|  | 

Тарих

Отарлау: Қазақ даласына қарашекпенділер қалай келді?

1861 жылы Ресей шаруалары басыбайлы тәуелділіктен құтылды. Бұларға өмір сүретін жер керек болды. Ресей үкіметі бұл мәселені шешудің жолы шаруаларды Қазақ даласы мен Сібірге көшіру қажет деп тапты. Бұл шаруа іске асқан жағдайда Ресей орасан зор пайда таппақ:

Бірінші. Шаруаларды жаппай көшірсе үкімет болуы мүмкін әртүрлі толқу-үркуден құтылады;

Екінші. Ресей қоныс аударған шаруа орыс-славяндар арқылы жат жеге өзінің сенімді тірегін қалыптастырады;

Үшінші. Шаруалар арқылы жергілікті халықты қатаң бақылауда ұстау;

Төртінші. Көшпелі халықтарды орыс шаруаларының үстемдігі арқылы отырықшы жұртқа айналдыру;

Бесінші. Мұсылман дініндегі халықтарды шоқындыру ісіне христиан шаруаларды пайдалану;

Алтыншы. Қазақ даласына орыс шаруаларын қоныстандырып, империя мүддесі үшін даланы бай астықты алқапқа айналдыру. (бұл шаруаны Кеңес оотарлаушылары іске асырды)

Жетінші. Отарланған жерлердің қауіпсіздігі үшін орнатылған, бекіністер мен казак-орыс әскери жасақтарын азы-түлік, ас-ауқаттпен қамту ісіне шаруаларды пайдалану;

Сегізінші. Ресейдің ішкі өлкелеріндегі кедей шаруаларды Қазақ даласына жапай көшіру үшін, «жаңа жерде тамаша өмір сүр» дейтін ұран тастап, оларды еліктіретін үгіт-насихат жүргізу. Осы  бағытта 1907 жылы шаруаларға тарату үшін 6.5 млн дана кітапша басып шығарылды.

1866 жылы Батыс Сібір бас басқармасы шаруалардың Қазақ даласынна жапай көшуіне жол ашты.

Жалпы осы қоныстандыру мәселесінің бастамашыларының бірі – Жетісу облысының әскери губернаторы Г.А.Колпаковский.  Осы адамның араласуымен 1868 жылы «Жетісу өңіріне орыс шаруаларын қоныстандыру туралы уақытша ереже» жасалды. Осы Ереже бойынша жаңадан қоныстанушы шаруаларға төмендегідей жеңілдік қарастырылды:

  • Шаруаның отбасы мүшелерінің әрбіріне 30 десятинадан жер телімін беру;
  • Барлық алым-салық түрлерінен 15 жыл босату;
  • Пайыздық өсімсіз қарыз береу;
  • Қазақ даласына ходоктар (қазақ даласына келіп құнарлы жерлерді шолып-көріп өзі сияқты шаруаларды бастап көшіріп келетін адамдар) жіберіп жер шолдыру.

Бірақ бұл жеңілдіктер аталмыш өңірге шаруалар легі шамадан тыс көптеп келуіне байланысты 1885 жылы өзгеріп, отбасы мүшесіне 10 десятина жер телімі тиеселі болды да, салықтан босату мерзімі 5 жылға қысқарды. Соның өзінде ағылған қарашекпенділер тасқыны азайған жоқ.

Үкімет Жетісу өңіріне ағылған шаруалар легін реттеу үшін 1903 жылы «Сырдария; Ферғана, Самарханд облыстарына шаруалар қоныстандыру туралы ереже» қабылдап, жергілікті тұрғындардан құнарлы жерлер тартып алынды.

Осы жылдары Қазақ даласына ағылған орыс мұжықтарының көптігі сонша, үкімет бұларды алты аймаққа (Торғай, Орал, Ақмола, Семей, Сырдария, Жетісу) рет-ретінмен бөліп-бөліп қоныстандыру үшін 1904 жылы «Қоныстандыру қорын» құрды. Қордың міндеті қазақтардың басы артық жерлерін тартып алып  шаруаларға бөліп беру және жергілікті тұрғындарды казак-орыс жасағының күшімен ай далаға қуып тастау.

Жаңадан қоныстанушыларды өз алдына жеке-жеке болыстық әкімшілікке біріктіріп, басқарса, 1902 жылы жергілік әскери губернатор «Шаруалар басқармасы» дейтін лауазымды қызмет енгізді.

Жоғардағы орыстардың Қазақ жеріне жаппай қоныс аудару ісін реттеу мақсатында 1906 жылы Ресей Үкіметінің басшысы П.А.Столыпин «Ресейдің Азия аумағына шаруаларды қоныстандыру туралы» шешім қабылдады. Бұл тарихта Столыпиннің аграрлық реформасы деген атпен белгілі. Үкімет мұндай реформа қабылдау барысында жерігілікті ұлт қазақтармен ақылдасу, олардың жағдайымен санасу деген атымен болған жоқ.

  • 1870-1914 жылдары жоғарыдағы алты облысқа 1.4 млн шаруа көшіп келіп қоныстанды. Осылардың 721 мыңы Ақмола облысына жайғастырылды.
  • 1917 жылы қоныстанушылар саны – 1.5 млн-ға жетті. Бұлар қазақтардан 45 млн десятина жер тартып алынды.
  • Петрпавл уезінің – 52 пайызы, Қостанай уезінің – 54 пайызы, Ақмола уезінің – 73 пайыз жері шаруалар үшін қазақтардан тартып алынды.
  • Жерінен айырылып кедейлеген қазақтар еріксіз өндірісті жерді сағалап, стансаларды жанай қоныстанды. Көбі мал шаруашылығын тастап, егіншілікті кәсіп етті. Осылай қазақтар арасындажатақтар дейтін әлеументтік топ пайда болды.

Түркістан генерал-губернаторы Куропаткин өзінің кезекті баяндау хатында: «Қазақтар соңғы 30 жылда барлық тараптан күшті қыспаққа алынды, 1904 жылы тек Жетісу облысынан бірнеше млн десятина жер тартып алынды» депті.

Ерлан Алтай

namys.kz

-3-e1285129913234-429x250

Related Articles

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

  • Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Осы уақытқа дейін құпия сақталып келген 106-қазақ атты әскер дивизиясының деректері енді белгілі бола бастады. 1942 жылы дивизия Ақмолада жасақталыпты. Әскери шала дайындықпен жасақталған дивизия 1942 жылдың мамырында, Харьков түбіндегі қоршауды бұзып шығуға бұйрық берер алдында, 4091 сарбазға 71мылтық, яғни 7 адамға бір мылтық және бәріне 3100 жарылғыш оқ –дәрі бәріліпті. Қазақ боздақтарын қарусыз жалаң қылышпен өлімге жұмсауы – «Гитлермен салыстырғанда Сталин солдаттарды өлімге 8 есе көп жұмсадының» айғағы (Михаил Гареев, Әскери академиядан.2005 жыл). “Төртінші билік» газетінің 2016 – жылғы мамырдың 28-жұлдызындағы санында шетелдік архивтерден алынған видеосюжеттегі 106-атты әскер дивизиясы жөніндегі неміс офицерінің айтқаны: «Не деген қырғыз (қазақ) деген жан кешті батыр халық, атқа мініп, ажалға қаймықпай жалаң қылышпен танктерге

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: