|  | 

Руханият

«Орыс тәрбиесiн алған бала ұлт қызметкерi бола алмайды»

kenesari qan

Бiз қанша реформа жасасақ та бiлiм саласын тәртiпке келтiре алмай әлектенiп келемiз. Дұрысы, болашағымыз – қазақ балаларына ұлттық тәрбие бере алмай жүрмiз. Баланы қойып өзiмiз құлдық психологиядан арыла алмай-ақ қойдық. Соның салдарынан да балаларымызды орыс мектептерiне оқуға беремiз. Тәуелсiздiк алғанымызға жиырма жылдан асса да күнi бүгiнге дейiн ресейшiл пиғылдан арылғанымыз жоқ. Өткенде газеттерден мына бiр деректердi көзiм шалып қалды. Астана қаласында қазақ балаларының 47 пайызы орыс мектебiнде бiлiм алуда. Алматыда 178 мектеп болса, соның 38-i ғана – қазақ мектебi. Ал Алматыдағы қазақтардың саны – 70 пайыз. Алматыда 3 ұйғыр мектебi бар екен. Ондағы ұйғыр балаларының 90 пайызы ұйғыр мектебiне барады деген сөз.

Республика бойынша дәл қазiр 16 573 мектепте оқыту таза орыс тiлiнде жүре­дi. Сонда оқитындардың басым көпшiлiгi қазақ балалары. Орыс мектебiнде оқыған қазақ балалары басын кесiп алсаң да, қазақша сөйлемейдi. “Орыс тәрбиесiн ал­ған бала ұлт қызметкерi бола алмайды” деген сөздi сонау өткен ғасырдың жиырмасыншы жылдары Жүсiпбек Аймауытов айтып кеткен. Қазақ балаларын тек қана қазақ мектебiнде оқыту қажеттiгi туралы арнайы заң қабылдау керектiгiн газеттер жазудай-ақ жазып келедi. Бiрақ оны оқитын көз, тыңдайтын құлақ жоқ.
Мектептерде оқу сапасының көңiл көн­шiт­пейтiнi де аз айтылып келе жатқан жоқ. Жоғарғы сот төрағасы Қайрат Мәми­дiң бiр аудандық судьяны тұрғызып қойып: “Үш бет үкiм жазып, 72 қате жiбергенсiң. Сенiң жоғарғы бiлiмдi қалай алғаныңда шаруам жоқ, орта мектептi қалай бiтiргенiңе таңым бар” – деген сөзi ел арасында анекдотқа айналып кеткелi қа-а-шан! Дәл қазiргi мектеп­тердегi бiлiмнiң деңгейi осылай болса, оған не айтасың?!
Жаманның жаманы – орыстың арағы. Алғаш арақты екiншi дүниежүзiлiк соғыстан қайтқан әкелерiмiз бен ағаларымыз өздерi­мен бiрге ала келдi. Айтуларына қарағанда, шабуылға шығар алдында үрейдi жеңу үшiн спирт iшкiзген солдаттарға. Солдат құтысы (фляжки) арақтан босамайтын. Бес жыл бойы iшкендiктен бе, үйге келген соң да аңсарлары араққа ауып тұратын. Әкеден балаға жұққан арақ қанымызға сiңгенi сондай, оразамызды арақпен ашатын халге жеттiк. Кейiннен арақ тiзгiн бермей, ұлттық қасiретке айналып кеттi.
Кезiнде аудандық iшкi iстер бөлiмiнде профилактика жөнiндегi аға инспектор болып iстедiм. Сонда көресiнi осы арақ iшкен­дерден көрдiм. Мас болып әртүрлi қылмыс­қа ұрынып сотталып та, ЛТП-ға (еңбекпен емдеу профилактикасы) кетiп жататындар да қазақтар едi. Олармен жекелей де әңгiме өткiземiн. “Қоям, ендi арақ iшпеймiн” – деп ант-су iшедi. Бiрақ онысын тез ұмытады. Ертеңiнде көшеде көлденең түсiп, аузын ит жалап жатады. Намыстанасың, әрi аяйсың…
Менiң көзiмнiң жеткенi – араққа қарсы емнiң жоқтығы. Әсiресе, әйелдер арақты қоя алмайды екен. Арақты ерiк-жiгерi мықты, өзiне сенгендер қана қояды. ЛТП-да маскүнемдердi емдей алмайды, тек тегiн жұмыс күшiн пайдаланады. Семейде олар комбайн жасау зауытында тегiн жұмыс iстедi. Сол кезде Қазақстан бойыынша 28– 30 мың адам арақтан өледi екен. Бұл кiшi-гiрiм бiр ауданның халқы деген сөз. Сол кезде бiздiң ауданда 350 маскүнем, 47 нашақор есепте тұрды. Сол арақ iшу әлi де жалғасып келедi. 2010 жылы Қазақстанда 235 416 адам маскүнем ретiнде есепте тұрса, қазiр 200 мың адам есепте тұрады екен.
Қазақтың соңынан қалмай келе жатқан жамандықтың тағы бiрi – орысша боғауыз сөз. Ата-бабамыздан келе жатқан, жаның күйгенде айтатын жалғыз сөз – “әкеңнiң аузы” едi. Ол ұмыт болғалы қашан. Орысша боғауыз сөздi бойымызға сiңiрiп алғанымыз соншалық, соның арқасында орысша “сөздiк қорымыз” байып, молая түстi. Алладан соң өзiмiздi өмiрге әкелген, аса қасиеттi, қадiр тұтатын аналарымыз да боғауызға iлiнiп кетедi. Және бiздiң тiлiмiзге кiрiгiп, екiншi ана тiлiмiзге айналып кеттi. “Сөз байланысы үшiн” деп, оңды-солды көпшiлiк орында да “айналайын” деген сөздiң орнына қолдана беремiз. Оны тұздықтап, дәмдеп, ойнатып, ойнақтатып боқтағанда, орыстың өзi бiздiң қасымызда жiп есе алмай қалады. Орысша анайы сөздi жiгiттерiмiздi былай қойып, қыздарымыз майыстырып тұрып қолданғанда, өзiңдi қоярға жер таппай, жердiң тесiгi болса кiрiп кете жаздайсың.
Қазақтың жамандығын айтсаң шыға бередi. 2010 жылы Қазақстанда бала сататын 40-тан астам агенттiк болған. Бiр баланы 30-35 мың долларға сатқан. Сол кезде сатылған бала саны 6014-ке жеткен. Оның 5308-i – АҚШ-қа сатылған. 126-сы – Ирландияға, 152-сi – Испанияға, 59-ы – Германияға, 45-i – Францияға сатылған. “Көркемтайларымыздың” көрiп жатқан жай-күйi сонда осындай болған. Қазiр бiлмеймiн…
Қазiргi кезде Дүниежүзiлiк Денсаулық Сақтау ұйымының (ДДСҰ) дерегi бойынша, Қазақстан елдегi азаматтарының өз өмiр­лерiн қиюы (өзiн-өзi өлтiруi) бойынша үшiншi орын алады. Ал республикада Шығыс Қазақстан облысының ең бiрiншi орында тұруы да жаңалық емес.
Қазақстанда жыл сайын 170 мыңнан астам сәби жасанды түсiктiң құрбаны болады екен. Бұл – ресми тiркелген дерек. Ал тiркелмегенi қанша?! Құрбан болған сәби­лердiң көпшiлiгi қазақтар. Мiне бiздiң елiмiздегi демографияның сыйқы осындай. Ал қазақтардың табиғи өсiмi, яғни қазақ әйелдерiнiң тууы туралы айтудың өзi ұят. Бiздiң халқымыз неге көбеймейдi деген сауал қазiр әркiмдi де толғандырады. Кеңес Одағы кезiнде Өзбекстан халқы бiзден аз едi, қазiр 35 млн-ға жеттi. Ал бiз сол кезде 17 млн. едiк, қазiр де сол 17 млн. Қане өсiп, өркендеп кеткенiмiз?..
Бiз өз қандастарымызды да сүйiп, бауы­рымызға тарта алмадық. Керiсiнше, кеудеден итерiп шеттеттiк. Шетелдердегi қазақтардың тарихи отанына оралуына қасақана тосқауыл қойып, жолын жаптық.
Осындайда мына бiр аңыз ойға оралады. Еврей деген жұрт ұзақ жылдар Египеттiң құлақкестi құлы болған. Ақырында Мұса пайғамбар сол жұртты алып шықты. Құмға. Ары да, берi де кездiрiп, көрмеген көресiнi көрсетiп, сол құмнан қырық жыл бойы шығармай қойған. “О несi?”. Себебi бүтiндей жұрттың денiн құлдық жайлап алған. Солардың түгел өлiп бiткенiн күттi Мұса. Сөйттi де, олардың денi таза туған ұрпағын алып шықты құмнан. Құлдықты құмға көмiп кеттi. Сөйтiп, еврей сияқты аса ақыл-ойы терең, рухы мықты, шексiз бiлiмдi ұлтты алып келдi дүниеге.
Қазақты да осылай құлдық психологиядан алып шығатын бiреу керек. Сонда олар­ға Абайдың өлеңдерi мен ғақлияларын санасына құю арқылы қайта тәрбиелесе. Сөйтiп, оларды орыстың құлдығынан алып шығуға болар едi. Дәл қазiр қазақ орыстың құлдығынан шыға алар түрi көрiнбейдi. Ол үшiн бiлiмдi, қажырлы, қайратты, орыс идео­логиясымен ластанбаған, былғанбаған жаңа ұлт жасап шығаруымыз керек.
Ратбек Арынұлы,
зейнеткер,
Көкпектi ауданы,
Шығыс Қазақстан облысы.
zhasalash.kz

Related Articles

  • Қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады?

    Қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады?

    Zhalgas Yertay         Қазақстан билігі мемлекеттік тілді дамыту үшін қатаң шешімдерге барғысы келмейді дейік. Бірақ қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады? Соны ойланып көрейік. Қазақ тілін дамыту жайын айтқан кезде Қазақстан билігі қоғамды екіге бөледі. Бірі – тілді дамытудың радикал шешімдерін ұстанады, екінші жағы – қазіргі статус-квоны сақтағысы келеді, яғни ештеңе өзгертпей-ақ қояйық дейді. Бірақ екі жолды да таңдамай, ортасымен жүруді ұсынып көрсек қайтеді!? Батыл қадамдарға барайық, бірақ ол радикал жол болмасын. Қазақ тілін күшпен емес, ортаны дамыту арқылы күшейтсек болады. Яғни адамдар тілді үйреніп әуре болмай-ақ, халық жай ғана қазақ тілі аясында өмір сүруді үйренсін. Негізгі ой осы. Біз осы уақытқа дейін адамдар ортаны

  • Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Фото ашық дереккөздерден алында Өткен аптада Түркияның ұлттық білім министрлігі мектеп бағдарламасына «Түркістан» деген терминді енгізген еді. Шетел басылымдарының жазуынша, бұл атау енді «Орталық Азия» ұғымының орнына қолданылмақ. Білім министрі Юсуф Текин жаңа атау түркі әлемінің бірлігін қамтамасыз етуге бағытталғанын айтады. Оның сөзінше, үкімет оқу бағдарламасынан империялық мағынасы бар географиялық атауларды алып тастамақшы. Ең қызығы, «Түркістан» аумағына Қазақстаннан бөлек, Қырғызстан, Өзбекстан, Түркіменстан мен Тәжікстан жатады екен. Сондай-ақ кейбір басылымдар бұл терминнің Қытайдың батысында орналасқан Шыңжан өлкесіне қатысы барын да атап өтті.  Кейбір ғалымдар «Орталық Азия» термині колониализмнен қалғанын жиі атап жүр. ХХ ғасырдағы әлемдік академиялық ғылымды сол кездегі ірі империялар қалыптастырғандықтан, бүгінде мұндай терминдер мен атаулар халық санасына әбден сіңіп

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

  • ЖАРАЙСЫҢДАР, ӘЗЕРБАЙЖАН

    ЖАРАЙСЫҢДАР, ӘЗЕРБАЙЖАН

    Олар ҚР Ұлттық қорғаныс университетінде орыс тілінде оқудан бас тартқан. Неге солай ? Өйткені олар қазақ тілін таңдаған! Қазір университетте қазақ тілі курстары ашылып жатыр. Айтқандай, Әзербайжандарға тілімізді қолдағаны үшін құрмет пен құрмет. Олар нағыз бауырлас халық екенін көрсетті. Бірақ қазір біздің қорғаныс министрлігіне сұрақтар туындайды. Бұған дейін барлық шетелдіктерді орысша үйретіп пе еді? Біреу не сұрайды? Әйтеуір, білім – қазақ тілін насихаттаудың ең жақсы тәсілі. Ал неге орыс тілінде оқытады? Ал кім үшін? Ең қызығы, осының бәрін тек Әзербайжандардың арқасында ғана білетін боламыз. Ал неге бұрын қазақша оқытпаған, ең болмаса кейбір елдерде. Неге сол қытай тілін орысша үйретеді? Руслан Тусупбеков

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: