлы терғұнмен бірігіп жұртын бастап батысқа қоныс аударды, Түрік қағанның жұртын иемденіп кетті. Ордасын екі өгізбен мыңбұлаққа тігіп , «шібара қаған» деген атпен «он оқ Түрік, Нүшбе» елдерін биледі. Оның ішінде Түрік бес чор еді: Бірінші, Шомекен( Шөмекей) ле чор, екінші, Күлік күл чор, Ашына қара қызын соған ұзатқан. Үшінші, Шеп- шад тон чор, төртінші, Түргеш қалач чор, бесінші, Шәніш шопан чор…»( Көне таңнама. 144 тарау. Түрік баяны) .Бұнда айтылып отырған Шөмекен тайпасы Қазақтың шөмекей руы саналады.
630 жылы Табғаштардың таң империясы Шығыс түріктің Елік қағанын қолға түсірдіде 680 жылға дейін тура елу жыл Түрік қағанаты жоқ болды. Таңдықтар шығыс Түріктерді 19 ауданға бөлді. Әр руы бір аудан саналды. Сондағы аудандар Мынадай екен:
«Атық дуаны Ашина руына құрылды, Шішпет дуаны –Шішпет руына құрылды, Сонұн дуаны-Сонұн руына құрылды… баян дуаны… Шал дуаны- Шал-тұл руына құрылды, Атық дуаны Ашина руына құрылды, Чек дуаны- Чек руына (чекті руы) құрылды. Себек дуаны- Себек руына құрылды… Үкек дуаны –Үкекше руына құрылды. Неш дуаны- таднеш руына құрылды. Беріш дуаны- Беріш руында құрылды… Қара дуаны- қара руына құрылды…Бөкен тұтығы –Шөмекен (шөмекей) руына құрылды. Өрлік дуаны- Түргеш руына құрылды. Кертау тұтығы- Түргеш –алаш руына құрылды. Екі өгіз тұтығы- Шеп-шад-тон-чор руына құрылды. Иыңса тұтығы Шәнәш –шопар-чор руына құрылды. Тұзкөл ауданы – Күлік –күл-чор руына құрылды». …» ( Көне таңнама. 144 тарау. Түрік баяны)
Бұнда Түріктерге қарасты 14 рудың аты аталады. Бұлардан басқа Түріктерге бағынышты Ұйғұр, Қырғыз, Қарлұқ, Төленгіт, Сегет, Едіз, Ғұн, Сыр-енда, Ақ сеп, Бүркіт, Байырқу(барқы), Құрықан, Яғыма (Жәйма) , Шығыл(шыбыл), Чұңұт, шада қатарлы түрік тілдес ру-тайпалар және Қидан, Татаб сияқты Мұңғұл тілдес тайпалардыңда аты аталады.
Түрік тайпасына жататын рулардан Шөмекей, Шекті, Беріш, Себек( қазыр беріш құрамындағы ру) ,Түргеш ( түргіс деген атпен Қаңлылардың құрамында) Қазақ арасында күні бүгінге дейін өмір сүруде! Ал Түрік руы Түркі деген атпен Қазақтың алты Руының арасында әлі сақталып келе жатыр. Бұлар ғана емес Түрікпен тілдес, қоныстас Төлес, Қаңғар(Қаңлы), Төленгіт, Байырқы (барқы), Яғыма (Жәйма деген атпен қоңырат арасында), Шығыл( Шыбыл деген атпен Албан және шапырашты арасында) әлі өмір сүруде, Бұл Көктүрік қағанатының нағыз мұрагері Қазақ халқы екендігінің бұлтартпас дәлелінің бірі деуге болады.
742 жылы Басымыл, Ұйғұр, Қалрұқ үш тайпа бірігіп Түрік қағанатын аударып тастады, Ашына бастаған рулардан 100 мыңнан аса адам Себек қатұнның бастауында Таңдықтарға тізі бүгеді. 755-763 жылы Түріктер Таң империясына қарсы көтеріліске шығады, Ашиналарға жиен Ән рұқшан мен ашина Сүйгін бастаған 100 мыңнан аса Түрік, Тоңыра, Қидан сияқты тайпалардан құралған әскерлер Таң империясының шақ-шәлекейін шығарады. Астана қала Чаң-ән басып алынады, Таң патшасы Сі чуань ға қашады. 763 жылға келгенде Ұйғұр қағанатының көмегімен Түріктер көтерілісі жеңіліске ұшырайды, бірақта Таң патшалығы Қытай қорғаны сыртындағы орта Азия мен Шығыс Түркістаннан айырылып тек ішкі қытайға ғана біилігі жүретін елге айналады. Ашиналардан қазыр Қытайланып кеткендер неше миллион адам деген сөз бар. Қытаймен іргелес Ордос аймағында Түрік тайпасы ендігі жерде әлсіз тайпа ретінде айтылады: « Түрік –бұлардың аты –жөні көне кітаптарда көп ұшырайды, кейін бұлардың елі Ұйғұрлардың шабуылына ұшырап торғайдай тозды, қазыр бұлар бәрінен әлсіз ел…916 жылы Түрік пен Тұйғұннан елшілік келді…» (лияу тарихынан) . Ал Қидандардың Лияу патшалығына бағынған Түрік тайпасы 10-12 ғасырларда тарих бетінен көрінбейді. 14 ғасырда Алтын ордадағы «92 баулы Қыпшақ» руларының бірі –Түрік атанады. Өзбек арасындада Түрік деп аталатын ру бар. Қазақ арасындағы алты ру арасында кездесетін Түрік руы осы Алтын ордадағы Түрік руы екені даусыз! Түрікпен қатарлас Төлес тайпасы Қазақтың сегіз руының арасынан бой көрсетеді. Екеуіде тарихы ұзақ әрі даңықты рулар екеніне гүмән жоқ! Ал батыстағы Ашина әулеті Хазар қағанатына билік жүргізеді. Хазар қағанаты құлағаннан кейін барып Ашина түріктерінің қолынан біилік кетеді. Деседе Қазақ тарихы мен адамзат тарихында қалдырған ғажайып іздері ешұашанда өшпек емес!

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: