|  | 

Қазақ шежіресі

Күреңбелдегі Керейлер

Kurenbeldegi Kereyler

Алматы облысының Кербұлақ ауданына қарасты Күреңбел өңірінде яғни батысы Шолақ тауы, шығысы Аламан тауынан Қытай шекарасына дейінгі, солтүстігі Шаған тауы мен Көксу өзені, оңтүстігі Іле өзені аралығындағы елді-мекендерде Ашамайлы Керей және

Абақ Керейдің Шеруші және Қарақас руынан тараған ұрпақтары өмір сүреді. Шежірешіл қариялар ұрпақтарына өздерінің Абақ Керейдің Шеруші руының Ер Құттымбетінен (Ұзынмылтық) тарайтын Қожамқұл бабаның ұрпақтары екенін айтып өтіпті. Қожамқұлдың бес баласы: Игілік, Қабанбай, Жанай, Сарымырза және Манатбайдан тарайтын ұрпақтары түгелдей осы Кербұлақ өңірін ата-қоныс етіп, өмір кешкелі бірнеше ғасыр өтсе керек. Өзін Қожамқұлдың сегізінші ұрпағы санайтын Бексұлтан Еркімбайұлы «Жеті атасын білмеген жетесіз болады» деп аталарының жоңғар шапқыншылығы кезінде көрсеткен ерліктерін жастайынан жыр қылып жаттап өскенін айтады. Ел ауызындағы жыр-дастандарға қарағанда Қожамқұл бабаның ұрпақтары жоңғарлармен Іле өзенінің оң жағалауы мен Шолақ тауы аралығында, Алтынемел, Шаған, Қотырқай, Көксу, Текелі, Алакөл маңында болған ұрыстарда қайтпас қайсарлық көрсеткен. Сондай-ақ олар Нарынқол, Кеген, Меркіні қарақытай, қырғыздардан азат ету соғыстарына қатысыпты. 1750 жылдары Ер-Жәнібек, Қожаберген, Байтайлақ батырлар бастап Абақ Керей көші Шығысқа қарай жылжығанда Шеруші Қожамқұл бабаның ұрпақтары Жетісу өлкесінде, Күреңбел өңірінде қалып қойыпты.
1910 жылғы бір мәлімет бойынша Қожамқұл атадан тараған ұрпақ саны сол кезде 644 адам яғни 128 түтін болыпты. Негізгі күн көрістері мал шаруашылығы болған. Қолдарындағы мал санына келер болсақ: қой 1207, жылқы 285, сиыр 214, ешкі 265, түйе 11 болған екен. (П.П Румянцев «Уезды Жетысу» С.Петербург, 1913). Содан бері Шеруші Қожамқұл бабаның ұрпақтары өсіп өніпті. Олар бүгінгі күні Күреңбелден басқа Қазақ елінің түкпір-түкпірінде бақытты өмір кешуде.
Күреңбел өңіріндегі Керейлер арасында өздерін «Қарақаспыз» дейтін ағайындар саны баршылық. Бір қызығы олар: «Керейдің қайсысы боласыздар, Ашамайлы керейсіздер ме? жоқ әлде Абақ керейсіздер ме?» деген сұрағыңызға өздерін «Ашамайлы керейміз» деп айтады. 2014 жылы «Алаш» тарихи-зерттеу орталығынан шыққан «Керей» тарихына арналған кітаптың «Ашамайлы керейлердің рулық-тайпалық құрылымы” атты бөлімін ары-аударып, бері-аударып одан «Қарақас» ата жөнінде ешбір мардымды дерек таба алмайсыз. Қайта «Қарақастар» Абақ Керей құрамындағы 12 атаның бірі екені мәлім. Бәрі-бір «Керей» емес пе? деген оймен қолды бір сілтеуге де болады. Бұл жерде өздерінің кім екендіктерін білмей отырғандарына ұрпақтары емес бәлкім кезінде дұрыс түсіндірмеген ата-бабалары да кінәлі шығар. Мысалы, Керейден шыққан Қожаберген батырға қатысты қаншама алып-қашпа әңгімелер болды. Керейде бір емес, екі Қожаберген батыр болғандығын, екеуінің де жоңғарға қарсы соғыста асқан ерлік көрсеткен батырлар екеніне оу баста ешкім назар аудармады. Қайсыбір шежірешіл ағаларымыздың өздері екеуін бір кісі деп танып тарихта болған оқиғаларды бір-бірімен шатастырды. Содан болып ел ішінде жаңсақ пікірлер тууға жол берді. Кейін зерттеушілер тарапынан нақты тарихи деректер анықталып, соның негізінде ол екеуінің туған жылы, қайтыс болған жылы, қайда жерленгені ескеріліп, жасы үлкені яғни «Елім-ай» дастанын жазған атақты жырау Қожаберген батыр Ашамайлы Керейдің Көшебе руынан екенін, ал сәл жастау Қожаберген батырдың Абақ Керейдің Шұбарайғыр руынан шыққаны анықталды. Сол секілді бұл жерде де бір жаңсақтық бар құсайды. Біздің болжауымызша, Абақ Керейдің Шеруші руынан тараған ұрпақтармен бірге бір жерде өмір кешіп жатқан бұл ағайындарымыз да сөз жоқ жоңғар шапқыншылығынан кейін Абақ Керейлер шығысқа қарай көшкенде Күреңбелде қалып қойған Абақ Керейдің Қарақас руының адамдары болмақ. Олардың жан саны шерушілерге қарағанда сәл көбірек. Өйткені Күреңбелде Қарақастың Төтек және Төлеп атасынан тарайтын 11 әулеттің ұрпақтары тұрып жатыр.
Орыс зерттеушісі П.П. Румянцевтің 1913 жылғы мәліметі бойынша осы өңірде тұратын Ашамайлы керейлердің саны 780 адам, 145 түтін болған. Қолдарындағы мал саны 3 мыңдай. Одан кейін бұлардың жан саны көбейді.
Ашамайлы Керей негізі төрт атаға: Балға, Балта, Көшебе. Тарышы деп бөлінеді. Алайда Күреңбелдегі Ашамайлы Керейлердің дәл қайсы атаға жататынын айту қиын. Оны өздері де жақсы біле бермейді. Кейбірі өздерін «Қызай Керейміз» десе, қайсы бірі өздерін «Аққас-Қарақас» деген атадан тараймыз деседі. Шыңжаң баспасынан 2012 жылы шыққан «Ашамайлы Керей шежіресі» кітабында: Ашамайлы Керейден– Қара би (Шимойын). Шимойыннан– Дербісәлі. Дербісәліден–Абыз, Түрке. Абыздан – Құдайқұл, Құдайменде, Жаңабай. Түркеден – Аққас, Қарақас тарайды деп қысқа қайырады. Күреңбелдегі керейлерге қатысты олардың ата-бабалары туралы деректерге қарағанда бір жүйе, бір ізділіктің жоқтығын байқауға болады. Әсіресе өздерін «Ашамайлы Керейміз» дем санайтын ағайындарға қатысты деректердің бір-бірінен алшақ болуы жеті ата шежіресінің ұрпақтан-ұрпаққа ауызша берілуі кезеңінде болған жаңсақтықтан деп ұғыну дұрыс болмақ. Бұл бағытта әлі де талай тарихи-этнографиялық зерттеу жұмыстары жүргізілуі қажет болмақ. Бұл болшақтың, келер ұрпақтың еншісіндегі дүние.
Күреңбел өңіріндегі Қазақтар арасында Керейлерден басқа Жалайырлар да бар. Бұлар бір-бірімен етене жақын туыс яғни құда-құдандалы, нағашы-жиенді болғандықтан өз араларындағы ынтымақ, береке-бірліктері керемет. Оған жол түсіп, осыдан біраз уақыт бұрын Күреңбелге барғанымызда көзіміз жетті. Күреңбелдегі Керейлер мен Жалайырлар бірігіп «Керей баба рухына» арнап ескерткіш орнатады, үлкен ас береді екен деген хабарды естіп, «Ер-Жәнібек» қорынан белгілі кәсіпкер Жеңіс Түркия, тарихшы ғалым Нәпіл Базылхан, ғылым докторлары: Досан Баймолда, Уатхан Сейпіл, Алматы іргесіне «Баркөл» атты ауыл тұрғызған Мақсұтқан Дәлейұлы кәсіпкер бар, «Жезбұйда» жастар қоғамдық бірлестігінің тқрағасы Талапбек Тынысбекұлы бар барлығы 6 кісі құтты болсын айтып солай барған едік. Біз кештетіп барғанымызға қарамай Шеруші Қожамқұл бабаның ұрпағы Аманжол Бексұлтанов бастаған ауыл азаматтары кең дастархан жайып, ертеңінде болатын «Керей баба» рухына арналған іс-шара жоспарымен таныстырды. Ертеңгісі ауыл тұрғындары бар, Алматыдан, Талдықорғаннан келген қонақтар бар, басқадай шақырылған адамдар бар жиыны 2 мыңдай адам Алматыдан 100 шақырымдай жерде орналасқан Алматы-Талдықорған даңғыл жолына жақын кішірек төбеге жиналды. Осы жерде «Керей баба» рухына арналған әдемі ескерткіштің ашылу салтанаты өтті. Бұл ескерткішті жасауға арналған шамасы 30 мыңдай АҚШ долларына тең қаржыны ауылда тұратын 20 кәсіпкер азамат өз қалталарынан шығарып істеткен екен. Бұлардың бәрі керейлер емес ішінде жалайырлар да бар дегенді естіп нағыз туыстық, береке бірлік деген осы шығар деп ой түйген едік. Талай жерде осындай ескерткіштерді көріп жүрсек те биіктігі 2 метрдей жылтыр қоңыр мрамор тастан сомдалған ескерткіш әдемілігімен және әсем тұрпатымен көзге бірден түсіеді. Ескеркіштің бас жағына «Керей баба рухына» арналады деп жазылыпты, одан сәл төмен «Қазақ болсаң Керей бол, Алты Алашқа мерей бол» деген Төле бидің сөзі жазылыпты, одан сәл төменде: Керейдің ұраны– Ошыбай деп ал таңбасы: X [][] деп жазылыпты да ескерткіштің астыңғы бөлімінде:
Алаштың Қыраны едің
Қазақтың ұраны едің
Елім деп ер баба
Кие тұтар Керей елің –деп жазылыпты.
Ескеркіштің ашылу салтанатынан кейін Керей баба рухына арнап ұрпақтары жасап отырған бұл іс шараға келген қонақтар тарапынан құттықтау сөздер сөйленді, концерттік бағдарлама жүрілді. Біз өз тарапымыздан Ер-Жәнібек қоры атынан құттықтап, сөз сөйлеп, асты ұйымдастырушыларға ақшалай сыйлық бердік. Түскі астан соң балуан күресі, жүйрік ат бәйгесі өтіп, онда елдің алды болған балуандарға және жүйрік ат иелеріне сыйға автокөліктер тарту етілді. Осылай «Керей баба» асына жиналған халық көпшілік бір жақсы дем алып көңілді күнді өткізген болатын. Әрқашан да «Керей ата-баба» аруағы баршамызды қолдап жүрсін айтып бізде Алматыға қарай жол тарттық. Сол игі іс-шараның жалғасы болып өткен жылы Керейден шыққан атақты Ер-Жәнібек батырдың 300 жылдығы Қазақ елінде және қазақтар тұратын шетелдерде кеңінен атап өтілді. Биылғы жылы Абақ Керейден шыққан тағы бір әйгілі тұлға батыр Зуқа қажының туғанына 150 жыл толуын кең көлемде атап өтуге дайындық жұмыстары басталып кетті.

«Ер-Жәнібек» халықаралық қоғамдық қорының вице-президенті, ғылым докторы Досан Баймолда

Изображение 025

Изображение 026

Изображение 027

Изображение 032

Изображение 039

Изображение 044

Изображение 053

Изображение 008

Related Articles

  • САРБАС РУЫ ЖӘНЕ САРТОҚАЙ БАТЫР

    Тарихты түгендеу, өткеннің шежіресін кейінге жалғау – атадан балаға жалғасқан ежелгі дәстүр. Шежіре, ұлт-ру, тайпа тарихы – атаны білу, арғы тарихты білу болып қалмастан ұлттың ұлт болып қалыптасуы жолындағы бастан кешкен сан қилы оқиғалары мен ауыр тағдырынан да мол дерек береді. Шежіре – тұтас халық тарихының іргетасы ғана емес, ұлт пен ұлыс танудың әліппесі  саналады. «Қазақ халқы 200-ден аса рудан құралса да әр рудың өз шежіресі болған. Шежірешілер жүз, тайпа, ру, ата тарихын терең талдай білген»(1). Патшалық ресейдің дәурені аяқталар тұста қазақтың мемлекеттігін қалпына келтіруді мақсат тұтқан Алаш көсемі Әлихан Бөкейхан (1866-1937) алғашқы болып қазақ тарихының қажеттілігін алға тартып, башқұрттың әйгілі ғалымы Уәлиди Тоғанмен кездесіпті. Уәлиди Тоған өзінің естелігінде: «Мен бірнеше

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • Нұралы батырдың кесенесі  жөнінде

    Кейінгі кезде Нұралы батырдың кесенесі жөнінде әртүрлі әңгімелер шығып жүрген көрінеді. Оның бірі Моңғолиядан келген бір туысқанымыз басқа бір белгілі жерлесіміздің Нұралы батырдың зираты деп кигіз үй сияқты саман кірпіштен қаланған  әдемі зираттың жанына барып құран оқығанына куә болғанын келтіріпті. Ол жігіттің  көргені де, айтып отырғаны да шыңдық. Өйткені 1982 жылға дейін елдің көпшілігі, оның ішінде  мен де солай  ойладым. Әңгіме түсінікті болу үшін мен сол кездегі оқиғадан бастап баяндайын. Мен 1961 жылы Семейдің  мал дәрігерлік институтын бітіріп келдім. Мені  сол кездегі  С.М. Киров атындағы  колхозға мал дәрігері етіп жіберді. 1962 жылы бұл колхоз «Горный» совхозына айналды. Біз бала кезімізден: «Нұралы атамыздың зираты С.М Киров атындағы колхоздың жерінде орналасқан,   Бабамыз батыр болған кісі, ал оның жанындағы қабырдың  ұзындығы жеті кез, біздің  бабамыздан  да  асқан

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: