|  |  | 

Тарих Қазақ шежіресі

МОЛҚЫ ҚАЛАСЫНЫҢ МОРИ ҚАЛАСЫНА АЙНАЛУЫ

309163973_662806848537717_4400745740341895116_n
376 жылы батыста Алтайға, солтүстікте Байқал мен Сібірдің тоғайына, оңтүстікте ұлы қорғанға шығыста бүгінгі Жилин өлкесіне тірелген алып кеңістіктк Теле қағанаты құрылды. Телелердің ең алғашқы қатарын жасаған 5 ұлыс «Ерен(Ермен, Ереймен)» деп аталды. Бұл сөз «ерекше, дана, дәнішпан» деген ұғымдарды білдіретін. Ермендердің қатарына Тоғла, Абақ, Қият, Баят, Молқы қатарлы 5 ұлыс кірген. Олардың жаппай Теле аталуы оларға басшылық жасаған Тоғла ұлысымен тікелей қатысты. Тоғла атауының көпшесі Тоғлат. Теле атауының көпшесі Телеуіт. Тоғлат,Телеуіт атаулары Дулат, Долған Долан,Телеу, Төлеңгіт,Телеңгіт, Төре, Тілік атауларының келіп шығуына үлкен ықпал етті. Молқы шежіресіндегі Қошақтан туатын Есендәулет, Тоқдәулет, Машаннан туатын Дәулеткелді, Құлдан туатын Дәулетберді, Қайыптан туатын Тоқдәулет есімдерінің қойылуына олардың баба танымындағы Доғлат атауының кейінгі тілдік даму кезеңдерінде Дәулет болып сақталған нұсқасы әсер етті. Теле атанған ұлыстардың саны жыл санап арта берді. Телеге жататын ұлыстардың қатарына кейін келе Шығыс Еуропа мен Шығыс-Солтүстік Жүңго арасындағы көптеген ұлыстар кірді. Боғда-Еренқабырға сілемдерін Теленің 7 ұлысы мекендеді. Олардың қатарында Уақтың, Молқының аты аталады. 402 жылы Аруан(Албан) қағанаты құрылып Телелерге билік жүргізгенде, 487 жылы Соян қағанаты құрылып Телелерге билік жүргізгенде де Телелердің жалпылық аты өзгерген жоқ. 744 жылы Абақ би Хұйқ қағанатын құрып, өзін Херен(Ерен) қаған деп жариялап, өзіне «Құлы Бейлі(Ұлы билік)» деген атақ берді. Қағанаттың халқы Хұйх(Оң қанат) және Қарлық(Сол қанат) деп екі үлкен тайпалар одағынан құралды. Қарлықтар Алтайдың шығысын, дәлірек айтқанда Көктоғай-Шіңгіл жерін мекендеді. Олар Молғ, Шігіл(Шіңгіл), Ташлық деген үш тармаққа бөлінді. Алтайдың олар шыққан бөлегі олардың Хор деген атауына байланысты Өр деп аталған. Ертістің Жайсаң көліне дейінгі басқы ағарының Қара-Ертіс деп аталуы да осыған байланысты. Хұйх қағанаты кейін Хұйғыр(Ұйғыр) қағанаты аталып кетті. 747 жылы Херен қағанның орнына Керей қаған таққа отырды. Қарлықтардың ата мекенінде олардың Молғ, яғни Молқы тармағы бөлек ру ретінде әлі қоныстанып отыр. Молқының Құл руы да сол көне Хор, Хорл табы болып табылады. Батыс Түрік қағанатынан кейін Молқыны өз ішіне алған Қарлықтар Таң патшалығы құрған Жайсаң, Бөрт(Бурылтоғай), Молғ деген үш аймаққа бөлініп қарап тұрған. Бөрт аймағы кейін Буыршын аймағына қарасты болып, одан кейін Елеқон(Іле өзені) аймағына қарады. Молғ қаласы бүгінгі Дөрбілжін ауданы жерінде орналасты. Молғ атауына Е деген ұлықтауыш жұрнақ жалғанып, қала орны кейін Емелг, Еміл, Емел деген атаулармен аталды. Молқылар бұрыннан мекен етіп келген сол маңдағы тау Молғ деп аталып, кейін келе Майлғ, Майлы атанып кетті. Еміл өзені қала атына байланысты аталды. Бүгінгі уақытта тарихқа терең бойламай Емел атауын тіке дыбыстауы бойынша моңғол тіліндегі «аттың ері» деген ұғыммен шатастыратындар бар. Тарбағатай аймағынан тыс, Боғданың бөктерінде Байтақ(Бесбалық) қаласындағы маңызды басқару орталығына қарасты болып Молғ қаласы салынды. Бұл Молқ қаласы күндер өте келе Мули, Мури деп дыбысталып бүгінгі Мори қаласының атына айналды. Мори атауының түп төркініне айналған Молғ қаласының орны әлі күнге дейін сақталған. Байтақ көне қаласынан 30 шақырым қашықтықта, Боғда тауынан 40 шақырым қашықтықта орналасқан. Мори қаласының төңірегіндегі ауылдарда қазақтар недәуір шоғырланғандықтан 1954 жылы шілдеде Мори қазақ автономиялы ауданы болып құрылды. 750 жылы Ибақ(Имақ, Абақ, Қимақ) қағанаты құрылды. Бұл Молқылардың Абақтардың құрамына енуіне қадам бастырған кезең еді. Молқылар Қарлықтардың құрамында Талас шайқасында Таң патшалығына қарсы соғысты. 756 жылы Қарлық қағанаты құрылды. Қарлықтар біртіндеп Жетісуға қоныс аударады. Олардың қомақты бөлектері Ауғанстан аумағына келіп мекен етті. Қарлықтар Құйғыр(Хұйх) қағанатының соңғы кезінде Құйғырдың 15 руын өзіне қосып алады. Құйғыр(Құйғырт, Қайырт) қауымының атымен аталған Қайырты қонысы Көктоғай жерінде. Олардың Орхон бойындағы астанасысы Қарабұлғысынмен аттас киелі мекен Қарабұлғын(Тау-Қарабұлғын, Тақ-Қарабұлғын) да сол ауданның тауында. 848 жылы Хұйх қағанаты күйреді. 861 жылы Абақ-Есен құйғырлардың екінші мемлекеті саналған Күйік қағанатын құрды. Бұл қағанат мұсылман тарихшылары жағынан Тоғыс қағанаты деп те аталатын. Қысқы астанасы болған Күйік қаласы Тұрпанда еді, жазғы астанасы болған Бесбалық Жемсары ауданында еді. Күйік қағанатының аумағына Құбы құмы, Құмыл, Тұрпан, Қарашәрі, Ақсу, Еренқабырға аумақтары кірді. Молқы руының Абақ ішіне әбден сіңісуі осы Күйік қағанатының бейбіт, ұзақ даму жылдарында орын алды. Қарлықтар 12-13 ғасырда Қара Қидандар жағынан Емел(ескі Молғ), Әлімұлы, Қаяр(Қайыр) деген үш топқа бөлінеді. Бұл кезде Еміл деген атаудың алға шығып, Молғ атауының өшкіндеуіне қарағанда ру аты әкімшілік атауда ғана сақталып қалып, Молқының өзі Абақтардың құрамында бекіп қалса керек.
1209 жылы Күйік қағанатының билеушісі Борсық Шыңғыс ханға тілеулестік қылып, Қара Қидандардың үстемдігіне қарсы күреске шықты. Шыңғыс хан Борсықты өзінің төрт ұлынан кейінгі бесінші ұлы санап, Күйік қағанатының елдігі сақталып қалды.
Ғұн заманынан бері көк ұғымының сан түрленіп сәтті жалғасып келе жатқанын байқаймыз. Кунг – Ғұн. Көктүрік – Көк. Хуйх, Хұйху, Құйғыр, Ұйғыр – Көк, Кюк. Күйік – Көк.
Күйікхан атауы Ителі шежіресінде Киіпхан, Қайыпхан, Күйік деген атаулармен сақталса, Молқы шежіресінде Қайып болып сақталған. Көктоғай(түпкі нұсқасы Көкту-Хай, Көк көл) атауы мен Көкебұлақ деген жер аттары да осы Хұйх атауынан өрбиді. Шіңгіл атауы Қарлықтың Шігіл деп те, Шығыл деп те, Шыбыл деп те дыбысталған үш маңызды тайпасының бірінің атынан шығады.
Абақтар құрған Ибақ(Имақ, Қимақ) қағанаты 1035 жылға дейін жалғасып, 285 жыл дәурендесе, Абақтар құрған Күйік қағанаты 1368 жылы Шағатай хандығы басып алғанға дейін 507 жыл жалғасты. Мұндай ұзақ уақытқа жалғасқан мемлекет тарихта санаулы ғана. Осы ұзақ уақыттық рулардың тоғысында әубаста Абақпен тең орында Теле құрамына кірген Молқылар ақырында Абақтың белді руына айналып тоғысып кетті. Молқыларды Керейдің ең батыр руы деп айтсақ қателеспейміз. Тарихта Молқыдан шыққан жансебіл, жаугер тұлғалар мен қисапсыз батыр ұлдар жанын шүперекке түйіп зорекер үкіметтерге, қанішер билеушілерге қарсылығын тоқтатқан емес. Молқылар көп соғыс көрсе де шашырамай, бытырамай Өр-Алтай мен Боғда арасында шоғырланып, Қарлықтар заманындағы байырғы қонысын жамбасына басып отыр.
Молқы атауының мағынасы:
Молқы руының бұрынғы атауы – Болқы. Молқы шежіресінде Болқы деген атауды оның анасының(басқа халық өкілі) жаңылыс айтуынан қазіргі атауы келіп шыққаны айтылады. Бұл өте маңызды нұсқа. Өйткені, тарихи деректердегі Молқыға қатысты ақпарат көзінен біз М емес, Б дыбысымен дыбысталған атауды көреміз. Мақаламыз сол негізде жазылды. Молқының төл аты болған Болғ, Болқы атауы тек қана бөріні білдіреді. Швед тіліндегі Варг(Уарг, Барг), Норвег тіліндегі Улу(Ұлу), жәндікке емес, бөрі басты, айдағар құйрықты жануарға арналған біздің күнтізбеміздегі Ұлу жылы, бөріні ұлыма, ұлуар деп айтатынымыз, Орыс тіліндегі Волк(Болг, Болғ), Грузин тіліндегі Мели(Мелиг, Молиғ) сөздері мен ежелгі түркі дүние танымы мен тарихи нұсқалардағы бөріге арналған Ұрғ, Ұлғ, Құр, Құс-Құр(Ұшқыр, Қасқыр), Бөрі, Бөрік(Бөрғ) атауларының бәрі бөрі ұғымының сан түрлі дыбысталуын алдымызға тартады. Молқының ежелгі Болғ деген нұсқасының бөрі ұғымының келесі бір дыбысталуы екені осының айғағы.
Пайдаланған әдебиеттер:
«Хұйх мәдениеті»
«Терістік тарихы»
«Теглег, Көш, Аруан, Шеле және Теле»
«Сүйнама. Теле баяны»
«Уинама. Көш баяны»
«Жаңа Таңнама»
Жу Яңтиң «Шыңғыс ханның өмір баяны»

Related Articles

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

  • Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Осы уақытқа дейін құпия сақталып келген 106-қазақ атты әскер дивизиясының деректері енді белгілі бола бастады. 1942 жылы дивизия Ақмолада жасақталыпты. Әскери шала дайындықпен жасақталған дивизия 1942 жылдың мамырында, Харьков түбіндегі қоршауды бұзып шығуға бұйрық берер алдында, 4091 сарбазға 71мылтық, яғни 7 адамға бір мылтық және бәріне 3100 жарылғыш оқ –дәрі бәріліпті. Қазақ боздақтарын қарусыз жалаң қылышпен өлімге жұмсауы – «Гитлермен салыстырғанда Сталин солдаттарды өлімге 8 есе көп жұмсадының» айғағы (Михаил Гареев, Әскери академиядан.2005 жыл). “Төртінші билік» газетінің 2016 – жылғы мамырдың 28-жұлдызындағы санында шетелдік архивтерден алынған видеосюжеттегі 106-атты әскер дивизиясы жөніндегі неміс офицерінің айтқаны: «Не деген қырғыз (қазақ) деген жан кешті батыр халық, атқа мініп, ажалға қаймықпай жалаң қылышпен танктерге

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: