|  |  | 

Тарих Әдеби әлем

Қатыш дөңі АЗАПТЫ КҮНДЕРДЕН ҚАЛҒАН ІЗ

Жұмат ӘНЕСҰЛЫ7eb51e88be20b5b871cf8c2a3b8499ded9de7ada

17-жылдың кезі еді, Патша құлаған. Увқытша өкіметінің құзыры жүріп
тұрған кез. Елдің солтүстүгінде де, оңтүстігінде де көтерілістер болып,
елдің аласпыран кезді басынан өткеріп жатқан ды. Қаратауды
жайлаған Қоңыраттардың арасынан шыққан Қабақан есімді кісі
аңшылықпен өмірі өткесін "ҚАПҚАН" атанып кетен. Сол Қабекең ер
жеткен ұлы Садақбайды, қызы Хадишаны, сосын он бес шақты жақын
туыстарын ертіп, елден бөлініп, Қордай жақтағы Тереңөзек деген
шағын көлді мекен екткеніне де бір жылдай болып қалған.
Тереңөзектің маңы қалықң қарағай , адам өтетін жер шамалы, өзекке
келетін бір ғана жалғыз аяқ жол бар. Қапан аңшы адам аяғы баса
бермейтін қуысты мекен етіп отырғанымен, тауға шыққанда , бір шама
елдің анда санда Қордай асып бара жатқанын байқап жүр. Кезіккен
біреуінен сұрағанда «Үрімші жаққа бет алып бара жатқанын» айтатын.
Бірде Қабекең мен Садақбай тау ешкісін аулап жүріп, қалың ағаштың
ігшінде бір атты орыс солдатының өлігіне кездесті, Винтовкасы мен
маузері бар екен, бұлар соны олжа деп алды. Сосын әкесі мен баласы
Қордай жаққа тау үстінен барып, шолу жасап қайтқан. Бесін кезі
болатын. Тараз жақтан болуы керек, елу шақты түйеге жүк артқан
қазақ көші Қордай тұсынан өтіп бара жатқан. Көз ашып жұиғанша
болмай Қордайдың тұсындағы төбеге орнатылған пулеметтен тізбек
тізбегімен оқ атылып, әлгі көшті түгел қырып тастады..(Әрине, көшті
қырып салғандар қызыл жағы ма, әлде ақтар жағы ма, ол да белгісіз болып
қалған.
Қапан аңшы мен Садақбайдың зәресі ұшып келген жағындағы тау
тастың арасымен Тереңөзекке қарай ғайып болды.
Тереңөзекке бір күні жалғыз аяқ жолмен елу шақты шинелді орыс
солдаттары келді, Бәрі атты, бір түйеге артқан пулеметі бар. Олар
Қабекеңнің ауылына қосылмай, көлдің бір шетінде түнеп шықты.
Сосын солдаттардың ақ елтірі бөрік киген, бір көзін қара былғарымен
жауып алған бастығы Қапанды шақырып
алып, "бұл жерде неге отырғандығын, және Қордай бұл жерден алыс
па, Қытай жаққа өтуге бола ма?" деп сұрады. Қапан оған орысша

түсінбейтінін айтты. Солдаттардың арасында бір татар бар екен ,сол
солдаттардың бастығының сөзін Қапанға түсіндірді. Қапан сосын оған:
Қордай бұл жерден елу алпыс шақырымдай жер екенін, Қапаннан ьұл
жерде неге отырғандарын, Қордай бұл жерден қанша шақырым екенін,
ол жерден Қытайға қауіпсіз өтуге бола ма" деп сұрады. Қапан орысша
білмейтінін, өздерінің бұл жерде малы жоқ кедей екенін, таудан аң аулап
күн көретінін айтып еді, солдаттардың арасында татар жігіті бар екен,
содаттардың бастығы мен Қапанның сөзін сол аударып отырды. Ақ
бөрік киген, бір көзін қара қайыспен танған бастығы төмен қарап, біраз
ойланып отырды да, " Ертең ертемен Қордай жаққа жолға шығамыз,
сен жолбасшы боласың, бүкіл ауылыңды ертіп аласың" деді де өз
қостарына кетті,
Таң сібір беріп жаңа атып келе жатқан. Садақбай он алты жастағы
қарындасы Хадишаны түйенің қомындағы үлкен қоржынға отырғызды.
Қоржыннан Хадишаның басы да көрінбейді. Қоржынның түбінде анада
ағасы тауып әкелген жиырма оғымен маузер жатыр. Хадиша
жастайынан мылтық атып, аң аулап көрген.Сонымен бірер сағаттан
кейін Қабакеңнің көші жүруге дайын болды. Сол кезде ақ бөрікті
жалғыз көзді ақтардың бастығы келді де "дайынсыңдар мА?" деп
сұрады.Қабекең басын изеді . Сол кезде ақбөрікті жалғыз көзді
командир белінен маузерін суырып алып, Қапан аңшыны басынан
көздеп атып салды. Иіріліп тұрған жұрт жылап, айнала даңғазва
болды. Жалғыз көзді командир сол кезде ақырып "Керек болса, қазір
бәріңді атып тастаймын!" деп ақырды. Жұрт ттың дауысы басылғандай
болған кезде, Жалғыз көзді "Қордайға бізді сен бастап апарасың"
деген. Сонымен ақтың елу шақты отряды да , Садақбайдың көшіде
Қордайға қарай қозғалды. Ақтың отряды жүз елу екі жүз метрдей алда
келе жатқан. Қордайға шамамен бес шақырымдай қалған. Ақ отрядтың
алдында келе жатқан жалғыз көзді командир бі сәтте кілт бұрылып,
қазақ көшінің алдында келе жатқан Садақбайды көздеп атып жіберді.
Садақбай жерге сылқ ете қалды. Осының бәрін қоржынның тесігінен
көріп келе жатқан хадиша түйе жетектеп келе жатқан інісіне жерде
жатқан Садақбайдың винтовкасымен патрондарын әкеп беруді
сұрадыү Түйеші жігіт еңбектеп барып, винтовкамен патрондарды
Хадишаға әкеп берді. Хадиша мерген болатын. Садақбайды атқан
жалғыз көзді командир енді ештеңеге алаңдамай, аяң желіске салып
Қордайды бет алып бара жатқан. Іші ызаға толы Хадиша винтовканы
иығына қондырып, сар желіспен кетіп бара жатқан ақ бөрікті, жалғыз
көзді командирді жүрегінен көздеп, шүріппені басып жіберген болатын.
Ақ бөрікті, жалғыз көзді командир аттан мұрттай ұшып түсті. Ақ
солдаттыр әуелі не болғанын түсінбей қалды, сөйтсе, арттан атып
жатыр екен. Енді қырық шақты ақтар солдаты қазақ көшіне қарай
қылыштарын жалаңдатып, шапты. Олар Хадишаның түйесіне екі жүз

метрдей жақындағанда, Хадиша он рет атып, он солдатты ат матымен
тоңқалаң асырды..
Хадиша енді маузерді қолына алды, атуын біледі.Солдаттардың он
бес шақтысы бұған жүз елу метрдей жақындап қалған. Хадиша
маузермен он рет атып, он аттыны төңкеріп тастады. Ақтардың
қалғандары енді састы. Кейіін шегініп аман қалуға тырысты. Олар бір
кезде алыстап, көз ұшында кетіп бара жатты.
Хадиша он алты жастағы бала қатты шаршаған, әрі жауларынан
құтылған сияқты….Кетіп бара жатқан ақтардың отрядының қалдығына
ұзақ қарап отырып, көзі ілініп кетіпті. Бір кезде біреудің дөрекі орыс
дауысынан оянды, қараса қара бөрік киген мұртты казак бұған
винтовка кезеп төніп тұр екен. "Аха, живая, киргизка!" деді де
винтовкасының шүріппесін басып қалды. Хадишаның көз алды
қарайып кетті, ол енді қайтып көзін ашып, жарық дүниені, көк аспанды
көре алмады. Аңшылардың көшіне шабуыл жасаған солдатттардың шуы
басылғанынына да біраз уақыт өткен. Бір кезде Хадиша отырған түйенің
үстінен винтовканвң дүңк еткен дыбысы естілді. Түеге жегілген арба бар еді,
соның астында Садақбайдың туысы Қолмерген өлген адам құсап жатқан .
Сол мылтық дауысы ойда жоқ жерде швққасын, басын көтеріп қараса,
Түйенің екінші қоржынының үстінде винтовка кезеніп қара сеңсеңді солдат
винтовкасын Хадишаның отырған қоржынға кезеніп тұр екен. Сол ақ, екен,
винтовканың атылған дауысы естілді. Қолмерген де аңшы болатын, бірақ,
аңдарды қонышындағы қара пышағымен атып жығушы еді. Анау солдаттың
Хадишаны атқанын көріп, орнынан атып тұрды да, қонышынан қара
пышағын суырып алып, солдатқа қарай зу еткізді. Қара пышақ солдаттың ту
арқасынан барып қадалған екен, солдат түйенің үстінен сылқ етіп, жерге
құлады. Сөйтіп , Қақпан аңшының көші мен ақтар отрядының шайқасы
осындай трагедиямен аяқталып еді.
Атыс шабыс кезінде әр жерге қашып, тығылып қалған ҚАПАР
аңшының оншақты туыстары бірер күнде жиналып, Қапар аңшының,
Садақбай аңшының, әкесі мен ағасы үшін кек ала білген Хадиша
баланың басына бейіт көтеріп, үлкен белгі соққан. Басына "Қоңырат
батырлары Қапар, Садақбай аңшыға, Хадиша батырға ескерткіш" деп
ескіше сөз жаздырған. Сол кезден бұл бейіт "ХАДИША БЕЙІТІ" деп
аталып кеткен. Кейін 37-жылдары ел мұны "Қатыш дөңі" деп атап
жүрген.
39-жылдар шамасы. осы "Қатыш дөңі" деп аталатын жерге Үрімші
жақтан келе жатқан екі жолаушы дөңнің көлеңкесіне тоқтап, аздап дем
алып алмақ болды.Екеуінің үстіне кигені тәжіктің ала шапаны. Бірақ,
бұлар баяғы осы жердегі үлкен шайқста аман қалған жігіттер екен.
Екінші жігіт алғашқысынан кішілеу екен
-Аға , бұл бұрын "Хадиша бейіті "деп аталатын еді, қазір жұрт мұны
неге "Қатыш дөңі" деп атайды?" деп сұрады.

–Қалқам ау, күн сайын заман өзгеріп жатыр. Бұл жерден сан мың адам
өтіп жатыр. Олар бұл бейіттің тарихын қайдан білсін. Білсек, көзбен
көрген біз білеміз Қайран, қапыда кеткен туыстарым ай! деп, үлкені
Қапқан аңшының, Садақбай аңшының аруағына, ондаған жауынан кек
алған Хадиша батырдың аруағына әлгі екеу құран бағыштады.

Жұмат ӘНЕСҰЛЫ, ақын, жазушы, тарихшы,
ардагер журналист

Related Articles

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

  • Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Осы уақытқа дейін құпия сақталып келген 106-қазақ атты әскер дивизиясының деректері енді белгілі бола бастады. 1942 жылы дивизия Ақмолада жасақталыпты. Әскери шала дайындықпен жасақталған дивизия 1942 жылдың мамырында, Харьков түбіндегі қоршауды бұзып шығуға бұйрық берер алдында, 4091 сарбазға 71мылтық, яғни 7 адамға бір мылтық және бәріне 3100 жарылғыш оқ –дәрі бәріліпті. Қазақ боздақтарын қарусыз жалаң қылышпен өлімге жұмсауы – «Гитлермен салыстырғанда Сталин солдаттарды өлімге 8 есе көп жұмсадының» айғағы (Михаил Гареев, Әскери академиядан.2005 жыл). “Төртінші билік» газетінің 2016 – жылғы мамырдың 28-жұлдызындағы санында шетелдік архивтерден алынған видеосюжеттегі 106-атты әскер дивизиясы жөніндегі неміс офицерінің айтқаны: «Не деген қырғыз (қазақ) деген жан кешті батыр халық, атқа мініп, ажалға қаймықпай жалаң қылышпен танктерге

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: