|  | 

Көз қарас

Зуқа батыр және әкемнің әттеңі…

Zuqa batir 1866-1929  kerey.kz1

Әлқисса, айтпағым аумалы-төкпелі алмағайып заманда Алланың ақ жолымен жүріп, жоққа жәрдемші, әлсізге қорған болып, әділдікті ту етіп, кертартпа өкіметтің зәре-құтын қашырып Өр Алтайда алдаспандай жарқылдаған Зуқа батыр жайында болмақ. Биыл батырдың дүниеге келгеніне 150 жыл толып отыр. Осы мерейтойға орай, батырмен замандас, дәмдес болған өз аталарымның арасындағы жақын қарым-қатынасы және батырдың қазасы жайлы әкемнің «әттеңін» айтуды жөн көріп отырмын. Абақ Керей Жәнтекейде бес Қыстаубайдың бірі, Бұланбай руынан шыққан атамыз Шабырбай қажы Қилыбайұлы Алтай бетінде алдына жылқы салмаған әйгілі жүйірік Бурыл атымен, шалқыған дәулетімен өз заманында қатарының алды болған кісі. 1903 жылы атамыз Зуқа батыр Сәбитұлымен бірге қажылыққа аттанып, сапарлас, сырлас болып, мыңжылдыққа серттесіп бесіктегі немерелеріне құдаласады. Екі қажы дүниеден өткеннен кейін, яғни, батырдың үлкен ұлы Сұлтаншәріп елді бастап Гималай аспас бұрын адам жіберіп, «әкемнің аманатынан аттай алмаймын, келіндеріңді алып қалыңдар» деп хабар айтады. Сонымен, сексен тайлақ қалың малын беріп, батырдың немересі, Ғазиза Сұлтаншәріпқызы Абзал Намазайұлымен үйленіп, Бұланбай ауылына келін болып түседі. 1929 жылы Шабырбай қажының інісі, Бұланбай руының зәңгісі, атамыз Сарыбай Машпарұлына  Қыстаубайдан Асылхан деген жігіт Сарысүмбеден  Вэй Джин Го мен Ма Дарын әскер шығарып, Зуқа батырды тұтқындағалы жатқанын хабарлайды. Жайсыз  хабарды ести сала Сарыбай зәңгі Қалимолла деген кісіні хабар айтқызып Зуқаның еліне шаптырады. Хабаршы Қалимолла еліңе жау шапқалы келе жатыр деп алдымен Ителінің тәйжісі Жақыпбекке айта кетуді жөн санап, бұрылады. Жақыпбек тәйжі Тұлабай батырмен ақылдасып, хабаршы Қалимоллаға «атың болдырып келген екен, осында тынығып алып, ауылыңа асықпай қайтарсың. Хабарды Зуқа батырға өзіміз жеткіземіз» дейді.

Жақыпбек тәйжі Зуқа батырмен арада қайшылығы болғандықтан Сарыбай зәңгі жіберген хабарды өлсең өле берге салып, айтпай қояды. Кезінде батырдың мейірі түсіп, қаңғып жүрген жерінен асырап алған арам дүнген Ма Дарынға қай кезде батырдың ауылында адам болмайтынын айтып, алтын үшін сатылып кетеді де, жар астына жасырынып, аңдып келген жау ақыры батырдың ордасына басып кіріп, басын алып, тізгін ұшымен Сарысүмбедегі қара көпірге іледі. Әкемнің айтатын әттеген-айы да осы жер: «Қайран батыр осылай сатқындық кесірінен қапыда жау қолында қаза болды. Әттең… Ағайынара алауыздық болмай, Сарыбайдың хабары батырға дер кезінде жетсе, тірі қалар еді. Батырдың өзі тұрмақ,ұлы Сұлтаншәріп-ақ жауды қойдай қырып тастар еді ғой. Әттең, амал қанша?!» деп ұзақ үнсіз отыратын әкем марқұм. Бұл оқиға Батырхан Құсбегиннің «Зуқа батыр» тарихи романының бес жүз тоқсан алтыншы бетіндегі үшінші бөлім, бірініші тарау, «қаралы күндердесінен» оқысаңыз, кейіпкерлердің есімі және барлық шындық егжей-тегжейлі жазылған.

Бүгінде түрлі мәдени шаралар мен мерейтойлар өткізіліп, батырды ұрпақтары ұлықтап жатыр. Бәрін айт та, бірін айт, батырдың бүкіл ғұмырындағы өнегелі істері мен елін-жерін сүйген қайтпас рухынан бүгінгі ұрпақтың үйренері көп.

Батыр тұлғасы бейне бір тау сияқты. Таулар алыстаған сайын биік көрінеді. Батыр да тура сондай, жылдар жылжып, уақыт өткен сайын рухы асқақтап, биіктей береді.

 

Қайсарбек Кәнзалұлы

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Үздік ойдың үзінділері

    Үздік ойдың үзінділері Арма әлеумет! Мен қазір таза академиялық ғылыми ортада жүрмін. Өзімнің неше жыл бойы жинаған білімімді, оқыған оқуымды, шетелдік тәжірибемді, интеллектуалды қарым-қабілетімді шынайы қолданатын қара шаңырақтың ішінде жүрмін. Алматының бәрінен бөлек мәдени ортасы ерекше ұнады. Алматы қала мен дала дейтін екі ұғымның түйіскен әдемі ортасы екен. Ойлап көрсем мен бақытты перезент, бағы жанған ұрпақ екенмін. Әкем тұрмыс пен жоқшылық, жалғыздықтың тауқыметін әбден тартып еш оқи алмадым, небәрі үш ай оқу оқыдым-, деп менің оқуымды бала күнімнен қадағалады, шапанымды сатсам да оқытам деп барын салды. Ал мектепте бақытты шәкірт болдым. Маған дәріс берген ұстаздарым кілең дарынды, қабілетті кісілер болды. Университетте және шетелде мен тіптен ерекше дарын иелеріне шәкірт болдым.

  • Самат Әбіш қалай “сүттен ақ, судан таза” болып шықты?

    Азаттық радиосы Саясаттанушы Досым Сәтпаев ҰҚК төрағасының бұрынғы бірінші орынбасары, экс-президент Нұрсұлтан Назарбаевтың немере інісі Самат Әбішке шыққан үкім “Қазақстандағы режим болашақты ойламайтынын көрсетті” дейді қазақстандық саясаттанушы Досым Сәтпаев. Сарапшының пайымдауынша, билеуші “элита” жеке істерімен және тасадағыкелісімдермен әуре болып жатқанда елде тағы бір жаңа әлеуметтік жарылысқа әкелуі мүмкін факторлар күшейіп келеді. СаясаттанушыРесей өзінің экономикалық мүдделері мен геосаяси жоспарларын кеңінен жүзеге асыру үшін Қазақстанның ішкі саясатына тікелей әсер етуге тырысып жатуы мүмкін деп те топшылайды. ПУТИН “ҚАУІПСІЗДІК КЕПІЛІ” МЕ? Азаттық: Сонымен ұзақ демалыс алдында осындай үлкен жаңалық жарияланды. Мейрам алдында, 19 наурызда қазақстандықтар мәжіліс депутатының постынан Самат Әбішке шыққан үкім жайлы білді. Мұның бәрінің байланысы бар ма әлде кездейсоқтық па? Досым Сәтпаев: Әңгімені бұл істің құпия

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: