|  |  | 

Тарих Әдеби әлем

Қатыш дөңі АЗАПТЫ КҮНДЕРДЕН ҚАЛҒАН ІЗ

Жұмат ӘНЕСҰЛЫ7eb51e88be20b5b871cf8c2a3b8499ded9de7ada

17-жылдың кезі еді, Патша құлаған. Увқытша өкіметінің құзыры жүріп
тұрған кез. Елдің солтүстүгінде де, оңтүстігінде де көтерілістер болып,
елдің аласпыран кезді басынан өткеріп жатқан ды. Қаратауды
жайлаған Қоңыраттардың арасынан шыққан Қабақан есімді кісі
аңшылықпен өмірі өткесін "ҚАПҚАН" атанып кетен. Сол Қабекең ер
жеткен ұлы Садақбайды, қызы Хадишаны, сосын он бес шақты жақын
туыстарын ертіп, елден бөлініп, Қордай жақтағы Тереңөзек деген
шағын көлді мекен екткеніне де бір жылдай болып қалған.
Тереңөзектің маңы қалықң қарағай , адам өтетін жер шамалы, өзекке
келетін бір ғана жалғыз аяқ жол бар. Қапан аңшы адам аяғы баса
бермейтін қуысты мекен етіп отырғанымен, тауға шыққанда , бір шама
елдің анда санда Қордай асып бара жатқанын байқап жүр. Кезіккен
біреуінен сұрағанда «Үрімші жаққа бет алып бара жатқанын» айтатын.
Бірде Қабекең мен Садақбай тау ешкісін аулап жүріп, қалың ағаштың
ігшінде бір атты орыс солдатының өлігіне кездесті, Винтовкасы мен
маузері бар екен, бұлар соны олжа деп алды. Сосын әкесі мен баласы
Қордай жаққа тау үстінен барып, шолу жасап қайтқан. Бесін кезі
болатын. Тараз жақтан болуы керек, елу шақты түйеге жүк артқан
қазақ көші Қордай тұсынан өтіп бара жатқан. Көз ашып жұиғанша
болмай Қордайдың тұсындағы төбеге орнатылған пулеметтен тізбек
тізбегімен оқ атылып, әлгі көшті түгел қырып тастады..(Әрине, көшті
қырып салғандар қызыл жағы ма, әлде ақтар жағы ма, ол да белгісіз болып
қалған.
Қапан аңшы мен Садақбайдың зәресі ұшып келген жағындағы тау
тастың арасымен Тереңөзекке қарай ғайып болды.
Тереңөзекке бір күні жалғыз аяқ жолмен елу шақты шинелді орыс
солдаттары келді, Бәрі атты, бір түйеге артқан пулеметі бар. Олар
Қабекеңнің ауылына қосылмай, көлдің бір шетінде түнеп шықты.
Сосын солдаттардың ақ елтірі бөрік киген, бір көзін қара былғарымен
жауып алған бастығы Қапанды шақырып
алып, "бұл жерде неге отырғандығын, және Қордай бұл жерден алыс
па, Қытай жаққа өтуге бола ма?" деп сұрады. Қапан оған орысша

түсінбейтінін айтты. Солдаттардың арасында бір татар бар екен ,сол
солдаттардың бастығының сөзін Қапанға түсіндірді. Қапан сосын оған:
Қордай бұл жерден елу алпыс шақырымдай жер екенін, Қапаннан ьұл
жерде неге отырғандарын, Қордай бұл жерден қанша шақырым екенін,
ол жерден Қытайға қауіпсіз өтуге бола ма" деп сұрады. Қапан орысша
білмейтінін, өздерінің бұл жерде малы жоқ кедей екенін, таудан аң аулап
күн көретінін айтып еді, солдаттардың арасында татар жігіті бар екен,
содаттардың бастығы мен Қапанның сөзін сол аударып отырды. Ақ
бөрік киген, бір көзін қара қайыспен танған бастығы төмен қарап, біраз
ойланып отырды да, " Ертең ертемен Қордай жаққа жолға шығамыз,
сен жолбасшы боласың, бүкіл ауылыңды ертіп аласың" деді де өз
қостарына кетті,
Таң сібір беріп жаңа атып келе жатқан. Садақбай он алты жастағы
қарындасы Хадишаны түйенің қомындағы үлкен қоржынға отырғызды.
Қоржыннан Хадишаның басы да көрінбейді. Қоржынның түбінде анада
ағасы тауып әкелген жиырма оғымен маузер жатыр. Хадиша
жастайынан мылтық атып, аң аулап көрген.Сонымен бірер сағаттан
кейін Қабакеңнің көші жүруге дайын болды. Сол кезде ақ бөрікті
жалғыз көзді ақтардың бастығы келді де "дайынсыңдар мА?" деп
сұрады.Қабекең басын изеді . Сол кезде ақбөрікті жалғыз көзді
командир белінен маузерін суырып алып, Қапан аңшыны басынан
көздеп атып салды. Иіріліп тұрған жұрт жылап, айнала даңғазва
болды. Жалғыз көзді командир сол кезде ақырып "Керек болса, қазір
бәріңді атып тастаймын!" деп ақырды. Жұрт ттың дауысы басылғандай
болған кезде, Жалғыз көзді "Қордайға бізді сен бастап апарасың"
деген. Сонымен ақтың елу шақты отряды да , Садақбайдың көшіде
Қордайға қарай қозғалды. Ақтың отряды жүз елу екі жүз метрдей алда
келе жатқан. Қордайға шамамен бес шақырымдай қалған. Ақ отрядтың
алдында келе жатқан жалғыз көзді командир бі сәтте кілт бұрылып,
қазақ көшінің алдында келе жатқан Садақбайды көздеп атып жіберді.
Садақбай жерге сылқ ете қалды. Осының бәрін қоржынның тесігінен
көріп келе жатқан хадиша түйе жетектеп келе жатқан інісіне жерде
жатқан Садақбайдың винтовкасымен патрондарын әкеп беруді
сұрадыү Түйеші жігіт еңбектеп барып, винтовкамен патрондарды
Хадишаға әкеп берді. Хадиша мерген болатын. Садақбайды атқан
жалғыз көзді командир енді ештеңеге алаңдамай, аяң желіске салып
Қордайды бет алып бара жатқан. Іші ызаға толы Хадиша винтовканы
иығына қондырып, сар желіспен кетіп бара жатқан ақ бөрікті, жалғыз
көзді командирді жүрегінен көздеп, шүріппені басып жіберген болатын.
Ақ бөрікті, жалғыз көзді командир аттан мұрттай ұшып түсті. Ақ
солдаттыр әуелі не болғанын түсінбей қалды, сөйтсе, арттан атып
жатыр екен. Енді қырық шақты ақтар солдаты қазақ көшіне қарай
қылыштарын жалаңдатып, шапты. Олар Хадишаның түйесіне екі жүз

метрдей жақындағанда, Хадиша он рет атып, он солдатты ат матымен
тоңқалаң асырды..
Хадиша енді маузерді қолына алды, атуын біледі.Солдаттардың он
бес шақтысы бұған жүз елу метрдей жақындап қалған. Хадиша
маузермен он рет атып, он аттыны төңкеріп тастады. Ақтардың
қалғандары енді састы. Кейіін шегініп аман қалуға тырысты. Олар бір
кезде алыстап, көз ұшында кетіп бара жатты.
Хадиша он алты жастағы бала қатты шаршаған, әрі жауларынан
құтылған сияқты….Кетіп бара жатқан ақтардың отрядының қалдығына
ұзақ қарап отырып, көзі ілініп кетіпті. Бір кезде біреудің дөрекі орыс
дауысынан оянды, қараса қара бөрік киген мұртты казак бұған
винтовка кезеп төніп тұр екен. "Аха, живая, киргизка!" деді де
винтовкасының шүріппесін басып қалды. Хадишаның көз алды
қарайып кетті, ол енді қайтып көзін ашып, жарық дүниені, көк аспанды
көре алмады. Аңшылардың көшіне шабуыл жасаған солдатттардың шуы
басылғанынына да біраз уақыт өткен. Бір кезде Хадиша отырған түйенің
үстінен винтовканвң дүңк еткен дыбысы естілді. Түеге жегілген арба бар еді,
соның астында Садақбайдың туысы Қолмерген өлген адам құсап жатқан .
Сол мылтық дауысы ойда жоқ жерде швққасын, басын көтеріп қараса,
Түйенің екінші қоржынының үстінде винтовка кезеніп қара сеңсеңді солдат
винтовкасын Хадишаның отырған қоржынға кезеніп тұр екен. Сол ақ, екен,
винтовканың атылған дауысы естілді. Қолмерген де аңшы болатын, бірақ,
аңдарды қонышындағы қара пышағымен атып жығушы еді. Анау солдаттың
Хадишаны атқанын көріп, орнынан атып тұрды да, қонышынан қара
пышағын суырып алып, солдатқа қарай зу еткізді. Қара пышақ солдаттың ту
арқасынан барып қадалған екен, солдат түйенің үстінен сылқ етіп, жерге
құлады. Сөйтіп , Қақпан аңшының көші мен ақтар отрядының шайқасы
осындай трагедиямен аяқталып еді.
Атыс шабыс кезінде әр жерге қашып, тығылып қалған ҚАПАР
аңшының оншақты туыстары бірер күнде жиналып, Қапар аңшының,
Садақбай аңшының, әкесі мен ағасы үшін кек ала білген Хадиша
баланың басына бейіт көтеріп, үлкен белгі соққан. Басына "Қоңырат
батырлары Қапар, Садақбай аңшыға, Хадиша батырға ескерткіш" деп
ескіше сөз жаздырған. Сол кезден бұл бейіт "ХАДИША БЕЙІТІ" деп
аталып кеткен. Кейін 37-жылдары ел мұны "Қатыш дөңі" деп атап
жүрген.
39-жылдар шамасы. осы "Қатыш дөңі" деп аталатын жерге Үрімші
жақтан келе жатқан екі жолаушы дөңнің көлеңкесіне тоқтап, аздап дем
алып алмақ болды.Екеуінің үстіне кигені тәжіктің ала шапаны. Бірақ,
бұлар баяғы осы жердегі үлкен шайқста аман қалған жігіттер екен.
Екінші жігіт алғашқысынан кішілеу екен
-Аға , бұл бұрын "Хадиша бейіті "деп аталатын еді, қазір жұрт мұны
неге "Қатыш дөңі" деп атайды?" деп сұрады.

–Қалқам ау, күн сайын заман өзгеріп жатыр. Бұл жерден сан мың адам
өтіп жатыр. Олар бұл бейіттің тарихын қайдан білсін. Білсек, көзбен
көрген біз білеміз Қайран, қапыда кеткен туыстарым ай! деп, үлкені
Қапқан аңшының, Садақбай аңшының аруағына, ондаған жауынан кек
алған Хадиша батырдың аруағына әлгі екеу құран бағыштады.

Жұмат ӘНЕСҰЛЫ, ақын, жазушы, тарихшы,
ардагер журналист

Related Articles

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

  • Шағын сараптама:Шыңжаң өлкелік үкіметі, шетелге оқушы жіберу жұмысы

    Шағын сараптама 1934-35 жылы жаңа Шыңжаң өлкелік үкіметі құрылған соң шетелден оқу, шетелге оқушы жіберу жұмысы кешенді жүзеге асты. Соның негізінде өлкелік үкімет Совет Одағынан оқитын жас талапкерлерге конкурс жариялап арнайы үкіметтің оқу стипендиясын бөлді, нәтижесінде 1935-39 жылдары ұзын саны 300-ге тарта студент Совет Одағында білім алды. 1935 жылдары Шығыс Түркістандық студенттердің ең көп оқуға түскен білім ордасы- Ташкендегі САГУ еді, атап айтқанда Орталық Азия Мемлекеттік Университеті. Ташкеннен оқыған Шыңжаңдық студенттер Шығыс Түркістанның барлық аймақтарында түрлі қызметте жұмыс істеді, оларды кейін “Ташкентшілдер” деп те атады. 1939 жылдан кейін Мәскеу мен Шыңжаң өлкелік үкіметтің арасы дипломатиялық дағдарысқа ұшырады, соның кесірінен ресми Үрімжі Совет Одағы құрамындағы студент азаматтарды елге шақыртып алды. Білім

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: