|  | 

Тарих

КӨКШУЛАН

11092148_424524944374979_5514725352249268357_n
Бұдан кейін Тоныкөк өрен У-тай тауында Фань қазіреттің қасында будда және Кунфуцзы ілімінен көп уақыт сабақ алды. Жегені тау сарымсағы мен саңырауқұлақ және буға піскен күріш болды. Оған буддалық нәзіктіктен гөрі өмір сүру үшін бөрі бүлкек күй кешкен түркілік тегі ұнайтын.
Бөрілер!
Көз алдына бір кездегі дала тағысы бөрілер елестеді. Шұғай құзының бөктерінде, қыстың бұрқасынды күндерінің бірінде, ақтүтек боранмен араласып, бірін-бірі тістелеп ойнап өңшең бір көк бөрілер алыста – тау етегінде жортып бара жатыр еді. Бұл онда басына сусар бөрік, үстіне кең-мол бұлғын ішік киген әкесінің алдында, үлкен құбақан, ақ шағыр аттың шоқтығында отыр еді.
Ақ шағыр ат алыстан бөрілерді көргенде құлағын әлсін-әлсін жымырып, бір түрлі елпектеп, ойқастап, бір орында тұра алмай кетті. Ауыздығын қарс-қарс шайнап, пысқырынып, бір жаққа ала жөнелердей тізгін сүзіп, әкесінің үлкен қарымды қолына есе бермей, тұқырып, тартып барады. Әкесі тізгінді серпе тартып, тебініп, бөрілерге қарай ентеледі.
Қарашы, қарашы, әне бөрілер! – деп қамшысының ұшымен нұсқап, мұның назарын солай қарай аударды.
Көрдім, көрдім әке! – деп Тоныкөк те үлкен күпиген жеңімен сол жақты нұсқап қояды.
Ә, көрдің бе, бөрілердің қандай екенін? Олар қазір тоқ екен. Тегі бір жерден олжалы қайтқандай, деді әкесі өзі де таң-тамаша болып.
Әке, бұлар қайда бара жатыр?
Шұғай тауының теріскейінде өздерінің апандары бар. Олар сонда барып паналайды.
Одан соң қайда барады?
Одан соң етекке түсіп тағы да жем іздейді.
Оларға жем қайдан табылады?
Олар даланың қоңыр аңдарын, төрт түлік малды түгел жей береді. Олардың азығы далада. Түріктерде бөрі азығы мен ер азығы жолында, «таңертеңгі ас Тәңірден» деген мақал бар.
Қызық екен. Олар неге адамдармен жақындаспайды? Қолға неге көнбейді?
Оларға өздері бауыр басқан Шұғай таулары ұнайды. Олар онда еркін, көңілді. Ешкімнің босағасын күзетіп, жуынды-шайындыға, қу сүйекке көз сүзіп телмеңдемейді. Аштан өлсе де далада, жемтігін көрсетпей өледі. Олар намысшыл, қарлы боранға, аязға қайыспайды. Күніне жүз шақырым жол жүреді. Жейтін азығын жер түбінен болса да тауып жейді. Бірақ бәрібір өзінің Шұғай құзы мен Өтүкен тауына қайтып оралады. Қарашы, олар сері, ерке, үйдегі иттерге қарағанда әлдеқайда сергек. Рухы асқақ. Егер олар кісі қолына қараса әлдеқайда тұқымы құрыған болар еді. Өйткені олар тек еркіндікте ғана өмір сүре алады. Тәңір оларды солай жаратқан. Олар – Тәңірдің жердегі бейнесі. Түгел түркінің сыйынатын киесі. Егер көк бөрі киесі болмаса түркілер баяғыда-ақ жер бетінен жоғалған болар еді. Сол секілді көк бөрі киесін ұмытқан күні де түріктер түркі болудан қалады. Түпкі тегінен, киесінен, рухынан айырылған жұрт дүбәрә, құл-құтанға айналады. Олардың ар-намысы азаяды. Рухы семеді. Шексіз жасиды.
Тоныкөк шошып кетті. Бір-бірімен жұлысып ойнап, зар желіп алыстап бара жатқан бөрілердің үйіріне ту сыртына қарап, үндемей отырып қалды. Әкесі де олардың қимыл-қарекетін алыстан бақылауда еді.
Сол жылы қыс ортасы болғанда, солтүстіктің қатты аязы іргеден қысқанда түнделетіп бөрілердің де қараңғы түнде көздері жұлдыздай жарқырап, мал қотандарының маңына келгені есінде. Олар құйрықтарымен шоңқия отырып, тұмсықтарын көкке білеп ұзақ-ұзақ ұлыған еді. Сонда үлкендер далаға шығып:
Жер иесі, мал киесі, көктегі Тәңір қолдай гөр! – деп әр қотан бірді-екілі нысаналы малдарын дала тағысына арнап құрбанға шалды.
Қасқырдың аузы қанамай мал құтаймас.
Бөрі жемей, тойып жемейсің! – деп шалдар жемтіктерді атпен тақымға баса сүйреп ауылдан көз көрім жерге дейін апарып тастады.
Қыстыгүні қатты ашыққан бөрілер өйтпесе қораға шабатын еді. Ашыққан арландарға қандай төбет иттер де қарсы тұра алмайтын. Осылайша әр күні әр ауылдан бірлі-жарым шығын шығып тұратын.
Қыс жайлы болған жылдары бөрілер тек қоңыр аңдармен ғана ауқаттанып, қыстан аман-есен шығатын. Тіпті болмаса қиыр оңтүстікке – Хуанхэ қолатына қарай кететін. Ол жақтан оларға өлжал көп табылатын. Бірақ бәрібір бөрілер өздерінің боз жусанды солтүстігін сүйетін. Хэси дәлізі мен Сарыөзеннің солтүстігін, Қыдырхан қиясынан Каспий қыратына дейінгі маң даланың иісін аңсайтын.
Тоныкөктің есіне ұстазы Меңүтай шора мен Қара қағанның сөйлескен сөздері оралды:
Тістеген жерде тісім, тырнаған жерде тырнағым қалды. Енді нем қалды?
Енді ін түбінде ұлыған бөлтіріктеріңіз қалды. Олардың тісі мен тырнағы енді шығып келеді.
Бәрекелді, онда сол бөлтіріктер үшін ішейік!
… … …
Ол қамыс бойра салған төсегінен атып тұрып, көне кітаптарды оқуға кірісті. Ұйықтай алмады. Алыстағы елін, түркі халқын азаттыққа шығарар жол іздеді…

Тұрсынхан Зәкенұлы facebook парақшасынан алынды

Related Articles

  • Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Фото ашық дереккөздерден алында Өткен аптада Түркияның ұлттық білім министрлігі мектеп бағдарламасына «Түркістан» деген терминді енгізген еді. Шетел басылымдарының жазуынша, бұл атау енді «Орталық Азия» ұғымының орнына қолданылмақ. Білім министрі Юсуф Текин жаңа атау түркі әлемінің бірлігін қамтамасыз етуге бағытталғанын айтады. Оның сөзінше, үкімет оқу бағдарламасынан империялық мағынасы бар географиялық атауларды алып тастамақшы. Ең қызығы, «Түркістан» аумағына Қазақстаннан бөлек, Қырғызстан, Өзбекстан, Түркіменстан мен Тәжікстан жатады екен. Сондай-ақ кейбір басылымдар бұл терминнің Қытайдың батысында орналасқан Шыңжан өлкесіне қатысы барын да атап өтті.  Кейбір ғалымдар «Орталық Азия» термині колониализмнен қалғанын жиі атап жүр. ХХ ғасырдағы әлемдік академиялық ғылымды сол кездегі ірі империялар қалыптастырғандықтан, бүгінде мұндай терминдер мен атаулар халық санасына әбден сіңіп

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: