|  |  | 

Тарих Қазақ шежіресі

Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

432613316_2860474307449471_4039992340105044145_n
Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты.
Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады.
Тибетте қазақ тарихына қатысты деректер мына кезеңдерге бөлінеді:
Бірінші, Түркі кезеңіне қатысты деректер;
Атап айтқанда түркі қағанаты кезеңінде Тибет жұрты түркі қағандарымен дипломатиялық байланыстар орнатып мәдени, экономикалық ауыс-түйістер жасады. Аталған деректер тибет архивінде жақсы сақталған. Сонымен бірге түркілердің саяси жорығы туралы да аса құнды деректер жинақталған.
Екінші, Ортағасыр түркі кезеңіне қатысты деректер;433050409_2860474270782808_6119169293271386723_n
Түрік, Ұйғыр және Қырғыз қағанатының ыдырауы туралы сонымен бірге Орталық Азия мен Шығыс Түркістан аймағында қалыптасқан хандықтар туралы Тибет деректері жақсы сақталған. Осы кезеңге байланысты үш негізге бөліп қарастыруға болады:
1) Қарахан мемлекеті кезеңі;
2) Шыңғыс қаған кезеңі;
3) Шағатай, Моғолстан кезеңі;
Әсіресе Моғолстан кезеңінде Тибет пен Орталық Азия, Шығыс Түркістан аймағындағы саяси шиеленістер саяси, экономикалық фактордан тыс діни сипат алды. Мұсылман әмірлер Тибет даласына діни ғазауат жасады.
Үшінші, Таяу ортағасыр кезеңінен Қазақ хандығы кезеңіне дейінгі деректер;
Жошы, Шағатай, Моғолстан және Ақсақ Темір кезеңінен бөлек Әбілқайыр ұлысы, Қазақ хандары мен сұлтандары және Жоңғар империясы туралы жеке-жеке деректер өте көп сақталған. Тибет жұрты күшейген шағында айналасындағы халықтарға діни, мәдени ықпал жасап саяси экспансиясын жүргізді. Соның нәтижесінде Жоңғар элитасы арқылы Орталық Азия, Шығыс Түркістан хандықтарына діни ғазауат жариялады. Дәлірек айтқанда Жоңғар элитасы арқылы Шыңғыс қаған империясын қайта тіріліткісі келді.
Төртінші, Қазақ-Жоңғар қатынастары туралы деректер;
Жоңғарларға рухани ықпал жасап бағыт-бағдар беріп тұрған Тибет элитасы сол кезеңге байланысты қазақтар туралы деректерді жақсы сақтаған. Қазақ хандарының сипаттамасы, жорықтары және жоңғарлармен байланыстары туралы айтылады.431697940_2860474300782805_8546488893955079334_n
Бұл кезең туралы қосымша:
1) рухани діни фактор:
Тибеттің рухани көсемдері аймақта қалыптасқан Моғолстаннан кейінгі ұсақ хандықтарға діни ықпалын жүргізді. Жоңғар элитасы әр жорығында Тибеттен бата алып тұрды. Жоңғарлар арқылы Қазақ хандарына жаңа саяси концепция ұсынды.
2) экономикалық фактор:
Бұл кезең жаңа теңіз жолының ашылып Орталық Азия жібек жолы экономикалық белдеуінің құрдымға бет алған кезі еді. Сол себепті Орталық Азиядағы кейбір тарихи сауда кенттері саябырлап, шығыс пен батыстың сауда керуендері тоқтап қалған еді. Есесіне теңіз жағалауындағы балық шаруашылығымен ғана айналысатын кейбір шағын елдімекендер миллион халқы бар жаңа сауда шаһарларына айналды. Жоңғарлар Орталық Азияның сауда-экономикалық кенттеріне үстемдік жүргізу арқылы шексіз күшеюді және империяға айналуды көздеді. Аталған мақсат аясында Тибетте көп құжат сақталған.
Бесінші, 19-20 ғғ. кезеңіне байланысты дереетер;
Қазақтардың тибет жеріне аяқ басуы 19- ғасырдың соңы, 20- ғасырдың басына тура келеді. Алтай мен Еренқабырғадан ауған алғашқы көш Бөке батырдың бастауында Тибет жеріне жеткен еді. Бөке бастаған қазақ көші туралы Тибет мемлекеті Шыңжаң өлкелік әскери губерния мен Орталық үкімет Пекинге түрлі рапорттық хаттар жолдаған. Сонымен бірге аталған көштің Тибет жеріне аяқ басуына қарсы болған тибет үкіметі әскери шабуылдар ұйымдастырды. Нәтижесінде Бөке батыр Тибетте жан тапсырды, қуғыншы Цин әскері қазақ көшін кері алып қайтты. Көшке ілесе алмаған аздаған ел Тибетте қалды, бірбөлімі Тибеттен ары жат елге қашты. Бұл оқиға Алтайдан ауған елден 40 жыл бұрынғы оқиға еді. Кейін қазақтар Бөке мен Шөке салған ізбен Тибетті асып Үндістанға, Пәкістанға асқан. Осы деректер кезең-кезеңі бойынша Тибет архивінде жақсы сақталған.
Өкінішке қарай, қазіргі кезде тибет архивіне қол жеткізу өте қиын, сонымен бірге құжат тілін шешіп оқу да қиындық тудырады. Дегенмен дөп келген әр қиындыққа мойынсал болуға да болмайды. Қытай Ұлттық Ғылым Академиясы, Қытайдағы Тибеттану институттары мен орталықтары және Еуропада сақталған тибет деректері біз айтып отырған тақырыпты одан арымен аша түсуі бек мүмкін. Қазақ қоғамы бүгін болмаса да бір күні Тибет деректерін қаперге алып кешенді зерттейді деп үміттенеміз. Біздікі тек айту, айтпай кетті демеңіздер!
Елдес ОРДА
14.03.2024

Related Articles

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

  • Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Осы уақытқа дейін құпия сақталып келген 106-қазақ атты әскер дивизиясының деректері енді белгілі бола бастады. 1942 жылы дивизия Ақмолада жасақталыпты. Әскери шала дайындықпен жасақталған дивизия 1942 жылдың мамырында, Харьков түбіндегі қоршауды бұзып шығуға бұйрық берер алдында, 4091 сарбазға 71мылтық, яғни 7 адамға бір мылтық және бәріне 3100 жарылғыш оқ –дәрі бәріліпті. Қазақ боздақтарын қарусыз жалаң қылышпен өлімге жұмсауы – «Гитлермен салыстырғанда Сталин солдаттарды өлімге 8 есе көп жұмсадының» айғағы (Михаил Гареев, Әскери академиядан.2005 жыл). “Төртінші билік» газетінің 2016 – жылғы мамырдың 28-жұлдызындағы санында шетелдік архивтерден алынған видеосюжеттегі 106-атты әскер дивизиясы жөніндегі неміс офицерінің айтқаны: «Не деген қырғыз (қазақ) деген жан кешті батыр халық, атқа мініп, ажалға қаймықпай жалаң қылышпен танктерге

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: