|  |  | 

Тарих Қазақ шежіресі

Шыңғысханмен тірескен меркіттер қазір қайда?

«Арабтық қурайыш тайпасының ақсүйегі Мұстафаның жаннан асқан Айбақ атты сұлу қызы болыпты. Қыз нөкерлерін ертіп, анда-санда сейіл-серуенге шығып тұрады екен. Бір күні ол араб түбегіндегі ең көркем саналатын Мәрмәрат тауына саяхатқа шыққанда арабтық Тәліп мырзамен көңі қосып қалады. Онымен тұрмыстануға туыстары: «Өз нәсіліміз» деп жол қоймайды. Мұстафаның інісі Мұсыраф: «Қыз салтты бұзды, жаман жолға түсті. Оны өлтіру керек» деп жініксе, Мұстафаның екінші әйелі: «Айбақтың көзін құртыңдар» дейді.

Сонымен, Айбақтың шешесі Фатима оны Басыра қаласында тұратын түрік азаматы Самармен үйлендіреді» («Меркіт ата» кітабынан). Тағы сол кітапта «Самар қаңлының бір кіші руынан, оғыз түріктің немересі Жамсап мырзаныың ұрпағы» делінеді.

«Айбақ бике Самарға тұрмыстанған соң бір ұл туады, оның атын Меркіт Марат деп қойыпты. Меркіт Марат есейе келе Меркіт, Мәркіт аталып кетеді. Меркіт төрт әйелінен 20 ұл, 15 қыз жиыны – 35 ұрпақ көреді. Меркіттің атын сақтаған ұрпақтары Ришат, Асқап, Кәсейін, Бегет, Қанағат, Өкеш, Шағыр қатарлы адамдар. Олардың ұрпақтары кейін Қосакол, Орхон жағасына келіп мекен етеді» («Меркіт ата» кітабынан).

«Меркіттер түркі ұлттарының барлығына сіңген, тіпті, қытай, моңғолдардың ішінде де бар» (Шәкерім Құдайберді).

«Тарихта жалайыр, татар, меркіттер моғол атанды» (Қыдырғали Жалайыр).

«Моғолстан атауы Шыңғысхан дәуірінен арғы жатқан ұғым» (Әлікей Марғұлан).

«Меркіт елі – ежелгі қаңлылардың бір бұтағы» ( Ғизат Әубәкір)

«Керей, найман, қоңырат және меркіттер кезінде моңғолдармен көршілес отырған түркі тайпарлаы (Жақып Мырзахан).

Меркіттердің мекені, шаруашылығы жайлы

«Қосакөлінен бастап Селенгі, Орхон өзені бойларында мал шаруашылығымен шұғылданған» («Түрік, қырғыз, қазақ әм хандар шежіресі» Шәкерім Құдайберді).

«IV ғасырдың соңынан VI ғасырдың басына дейінгі аралықта меркіт ұрпақтарының жағыдайы өте жақсы болған. Олар Мұқар өңірінде шалқыған тұрмыс кешіріп, меркіт тайпасының іргесін қалап, атын шығарды» (Құрманғали).

«Гәугилер Қосакөлде тұрғанда көлдің батысында меркіт, ораңхай елі бар еді» (Шәкерім Құдайберді).

«Меркіттер бастапта IV ғасырда Байқал көлінен бастап, Селенгі, Орхон өзені бойларында мал шаруашылығымен шұғылданған. IV ғасырдың соңында қазіргі Тұрпанның батысында, сондай-ақ, Тянь-Шань тауларының солтүстік жағы мен батысындағы жайылымдарға Алтай, Тарбағатайға дейін көшіп-қонып отырған» (Әнуар Байтұр, ұйғыр зерттеушісі. «Шинжияңдағы ұлттар тарихы»).

Меркіттердің жан саны, рулары, мәдениеті

«Меркіттер түркі тілінде сөйледі. Орхон-енисей жазуын, соңынан соғды жазуын пайдаланды» (Ғизат Әубәкір).

«Меркіттер алдымен христиан дінін» (нейрустан) «моңғол дінін» (лама), соңынан ислам дінін қабылдаған» ( «Меркіт ата» кітабы).

«Өтекин меркіт» (Өкеш ұрпақтары), «Қатағай меркіт» (Кәсейін ұрпақтары), «Жюн-тұрақылиын» (Айбақ бикенің Сауфуан ұрпақтары), бұдан басқа тағы «Моңғолдың құпия шежіресінде» «Ұдоуиын меркіт», «Уас меркіт» рулары жазылған.

«XI-XII ғасырларда меркіт ұлысының жан саны көп, қонысы кең, өз ішінен оғыз, мұдан, хиюн, тұрақылиын тайпалары болып неше топтарға бөлінеді» («Қазақтың қсқаша тарихы». Нығымет Мыңжан).

Меркіттердің моңғолдармен соғысы

«Моңғолдармен меркіттердің соғысы – 1179 жылдан 1220 жылға дейін жалғасқан» («Меркіт ата» кітабы).

«Шыңғысханның меркіттермен болған соғысы 1197 жылдан 1208 жылға дейін толастамаған» (Жақып Мырзахан).

«Моңғолдар күшеюден бұрын меркіттердің халқы мол, әскери күші мығым еді, кейін меркіттердің қырғын тауып, түркілерге таралуына моңғол-меркіт соғысы себепкер болған» (Жақып Мырзахан).

«… Дәл осы кезде Ясукей баһадүр Онон өзенінің бойында аң аулап жүргенде меркіт руының Олхонұт елінен келіншек алып бара жаратқан Икі Чилодо деген адамына ұшрасады. Бажайлап қараса, әкетіп бар жатқан қыз ай мен күндей сұлу екен. Ясукейдің бұл қызға көңілі ауып қалады да ауылына шауып барып ағасы Некүн тайшы мен інісі Дарытай Отекчиінді ертіп келіп…» («Моңғолдың құпия шежіресі»).

Міне, осылай Ясукейдің Ұгүлұн Ұжұнды Чилұдодан тартып алуы кейінгі моңғол-меркіт соғысының басты себебіне айналды.

Шыңғысхан ержетіп, Бөртені алып, ауылына қайтып келе жатып Гергүлен өзенінің батысындағы Боргі-ергі деген жерінде отырғанда үш меркіт тұтқиылдан тап беріп, Бөртені алып кетеді. Олар қуана: «Ақыры кегіміз қайтты» десті. Темучин ағайындарымен бірге Бұрһан халдұн тауына жасырынып аман қалады. Ол кезде Моңғолдардың күші әлсіз, оның үстіне бөлшектенген жағыдайда тұрғандықтан Темучин меркіттерге бірден батынып тиісе алмайды. Сонымен, Керей ханы Тұғырұлдың әкесімен болған андалығынан пайдаланып, көмек сұрайды.

Сонда Тұғырұл:

«Қолқасы үшін ішіктің,

Меркітті жер қаптырам.

Қатының Бөрте ханымды,

Құтқарып әкеп тапсырам.

Қара бұлғын ішіктің,

Қарымжысын қайтарам.

Меркіт қирап, байшешек,

Қолға қонар қайтадан», – дейді.

Темучин Тұғырұлдың ақылымен және өзінің көне достығына сүйеніп Жамұқадан да көмек сұрайды. Керейлер 20 мың, Жәйжіраттар (кейбір шығармаларда Жалайырлар) 20 мың адаммен меркіттерге шабуыл жасайды. «… Кілхо өзеніне жетті. Сал жасап өзеннен өтіп, Бұғұра Кегердегі Тохтабектің үйінің үстінен түсті

Қалқиған қара едіге,

Қақ ортадан бөлінді.

Қатын, бала-шағасы,

Қалмай бәрі қырылды.

Қасиетті ордадан,

Ортаға түсті шаңырақ.

Тізе бүкті ел-жұрты

Мекені қалды қаңырап».

«Меркіттер жан сауғалап жан-жаққа көшумен болды. Есі кеткен меркітті біздің шеріктер өздеріне қаратып ала берді» (Моңғолдың құпия шежіресі). Міне, осылай бірнеше ғасыр дәурендеген меркіт ұлысы гүлденуден құлдырауға, құлдыраудан ұлы құл, қызы күң болған ашынышты тарихқа кіріптар болды.

«Осыдан Моңғолдар меркіттердің тұқымын түгел қалдырмай қырып, ұлды ұрпақсыз, қызды күң етіп қырғын жасаған» (Ислам Қабышұлы. «Керейлер керуені»).

Меркіттердің биі Тохтабек сергелдең тұрмысты басынан өтікізсе де, қажымай-талмай ел жұртын, атамекенін құлдықтан құтқару қамында жүрді. Бірақ, қан уыстап туған айлакер Шыңысханды жеңе алмады.

«Бұрхан һалдұнды қоршай шабулдаған үш меркіт өрен-жаранымен өме қапты: сау қалғаны сауғаға салынды. Қойынға сыйғаны құшылды, қораға сыйғаны құлданылды» («Моңғолдың құпия шежіресі»).

«Чыңғыс қаған тышқан жылының күзінде Хараталаның Хұжағұр өзенінде меркіттің Тохтабегін жеңіп, елін қаратып алды. Тохтабек екі баласымен, тағы аздаған адамымен қашып кетті» («Моңғолдың құпия шежіресі).

Тохтабекті Шыңғысхан өзі қуалай соққылайды. Тохтабек пен Күшлік хан бастаған меркіттер мен наймандардың бір бөлімі Ертіс өзенінің бойында Шыңғысханмен ақтық сайсуға дайындалып жатады.

Сиыр жылының көктемінде болған бұл соғыста Тохтабек қайтыс болып, балалары оның сүйегін алып кете алмағандықтан басын кесіп алып, Моңғолдарға тастамай, Ертіс өзенінен өтіп кетеді.

Тірі қалған меркіттер Орталық Азиядағы ұйғырларға, қыпшақтарға, сартауыл еліне сіңіп, Шыңғысханның қанды шеңгелінен сытылып кетеді.

Қазіргі Долан ұйғырларын тарихшылар сол заманғы меркіттердің ұрпағы деп санайды екен. Қазір Керей тайпасында да меркіт руы бар. Моңғолиядағы моңғолдар ішінде де меркіт руы кездеседі.

(Қытайдағы қазақтардың «Сен – қазақ» сайтында Табыс есімді адамның жазбасы негізінде дайындалды)

Baq.kz

 

Related Articles

  • САРБАС РУЫ ЖӘНЕ САРТОҚАЙ БАТЫР

    Тарихты түгендеу, өткеннің шежіресін кейінге жалғау – атадан балаға жалғасқан ежелгі дәстүр. Шежіре, ұлт-ру, тайпа тарихы – атаны білу, арғы тарихты білу болып қалмастан ұлттың ұлт болып қалыптасуы жолындағы бастан кешкен сан қилы оқиғалары мен ауыр тағдырынан да мол дерек береді. Шежіре – тұтас халық тарихының іргетасы ғана емес, ұлт пен ұлыс танудың әліппесі  саналады. «Қазақ халқы 200-ден аса рудан құралса да әр рудың өз шежіресі болған. Шежірешілер жүз, тайпа, ру, ата тарихын терең талдай білген»(1). Патшалық ресейдің дәурені аяқталар тұста қазақтың мемлекеттігін қалпына келтіруді мақсат тұтқан Алаш көсемі Әлихан Бөкейхан (1866-1937) алғашқы болып қазақ тарихының қажеттілігін алға тартып, башқұрттың әйгілі ғалымы Уәлиди Тоғанмен кездесіпті. Уәлиди Тоған өзінің естелігінде: «Мен бірнеше

  • ОА қорғанысқа қаржыны не себепті арттырды? Каспийден Украинаға зымыран ұшырған Ресей суды ластап жатыр ма?

    Елнұр ӘЛІМОВА Қазақстан, Қырғызстан, Тәжікстан, Өзбекстан және Әзербайжан әскері бірігіп өткізген «Бірлестік-2024» жаттығуы. Маңғыстау облысы, шілде 2024 жыл. Қазақстан қорғаныс министрлігі таратқан сурет.  Орталық Азия елдері қорғаныс шығынын арттырды, мұның астарында не жатыр? «Қазақстан ауыл шаруашылығы өнімдерін екі есе көп өндіруді жоспарлап отыр, алайда үкімет бұл салада жұмыс күшінің азайғанын есепке алмаған». «Каспий теңізінен Украинаға зымыран ұшырып жатқан Ресей теңіздің экологиялық ахуалын ушықтырып жатыр». Батыс басылымдары бұл аптада осы тақырыптарға кеңірек тоқталды. ОРТАЛЫҚ АЗИЯ ҚОРҒАНЫС ШЫҒЫНЫН АРТТЫРДЫ. МҰНЫҢ АСТАРЫНДА НЕ ЖАТЫР? АҚШ-тағы «Америка дауысы» сайты Украинадағы соғыс тәрізді аймақтағы қақтығыстар күшейген тұста Орталық Азия елдері қорғаныс саласына жұмсайтын ақшаны арттырғанына назар аударды. Бірақ сарапшылар мұндай шығын тұрақтылыққа септесетініне күмән келтірді. Стокгольмдегі бейбітшілікті

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: