|  |  |  |  | 

Көз қарас Руханият Суреттер сөйлейді Қазақ шежіресі

Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

Bazarbek Atygay
Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз.
Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта қандай да бір қоғамдық маңызы бар инициативаны ортаға салар кезде осы фактор ескерілмесе болмайтын шығар.
Сонымен герб. Немесе біздегі баламасы – елтаңба. Біріншіден, мен геральдика маманы емеспін және гербті міндетті түрде ауыстыру керек деген аңсаған арманым, алға қойған мақсатым жоқ. Өзімнің жеке пікірім, бізде осы герб деген термин орынсыз қолданылып жүргендей көрінеді. Жер бетіндегі біраз мемлекеттерде ресми бекітілген герб жоқ. Мәселен, ағайындас түрік жұртында. Жапония мен Францияның да ресми герб жоқтығынан қайғырып жатқан түрі көрінбейді. Әлбетте әртүрлі таңбалар, эмблемалар қолданылады. Мысалы, АҚШ-тың да гербі жоқ, мемлекеттің басты мөрі деген таңбасы бар. Мұны айтып отырғаным, қазір көптеген ағайын дуылдатып жүрген “Киелі Елтаңба”, “Қасиетті Елтаңба”, “Құндылығым – Елтаңбам!” сияқты ұрандардың қандай да бір сакралдық, басқаша айтқанда, киелі дейтіндей негізі жоқ екендігін ескерту ғана.
Қазақ қазақ болғалы басты таңба саналған, қаншама даңқты жеңістер мен қан жұтқан жеңілістерде қазақтың туынан түспеген бәйтерек архетипі, қазақша айтқанда «төре таңба» мүлде ескерілмеген кезде де жоқтаған ешкім болған жоқ. Оны айтасыз, 2006 жылы гимн өзгергенде де «бұл қалай?» деген жан болмады.
Мәтіні қиын, әуенінен совет заманындағы талапқа сәйкес «Марсельеза» сарыны аңдалатын гимнді мұқым қазақ баласы кез келген уақытта, далада да, үйде де қосыла шырқайтын «Менің Қазақстаным» алмастырды. Тың игеру деген күмәнді науқан басталып, қазақ ата қонысында жатқа айналып, азшылық болып қалғанда қос саңлақ Шәмші мен Жұмекен елдің езілген көңілін жебеп тудырған рухты әннің сөзін аяқ асты өзгертіп тастағанда, Шалкиіз айтпақшы, «Тебінгінің астынан ала балта суырысып, тепсінісіп келгенде, Тең атаның ұлы едің, Дәрежеңді артық етсе Тәңірі етті!» – деп тепсінбек түгілі, ашық қынжылыс білдірген ешкім болмады. Мен сол кезде «Қазақстан» ұлттық арнасында жұмыстанып жүргем, мәтінді өзгертпеу туралы пікір айтуды сұрап талай мықтыға қолқа салдық. Бәрі ат-тонын ала қашты. Бір депутат «айтайын, дәйекті сөз жазып беріңдер» деп сұрап алды да, артынша «менен бұрынғы мәтінді жақтап сөйле деп сұрағандар болды, бірақ, меніңше, жаңа мәтін керемет» – деп айнып, сұхбат берді. Сол депутат – қазір де депутат. Мүмкін, Құдай оңдап, аруақ разы боп, Жұмекеннің мәтіні өзінің таза қалпында оралып жатса, жаңағы депутатымыз баяғы біз жазып берген сөзді айтып та қалар.
Енді тікелей герб туралы. Әуелде бірден байқалған ерекшелігі – жалпы композициясынан бұрынғы советтік гербтердің ықпалы сезіліп тұрды. Одағайлау көрінген сурет – мүйізді, қанатты ат бейнесі болды. Мүйіз – Берел обасынан табылған басына алтын жалатқан мүйіз кейпіндегі қаптама кигізілген атты еске салады. Яғни, біздің бағзыдан-бағзы өнеріміздің белгісі деп түсіндірді сол кездегі тәпсіршілер. Қанат та солай екен. Тек қанат қауырсындары масаққа ұқсатылыпты, бұл да өзгеше көркемдік шешім деп дәлелденді. Бірақ сол кездің өзінде дәл осы шешімнің «наив-арт» аталатын әуесқой көркемсурет бағытының стилін еске салатыны туралы пікірлер жекелеген суретшілердің күңкілі боп қала берді.
Ең қызығы, авторлар да, комиссия да фунералдық, яғни қабірстандық артефактылардың өз семантикасы, біз түсінгеннен басқа мағынасы болатындығын ескермегенге ұқсайды. Бұл туралы скиф-сақ қабірлерінен табылған әшекейлерді зерттеген, олардың көне мифтер мен демонологияға қатысы туралы пікір түйген мамандардан кеңес сұраған да ешкім болмаған сияқты. Әлбетте, бұл ежелгі обалардан табылған, байырғы жерлеу ғұрпының ғана емес, наным-сенімнің де куәсі саналатын ғажайып бұйымдарды эмблема, таңба ретінде қолданбау керек деген сөз емес. Бірақ осы ретте мамандардан тыңғылықты кеңес алғанның еш артығы жоқ.
Осы орайда жалпы Алтайлық мәдениет аталатын мәдениет типтерінің бәріне ортақ, соның ішінде қазақ халқының қиялында барынша жетілген, неше ықылымнан бері қазақпен бірге жасап келе жатқан ою мен өрнек семантикасына шындап назар аудармай жүргеніміз өкінішті. Оюдың тілі дейтін графикалық тіл болған, оны түсінген адам көп жағдайды сөзсіз-ақ ұғына берген дейді мамандардың бірсыпырасы. Мүмкін, алдағы уақытта осы ою-өрнекке көңіл бұрармыз.
Гербке байланысты аз-кем ой осы. Қашан ауыстырылса да, мемлекеттік таңба, эмблема түбі бір ауыстырылатын шығар. Ауыспауы да мүмкін. Бірақ, дәл осы мәселе төңірегінде соншама дау сабайтындай себеп көріп тұрған жоқпын. Ауысып жатса, сол рәміз, таңба көрген адамның есінде бірден жатталып қалатындай жүрекке жылы, айқын және бір қарағанда оп-оңай көрінетіндей қарапайым болса, кәнеки. Көркемөнердің атасы Леонардо Да Винчи: «Қарапайымдылық – кереметтіліктің ең биік шыңы» /«Простата – наивысшая форма утонченности»/ – деген екен.
Бір күндері түбі ту да өзгеретін болар. Мүмкін, Қазақстан деген атаудан Қазақ Республикасы немесе Қазақ Елі деген атауға да ауысатын уақыт келетін шығар. Және совет кезеңінен қалған қаншама сарқындыдан арылуға тиіспіз. Бұл, әрине, тек символдарға ғана емес, ел басқару ісіне де, қоғам өмірінің басқа да кілтипанды тұстарына да қатысты мәселе.
Қазақ халқы тек аңыз бен советтік стереотиптердің шырмауында өмір сүруге тиіс емес!

Related Articles

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

  • Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Осы уақытқа дейін құпия сақталып келген 106-қазақ атты әскер дивизиясының деректері енді белгілі бола бастады. 1942 жылы дивизия Ақмолада жасақталыпты. Әскери шала дайындықпен жасақталған дивизия 1942 жылдың мамырында, Харьков түбіндегі қоршауды бұзып шығуға бұйрық берер алдында, 4091 сарбазға 71мылтық, яғни 7 адамға бір мылтық және бәріне 3100 жарылғыш оқ –дәрі бәріліпті. Қазақ боздақтарын қарусыз жалаң қылышпен өлімге жұмсауы – «Гитлермен салыстырғанда Сталин солдаттарды өлімге 8 есе көп жұмсадының» айғағы (Михаил Гареев, Әскери академиядан.2005 жыл). “Төртінші билік» газетінің 2016 – жылғы мамырдың 28-жұлдызындағы санында шетелдік архивтерден алынған видеосюжеттегі 106-атты әскер дивизиясы жөніндегі неміс офицерінің айтқаны: «Не деген қырғыз (қазақ) деген жан кешті батыр халық, атқа мініп, ажалға қаймықпай жалаң қылышпен танктерге

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: