Гүлзина БЕКТАС. АЛТАЙЫНЫҢ ОРМАНЫНА ҚАЙТА ОРАЛҒАН ҚАРАҒАЙ
(Дидахмет Әшімханұлы туралы бір үзік сыр)
«…Көркем шығармада, мейлі, қанша кейіпкер болмасын, оның басты кейіпкері біреу-ақ. Ол – шығарма атты кең сахнада бүкіл рөлді жалғыз ойнап шығатын ұлы актер – автордың өзі. Ол қай кейіпкерінің аузынан сөйлесе де, алдымен оның характерін ашуға, одан типтік бейне жасауға, сосын шығарманың ішкі иірімінде өзінің өмірге, қоғамға деген жеке көзқарасын білдіруге, адамдар арасындағы күрделі, күресті қарым-қатынастардың сыр-сипатын ашуға ұмтылады; сан түрлі құбылыстарға өзіндік бағасын береді; осы арқылы өзі өмір сүріп отырған ортаның немесе белгілі бір уақыттың психологиялық болмысын көрсетеді» дейді. Мұны айтып отырған жазушы Дидахмет Әшімханұлы. Иә, Дидағаның прозалық бес жинағы бар екен. Бес кітабының да бас кейіпкері өзі. Прозалық шығармалары бесеу ғана болғанымен, салмағы ауыр. Көтерген жүгі жеңіл емес. Ең бастысы, бас кейіпкер жүрген жол, бас кейіпкер салған соқпақ өзгеше…
Қайран, Дидаға! Алпыс бесіңізге санаулы күндер ғана қалғанда бақилық болдыңыз… Сізден қапияда айырылып қаламыз деген ой өңіміз түгілі, түсімізге де енбеген екен-ау! Тағдыр деген осы. Сіздің жарқын келбетіңіз, сіздің өзгеше әлеміңіз, сіз шерткен әдемі естеліктер ғана жанға қуат береді. Біз Дидағаны қаршадай кезімізден бастап таныдық. «Түркістанның» табалдырығын аттаған сәттен біз оған, ол бізге жақын еді. Бізді жақындатқан рухани әлем, рухани кеңістік болатын. Мәдениет әлеміне қалам тербеген алғашқы күннен-ақ Дидаға біздің рухани ұстазымызға айналды.
Әлі күнге алғашқы айтқан сөзі есімде. «Публицистиканың орны бөлек, қалқам! Онда аты-жөні белгілі қанша кейіпкер болса да, оның басты кейіпкері біреу-ақ, ол – халық. Публицист кім туралы, не туралы жазса да, оның негізгі фонында халық тұруы керек» дейтін. Біз сол үрдістен шыға алдық па, жоқ па, білмедік. Бірақ Дидағаның публицистиканың негізгі фонында әлеуметтің бар екенін, әлеуметке қызмет ету жолындағы жауапкершіліктің ауырлығын сезінгені, шындық пен әділет дейтін ұғымнан алыстамағаны ақиқат еді.
Жақсылық дейтін қасиеттің бәрі Дидағаның өн бойынан табылатын. Өзінде барды өзгеден көргісі келген себебі де осында. Өзі қадірлеген құндылықтарды өзгелерден іздегені де сондықтан.
…Әңгімешіл еді. Әңгіменің бәрі ұлтқа, әдебиетке, мәдениетке тірелетін. Дидаға ең алдымен қара сөзді ерекше қадір тұтты. Қара өлеңді көркем сөзбен кестелеген қаламгерді қасиет көрді. Соның бірі – Бейімбет Майлин. «Неге Бейімбет?» дейтінбіз үнемі. «Өзің қарашы, Бейімбеттің әрбір сөзі сурет болып төгіліп тұрған жоқ па? Әңгімені Бейімбеттей шебер жазған ешкім жоқ. Бейімбет көпсөзділіктен қашты. Әңгімелерінің бәрі жұп-жұмыр, жып-жинақы. Артық-ауыс, кесіп-қырқып тастайтын дүние жоқ. Маған сенбесеңдер, өздерің Бейімбетті оқыңдар» дейтін.
Бейімбетті бұрыннан қадірлеуші едік. Дидаға айтқан соң, тіптен Бейімбеттен ажырамайтын болдық. Дидағаң сүйсінген суреттер суреткердің кез келген шығармасынан табыла кететіні даусыз еді. Дидағаның тағы бір ерекше қасиеті – өзі ұнатқан шығармасын жатқа оқитыны. Бірде кабинетінде отырып, Бейімбет Майлиннің әңгімелерін тағы талдай жөнелдік. Біз «Шұғаны» айтып әлекпіз. Ол кісі: «Шұғаның» кереметтігіне дау бар ма? Сендер ана «Айт күндерін» оқыдыңдар ма? Құдайым-ау, неткен шеберлік, неткен сурет! Сенбесеңдер қараңдаршы…»
Аға дереу жатқа оқи жөнелетін…
«Ет желінді, қымыз ішілді, жұрт жиналып елдің сыртындағы белеске шығып, жалау байлап, ойын қылуға айналды. Ақсақалдың сөзін тыңдаған жан жоқ.
Ат шабыс, күрес, тоқ бәйге.
Аштан өлген Бәкен мен Зейнепке көптің көрсеткен құрметі «тілеулері дұрыс екен, айт күні қайтты!..» болды»…
«Қараңдаршы, дәл бұлай шебер жеткізу Бейімбеттің ғана қолынан келеді» дейтін.
«Мәдениетті қазақ прозасы, тіпті драманың өзі осы Жүсіпбектен басталады. Тек бір ғана Аймауытовтан айырылуымыздың өзі біздің әдебиетімізді жарты ғасырға кейінге ысырып тастады. Бір Аймауытовтың өзі бір көркем қол, бір әскер сияқты еді! Әуезовтің өзі Жүсіпбектің шапанынан шыққан» дейтін Қалихан аға әңгімесін еске түсіріп, «Сіз Бейімбет шығармаларын айтасыз. Ал Қалихан ағаңыз Жүсіпбек Аймауытовты жоғары қояды» дейміз.
«Қара шалдың Жүсіпбекті биік қоятын жөні бар. Жүсіпбектің шығармалары ақ өлең боп төгіліп тұр. Сурет қандай, сөз қандай! Қалихан ағаңның өзгеше қадір тұтатыны сондықтан. Бірақ мен үшін Бейімбеттің жолы бөлек» деуші еді. Майлин әңгімелерінің көркемдігін әсірелеп, суреттегені соншалық, Дидағаның арқасында әрқайсысымыздың Бейімбетшіл болып алғанымыз шындық еді.
…Мұқағалиды жақсы көрді. Жұмекен деп жыр шертетін. Жарасқанның әлеміне бір сүңгіп алатын. Шерағаңды ерекше қадір тұтты. «Шерағаңдай бас редактор болмайтын шығар, сірә» деуші еді. Ол кісіні үнемі «редактор-генератор» санауы да сондықтан. Шерағаңнан алған тәлім-тәрбие, Қалтай Мұхамеджановтан бойға сіңірген ерекше қасиет – шәкірттерін тәрбиелеуге жететін жүз жылдық азық, мың жылдық қор еді. Ол сол тәрбиені өзінің айналасына жиналған жас дарындардың бойына сіңіре білді. Шерхан Мұртаза, Оралхан Бөкей салған журналистикадағы соны соқпақ Дидахмет Әшімханұлының мектебіне ұласты.
…Дидаға жетелеген тағы бір әлем бар: Ол – Мұратбеков әлемі. «Алғашқы қар», «Менің қарындасым», «Қылау», «Райгүл» бізді бұрыннан қызықтыратын. Ал Дидағаң тамсана әңгімелеген кезде жазушы шығармашылығына қалай дендеп еніп кеткеніңді байқамай қаласың. Сайын Мұратбековтың кітабын құшақтап жүргенің.
…Ұқыпты еді. Сол ұқыптылықты біз де бойға жинауға тырыстық. Оқуға түскен сәтінен бастап, күнделік жүргізгенін айтып еді. Алғашқы күнделіктері жеңіл-желпі, қарапайым нәрселерден тұрғанын, кейінірек салмақты ойларды қағазға түсіре бастағанын айтатын. Ол күнделіктерінде қазақтың беткеұстар қаймақтарымен араласқан, бірге жүрген, солардың аузынан шыққан құнды ой-пікірлер, салмақты сөздер қағаз бетіне өріліп, ескерткіш болып қалды. Өткен жылы «Қазақ әдебиеті» газетінің 80 жылдығы қарсаңында Дидаға-ның Шерхан Мұртазамен бірге әріптес болған жылдары туралы жазылған күнделіктерін аттай қалап, сұратып алған еді. Күнделік те тарих. Ол тасқа қашалып жазылған жазулар секілді, мәңгі өшпейді. Ол күнделікте өткен күндердің тарихы бар.
Ең өкініштісі, Дидағаның сары майдай сақталған сол қағаздардан коллеграфиялық бір кітап шығарсам деген арманына жете алмағаны. Ол кітапта Абайдың, Шоқанның, Ыбырайдың қолжазбаларынан бастап, бүгінгі күнге дейінгі қолжазбалар енуі тиіс еді. Әттеген-ай, дейсің осындайда…
…Алтайшыл еді. Туған табиғаттың сұлулығын кім жырға қоспаған десеңші?! Дидағаң да атамекені Қатон-қарағайдың сұлулығын сөзбен де, өлеңмен де жеткізуші еді. Оған дейін Алтай сілемдерін Оралхан Бөкей мен Қалихан Ысқақтың шығармалары арқылы танысқанымыз есімізде. Дидағаңның Алтайды жырлауы өзгеше еді бірақ. «Алтайды бір көрсем» деген арман Дидағаның әңгімесінен туындағаны рас.
Алтай – Дидағаның балалық шағы еді де, Алатауда есейді. Арда азамат болды. Тау баласының тауға қарап өсетіні сөзсіз. Алтайда туған ұлдың Алатауды ерекше жақсы көруі де сондықтан болар.
Бұқтырманы көргеніміз де, Тарбағатай тауларын шыққан кезіміз де, сұлу Алтайдың табиғатына тамсанғанымыз да әлі есімізде. Қалихан аға «Қатын-қарағай» атап кеткен бұл аймақ табиғатының көркемдігімен де ерекшеленеді. «Ойпырым-ай» дестік тұмса табиғаттың сұлулығына тамсанған сәтімізде. «Апыр-ау, мынау сұлу табиғатта ақын, не болмаса, жазушы болмау қиянат қой». Аға біздің бұл ойымызға қарқылдап бір күліп алып: «Өткенде менің бір досым «Алтай мен Нарынқолдан не жынды, не ақын туады» деген еді. Сол айтқандай, сендерде мені ақын болмасаңыз, жынды болар едіңіз» деп тұрсыңдар-ау» дейтін. Дидағаның әдемі қалжыңына еріксіз күлетінбіз.
Жұмағазы Игісін: «Өр Алтайдың өз жұртындай қарапайымдылығыңа қайран қалғам. Сен сол адами қалпыңнан ешқашан айнымадың. Сондай кінәратсыз һәм жобалғы ғұмыр кештің, сол қалпыңда өмірден өттің. Саған деген пәкізе пейілімді білдіргім келген шығар, сен елуге толғанда сен жайында бірдеңе жазғым келген. «Құдай-ау, жерортасы жасқа келгенше ештеңе тындыра алмай жүрген адам туралы не деп жазбақсың?!» дедің кәдімгідей шамырқанып. Араға он жыл салып, сен алпысқа толарда сұхбат алғым келген. «Әй, соны қоя тұрайықшы… Әуелі пайғамбар жасына келіп алайықшы» дедің әзіл-шыны араластырып. Мен сенің сол сөзіңді ұстап қалдым. Осыдан тұп-тура екі жыл бұрын «Пайғамбар жасы» деп тақырып қойып, оншақты сауал жолдағам. Ол сауалдардың дені – адамдардың қадірі, қаламның қа-дірі, жазуға деген адалдық, сөйлеу мәдениеті, аударма ауаны, аузында – Алласы, жүрегінде – иманы жоқ көлгір әрі жағымпаз «зиялы», тағы басқалар жайында еді. «Сауалдарың салмақты екен, оған атүсті жауап бере салуға болмайды, ойлануға мұрсат бер» дедің. Сөйтіп, ойланып жүргенде ол жастан да өтіп кеттің. Ақыры, міне ойланып жүріп оянбай қалдың» деп жазады.
Ал қазір бізде де өкініш басым. Өмірде өкініштен қиын не бар дейсіз!
Күні кеше қасымызда жүрген ұстаздың аяқасты кетіп қалғаны да өкініш…
Үйренгеніміз көп пе? Үйренбегеніміз бе?
Әнебір жылы өзінің бір публицистикалық әңгімесінде әлдебір ақынның «Жауам деп келіп, жауа алмай кеткен бұлттар-ай!» деген өлеңін мысал еткен екен. Кейде Дидаға да солай көрінеді бізге. Жаумады емес. Бірақ жазсам деген арманы одан да көп еді. «Көп жауа алмай қалған бұлтқа ұқсайды»…
Шығармашылықтағы отыз жыл! Аз ба, көп пе? Дидаға отыз жылдың тең жарты-сын кеңестік кезеңде өткізді, одан қалған жартысы Қазақстанның жаңа дәуіріне тиесілі. Екі түрлі қоғамды бастан кешіргені аян. Бірі – басқа идеология, екіншісі – мүлдем оған кереғар. Тақырып та басқа, ой да басқа! Әр кезеңнің проблемасы болады. Сол проблемаларды жырлаймын деп жүріп, уақытты өткізіп алды ма деп қорқамыз.
Өзі не деуші еді? «Ұшы-қиырсыз сары дала. Сары даланың бір ұшында сары бел. Сары белдің бауыры – сағым ба, әлде шалқар көл. Шар-табақ Күн төбеде. Шалқы-ған ыстық жер көкте…» демейтін бе еді. Енді, міне сар желіп келген Сарыатан мәңгілік мекеніне ерте аттанып кетті. Бұл да орны толмас өкініш…
Белгілі ақын Ұлықбек Есдәулет өкініштен:
– Жер аңсаған сары атандай
алды-артыңа қарамай,
Асу асып кете бардың,
өз өлкеңді аралай.
Туған жерге тұлға болып,
еңсе болып тұрарсың,
Алтайыңның орманына қайта
оралған қарағай, –
деп жырын төкті.
«Түркістанның» бәйтерегі Қалтай Мұхамеджанов өмірден озғанда сіздің көңіл айту жазғаныңыз әлі есімде…
«Иә, «Түркістанның» бәйтерегі құ-лады. Жел мен күнге тигізбес панамыз еді саялы, қанаттыға қақтырмас, тұмсықтыға шоқытпас алақанымыз еді аялы. Айқайшыға жүрер ағамыз, абыройға жүрер жағамыз, ақылға кеніш данамыз еді Қалағаң. «Түркістанның» түлегіне ғана емес, түмен санды оқырманына да солай еді Қалағаң.
Ел ағасыз, «Түркістан» панасыз қалмас, бірақ Қалағаңның орны толмас. Өмірге де, өнерге де келер-кетер талайлар, бірақ дәл Қалағаңдай болмас» деген екенсіз.
Бүгін сізді жоқтай отырып, біздің де айтқымыз келгені осы. Ел ағасыз қалмайды. «Түркістанның» да панасы бар. Бірақ сіздің орныңыз толмайды. Өмірге келер талайлар, талайлар да өтер, бірақ дәл сіздей аяулы аға, ардақты ұстаз қайта тумасы анық!
Інжу-маржан
(Дидахмет Әшімханұлының ойларынан)
…Көше аттарын жиі өзгерту жеңіл де емес, жөн де емес. Сондай-ақ көше мәдениетін көңілдегідей көтеру де бірер жылдың шаруасы болмаса керек. Дей тұрғанмен, алдағы уақытта мына бір мәселелер ескерілсе деп ойлаймыз:
…Әркім өзіне шақ киім киеді, Ыбырай Алтынсарин атамызға да өзіне лайық шапан жапсақ…
…маңдайымызға сауатсыздықты жазған жоқ, маңдайшаларға да мән берсек….
…небір транспорт тұрғанда «ат, көшесінде» атқа мінбесек…
…Алматының әр жерінде «Алматылықтар, Алматыны үлгілі қалаға айналдырайық!» деген ұран бар. Барлық ұран, безендірулер осындай қатесіз, әдемі жазылса…
…осыларды бір ретке келтірген соң: «Ау, облыс орталықтары, жағдайларың қалай?» десек…
Іске сәт!
***
«Кішкентай халыққа үлкен қанжар керек». Бұны 1981 жылы Шәміл айтқан.
«Кішкентай халыққа үлкен дос керек». Бұны 1941 жылы Әбутәліп айтқан», – дейді Расул Ғамзатов «Менің Дағыстаным» кітабында.
Ал 1991 жылы біз айтар едік: «Қазіргі кішкентай халыққа бәрінен бұрын асқақ рух керек». Рухы болмаса – қанжардан оған не пайда, үлкен достан не қайыр! Және қазіргі қанжар – қауқарсыз, достың көбі – тұрақсыз.
Рухы жоқтың жігері, намысы жоқ: жігері, намысы жоқ халық – халық емес – тобыр. Айтқанға көніп, айдағанға жүре беретін тобырдың малдан несі артық?!
***
Қай уақытта, қай елде болмасын, ұлттың ұлы перзенттері ең алдымен сол ұлттың рухын көтеруді ойлаған. Сол үшін күрескен, сол үшін қам жеген, қайғырған. Қараңыз: үнді елі ағылшындардан азат болған кезде Махатма Ганди: «Біздің халық ұзақ жылғы отарлық езгіде небір асылы мен қымбатынан айырылды. Солардың арасынан біз бір ғана қасиетті дүниемізді таяу арада қайыра алмаймыз ба деп қорқамыз. Ол – халықтың рухы. Одан үлкен байлығымыз да жоқ еді», – деп күйінген.
***
Қиын-қыстау кезеңдерде ел басқарған адамдардың бірі – ақын, бірі – публицист болғаны да тегін емес. Демек…
Демек, халықтың, ұлттың, ұрпақтың жайын ойлаған адам алдымен әдебиет жайын ойласа керек.
Қазір біз дәл сондай сәттің үстінде тұрмыз. Дәлірек айтқанда, бәріміз өтпелі кезеңде тұрмыз. Әрбір өтпелі кезең өз патриоттарын өмірге әкелетіні заңды: ашаршылық кезінде – Т.Рысқұлов, Ғ.Мүсірепов, жаппай репрессия тұсында: «Ол жау болса – мен де жаумын» деп басын қатерге тіккен тағы да Ғ.Мүсірепов пен чекист Серікқали Жақыпов, соғыс жылдарында – Бауыржан Момышұлы, Хрущев тұсындағы жер дауын-да – Жұмабек Тәшенов, кешегі Желтоқсан оқиғасында – ақын Жұбан Молдағалиев суырылып алға шығуы – нағыз саналы ерліктің үлгісі. Оларды ойласақ, біздің рухымыз көтеріледі.
***
Егер сіз болмағанда бір айда бір қазақ кітабын сатып алсаңыз – ұлт алдындағы бір парыздан құтылғаныңыз;
Егер сіз келесі жылдың болмағанда бір баспасөзіне жазылсаңыз – ұлттық намысыңыздың сәл де болса оянғаны;
Егер сіз өз тіліңіздегі сол кітап пен баспасөзді ыждағатпен оқып отырсаңыз – күн сайын рухыңыздың өсе түскені;
Егер сіз оқығаныңызды насихаттай жүрсеңіз – онда ұлттық санаңыздың самғау биікке ұмтылғаны.
Қысқасы, саны аз халықтың саналы азаматтары, бізге қазір ақыл да, намыс та, ерлік те, бәрі-бәрі керек. Ол үшін ең бірінші еліміздің еңсесін, рухын көтере білейік. Рухты көтеретін ұлы күш – жоғарыда айтқан әдебиет, баспасөз. Ендеше, бәріміз жиылып осы әдебиет пен баспасөздің көсегесін көгертуге ұмтылайық!
***
Біз қалада күніне қаншама оқиға, қаншама құбылысқа кез боламыз. Соның әрқайсысына өзімізше баға беріп, шамамызша түйін де түйе жүреміз. Бүгін осы түйіндерді қуалай келіп, мынадай сауалдарға тірелген тәріздіміз.
Қалада «ассалаумағалейкум!» дейтін адамның «қай жерденсің?» дейтін дәстүрлі сұрағы бар. Сонда қанша жыл қалада тұрсақ та «қалалықпын» деуге көбіміз қысыламыз. Неден қысыламыз?..
Бір интеллигенттің «монамахтың бөркі» деп киіп жүргені Аяз бидің жыртық тымағы емес пе екен?..
Сонау бір кезде қалаға даланың жусан иісін ала келген бәтеңкеміз ауылдың аздаған шаңын да жұқтыра келген сияқты. Соны кейбіріміз теуіп түсіре алмай, қырып келтіре алмай жүр-ген жоқпыз ба?
Қала – қайнап жатқан үлкен қазан іспетті. Оның бетінде қаймағы да, көбігі де бар. Соның қайсысын қалқып жүрміз біз?..
***
Сексенінші жылдардың ортасында Орталық комитеттің газет-журналдарға берген бір ауызша тапсырмасы болған. Ол – Ілияс Есенберлиннің тарихи романдарын сынау еді. Не үшін? Әрине, жаттанды желеу «ұлтшылдығы» үшін. Енді қараңыз: жылдар бойы тарихтың таяз, мәдениеттің шамалы, сауатың жоқ деп тұқыртып келген халықты сол романдар қандай биікке жетелеп, қаншама ұрпақтың рухын асқақ көтергенін білесіз бе? Білесіз. Жоғарыдағылар да, Мәскеу де білген. Сол себепті де қорыққан ол кітаптардан…
***
«Әр қоғамның ертеңі мықты болуы үшін оның бүгінгі әдебиеті мықты болу керек» дейді сыншылар. Бұған да дау аз шығар…
В.И.Ленин революцияға дейін тікелей әдебиет туралы бірнеше мақала жазса, оның негізгі себебі: «Әдебиет – революция үшін пайдаланылатын аса зор күш» екенін білген ол.
Пікірлер
қыран-ағам, нар-ағам, енді сен де жоқсың! Біздер өте аз қалдық. Бірақ ҚАЗАҚ бар ғой, соған шүкір етейік… Өткен күзде Астанадағы орталық кітапхананың жанынан құшақтасып қоштасып ек. Ағам сонда: “Біздің бауырлығымыз туыстықтан да терең, достықтан да жақын бауырлық қой. Сағынысып көрісіп жүрейікші, әйтеуір!” деп еді. Қоштасқан соң екеуміз екі бағытқа кеттік. Сәл жүргеннен кейін, біртүрлі қимастықпен артыма бұрылып ем, әудемге ұзап кеткен ол да жалт бұрылып қолын бұлғады. Үстінде көкшіл бешпеті бар-тын. Жалғанның парағын біз де жапқанша көз алдымда сол желбіреп, елбіреп қол бұлғап ұзап бара жатқан қалпында тұратын болады! Қош, қош, аяулы аға! Иманың жолдасың болсын! Бейіште нұрың шалқысын! Көрмеген қызығыңды, сүрмеген ғұмырыңды жеңгем мен перзентің һәм одан өрбіген ұрпағың көрсін! Сен әзіздердің дұғасындасың! Болашақта ғазилардың да дұғасында боласың! Адасқан “алас тайпасы” өз құбыласын табады, иншалла, ұзамай! Сен осыны ғана армандап, мұрат тұтып ең ғой!.. Арманың неткен асыл еді, мұратың неткен биік еді?! Келер де, кетер де сол асылды қуат, сол биікті мұрат тұтқай! Ди-аға, Сіз туралы жазылар кеп, айтылар сөздер алда. Ол Сөз ТАҢЫМЫЗ АТҚАНДА, КҮНІМІЗ ТУҒАНДА АЙТЫЛАДЫ!!!