|  |  |  |  | 

Көз қарас Мәдениет Руханият Қазақ шежіресі

  Ұлы дала дәстүрі

6ccea822f620a10c9b4c70ecd14bb7dc

Иә,Ұлы дала дәстүрі ғасырдан ғасырға ұласқан  бай мәдениетке ие.Оның ең алғашқысы бүкіл адамзаттың санасына сілкініс жасаған мистикалық дәстүр.Ол табиғат пен тығыз байланыста болды.Ежелгі адамдар табиғаттың әртүрлі қатал құбылыстарына төтеп бере алмады.Адам өзінің әлсіздігін сезінгенде көзге көрінбейтін құдыретке табынып жалбарынатыны анық.Міне осылай дала аңыздары пайда болды.Сол аңыздар адам санасында құдай туралы ұғымды қалыптастырды.Жер сілкінісі,жаңбырдың жаууы,дауыл тұру,сел жүру,найзағай жарқылы.т.б.табиғи құбылыстарды ежелгі адамдар құдай жасады деп түсінді.Созса қолы,шыңғырса даусы жетпейтін күн мен айды ежелгі адамдар құдайдың өзі деп бағалады.Соған мұңын шағып,күш қуат сұрап жалбарынды.Жер бетіндегі ең көне Тәңіршілдік дәстүрінің негізі осы кезеңдерде қаланды.Тәңіршілдікті біреулер дінмен шатастырады.Бұл қате пікір.Тәңіршілдік пәлсафасы тек дәстүрмен сабақтас ұғым.Кеиіннен пайда болған әртүрлі діндердің ықпалына ұшырап діни жоралғыларды бойына сіңіріп алды.Тәңіршілдік дәстүрі табиғатпен тығыз қарым қатынаста кең қанат жайды.Жер бетіндегі қыбырлаған тіршілік иесінің бәрінде жан бар.Жаны бардың иесі бар.Иесі бардың киесі бар.Яғни басқарушы пірі.Ол тіршілік иесін тоқтату үшін әуелі піріне сөз салады.Пір Тәңірден рұхсат алады. Тәңір қандай шешім қабылдаса тағдыр солай шешіледі деп түсінген.Қазақта « пешенесіне не жазылса бала соны көреді» деген тәмсіл бар.Тәңір көзге көрінбейтін тіршілікті басқарушы құдрет иесі.Тәңір деген сөздің ұғымы таңнан іңірге дейін билік жүргізуші құдрет иесі деген түсінік.Ол шыққан таңның арайымен бүкіл жер бетіне тарайды.Яғни жерге,адамға жан беріп нұрландырады.Оның орны көк аспанда деп түсінген.Ежелгі түркілер тәңірден тілеу тілеп,аруақтарды қатты қастерлеген.Жауласқан жақта ата бабаларының зираты болса оны қайтару үшін жанын пида еткен.Аруақ кешірмейді деп түсінген.Тәңірден тілеу тілегенде биік тауға, болмаса биік төбенің басына барып тастарды үшбұрыш  етіп қалайды.Сосын атып келе жатқан таңға қарап,қолын көтеріп, алақан жайып тілеу тілейді.Ал аруах деген сөзді екі мағнада түсінуге болады.Бірі  Ар-рух  «арулап жерленген адамның рухы тірілерді қорғап қоршап жүреді» деген түсінік.Қазақ  әлденені күшке салғанда «я аруах»деп айғайлайтыны  сол себебті.Екіншісі «арың таза рухың мықты ма?» деген мағана.Тәңірдің кең тараған өсиеттерінен жер бетінде әрттүрлі кітаптар жазылып,діндер пайда болды.Тәңірдің он екі өсиеті бар.Бірінші өсиет-адамгершілік.Яғни адамды дініне,нәсіліне,тіліне қарап бөлме.Адамдық қасиетіне қарап бағала,сенім арт.Бұл бүкіл адамзаттың басын біріктіретін құнды өсиет.Бірақ әр халық өзіне ыңғайлы дін жасап өзгелерге үстемдік еткісі келді.Дәл осы жерде адамдар арасында идеалогиялық қайшылықтар пайда болып қантөгіс басталды.Сол қантөгіс ғасырдан ғасырға жалғасып келеді.Бұның соңы адамзат бір бірін жер бетінен жойып жіберумен аяқталатыны ақиқат.Сондықтан адамзат діни идеалогиядан саналы түрде бас тартып,ежелгі тәңіршілдік,дәстүршіл мәдениетке қайта оралуы керек.Бас тарту дегенде дінді түбегейлі жойып жіберу мүмкін емес.Дін бола береді.Бірақ үшінші деңгейге түсуі керек.Бірінші заң,екінші дәстүр тұруы тиіс.Діни идеалогия/қандай ағым болсада/адамның ерік-жігерін әлсіретіп,рухын жойып масылдыққа бейімдейді.Масыл адам қызғаншақ болады.Олар еңбекпен байыған адамдардың табысын қызғанып тартып алғысы келеді.Ашық тартып алса қылмыстық жауапқа тартылатынын біледі.Сондықтан қулыққа барады.Бай адамды үгіттеп әлдебір дінге кіргізіп алу.Кіргізген соң «бауырым» деп басын айналдырып теспей сорады.Дін қазіргі замандағы табыс табудың ең оңай жолына айналды.Діннің атын жамылып қылмыс жасап жүргендер ел ішінде кездеседі.Олардан қоғамды тазарту керек.Қазір оны қолға алмаса ертең олар ықпалды күшке айналып кетеді.Себебі діни фанаттарды пайдаланып мемілекетке қауып төндіретін жат пиғылды адамдар бар.Қазақстан христиан,ислам,будда,католик діндерінің ортасында тұр.Осы қоршаудан шығу үшін Қазақстан әлемге өзінің жаңа діни концепциясын ұсынуы керек.Ол концепция ежелгі адамзаттың басын біріктірген Тәңіршілдік концепциясы болуы шарт.Сонда Қазақстан  Мәңгілік ел идеясын жүзеге асырады.Мәңгілік ел идеясы адамзаттың басын біріктіріп тату-тәтті өмір сүру қағидасы.Ендеше Тәңіршілдік концепциясы халықтар достығын нығайтудағы таптырмайтын құрал.Бүкіл адамзатты қантөгіс пен қызғаныштан құтқаратын бірден бір дұрыс жол осы.

Сұлтан Қаған

 

Related Articles

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

  • Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Осы уақытқа дейін құпия сақталып келген 106-қазақ атты әскер дивизиясының деректері енді белгілі бола бастады. 1942 жылы дивизия Ақмолада жасақталыпты. Әскери шала дайындықпен жасақталған дивизия 1942 жылдың мамырында, Харьков түбіндегі қоршауды бұзып шығуға бұйрық берер алдында, 4091 сарбазға 71мылтық, яғни 7 адамға бір мылтық және бәріне 3100 жарылғыш оқ –дәрі бәріліпті. Қазақ боздақтарын қарусыз жалаң қылышпен өлімге жұмсауы – «Гитлермен салыстырғанда Сталин солдаттарды өлімге 8 есе көп жұмсадының» айғағы (Михаил Гареев, Әскери академиядан.2005 жыл). “Төртінші билік» газетінің 2016 – жылғы мамырдың 28-жұлдызындағы санында шетелдік архивтерден алынған видеосюжеттегі 106-атты әскер дивизиясы жөніндегі неміс офицерінің айтқаны: «Не деген қырғыз (қазақ) деген жан кешті батыр халық, атқа мініп, ажалға қаймықпай жалаң қылышпен танктерге

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: