|  | 

Қазақ хандығына 550 жыл

Қатаған қырғынына жаңаша көзқарас немесе Есім хан мен Тұрсын хан мәселесі

Қатаған қырғынына жаңаша көзқарас немесе Есім хан мен Тұрсын хан мәселесі

IV ғасыр бойы халық ауыз әдебиетінде жиі еске алынып, тарихи дау туғызып келген бұл проблемаға тарихшылар тек бір жақты ғана пікір ұстанып келеді. Есім ханның Қатаған ұлысына жасаған шабуылын Тұрсын ханның сатқындығымен ақтап алғысы келетіндігі мәлім.

Ал, енді өткенге бір сәт зер сала отырсақ, ортағасырлық тарихшылар Хафиз Тыныш, Әбілғазы Баһадүрлердің еңбектерінде Тұрсын ханның таққа Есімнен бұрын келіп, ел арасында үлкен абыройға ие болғандығын байқар едік. Сонда, Есім хан таққа қалай отырды? – деген сұрақ санада туындайтыны анық. Есім туралы алғашқы тарихи деректерді назарымызға моғол жылнамашылары ұсына алады. XV ғасырда мұсылмандық Шығыс Түркістанда қуатты «нахшбандилік» бағыттағы діни сектаның болғаны мәлім. Бала Есімнің ер жеткен аймағы да шығыс Жетісумен байланысты. Өзі Шығай ханның баласы, билікке әкесі өліп, Тәуекел отырған кезде Есім көбіне Тұрфан билеушісі Әбдірахимнің қасында жүреді. Бұл шақ қуатты Моғолстанның ыдырап, жекелеген ұлыстарға бөлініп жатқан кезі еді. Жаркентте діни сауатын аша жүріп, 1598 туысы Тәуекел ханның Бұхарға жасаған жорығы кезінде ерекше қолбасшылық талантымен көзге түсіп, біраз беделге ие болады. Осы жорық барысында Тәуекел мерт боп, аяқ астынан Есім қолбасшылық дәрежеден бір саты жоғарылайды. Қазақ шежіресіне үңілетін болсақ, Есімнің билікке келу тұсын осы жылмен байланыстыру – ақылға аса сыймайтын іс. Неге десеңіз, толыққанды билікті өз қолына алған жағдайда Тұрсын секілді күшті Орта Азиялық екінші қазақ ханымен әскери қақтығысқа түспеген болар еді. Ал, екіншіден, Тәуекелдің өз ұрпақтары да болатын. 1598-1627 жылдар аралығын Есімнің өзін хан есебінде мойындамаған ұлыстармен жүргізген күресі деп қарастырғанымыз жөн. Оған бір дәлел, Жаркент билеушісі Ахметтің өз елшісімен саудаға байланысты келісімшарт жасар алдында алдымен Тұрсынмен жолықтырып, куәгер ретінде Есімді шақыртқаны. Бір қызығы, «Қатаған қырғынына» дейінгі аралықта жазба деректерде Есім «сұлтан» немесе «кіші хан» лауазымдарымен аталып келді. Оған дәлел ретінде, Әбілғазы Баһадүрдің «Түрік шежіресін» негізге тартамыз. Онда әкесі Арабмұхаммед өлімінен соң, билік үшін тартысқа араласқан 17 жасар Әбілғазының ауыр жарақаттанып, Маңғыстаудағы қазақтарға қашып құтылғандығы айтылады. Келісімен, қазақ қолбасшысы Есімді іздеп, алғысын айтып сәлем беруге келгенінде, Есімнің өзінен бұрын қазақтың үлкен ханы Тұрсынға барып сәлем беріп қайтуын сұрағандығы туралы баянадалады. Біз бұл жерден тарихта талас тудыратын екі билеушінің шынайы лауазымдық деңгейін аңғарған болар едік. Есім өзінен үлкен билеуші деп Тұрсынның сарайына баруын тектен-тек айтпады. Бұл құбылысты дархан мінезбен, не болмаса жасы үлкенді сыйлауымен шатастыруға әбден болмайды. Неге десеңіз, ел арасындағы беделі жағынан Тұрсын хан Есімге қарағанда танымалырақ және билікке ерте келген билеуші еді. Әсіресе, сол заманда көп жырланатын Ноғайлы әдебиетіндегі алты санды Алаш еліне қазақтың Үш жүзімен бірге қарақалпақ, қатаған елдері жатты. Қазақ шежіресінде Қатағанның өзі екі жүзді құрайтыны анық болса, Махмұд Уәлидің қатағанды ең саны көп қазақ тайпасы дегені ақиқат.

Тіпті, бұл заманда Есім мен Тұрсыннан да өзге кіші хандар есебіндегі құдіретті билер болғандығы белгілі. Мәселен, мемлекеттік құрылымы билердің соты негізінде қалыптасқан Ноғайлы Ордасы сияқты, сол елден кеп Кіші Жүзге біріккен 12 ата Байұлы, 6 ата Әлімұлы бірлестіктерінде «би» рөлі елеулі еді. Оған Жиембет жыраудың Байұлы атынан Есімге әскер жинағандығы және оппозициялық күш ретінде өз руымен қарсы көтерілгендігі куә.

 Сондықтан да бұл ғасырдың тарихы Жапонияның билік үшін таласқан екі қуатты сегундықтары Асикага мен Токуганың күресіне қатты ұқсас. Жапон тарихында бұл уақытта мемлекетті бір ортаға біріктіру жолындағы күресті аңғарар болсақ, төл тарихымызда да соны байқар едік. Қалай болған кезде де, екі ханның «ұлы хан» дәрежесі үшін өзара қақтығысының нәтижесінде болған тұтас «Қатаған қырғынын» ұлы геноцид десек, толықтай өз бағасын бере алған болар едік. Қатағандардың («қатақин» терминімен кездеседі) көп санды ел болғандығы туралы тіпті «моңғолдың құпия шежіресінде» де айтылып өтеді. Бұл тайпалық бірлестік Шыңғыс ханның XIII басындағы Отырарға жасаған жорығы кезінде қоңырат (кунхират), уақ(оңгут), жалайыр(джаджират), керей, найман (наймн), қият тайпаларымен бірге қоныс аударып, Арал теңізінің солтүстігіне жайғасқаны белгілі. Қазақ хандығы құрылған тұста тайпалық бірлестіктен үлкен тайпалық конфедерацияға, кейін Жүздік деңгейге көтерілгенін білеміз. Соңғы сатысында Моңғол жазықтығынан келген ұсақ тайпалардың бәрінің «қатаған» атты ортақ атау қабылдап, күшейген тұсы деп қарастырғанымыз жөн. Себебі, орталығы Ташкент болған Арал теңізінің солтүстігінен Сырдария мен Әму өзендерінің аңғарларындағы кең жерлердің бәрі қатаған ханы Тұрсынға қарады. Тұрсынды соңғы Еуропалық зерттеушілер сол жергілікті Шыңғыс тұқымынан шыққан тұлға деп қарастырады. Бұған дәйек ретінде Прага тарих институтындағы ағылшын саяхатшысы Дженкинсонның еңбектерін негізге алады. Ұлы Жібек жолының не себепті тоқтап қалуын анықтау үшін Орта Азияға келген сапарында ең ірі екі қаланың (Қашғар қаласын «кинг» ойраттар болуы мүмкін, Ташкентті қазақтар) жаулап алынуына байланысты тоқырағанын айтады. Әсіресе, Ташкент қаласында қатаған тайпасы туралы сөз қозғалады. Осындай тарихи алғышарттар қатағанның дербес хандық есебінде көтерілуіне толыққанды саяси жағдайлар жасағаны анық. Біз бұдан, Тұрсын ханның кезінде қазақтардың Орта Азиядағы қуатты экономикалық державаға айнала бастағандығын көре аламыз. Себебі, ресейлік архивтерде соңғы жылдарда анықталған Тұрсынның Сібір хандығымен, Қазанмен, Астраханьмен, Қырыммен, Қытаймен, Тұрфанмен, Самарқандпен, Үрімшімен, Ферғанамен сауда байланыстарын орнатқанын көре аламыз. Бірақ, қандай қуатты билеуші болғанымен, Тұрсын ханның шығу тегі талас тудырады. Орыс жылнамаларында ол Жалым сұлтанның баласы ретінде көрсетілген. Махмұд Уәли де Тұрсынның ата-тегіне тоқталар сәтте аса ештеңе айтпайды. Тіптен, Жалымның өзінің кім екендігін анықтау қиын болып отыр. Есім тек Түркістанмен шектелсе, Тұрсын хан Ташкентте ғана емес, Біскент, Йасы (Есімге дейін), кейде Сауран, Әндіжан, Шахрухийя, Сығанақ, Самарқанд қалаларында толық қожалық етті. Бір жағынан, Тұрсынның соншалық күшке ие болуы – Әбілқайыр мұрагері Шайбанидің мерт болып, билікке Аштарханилердің (Астрахань хандығының заңды мұрагерлері) келуімен де байланысты. Тұрсын өмірге келмей тұрып, Ташкент билеушісі Дербістің Баба сұлтанның қолынан қаза табуы, Абдолла мен Баба сұлтанның арасындағы шайқаста Хақназардың ұтымды саясаты, аяқ астынан Шығайдың келіп, Баба сұлтанды өлтіріп, Хақназардың кек айыруы Орта Азиядағы жағдайдың келешек тағдырын анықтап берген болатын. Бұл мерзім Тұрсын сынды билеушіге өте қолайлы еді. Ағылшын тарихшысы Эндрю Петрсон Тұрсынға «қазақтың жаулап алушысы», – деп баға берген болатын. Есім мен Тұрсынның құрған мемлекеттік жүйелері мүлдем бір-біріне ұқсамайтын, бірі – капиталистік, екіншісі – социалистік сипаттағы жүйелер еді. Осындай далалық үлгіде құрылған қос партиялық системаның Шығыс Дешті-Қыпшақта саяси дербестікке ұмтылу жолындағы күресін азамат соғысы деп қарастыруымызға да болады (XIX ғасырдағы АҚШ-та болған солтүстік және оңтүстік штаттардың идеология үшін жүргізген азамат соғысына жақын). Қарапайым халыққа қан қақсатқан соғыстардан гөрі дәулет пен қаржының керектігін жақсы түсінген Тұрсын хан ірі Орта Азия қалаларын өз уысында ұстауға тырысты. Ал, Есім бір орталықтандырылған мемлекет құру үшін халықпен де құрбандыққа бара алатын билеуші еді. Есім көшпенлі өркениеттің, Тұрсын модеризацияланған жартылай отырықшы, жартылай көшпелі өркениеттің өкілі еді. Сол себепті, де бір халық болғанымен, екі өркениет арасында қақтығыс болмай тұра алмады. Оның үстіне қазақ хандығының заңды мұрагері ретінде көрші мемлекеттер көбіне Тұрсынды таныды. Оның дәлелдік негізі Есімге қарсы Бұхар билеушісі Имамқұли, Яркент ханы Ахметпен, Сібір, татар кінәздерімен саяси әрі экономикалық одақ құруында жатыр. Есім өз одақтасы ретінде Әбдірахимді паналайды. Сыр бойындағы қалалар үшін болған Есім мен Тұрсын арасындағы соғыстар жайлы «Имам кули-наме» шығармасында баяндалады. Бұл тарихи шығармадан біз Ыстықкөлдік қырғыздардың да екі жүзді саясат ұстанып, біресе Есім жағында соғысса, біресе Тұрсынға өтетіндігін байқаймыз. Тұрсынмен бітімге келуін Орта Азиядағы билігі мен беделінен сескенуімен байланыстырсақ болады. Ал, саудалық аренада қырғыз тайпалары Тұрсынға тәуелді болғысы келмегендіктен Есіммен одақтасады. Қырғыз ағайындымыздың түсініксіз әскери саясатын XIX ғасырдағы Кенесары бастаған ұлт-азаттық көтерілісі кезінде де көреміз. Бұхарлық шығармада Тұрсынның Есімнің қырғызбен біріккен одақтық әскерін Сыр бойында талқандағанын жазады. Есім хан өзінің әскери әрі экономикалық тұрғыдан өзінің әлсіз екендігін түсініп, өзіне жаңа одақтастар іздей бастайды. Соған орай 1626 жылы Есім өз елшілерімен Тұрсын ханның Ташкенттегі сарайына келіп, ымыраға келу, бейбітшілік туралы шартқа қол қойғаны бар. Оның үстіне Еділ қалмақтары (торғауыттар) әскери шатырларын Ырғыз, Жем, Ойыл, Сағыз өзендерінің жағаларына тігіп, Шекті, Шеркеш, Қарасақал руларын оңтүстікке тықсырып, қазақ астанасы Түркістанға жақындай бастаған кез еді. Бұның алдын алу үшін 1627 жылы Есім әскер жинап, қалмақ әскерін тізе бүктіруге аттанғанда, Тұрсын ханды тарихшылар Есімнің астанасы Түркістанға шабуыл жасады деп көрсетеді. Бұл тарихта I Петрдің Варна түбіндегі шайқаста жеңіп тұрып, аяқ астынан Москваға кетіп қалуы секілді сәл түсініксіздеу әрі көлеңкелі тарих тұсы. Қалмақтарды қирата жеңген соң, көп уақыт ойрат шабуылынан мазасы әбден кеткен Кіші Жүз және Арал қазақтарының бір ауыздан Есімді хан есебінде көтергендігі белгілі. Өзінің одақтасы ретінде Есім көбінесе рубасылары мен беделді ақсақалдарды қасына тартып, Тұрсынға қарсы әскер жинауға тырысты. Тұрсынның шабуылын сылтаурата отырып, сол жылы Сайрам түбіндегі шайқаста өз қарсыласын күйрете жеңеді. Өзбек тарихшылары бұл соғыстың Тұрсын хан үшін жеңіліс боп кетуін әскерінің ұйымдаспағандығымен, аздығымен және күтпеген кезде болғандығымен көрсетуге тырысады.

Оңтайлы сәтті керемет пайдаланған Есім хан Ташкентке салтанатты түрде кіріп, көп ұзамай Тұрсын ханның сенген тірегі – көп санды Қатаған елін қыруға көшеді.

 Ресей Ғылым Академиясы Есім ханның бұл әрекетін көп жылдан бергі Тұрсын ханға қарсы жиналған кері эмоционалды әсердің психологиялық тұрғыдан көп болуымен салыстыра зерттеуге талпынып келеді. Аз уақыттың ішінде Сыр өзені қан сасып, Қатаған елі өз таңбасымен тарих сахнасынан өшеді. Қашқан бөлігі Аштарханилерді паналап, парсыланған болса, қолға түсіп қырылудан аман қалғандары Орта Жүздің қоңырат тайпасына «жетімдер» рулық бөлімшесі боп еніп, Ұлы Жүзде «Шанышқалы» атымен ғана сақталып қалды. Әсіресе, қоңырат тайпасының Арқадан Сыр бойына қоныс аударуы да «Қатаған қырғыны» оқиғасынан соң Есімнің бұйрығымен іске асқан саяси процесс болатын. Тарихтағы «қатаған қырғыны» кінәз Олегқа салық төлеуден бас тартқандығы үшін древляндардың қырылғанына қатты ұқсайды. Жеңіс тұғырына жету үшін, жолына бейбіт халықтың қанын төккен Есімнің бұл әрекеті – әскери өнер үшін жеңіс боп есептелгенімен, қазақ халқы үшін шын мәнінде жеңіліс еді. Қос ханның билік жолындағы соғысының зардабының бүтін елге тигені – өкінерлік жайт. Егемендік пен тұтастық жолындағы бабаларымыздың білместікпен жасаған әрекеттері келешек ұрпақты бірлік пен ұйымшылдықта болуды тәрбиелейді деп ойлаймын.


Оралбек ЫСҚАҚ, «АДЫРНА»

Related Articles

  • БҰЛАНТЫ-АҢЫРАҚАЙ ШАЙҚАСТАРЫ: ЖАЛҒАНЫ МЕН ШЫНДЫҒЫ

    БҰЛАНТЫ-АҢЫРАҚАЙ ШАЙҚАСТАРЫ: ЖАЛҒАНЫ МЕН ШЫНДЫҒЫ

    СӨЗ БАСЫ «Совет өкіметі тұсында қазақ тарихы бұрмаланып, теріс түсінік берілді» деген сөз жиі айтылады қазір. Басылым беттерінде болсын, тарихшылардың бас қосқан жиындарында болсын. Жалғаны жоқ, анық еді. Куәміз, 70-жылдардағы қазақ тарихы оқулығының қалыңдығы пышақтың қырындай ғана-тын. Оның өзі мардымды оқытылмады. Бұл шежіреміздің отар кездегі күйі еді… Ал қазіргі тарихымыз бұрынғыдан да бетер сорақы жағдайға түсті. Білім мен ғылымға көңіл бөлудің орнына бүгінгі қазақ ру-тайпа ұймасынан шыға алмай жүр. Осы күні әркім өз аталасының немесе бабасының би болғанын, жырау не батыр болғанын ойдан шығарған жалған деректерімен үздіксіз насихаттап, кейін оған сан миллиондаған қаржы шашып, кітап шығару, ас беріп, кесене, ескерткіш орнату сықылды т.б. берекесіз істің соңына түскен. Өкінішке қарай, жағымсыз

  • Тарбағатайдағы ұлт-азаттық күрес

    Тарбағатайдағы ұлт-азаттық күрес

    (Осы тарихи оқиғаның  70 жылдығына арналады) Қазақ жерінің шығысындағы Тарбағатай жеріде тарихтың тарғалаң жылдарыныда бөліске түсіп жарымы қазіргі Қытай жерінде қалғаны белгілі. Осы қасиетті топырақ ежелден атам қазақтың құтты қонысы болып келген еді, осы Тарбағатайдың арғы бетінде (1944-1962) жылдарға дейін түрлі тарихи, саяси оқиғалар болып жатты, ішінде ең көрнектісі 1944-1947 жылдар аралығында болған ұлт-азаттық күрестер еді.  Деседе осы күрестер болған қазақтың төрт аймағының екеуінде яғни Алтаймен Іледе болған ұлт-азаттық күрестері туралы көп айтылыпта жазылыпта келеді, деседе Тарбағатай жерінде болған күрестер айтылмай келеді, болған тарих тасада қалмау керек, ендеше Тарбағатайдағы оқиғалар қалай болды? Кімдер қозғалыс бастады? Соңы немен аяқталды? Осы сауалдарға тарихи деректермен сол оқиғаға қатысқан куагерлердің естеліктері , тарихи картиналар арқылы жауап

  • Қазақ-жоңғар дін үшін соғыспаған!

    Қазақ-жоңғар дін үшін соғыспаған!

    Қазақ-жоңғар дін үшін соғысқан дегендер мына дерекке сүйенсе керек: 1691 жылы 6 ақпанда Иркутск қаласында Жоңғар ханы Галдан Бошогту (моңғол. Галдан Бошигт; Қалм. Галдан-Бошигт; 1644 – 1697) елшілерінің Қазақ хандығы туралы әңгімесі. «…Шабармандар: «Осыдан он жылдай бұрын олар, Қалмақ Бушухту ханы мен Казак Ордасы, діні әртүрлі болған. Бушухту хан қалмақтармен және басқа да орда мүшелерімен бірге Далай-ламаға сенеді, ал казак ордасы әсіресе Мұхаметке Қырымдық жолмен сенеді, бұсурмандық жолмен сүндеттеледі. Ал Бушухту хан Казак Ордасына онымен, қалмақ Бушухту ханымен және Орданың басқаларымен бір Далай Ламаға бірігіп буддаға сенсін деп жіберді. Сондықтан да олармен жанжал туындады, өйткені олар қалмақ жолымен Далай-ламаға сенгісі келмеді, осының салдарынан үлкен шайқастар болып, Бушухту хан олардың көптеген

  • БӨРІНІҢ АТЫН АЛҒАН ИТЕЛІ МЕН МОЛҚЫ

    БӨРІНІҢ АТЫН АЛҒАН ИТЕЛІ МЕН МОЛҚЫ

    («”В”дыбысының өмірі» мақаласынан үзінді) Ворг(ворк). Бұл кәдімгі көк түсті және осыған байланысты бөріні білдірді. Бөрі деген сөздің өзі көк түсті ұғындырады. Ворг(ворк) сөзі В дыбысының “ұб, об, аб, ба, бо, бұ, ұ, у” болып түрленуіне сай, бурғ, ворғ, буры, влуе, бөрі, бөрік, волк сөздерін тудырды. Волк – өлекшін. Влуе(бөре, бөле) – ағылшын тіліне көк түсті білдіретін атау ретінде ғұндар жағынан енді. Волф(бөріп) сөзі оларда бөріні білдіреді. Бурыл түс те көк түсті негіз етеді. Қазақта “бөріктіріп қырады” деген сөз бар. Бұл біріктіріп қырады деген мағынаны береді. Қазақтың бірігу деген сөзінің әубаста туылуына да бөрілердің азығын ұстаудағы ұйымшаң әрекеті әсер еткен. Волк(бөрғ) – Шығыс Еуропа жерінде бөріні білдірді. Волк сөзі болғ, болқы

  • ТҰҒЫРЫЛ ХАННЫҢ ӘЛЕМДІ БИЛЕГЕН ҰРПАҚТАРЫ

    ТҰҒЫРЫЛ ХАННЫҢ ӘЛЕМДІ БИЛЕГЕН ҰРПАҚТАРЫ

    Тұғырыл ханның Нылқы шамғұн(санғұн), Еке(Үкі), Тайбұға деген үш ұлы болды. Нылқы шамғұннан тараған әулет Торғауыт, Қалмақ, Абақ-Сахара қатарлы ордалардың билеушілері болса, Тайбұғадан тараған әулет Сібір, Төмен хандықтарын биледі. Тұғырыл ханның інісі Жақа қамбының қызынан туған жиендер Ұлы Моғол ордасын, Қытайды, Иранды билесе, өзінің Құлағудан туған жиендері Иранды тағы дүбірлетті. Тұғырыл ханның ұрпақтарынан Қазан, Қажы-Тархан(Астрахан), Қасым хандықтарының тағына отырғандар да болды. Қырым хандығын билеген Тұғырыл хан ұрпақтары тұтас Жошы ұлысындағы барлық хандықтарды шеңгелінде ұстады. Жошы ұлысынан шыққан хандықтардың тәуелсіздігін қорғау жолындағы шайқастарды ұйымдастырушы болды. Қырым хандығын билеген Тұғырыл ханның ұрпақтары Қырым хандарының есімінің бәрінде Керей қосымшасы бар. Бұл туралы Орыс зерттеушілері екіге жарылады. Бірі, Қажы -Керейді Тұғырыл хан әулетінен десе, бірі

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: