«Иманды ұл,ибалы қыз» тәрбиелеу жолы
Бұрынғы дуалы ауыз аталарымыздың сөйлеген сөздері мен істеген амалдарынан имандылықтың желі есіп тұратын.«Жастары иманды елдің – болашағы зор» – деген Ж.Баласағұн.Жас адамды имандылыққа баулу үшін олардың ар-ұятын оятып, намысын қайрап, мейірімділік, қайырымдылық, кішіпейілділік, қамқорлық, адалдық, ізеттілік сияқты әдептік-психологиялық қасиеттерді олардың бойына сіңіру-әрбір отбасының, балалар бақшасы мен мектептің, жоғары оқу орындарының парызы. Адамның жарық дүниеге келуі, өсуі, ержетуі, тіршілік етуі, қартаюы, ата мен баланың қарым-қатынасы, үлкендік пен кішілік, сыйластық, әдептілік пен арлылық, инабаттылық тәрізді маңызды мәселелер имандылықтың маңызды құрамдас бөлігі ретінде ешқашан да назардан тыс қалмаған. Жастардың үлкендерге құрмет көрсетуі, үлкендердің кішілерге ізет білдіруі өмір сүру салтына айналған.Қоғамда берік қалыптасқан осындай көргенділікпен өмір кешу дағдылары жинала келіп,барша адамгершілік қағидалардың, имандылықтың жазылмаған кодекстерінің қалыптасуына негіз болған.Бойына адамгершілік асыл қасиеттерді жинап өскен жасты “көргенді” деп, жүрегінен нұр, өңінен жылу кетпейтін, әрдайым жақсылық жолын ойлайтын, әр істе әділдік көрсететін адамдарды “иманды” деп атаған.Адамгершілік пен имандылық.Бұл егіз ұғым адамзат тарихында қатар өмір сүріп келеді. Өйткені адамдардың өмір сүруінде сенімділік пен турашылдық айрықша маңызға ие.
Егер бұл екі сөздің беретін мағынасы іс жүзіне асса әрбір адам, қоғам, мемлекет баянды,берекелі өмір кешкен болар еді. Мұндай сипатқа қоғамды, жалпы жұртшы-лықты ие қылу, әрине оңай шаруа емес. Дегенмен көп уақыт алса да , бұл сипаттарға қол жеткізуге болады. Халқымыз сырт көзбен емес, жүрекпен ұғатын адамгершілік құндылықтарды жоғары дәріптеген.Имандылық, әділеттілік, ізгілік, мейірімділік мұрат-тарын терең игеруге күш салған. Мал -мүлкінен, дәулетінен иманын жоғары бағалаған қазақ «Ер жігіттің үш байлығы бар: бірінші – иманы, екінші – ырысының тұрағы, үшінші – дәулетінің тұрағы» деп аталы сөз қалдырған.
Ислам дінін мақұл көріп, шариғат заңдылықтарын салт-дәстүрімен қиюластырып, салиқалы өмір салтын қалыптастыруға талпыну арқасында, бүгінде жаһанданудың бет қаратпайтын жойқын желіне жұтылып кетпей отырғандығымыз соның дәлелі бола алады. Қанымыз да,тегімізде бар имандылықты қаншама тұншықтырып жатса да, көкірек көзін ашып жіберсе, қайтадан өз биігіне көтерілері анық.Бірақ, бүгінгі тәрбиеде- жетпей жатқан нәрсенің нақ басында осы имандылық тұр.Оның көптеген себептері бар екені растай отырып,бастыларын атауды жөн көрдім.Бірінші.Қазақ отбасы, бүгінгі құрамында жасұрпаққа имандылық тәрбиесін толықтай игертуге дәрменсіз.Бүгінгі отбасында, кешегі атеистер,коммунистер,
таратылып жүр.Мысалы;«Хадис-ғұрпымыз,
бата,иман т.б. ұғымдар мұсылмандық өркениет жемісі»-деп талдап, мұсылманға дейін қазақта имани тәрбие болмағандай жазады.Осы қалпы қоя берсеңіз, «Исламға дейін өмірден озған қазақтың ата-бабалары-имансыздар»-деуі де мүмкін. -«Исламдағы бала тәрбиесі»деген кітап өте тартымды,тілі жатық екен,неге пайдаланбайсыздар?-деген сауалға,директордың тәрбие жөніндегі орынбасары,қызымның берген жауабы:-Ата,осы тақырыпта жазатын,біздің «ғалымдар»,Ислам мемлекетінде өмір сүріп жатқан қазақтарға арнап жазады.Менің тәрбиелеп отырған балаларым,біріңғай «мұсылман» балалар емес.Оның үстіне,кітапты оқып көріңізші,мектеп,мұғалім,дін қызметкерлерінің тәрбиедегі міндет,мақсаты туралы айтылмайды.Бәрі ата-аналарға сілтенген. «Ата-ананың ең үлкен міндеттерінің бірі-мұсылман үмбеті деген атқа лайық иманды перзент тәрбиелеу»Мұндай бұра тартушылық пен бұлтару кәзіргі мектептегі имандық тәрбиесінде де мол.
Бесінші.Мектеп пән бағдармаларында,
Алтыншы.Қазақтың адамгершілік асыл қасиеттерін ислам дінінің ұстанымындағы жібек мінездер туралы ұғымы байытып,тәрбие діңгегіне айналған.Олар қазақтың ислам дініне дейін пайда болған адамзаттық адами құндылықтарға ешуақытта қарсы келмеген. Сондықтан,оларды бір-біріне қарсы қою,ара жігін тауып сараламақ болу орынсыз болады.Керісінше,оларды бір-біріне қабыстыра отырып,әдістемелік кеңестер жасау, отбасылық оқулық дайындауда,басқа дін ғұламаларының ақылын тыңдау артық болмайды.Мәселен,барлық дінге ортақ,барлық ұлтқа ортақ құндылықтар да бар.Сондықтан,қоғамдағы орныққан басқа дін өкілдеріне,мұсылман дінінің артықшылы-ғын,өзі ұстанған діннен оның осал еместігін,айтқызу қажет-ақ.Олай болмаған-дықтан,кәзіргі кезде,мұсылмандық ғибадаттарды орындау кез-келген адамның қолынан келмейтін «ауыр,қиын» деп түсіндіріп, «төте жолын» көрсетіп жастарды,өз жавғына тартып ждатқандар бар.Бүгінгі Қазақстан жағдайында,осындай кең көсіліп,айналаға тым алыстан көз тастау талабы тұр. Бұл жағынан,тәрбиелеу қазақ тарихында Иасауидің, Алтынсариннің,Абайдың тәрбиелік оқулықтарының тәжірибесі қашаннан бар ғой! Басқаға ұқсатып бас қатыру қажет емес!
Жетінші. Адамгершілік білімі адамдардың дүниетанымын, олардың қызметін және мінез-құлқын, істері мен әрекеттерін анықтайды. Сондықтан да күні бүгінге дейін адамгершілік білімін «білім берудің алтын қазығы» деп түсініп келдік.Осы негізде, адамгершілік-рухани білімді жеке бөліп алып,арнаулы пән де жасадық. Адамгершілік білім беру үшін бар күшімізді салдық та,бердік те!Алайда,тәрбиелеу тек адамгершілік білім беруменшектелмейді екен.Оны бүгінгі жастарымыздың адами тұрпатынан, қасиетінен,әдеп-мінезінен аңғардық.Ендігі кезекте адамгершілік білім беруді,әдеп-иба дағдымен ұштастыру қажет болды.Нақтырақ айтсақ,әдепсіздерді әдейілеп әзірлегендей,көргенсіздер көбейіп кетті. Қорқыт Ата бойынша: «Тәрбиелеу дегеніміз үлгі-өнеге көрсету, әдеп, өнер ұқтыру.»Фараби бабамыз:«Оқыту адамдар мен халықтарда теориялық қайырымдылық дарыту болады, ал тәрбие-білім-білікке негізделген өнер арқылы оларға этикалық қайырымдылық дарыту тәсілі.Оқыту тек
сөз арқылы жүзеге асырылады, ал тәрбие кезінде адамдар мен халыққа білімге негізделген қасиеттерден шығатын әрекеттерді жасауды дағдыға айналдыру…».Айталық,ұлттық тәрбиеде болсын,ислами ұғымда болсын, имандылықты игертудің бір негізі-ұялту амалы.Алайда, жасқа қаншама кітап оқытып, қаншама адамгершілік білім беріп ұялта алмайсың.Ал,қазақтар. «Әй,ұят болады,қой оны!»деген көтеріңкі айтылған жалғыз ауыз сөзбен ұялта алған.Адамның имандылығының өлшемін,қанағатсыз қалыптасқан жағдайда:
Адамгершілік рухани тәрбие-имандылық тәрбиенің бір саласы ғана.Имандылық тәрбиесі-ұлттық тәрбиенің өзегі.Ұлттық тәрбиеде тәрбиенің басқа салалары да қамтылған.Бүгінгі таңда,Имандылық тәрбиесін негізге алған,тәрбиелеу бағдарларын жасаушылар да баршылық.Қандай бағдарлама-бағдар жасағандарымен, ұлтық тәрбие денгейіне жете алмай келеді,әлі де жете алмайды. Себебі ұлттық тәрбиеде біртұтастық деп аталатын қағида бар.Ол тәрбиені бөлшектеп,бұтарлаған сайын,тәрбиелеу ісін жүзеге асыру қиындап,тәрбиелеудің ұлттық құралдарының байланысы алшақтай түседі.Айталық,ұлттық тәрбиеде ән айтсаң да,ойын ойнасаң да,салт атпен серуенге шықсаңда,тіпті санамақ жаттасаң да ақыл-ой тәрбесін де,дене тәрбиесін де,имандылыққа да тәрбиелей аласың.Тек
осы аталған тәрбие құралдарын,адамның жас,жыныс ерекшелігіне сай қолдана алсаң болғаны.Біз осы күнде бір ғана адам тәрбиесін 17-20(патриоттық,еңбек,ақыл-
Әдеп,жібек мінез,иба тек дағдылынып машықтану арқылы игеріледі. Отбасында, мектепте,әлеуметтік ортада сыпайылыққа,әдепке,мінез -құлыққа қойылатын талап, бақылау жаңаша қалыптасып,ол,қауымдық қолдау табуы тиіс.Қазақ. «Қызға қырық үйден тиым,ұлға отыз үйден тиым қойған».Бүгінгі күні сол қырық-отыз үй қандай ұйымдық мекеме екенін,нендей орта қауым екенін ойлаған жөн- ақ.
«Иманды ұл,ибалы қыз», «Құлықты ұл,қылықты қыз» тәрбиелеген ұлттық үрдісімізді жаңғыртпасақ,бүгінгі жағдайымыз(мен мұнда,қыз ұлдарымыздың бүгінгі бейбастақ, көргенсіздігін термелеп не қыламын,бәріңе аян ғой!»)тым мәз болмай тұр.Осы мақсатпен «Әулет мектебі», «Жеңге жезде мектебі»,«Бек ұл,пәк қыз,Айдарлы ұл,тұлымды қыз», «Батыр ұл,батыл қыз,намысты ұл,өрелі қыз» қатарлы отбасылық оқулықтар жазылып,ата-аналарға үлестірілуде.Егер қажет болса мына мекен жайдан олардың электрондық нұсқасын ала аласыздар.
|
Қобдабай Қабдыразақұлы (ғалым-жазушы)
1 пікір
Абайқызы Айна
кітапшалардың электрондық үлгісін аолу мүмкіндігін біле алмаждым.Мекен жайы ашық емес!!