|  | 

Көз қарас

Үздік ойдың үзінділері

Үздік ойдың үзінділері
Арма әлеумет!
Мен қазір таза академиялық ғылыми ортада жүрмін. Өзімнің неше жыл бойы жинаған білімімді, оқыған оқуымды, шетелдік тәжірибемді, интеллектуалды қарым-қабілетімді шынайы қолданатын қара шаңырақтың ішінде жүрмін. Алматының бәрінен бөлек мәдени ортасы ерекше ұнады. Алматы қала мен дала дейтін екі ұғымның түйіскен әдемі ортасы екен.
Ойлап көрсем мен бақытты перезент, бағы жанған ұрпақ екенмін. Әкем тұрмыс пен жоқшылық, жалғыздықтың тауқыметін әбден тартып еш оқи алмадым, небәрі үш ай оқу оқыдым-, деп менің оқуымды бала күнімнен қадағалады, шапанымды сатсам да оқытам деп барын салды. Ал мектепте бақытты шәкірт болдым. Маған дәріс берген ұстаздарым кілең дарынды, қабілетті кісілер болды. Университетте және шетелде мен тіптен ерекше дарын иелеріне шәкірт болдым. Ол кісілерге баласындай еркеледім, менің еркелігімді көтеріп маған білім берді. Теориялық білімнен практикалық қоғамның нақты жұмыстарына араласқанымда мені тағы да дарынды, қабілетті кісілер анандайдан танып елге, мемлекетке адал жұмыс жасауыма мүмкіндік берді.
Қазір елде жұмыс жасап жүргенімде мына біршанша мәселені түйгендей болдым:
Бірінші, отандық ғылымда соның ішінде әлеуметтік және гуманитарлық ғылымдар саласында кейбір тоқырауға бет алған пәндерді (ғылымды) байқадым. Мысалы, Қазақстан тарихының ежелгі дәуір кезеңін зерттеу белгілі деңгейде әлсіреген. Осы сала бойынша отандық мамандар бар, бірақ саусақпен санарлық және жасы орта жастан жоғары жасамыс мамандар, ал жастардан жоқ. Буын сабақтастығы үзілгелі тұр. Осы сала бойынша ежелгі көшпенділер өркениеті, тарихы, этнографиясы тағысын тағы кешенді зерттелсе өте керемет болар еді. Қытайда, Түркияда ежелгі дәуір кезеңдері жақсы зерттелді, кітаптар көп шықты.
Екінші, тағы да сол аталған ғылымдар бойынша орта ғасыр кезеңі әлі де болсын кешенді зерттеліп, үлкен ғалымдар шоғырын қалыптастыруды қажет етеді. Жошы Ұлысына дейінгі 9-11 ғасыр және Ұлық Ұлыс құрылғаннан кейінгі тарихи, саяси, мәдени ахуалы көрші елдермен дипломатиялық қарым-қатынастары, ноғай, өзбек және қазақ ордасының тарих сахнасына шығуы айта берсеңіз өте көп, масштабы үлкен. Осы кезеңді кешенді зерттеп отандық ғалымдар шоғырын қалыптастыру керек екен. Менің түсінгенім осы сала бойынша қалыптасқан өте білікті отандық ғалымдар бар, бірақ жасы қырыққа толмаған жас буын ұрпақ арасында сирек назарға аударылып буын сабақтастығы әлсіреген.
Үшінші, Іргелес елдерді зерттеу кешенді тұрғыда қолға алынбаса өте әлсіреген екен. Іргелес елдер деп мына екі мазмұнда түйіндеп отырмын.
1) Іргелес елдердегі қазақ тарихы;
2) Іргелес елдердің тарихы;
Іргелес елдердегі қазақ тарихы осыған дейін зерттелді, кәнігі мамандары да көп бірақ әлі де жеткілікті емес екені білінеді. Соның ішінде Қытай қазақтарының тарихы өте кенже қалыпты. Ал іргелес елдер қатарында Қытай тарихы соның ішінде Шынжаң тарихы кешенді зерттелсе, түрлі ғылыми экспедициялар ұйымдастырылса құба құп болар еді. Аталған сала бойынша мықты тарихшы, шығыстанушылардың қалыптасатынына дау жоқ.
Төртінші, отандық тарихшы, шығыстанушы мамандар өте көп, соның ішінде өз саласына байланысты шығыс тілдерін меңгерген, төтеше, шағатайша және ескі бітік жазуын (руна) игерген білікті маман аз екені білінеді. Шетелде жүргенде байқағаным аталған саланың студенттеріне шығыс тілдерін игерумен бірге шағатай, османлы және арап графикасындағы қолжазбаларды сауатты оқу тәртібі міндеттеледі. Осыларды игермеген жағдайда қорғатпайды. Өз басым шағатайша, төтешені ежіктеп болса да оқи алатын отандастарымды көрдім, бірақ шағатайша мен төтешенің лингвистикалық мән-мағынасы мен рухын түсінетін адамды өте аз көрдім, көбі қаріп деңгейінде оқиды, сәл таңбалық өзгешелік туындаса дұрысты бұрыс қып оқып содан контекстке қате тұспал жасайды, оның ең сорақысы ғылыми айналымға бұрыс қалпында түскені.
Бесінші, елде жүргенде бір байқағаным кейбір ортада мынадай жағдай бар екен. Сіз қанша жерден бір ғылымның анығына жетіп “мынау былай еді, мынадай еді” деп қанығын дәлелдесеңіз де қандайда бір шетелдік соны сіз құсап айтып оларды таңғалдырмайынша оны “солай екен” деп мойындамайды екен. Сіз айтсаңыз таңғалмайды да қабылдамайды, ал оны шетелдік бір ғалым дәл сіз айтқанды айтса оны шетелдік болғаны үшін таңғалысып тамсанып қабылдайды. Мысалы өзім он жыл шетелде жүргенде сол елді таңғалдыруым үшін ол елдің маманының қолы жетпейтін, мүмкіндігі мүлде келмейтін тың деректі айтып таңғалдырмасам, сол елдің маманы айтып жүрген кәдуелгі дүниені айтып ешқашан таңғалдыра алған емеспін.
Алтыншы, Қазақстанда отандық интеллектуалды ғылым базасы көбінше шетелге экспортталады екен. Бір түсінгенім отандық мамандар өз зерттеулерін шет тілінде жат елдің журналына шығарып жарысады екен. Қаншама білікті мақалалар төл зерттеу еңбектерін шетелдік журнал арқылы сол жақтың интеллектуалдық базасын қамдап жатыр десеңізші. Мысалы, Қазақстанда туған, мектеп пен университетті өз елінде тамамдаған азамат әбден қалыптасқан шағында ғылыми еңбегін отандық ғылым базасына емес, шетелге экспорттаса онда Қазақстанның ғылым мен білімге жұмасаған миллиард қаржысы қайда кеткені?. Және ол науқанға айналса не болғаны…
Елдес ОРДА
26.03.2024

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Самат Әбіш қалай “сүттен ақ, судан таза” болып шықты?

    Азаттық радиосы Саясаттанушы Досым Сәтпаев ҰҚК төрағасының бұрынғы бірінші орынбасары, экс-президент Нұрсұлтан Назарбаевтың немере інісі Самат Әбішке шыққан үкім “Қазақстандағы режим болашақты ойламайтынын көрсетті” дейді қазақстандық саясаттанушы Досым Сәтпаев. Сарапшының пайымдауынша, билеуші “элита” жеке істерімен және тасадағыкелісімдермен әуре болып жатқанда елде тағы бір жаңа әлеуметтік жарылысқа әкелуі мүмкін факторлар күшейіп келеді. СаясаттанушыРесей өзінің экономикалық мүдделері мен геосаяси жоспарларын кеңінен жүзеге асыру үшін Қазақстанның ішкі саясатына тікелей әсер етуге тырысып жатуы мүмкін деп те топшылайды. ПУТИН “ҚАУІПСІЗДІК КЕПІЛІ” МЕ? Азаттық: Сонымен ұзақ демалыс алдында осындай үлкен жаңалық жарияланды. Мейрам алдында, 19 наурызда қазақстандықтар мәжіліс депутатының постынан Самат Әбішке шыққан үкім жайлы білді. Мұның бәрінің байланысы бар ма әлде кездейсоқтық па? Досым Сәтпаев: Әңгімені бұл істің құпия

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • …ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз.

    Әлеуметтік желіде осы отандасымызды қызу талқылап жатыр екен. Көбі сын айтып жатыр. Видео жазбаның толық нұсқасы жоқ, пікір-талас тудырған бөлігі ғана тарап жатыр екен. Соған байланысты өз ойымды айта кетпекшімін: Бірінші, отандасымыздың видеосы, фотосы әлеуметтік желіде желдей есіп тарап жатыр. Ол азаматтың (азаматшаның) жеке құпиясы саналатын фотосы, видео жазбасы кімнің рұқсатымен тарап жатыр екен? Өз басым осы постты жазу үшін ол азаматтың (азаматшаның) видеодағы бейнесін қара бояумен өшіріп тастауды жөн көрдім. Және рұқсатынсыз фото бейнесін жеке парақшама салғаным үшін одан кешірім сұраймын. Діни ұстанымы, ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз. Екінші, отандасымыздың діни ұстанымына байланысты айтқан сөздері қоғамда қатты пікір тудырған екен. Тіпті оны “ұлт дұшпаны”

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: