Тереңнен терген жәуһар ілім
Иманипедагогика адамзаттың ең асыл сапасы,адамшылықтың асқар шыңы ізгілікке негізделгенліктен:Бірінші.Өске
Екінші.Ізгілік ұғымы қазақ танымында оның жаратылысына сай тым кең аумақты қамтиды.Қазақ адамтанушылары адамның ізгілік сапасы күн нұрынан жаралған жанның бір шоғы деп танып,оны рухқа сыбайлас етіп түсіндіреді. Ізгілік – адамның басты құндылығы. Кісіге екі дүниеде пайдалы (нәрсе) -Ізгі іс немесе мінезі түзулік.Екіншісі – ұят, үшіншісі – әділдік.Бұл ушеуі арқылы адам шын бақыт табады.(Жүсіп Баласағұн) Ізгілік адамның өзіне және өзгелерге жасаған жақсы, игі істері.Ізгілікті тілек,жылы сөз,моральдық көмек, қолпаштап қолтығынан демеп,көңіліңді байыздатқан ыстық лебіз– жан азығы. Ол жаныңды өсіреді, жалындатады, қанаттандырады, өмірге қызықтырады, шаттыққа бөлейді, өмір жасын нұрландырады, рухани биіктікке көтереді.Ізгілікке тән мейірімділік, сүйіспеншілік, сыйластық,қайырымдылық сияқты қасиеттер адамды тек жақсылыққа жеткізетініні белгілі. Ең парасатты тәжірибе-халық түйген тұжырымдар.Мейірімділік пен ізгілік – егіз қозыдай осы екі қасиет басқаларға (әке-шеше, ағайын-туыс, танысқа ) көңіл бөлу олардың сеніміне ие болуды айналадағылармен өзара дұрыс қарым-қатынас жасау,адамға эмоциялық жағынан тиімді, кісінің шат-шадыман тіршілігі үшін маңызды болумен қатар адамның жайнап,өмір сүру ортасын туғызу,көңіл күй ауанын жайғастырып тыныштандырушы негізгі фактор болуы тиіс. Халық:«Ізгіліктің нышаны-халық үшін қайтпай құрақ ұшады.Ізгі жүрек ізгілікті сатпайды» дейді. «Шамаң келсе, ізгілік істе,ізгілік, әділдік өлмейді»-деген,Сайф Сараи.Ізгілік іс-әрекет,сөз ниет, тілек-бата,көмек-жәрдем арқылы өмірде
жүзеге асып жатады.Ол өз бойына мына адами құндылықтарды сіңіріп алған: Ілтипттылық,әдептілік,
Үшінші. Саналы жан иесі бұл өмірге келгенде,адам аталғанымен бірден толықсыған кісі болып тумайды.Ол,жетіліп дамиды,баулынып көркейеді.Осының өзі белгілі ретпен, кезеңмен, сатылай жүріледі.Дамудың әр сатысында атқарылатын іс-әрекет пен ықпал әсердің мөлшері бар,баулудың амал тәсілі бар.Мұны қазақтың ұлық ұстаздары анықтап, тиянақтап қойған.Дәлірек айтқанда, қазақтың «Кемел кісі қалыптастыру» арнаулы ілімі бар.Иманипедагогика осы ілім қағидаларын басшылық етеді. Бұл ілім қазақтың тәрбиелеу амал айласын,әдіс-тәсілінің өзіндік ерекшелігі мен өзгешеліктерін баса көрсетумен қатар адамзаттық ортақ тәрбиелік құндылықтардың құнарлы заңдары мен кағидаларына жүгін-гендіктен ешкімге жат болмайды.Иманипедагогика мен европалық педагогиканың бір-бірінен айрмашылығын олардың әдістемелік негізінен алынған бір ғана мысалмен көрсе-телік.Иманипедагогикада: «Жалпы бала дүниеге келгенде пәк,Ислам болмысы негізінде туылады.»Баланы егер түзу жолмен,имани бағытпен тәрбиелесең ол кемел кісі болып,өсіп жетіледі.Тамаша толық адам болып қалыптасады.Айналадағы күллі адам осылай баулынып жетілген жағдайда Әлем адамзаты қайрымды қала тұрғындарына айналады.Бұл ,шындыққа тым жақын түйін екендігін тарих баяғыда- ақ дәлелдеп көрсеткен болатын.Иманды адамдардан құралған топ, ру,тайпа,іргелі ел,қауымдастық құрып , мемлекет орнатып ғұмыр кешкен жұрт кәзір де баршылық.Ал,қазақ аумағында ру тайпадан асып,мемлекет дәрежесіне жеткен іргелі ел,ұзақ ғұмыр кешпегенімен, топтар, рулар,ата-баба қауымдас-тығы,ауыл-аймақ күні бүгінге дейін жалғасып жетті.Бұларды,текті аталар ұрпағы десіп жүрміз.Осы «текті аталардан ұрпақ алып қалу»- деп аталатын салтымыз да бар. Ал, Европалық педагогикада: « Адам баласы кіршіксіз таза, ақ парақтай немесе ақ тақтадай болып дүниеге келеді.Бірақ өсе келе сол ақ параққа қара нүктелер түсе бастайды.» -дейді.Бұл да бұлтарыссыз шындық!Қара дақ кесірге айналғанда жалпайып аудан алып кетеді.Сондықтан Европалық педагогика оны нокат кезінде жоюдың жолын,өшірудің амалын тым ерте ісдестірді.Көптеген ойшылдар,ғұламалар,педагогтар талай-талай ой-пікір айтты,ұсыныс жасады,зерттеу жүргізіп,тәжірибе қойды,болжам жасап,тексеріп көрді. Дақтың түймеге айналған шағында,оны жою үлкен күш,зор қажыр-қайрат,қаражат талап ететіндігін анықтады.Тіптен,тәрбиеленушіні мәжбүрлеу,әуелде күш қолдану қажеттігі туды. Мұны,қайта тәрбиелеу деп атап,оны жүзеге асырудың тәртібі, ережесі тиянақталып, кезеңдері белгіленді.Жалпы нәтижесі тым жоғары болмайтындығы белгілі болды.Адам тәрбиесін мұндай халге жеткізбеу ескертілді.Дақтың аз кезінен өшіріп жою үшін тәрбиеленушінің ішкі мүмкіндігін пайдалану теориялары өмірге келді.Оны жалпысынан өзін-өзі тәрбиелеу десіп жүр.Адам бойындағы асыл қасиеттерді сыртқы әсерлер арқылы оятып,жүрегіне жетіп,жан жылуымен мейірлендіру арқылы,оң-солын айыртып,іс-қылығындағы жақсы-жаманды екшей алатын қабылет игертпек болды.Әрине, мұндай қабылет игерсе онда үлкен жетістік болар еді.Ол, адам дамуының бірер қырын оңды шешуге мүмкіндік берер еді.Бұл бағыттағы ұмтылыс,бірер жағдайда оңды нәтиже берді. Мысалы,сезім мүшелері мен тәніндегі мүкістік пен кемістікті,ол адамның ішкі мүмкіндігін пайдаланып жоқтатпауға болатынын көрсетті.Сондай-ақ,жаттығулар мен құлшыныс арқылы ондай адамдардың бойындағы талантын ашып,дарынын дамытуға мүмкіндік бар екені анықталды.Әлемге осы жолмен танылып әйгіленген мұндай адамдар тарихта қашаннан бар болатын.Ал,адам өзінің жан сарайын ашып,өз жүрегін өзі тыңдап,көңіліндегі дақты қырып тастау оңайға түспейтіні белгілі болды.Мұны жан-жақты қарастырып, толығымен зерттеу қажеттілігі туды. Қажеттілік қамтамасыз етілді. Қорытынды мынау: 1.Тұлға өзін-өзі тану үшін өз менін өзгенің менінен ажырата алатын халге жетіп, адамтану қабылетін игеруі тиіс.2.Адам өзін-өзі танып болғанға дейін,көлделең тұлға талпынса, оның иесінен бұрын танып қоятындығы анықталды.Олай болса,өзі туралы көлделең тұлға-басқа жанның,қоршаған әлеуметтік ортаның пікірімен санасып отыру ләзім екен.3.Өзін-өзі тану өте дәлдікпен анықталған сатымен,реттілік арқылы белгілі уақыт аралығында анықталу мүмкіндігі бар болып шықты. Шындығында,адамның өзін-өзі тәрбиелеу оңайлықпен қолға түспейді. Өзіне – өзің үніліп, өзіңді тізгіндеуге тырысу, белгілі мақсат көздеу-осы істегі бастапқы қадам. Адам өз мінез –құлқының жаман- жақсы жақтарын ой таразысына салуға ұмтылады, алдына таудай талаптар қойып, бұларын қайткенде тиімді етіп орындау жолын қарастырады. Адам өзін-өзі тәрбиелеуде асқан шыдамдылық, қиыншылықтарға төзімділік, ерекше ұстамдылық, ұзақ уақыт бойына қажымай-талмай, ерінбей жалықпай жұмыс істей білуге машықтануы керек. Бұл реттілік пен сатыларды көптеген ғалымдар арнайы айқындап та берді. Осының нәтижесінде өзін-өзі тәрбиелеу теориялары сан-саққа жүгіріп,тым күрделеніп кетті.Кәзіргі таңда,өзін-өзі тәрбиелеу,қайта тәрбиелеу өмірде керектеніліп, ескерілумен қатар жас сәбиді «күнәдан таза, көңілі пәк періште » дейтін қазақ қағидасында, нәресте: «имани қалыпта дүниеге келеді»- дейтін исламипедагогика ұстанымында көрсе-тілген қалып-күйін,адами жан дүниесін алғашқы қалпын көлегейлемей, дақ түсірмей Түп иелік бейнесін сақтап дамытуға бет бұрушылық Жұмыр Жер педагогикасында анық байқалады. Иманипедагогика сәбилік шағынан бастап пәк көңілін таза сақтау тәсілін сол текті жанның өзіне иелендіріп, «өзін-өзі тәрбиелеу» амалын игертеді.Мұны көре білген, тани білген европалық ғалым-педагог,ойшылдар ертеден мойындап,тәрбиенің имани бағытына бет алғаны белгілі.
Төртінші.Кемел кісі қалыптастыру қазақ ілімі иманипедагогиканың қүре тамыры екені белгілі.Олай болса,иманипедагогика заманауи кемел кісінің бет-бейнесін айқын-дап,оның қалыптасу жолын тиянақтап,оған қойылатын талаптар мен ерекше сапаларды тағайындап,оларды игерту амал айласын белгілеп,бұл сапаларды қалай игергендігін бағалап сынап,өлшеп мөлшерлейтін көрсеткіштерді анықтап беруге тиіс.Осындай зерделіқ қызметтер мен зерттеу ісі ұланғайыр шаруа,күрделі жұмыс екені белгілі.Қаншама қиын да күрделі осы жұмыстың атқарылуында да бір төте жол бар секілді.Оның әдістемелік бір сырын ашу үшін кешегі кеңестік дәуірге сәл шегініс жасалық.Кеше ғана Қазақ елі,Тұңғыш ағасы Ресейдің қоластында жүріп,коммунизмнің кемел адамы,коммунистік партияға шынайы берілген,Коммунизмге жан тәнімен сенген,қызыл коммунист-Совет адамын шамалы уақытта-ақ, қалыптастырып берген едік қой! Ал,егемендігімізді алғаннан бергі ширек ғасырдан астам уақыт өтсе дағы,Мәңгілік елдің заманауи кемел кісісінің болмағанда нобайын бейнелеп бере алмағанымыз қалай?Бұл қазақтың текті Ерлеріне сын болмай ма?Аталмыш мүмкіндіктің қолға келмеуінің басты себебі мынау: Кемел кісі қалыптастыру туралы қазақ ілімі зерттелмеген.Заманауи кемел адам бейнесі айшықталмақ тұрғой кешегі, өткен шақтағы қазақ ғұламаларының айшықтап қойған кемел адам туралы әл-Фараби, Яссауи,Абай,Шәкерім,М.Жүсіп,М.
сипатын қазақ ғалымдары ашқан.Мұстафа Шоқай: “Баланы тәрбие қылу – тұрмыс майданында ақылмен, әдіспен күресе білетін адам шығару деген сөз,…қысқасы, адамзат дүниесінің керек бір мүшесі бола алатын төрт жағы түгел кісі қылып шығару.” Т.Тәжібаев:“Жеке адам әлеуметтік қатынастар мен саналы іс-әрекетті жүзеге асырушы, нақты қоғамның мүшесі, өзін басқалардан ажырата білетін, өзінің кім екенін түсінетін есі кірген ересек кісі”-деген.
-Исламипедагогика мен Материалистік педагогика қалай қабысады?Менің берген жауаым: «Біздің жауап дайын.Жалпы педагогиканың тәрбие тоериясының асыл өзегіне «операция жасау керек». Оның асыл өзегіндегі беріш пен безді (таптық идиология мен жауынгер атеизм, көпірме адамгершілік) сылып алып тастап,орнына кісілік, имандылық,ізгілік ілімдерін орналастыру керек. Осы негізде Иманипедагогика салтанат құрады.»
Пікір қалдыру