|  | 

Руханият

ҰЛТТЫҚ ҚҰНДЫЛЫҚТАРДЫ ЕСКІРДІ ДЕП КІМ АЙТТЫ?

Qazaq
Алматы қаласы Дін істері жөніндегі басқармасының қолдауымен "Дін
мен дәстүр" жобасы аясында "Адырна" ұлттық-этнографиялық бірлестігі
халқымыздың рухани  құндылықтарын насиxаттауда біршама іс шаралар
өткізді.
Жақында әнші-күйші, композитор, тариxшы-этнограф, өнертанушы,
жазушы, киногер сценарист Ерлан Төлеутаймен Сапарғали Бегалин
атындағы мемлекеттік балалар кітапханасында тамаша бір кездесу өткен еді.
Ұлтымыздың мақтанарлық рухани құндылықтары көп. Солардың бірі
де бірегейі қазақтың салт-дәстүрлері. Бұл кездесу қазақ ұлтының салттары
туралы тақырып аясында өрбіді. Қазақта салт-дәстүрлер көптеп саналады.
Әрқайсысының маңызы мен орны да ерекше. Мысалы: «шілдехана», «тұсау
кесу», «арыздасу», «асату», «ашамайға отырғызу», «ат-тон айып төлеу»,
«әулие аралау», «бесікке салу», «бесікті аластау», «жеті атаны білу»,
«мойынға бұршақ салу», «мүшел жас», «сауын айту», «сүйек жаңғырту»,
«жылу жинау», «сыңсу», «балаға есім беру», «иткөйлек кигізу», «бал ашу»,
«бала асырап алу», «бәдік айту», «бәсіре», «бауырға салу», «қыз көру», «құда
түсу», «жасау дайындау», «беташар», «ұрын бару», «айттыру», «бата беру»,
«тойбастар айту», «тойтарқар айту», «тасаттық», «енші беру», «естірту»,
«жоқтау айту», «тоқтау айту», «көңіл айту», «көрімдік беру», «сүйінші
сұрау», «жамбы ату», «әмеңгерлік», «жесір дауы», «жылу жинау», «көтерме»,
«құн талап ету», «қонақ күту», «баланы қырқынан шығару», «орамал тастау»,
«тамыр болу», «шапан жабу», «қалың мал беру», «тоқым қағар», «құйрық
майлау», «тырнақ алды», тағысын тағылар. Қазақтың салт дәстүрінің саны
нақты қанша екені белгісіз. Мысалы тек тойлардың түрлері қаншама
десеңізші! Мысалы «құйрық ботқа», «бауыр аяқ», «тырнақ алды» т.б.
Ерлан Төлеутай қазақ салт-дәстүрлері туралы көптеген қызық
әңгімелер айтты.  Ғалым нақты деректер келтіре отырып сөз сөйледі.
Мысалы деді ол, жазушы Сәбит Мұқанұлы «Өмір мектебі» шығармасында
тойдың «Бесікке салар» деген түрі туралы былай деп жазған:  «Бесікке салар»
аталатын тойға арнаулы қой сойылды да, Сибанға қараған үш ауылдың
қатын-қалашы түгел шақырылады. Бесікке бөлер алдында балаға «иткөйлек»
аталатын, арқа жағы жырық көйлек кигізеді де, (ол – бала «ит», «рахитта»
аталатын ауруға шалдықпасын деген ырым) баланы жеті кемпірдің
тақымынан өткізіп ап, содан кейін, туған балалары тұрақты болған кемпір
ғана билейді… Одан кейін, «етіне жара түссе тез жазылады» деп, қырық күн
тұзды сумен ғана шомылдырады екен, «денесі тығыз және оңтайлы боп
өседі» деп, қырық күнге дейін, бесіктен шешілген сайын «сылау май»
аталатын, тортасынан айырылған маймен денесін түгел сылап, «өс, өс!..» деп,
қырық күнге дейін бесіктің қасына шам жағып қояды екен.
Қырық күн толғанда, баланың «ит көйлегін» шешіп алады да,
иттің мойнына кигізіп, ауылды жағалай қуады да, содан кейін көйлекті
ит мойнынан алып, өртеп жібереді, баланы одан кейін бөлерде қырық

қасық сумен шомылдырып, ол суды қырық қатынға түкіртіп, адамның
аяғы баспайтын жерге төктіреді екен…»
«Сүйіншіден көңіл айтуға дейін» атты кітапта «Тұсаукесер» салты
туралы жазылған: «Кейде ата-ана жас бүлдіршіні қаз-қаз тұра бастағанда:

Ала жіпті есейін,
Тұсау қылып кесейін.
Кәнеки жүрші бөпешім,
Тәй-тәй бөпем,
Тәй бөпем…

деп «Тәй-тәй» (Тұсаукесер) жырын айтатын сәттер де болады».
Ғалым дәстүрлердің байырғы заманнан келе жатқандары туралы
ослайша нақты деректер туралы айта отырып жұртшылыққа қызғылықты
түрде баяндады. «Енші алу» салтының байырғы рухани құндылық екенін
«Қобыланды батыр» жырынан үзінді оқып дәлелдеді:

Қобыланды бала келеді,
Көктімге сәлем береді:
«Еншісін бөліп Құртқаға,
Бәрін де беріп жатырсың,
Бергенің маған не?» – деді.

Бұл үзіндіден біз нші беру салты «Қобыланды батыр» жырының байырғы
заманда пайда болғанын және түрлі-түрлі болғанын бәле аламыз деді ғалым:

Көктім аймақ атасы:
«Шырағым балам кел! – дейді.
Бергенім саған біл,  дейді,
Төбеңде тұрған төрт бұлыт
Еншің балам, сол, – дейді.
Жаз болса, шығар күн жақтан,
Қыс болса, шығар жел жақтан
Шырағым, балам, сен, – дейді,
Тапсырдым сені соған – деп,
Енді атыңа мін», – дейді.
Ғалымның айтуы бойынша осындай салт-дәстүрлер қазақта баршылық.
Ғалым Ерлан Төлеутай әңгімесін ары қарай түрлі салттар туралы айта келіп
тағы да тағы да керемет мысалдар келтіре отырып өрбітті. Аруаққа сыйыну,
туралы да айтты. Басқа да салтар мен жһн-жоралар туралы айтуды да
ұмытпады. Ат баптау, ат тұлдау, әмеңгерлік,  сауын айту, сыбаға тарату,
сәлемдеме жолдау, жарыс қазан, кіндік шеше, тіл-көзден сақтану,  т.б.
салттар туралы керемет сөздер айтты.
Ғалым қазақ салттары туралы шетелдік ғалымдардың естелігін де
қызықты да нақты оқиғалар негізінде дәлелдеп берді.Мысалы: Қарапайым
қазақтар хан, төре-сұлтандармен амандасқанда оларды «Алдияр» деп атап,
екі қолын кеудесіне, немесе тізерлеп тұрғанда оқ қолын оң тізесіне қоюы
шарт болған. Төремен жол үстінде кездесіп қалған жағдайда қарапайым қазақ
атынан түсіп бір тізесін бүгіп амандасуы керек болған. Ал төре оң қолын
оның иығына қойып: «Аман ба?» деп жауап беретін.

Хандар елшілердің иығына да қолын қойған. 1756 жылы Кіші жүздің
ханы Әбілхайырдың ордасында болған елші Джон Кестль былай деп естелік
қалдырған: «Тез өткен үш сағаттай уақыт алған қабылдау барысында хан
менің иығыма қолын қойды. Кейін білуімше бұл адамды силаудың ең үлкен
көрінісі екен».
«Тоқтау айту» салты туралы ғалым мынадай бір қызық мәліметпен
бөлісті: Ғалым Шоқанның атасы Уәли хан қайтыс болғанда Байдалы шешен
жоқтау айтпақ болған Айғаным ханшаға: Сіз жоқтау айтпақсыз, ал мен сізге
тоқтау айтайын деп өлеңмен былай дейді::
– Қайрат деген қыран бар,
Қайғыға тізгін бермейтін.
Қайғы деген жылан бар,
Өзекті шағып өртейтін.
Үміт, сенім тілек бар,
Қуантып, қуат алдырар.
Жылау деген азап бар,
Қуартып отқа алдырар.
Мен қайғыңды қозғағалы келгем жоқ,
Қайратыңды қолдағалы келдім.

Бұндай сөздерді естіген Айғаным ханша шешенге ханның Көксырғанақ деген
атын сыйға тартқан.
Осындай қызықты да мазмұны терең әңгімелерді жиналған көпшілік
ұйып тыңдады. Ғалымның аузынан естіген әңгімелеген ғалының мына
мәліметтері кімді де болса бей-жай қалдырмағаны анық. Ерлан Төлеутай
«Бата беру» салты туралы да қызықты етіп баяндай білді. Атақты Аңырақай
шайқасында ерлігімен аты шыққан Қойгелді батырға Төле би былай деп бата
берген екен:

Аталы ұлдың сөзі баян-ды,
Атасыз ұлдың сөзі шаян-ды.
Аталы ұл Қойгелдім,
Ел үшін неден аянды?!
Желкесін үзді сұм жаудың,
Дегенде қатер таянды.
Олжа әперген еріңе
Саялат елім саяңды!
Қойгелдім, жай қолыңды,
Алла оңғарсын жолыңды!…
Ата жолын қуған ұл
Алашқа әмсе пана бол!
Ұлдарына аға бол!
Қыздарына пана бол!
Қойгелдім әмсе қыран бол,
Ел-жұртыңа ұран бол!
Жоңғарларға қарсы жорыққа аттанбақ болған Райымбекке анасының
берген батасын да ғалымнан естіген көпшілік дән риза болды:

Қолыңды жай құлыным,
Жәрдем болсын құдайым.
Медет тілеп пірлерден,
Жаратқанға жылайын.
Ғайып ерен, қырық шілтен,
Адасса жолға салып жүр,
Сыртыңнан қорғап бағып жүр…
Жауға аттанып барасың,
Анаңның құрттың шарасын.
Қалмақтан кекті алдырып,
Жазғайсың көңіл жарасын.
Сескенбей жүр шырағым,
Атаңа жетіп барасың.
Жаратқан ие қолдасын,
Жолбарыс болсын жолдасың!
Ерлан Төлеутайдың айтуынша қазақ басқа халық өкілдеріне де, тіпті
қарақшыларға да бата беретін болған. Мысалы Домалақ Ана әулие атанған
Нұрила Мақтымағзамқызы өз ауылына келе жатқан қарақшыларды көріп
кемпірдің киімін киіп отыра қалады. Жөн сұраған қарақшыларға жылқыға да
жылқышыларға да тимеуін ескертеді. Бірақ олар Домалақ Ананың айтқанын
тыңдамай жылқыны қуып кетеді де тасып жатқан Боралдай өзенінің таяздау
жерінен өтпек болғанда суға кетіп қала жаздап әрең дегенде жағаға шығады.
Содан соң Домалақ ананың тегін адам еместігін сезіп қайтып барып кешірім
сұрайды. Сонда Домалақ ана:
– Ендеше қолдарыңды жайыңдар!
Құдай оңдасын, аруақ қолдасын!
Адал жүріп, адал тұрыңдар
Алдарыңнан жарылқасын! –
деп бата беріпті.
Ғалымның білгірлігіне таң қалған көпшілік оның дін мәселері туралы
атйқанына да үлкен көңіл қойып тыңдады. Енді әңгіме …..тақырыбына
ойысты. Қазақ халқының салт-дәстүрлері қоғамның шырқы бұзылмас үшін
керекті күнделікті тұрмыста әрқашан бағыт-бағдар көрсетіп отырған бғдар
шам іспетті болған. Ал, енді әлемде орын алып жатқан бүгінгі күрделі
жағдайда халқымыздың ұлттық рухани құндылықтары рухани жаңғыруға
өзінің оң септігін тигізетіні анық.

Бердалы Оспам

kerey.kz

Related Articles

  • Қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады?

    Қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады?

    Zhalgas Yertay         Қазақстан билігі мемлекеттік тілді дамыту үшін қатаң шешімдерге барғысы келмейді дейік. Бірақ қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады? Соны ойланып көрейік. Қазақ тілін дамыту жайын айтқан кезде Қазақстан билігі қоғамды екіге бөледі. Бірі – тілді дамытудың радикал шешімдерін ұстанады, екінші жағы – қазіргі статус-квоны сақтағысы келеді, яғни ештеңе өзгертпей-ақ қояйық дейді. Бірақ екі жолды да таңдамай, ортасымен жүруді ұсынып көрсек қайтеді!? Батыл қадамдарға барайық, бірақ ол радикал жол болмасын. Қазақ тілін күшпен емес, ортаны дамыту арқылы күшейтсек болады. Яғни адамдар тілді үйреніп әуре болмай-ақ, халық жай ғана қазақ тілі аясында өмір сүруді үйренсін. Негізгі ой осы. Біз осы уақытқа дейін адамдар ортаны

  • Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Фото ашық дереккөздерден алында Өткен аптада Түркияның ұлттық білім министрлігі мектеп бағдарламасына «Түркістан» деген терминді енгізген еді. Шетел басылымдарының жазуынша, бұл атау енді «Орталық Азия» ұғымының орнына қолданылмақ. Білім министрі Юсуф Текин жаңа атау түркі әлемінің бірлігін қамтамасыз етуге бағытталғанын айтады. Оның сөзінше, үкімет оқу бағдарламасынан империялық мағынасы бар географиялық атауларды алып тастамақшы. Ең қызығы, «Түркістан» аумағына Қазақстаннан бөлек, Қырғызстан, Өзбекстан, Түркіменстан мен Тәжікстан жатады екен. Сондай-ақ кейбір басылымдар бұл терминнің Қытайдың батысында орналасқан Шыңжан өлкесіне қатысы барын да атап өтті.  Кейбір ғалымдар «Орталық Азия» термині колониализмнен қалғанын жиі атап жүр. ХХ ғасырдағы әлемдік академиялық ғылымды сол кездегі ірі империялар қалыптастырғандықтан, бүгінде мұндай терминдер мен атаулар халық санасына әбден сіңіп

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

  • ЖАРАЙСЫҢДАР, ӘЗЕРБАЙЖАН

    ЖАРАЙСЫҢДАР, ӘЗЕРБАЙЖАН

    Олар ҚР Ұлттық қорғаныс университетінде орыс тілінде оқудан бас тартқан. Неге солай ? Өйткені олар қазақ тілін таңдаған! Қазір университетте қазақ тілі курстары ашылып жатыр. Айтқандай, Әзербайжандарға тілімізді қолдағаны үшін құрмет пен құрмет. Олар нағыз бауырлас халық екенін көрсетті. Бірақ қазір біздің қорғаныс министрлігіне сұрақтар туындайды. Бұған дейін барлық шетелдіктерді орысша үйретіп пе еді? Біреу не сұрайды? Әйтеуір, білім – қазақ тілін насихаттаудың ең жақсы тәсілі. Ал неге орыс тілінде оқытады? Ал кім үшін? Ең қызығы, осының бәрін тек Әзербайжандардың арқасында ғана білетін боламыз. Ал неге бұрын қазақша оқытпаған, ең болмаса кейбір елдерде. Неге сол қытай тілін орысша үйретеді? Руслан Тусупбеков

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: