|  | 

Тұлғалар

Қазақтар ғана төре тұқымын Шығңғыс ханнан бері қастерлеп келеді.

Shingishan7“Шыңғыс хан қоңыраттың қызы Бөртеге үйленген еді. Қоңыраттар қазақты құрап отырған үлкен руларымыздың бірі. Олардың 95 пайызы Қазақстанда тұрады. Қағанның өзі керейдің ханы Тоғырылды өкіл әке санаған. Керейлер де қазақтың белді руы. Өткен жылдары сол ескімоңғол тіліне лингвистикалық сараптама жасаған Хасен Қажахмет ағамыз «Бұл қазіргі қазақтардың тілі» деген қорытындыға келген болатын. Халхалар ордалықтарды өздерінің тілдерінде сөйлеген деп соғады. Бірақ, тарихи құжаттар мен ескі бұйымдардың барлығында, тіпті, Шыңғыс қағанның кезіндегі барлық әлеуметтік, әскери атаулар, қалалардың аттары мен теңгелеріне дейін түгел түрік тілінде жазылған. Олардың көбінде Алланың аты аталыпты. Құбылаймен кездескен Марко Поло да ханның өзімен «түрік тілінде сөйлескенін» жазған. Ханның өзі астанасын қаншама қытай-тұңғыстың ішінде отырса да, олардың тілін бұратып «Ханбалық» деп атаған. Туған бауырының есімі Арық Бұқа еді. Бәрі таза түрік тілінде. Айтпақшы, тілі келмеген жергілікті тұрғындар астананы «Дада» деп атаған екен. Қытайлардың «Р» әрпін айта алмайтынын ескерсек, бұдан өзіміздің «дадар» (татар) деген сөз шығады. Жақында Күйік ханның Рим папасына жазған хатын жариялады ғой. Бір қызығы, онда да «моңғол» ханы түрік тілінде ғана сөйлейді. Рашид ад-Дин де маңғыттар мен қоңырат сияқты бірнеше түрік руын ғана «мағұлдар» деп атап өткен. Керей, жалайыр, қият, меркіт, найман, бұлардың барлығы «мағұлдары» (Бөрінің балалары) деп аталды. Бөрі түріктің ғана тотемі! Айтпақшы, орта ғасырда Поляк әскерінің құрамында “Найманская хоругвь» деп аталатын мағұлдардың арнайы жасағы болған екен. «Хоругвь» деген өзіміздің «қорық» (қорғау) деген сөзден шыққан. Ал наймандардың қазақ екені бәсенеден белгілі. Олар бүгінгі спецназдардың рольін атқарыпты. Ордалықтардың кезінде Еропаны шаңдатып, сол Польшада тұрақтап қалған арғы бабалаларымыз ғой. Орыстар осы «хоругвий» деген сөзді қазір әулиелеріне қатысты қолданады. Плано Карпини де қазақтар «Сайын хан» деп атаған Бату ханның өзін ордаға, Күйік ханға аттандырып, қасында екі татарды қосып жібергенін жазады. Еуропалықтар сол уақытта барлық «мағұлдарды» татарлар деп атаған. Ал қыпшақтарды «құмандар» деп жазады. Батуға дейін Рубрук «мағұлдарды» бірде татарлар, енді бірде моалдар деп атап өтеді. Ол да құман-қыпшақтармен бұларды аса араластырмай, ара-жігін ажырата білген. Халхалар туралы бірде-бір сөз жоқ. Оның қасына да түрік тілінде сөйлейтін екі адамды қосып ордаға жібереді. Сондықтан Шыңғыс қаған халха-моңғол болмаған. Орда түгелдей түрік тілінде сөйлеген. Оған сол кезден жеткен “Алтын Дәптер” анық дәлел бола алды. Чингизидтердің көбі де қазақтың арасында ғана қалды. Және қазақтар оларды басына көтеріп, өздерінің заңды ханы санаған. Қаншамаса қазақ хандығы үшін басын бәйгеге тігіп, майдан даласында шәһит болып кетті. Қазіргі халхалар төре тұқымын қырып тастаған. Себебі орларды жат бауыр санаған. Қазақтар ғана төре тұқымын Шығңғыс ханнан бері қастерлеп келеді. Халхалардың орас, торгаут, хошимиут, дюрбет, баргуатт, дарынга, узумчун, харчин, баят, захчин, опет сияқты руларының бірде-біреуінің аты ескі жазбаларда аталмайды. Орданың діні де түріктердің нанымынан туған Тәңіршілдік еді. Кейін ол біртіндеп мұсылмандыққа ауыса бастады. Тағдырдың жазуымен сол кездегі әлемдік өркениеттің орталығын қолдарында ұстаған «мағұлдар» біртіндеп осы мәдениетке бойұсынады. Бұл кезде жұрттың бәрі заманақыр келді деп қатты уайымға беріліп кеткен болатын. Бірақ Алла Тағала батыр бабаларымыздың пешенесіне мұсылман болуды бұйырыпты. Дін өкілдері мен сарайдағы оқымыстылар «моңғолдардың» сол тұстағы биліктегі тобына уағыз жүргізетін. Жаратқанның әмірімен, олар біртіндеп Исламға ықыласпен қарай бастайды. Осы керемет оқиғаны көзімен көрген Ибн Қасир былай деп тебірене жазды: «Биыл 694 жылы Шыңғыс ханның шөбересі Қазан тақта отырып, Әмір Таузының көмегімен Исламды қабылдады. Онымен бірге барлық ордалықтар мұсылман болды. Сұлтан дінге кірген күні қолдағы алтын, күміс пен жақұттан садақа үлестірілді. Өзіне «Мақмұт» деген мұсылман есімін таңдап алған сұлтан жұма күні мешітке барып бұқарамен бірге намазға қатысты. Тәркіленген мүліктің барлығы Бағдат пен оның төңірегіндегі өз иелеріне қайтарылып, әділ төрелік жасалды. Жұрт Бұрындары қайқы қылыш қана ұстаған қаһарлы «мағұлдардың» тәспі тартқанын көріп, Алланың құдіреті мен жомарттығына мадақ айта бастады»….

Жолымбет Мәкіш

Related Articles

  • САРБАС РУЫ ЖӘНЕ САРТОҚАЙ БАТЫР

    Тарихты түгендеу, өткеннің шежіресін кейінге жалғау – атадан балаға жалғасқан ежелгі дәстүр. Шежіре, ұлт-ру, тайпа тарихы – атаны білу, арғы тарихты білу болып қалмастан ұлттың ұлт болып қалыптасуы жолындағы бастан кешкен сан қилы оқиғалары мен ауыр тағдырынан да мол дерек береді. Шежіре – тұтас халық тарихының іргетасы ғана емес, ұлт пен ұлыс танудың әліппесі  саналады. «Қазақ халқы 200-ден аса рудан құралса да әр рудың өз шежіресі болған. Шежірешілер жүз, тайпа, ру, ата тарихын терең талдай білген»(1). Патшалық ресейдің дәурені аяқталар тұста қазақтың мемлекеттігін қалпына келтіруді мақсат тұтқан Алаш көсемі Әлихан Бөкейхан (1866-1937) алғашқы болып қазақ тарихының қажеттілігін алға тартып, башқұрттың әйгілі ғалымы Уәлиди Тоғанмен кездесіпті. Уәлиди Тоған өзінің естелігінде: «Мен бірнеше

  • ТӘҢІРІ ҚАЛАУЫ ТҮСКЕН ЖАН

    Мандоки Қоңырдың туғанына 80 жыл толуына орай «Тәңірі мені таңдады»  Мұхтар Мағауин Мандоки Қоңыр Иштван – отаны Мажарстан ғана емес, күллі түркі дүниесі қастерлейтін ұлық есімдер қатарындағы көрнекті тұлға. Шыңғыс жорығы тұсында Карпат қойнауындағы мадиярлар арасынан пана тапқан құман-қыпшақ жұртының тумасы Мандоки Қоңыр оннан аса тілді еркін меңгерген, бұған қоса зерттеушілік қарымы ерен, Тұран халықтарының фольклорлық-дүниетанымдық санасын бойына дарытқан ғалым. Ол түркология ғылымымен дендеп айналысып қана қоймай, ХХ ғасырдың төртінші ширегінде Шығыс пен Батыс­тың арасында алтын көпірге айналды, миллиондардың ықылас алқауына бөленді. Яки ол халықтар арасын жақындас­тырған мәмілегер, озықтарға ой салған көреген еді. Замана алға жылжыған сайын мерейтой иелері туралы айтылатын жайттар естелік пен өткен шақ еншісіне көшеді. Көзі тірі

  • Нұралы батырдың кесенесі  жөнінде

    Кейінгі кезде Нұралы батырдың кесенесі жөнінде әртүрлі әңгімелер шығып жүрген көрінеді. Оның бірі Моңғолиядан келген бір туысқанымыз басқа бір белгілі жерлесіміздің Нұралы батырдың зираты деп кигіз үй сияқты саман кірпіштен қаланған  әдемі зираттың жанына барып құран оқығанына куә болғанын келтіріпті. Ол жігіттің  көргені де, айтып отырғаны да шыңдық. Өйткені 1982 жылға дейін елдің көпшілігі, оның ішінде  мен де солай  ойладым. Әңгіме түсінікті болу үшін мен сол кездегі оқиғадан бастап баяндайын. Мен 1961 жылы Семейдің  мал дәрігерлік институтын бітіріп келдім. Мені  сол кездегі  С.М. Киров атындағы  колхозға мал дәрігері етіп жіберді. 1962 жылы бұл колхоз «Горный» совхозына айналды. Біз бала кезімізден: «Нұралы атамыздың зираты С.М Киров атындағы колхоздың жерінде орналасқан,   Бабамыз батыр болған кісі, ал оның жанындағы қабырдың  ұзындығы жеті кез, біздің  бабамыздан  да  асқан

  • Алыстағы ағайынның Атамекенге оралу жолын тұңғыш ашқан қазақтың қаһарман қызы

    Ол кім дейсіз ғой, турасын айтсам ол Сағат Зақанқызы. Тоқсаныншы жылдардағы алғашқы көш Моңғолия қазақтартарынан басталған. Сол көшті алғаш бастаған адам Сағат Зақанқызы. Бұған ешкімнің дауы жоқ. Жарғақ құлағы жасттыққа тимей, сонау қиын-қыстау заманында алыстағы ағайындардың жолын ашқан осы адамды қазақтың қаһарман қызы атауымыздың өзіндік себебі бар. “Көш басшысымен көрікті”  “Көргені жақсы көш бастар”  дейді атам қазақ.   Осы екі ауыз сөздің астарына үңіліп қарасақ, онда, үлкен мән мағына бар екеніне көз жеткіземіз.       Бұрынғы ауыл көшінің өзінде, көш басшылары төрт түлік малдың өрісінің жағдайына қарай, әр мезгілдегі ауарайының өзгерісіне сай, көшіп қонуда бір басына жетіп артылар  үлкен жауапкершілік  жүктесе, Моңғолияда тұратын қандастарымыздың бір жарым ғасыр ғұмыр кешкен ел жерінен ,

  • КЕНЕСАРЫ ХАНҒА ТАҒЗЫМ

    Жүз елу жыл! Биыл Кенесары ханның шәйіт болғанына бір жүз елу жыл толды. Кенесары ғана емес. Наурызбай бахадұр сұлтан, Ержан сұлтан, Құдайменде сұлтан. Қыпшақ Иман батыр, Тама Құрман батыр, Дулат Бұғыбай батыр, Дулат Жауғаш батыр, Дулат Медеу би, қылыштың жүзі, найзаның сүңгісі болған тағы қаншама азамат. Қазақ Ордасының ең соңғы жарақты жасағында қалған үш мыңнан астам аламан. Бәрі де шәйіт болды.Кенесары ханның, оның ең соңғы жауынгер серіктерінің қасиетті қаны шашылған ақырғы сағатта төрт ғасыр бойы төре таңбалы қызыл туы желбіреген ұлы мемлекет Қазақ Ордасы шайқалып барып құлады. Алаш баласы сонау Үйсін, Ғұн, Түрік заманынан тартылған, Алтын Ордаға жалғасқан, Қазақ Ордасына ұласқан, Орталық Азия төсінде жиырма ғасырдан астам, ғаламат ұзақ уақыт

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: