|  | 

Тұлғалар

БӨЛКЕНДІК ЕСЕНҚҰЛҰЛЫ

МЕРКІТ  ТЕКТЕЛГІСІ

Majeny TileuhanТілеухан МӘЖЕНИ – 1951 жылы ҚХР,  Тарғабатай  уәлаятының,  Толы (Керей) ауданы , Майлы тауында туған.  1978 – жылы інісі Кәдірхан екеуі,   Қытайдағы әсіре қызыл  режімнің азаптауымен   «Қара-қақпадағы » қаһарлы  түнектен құтылу үшін өздері мақтаныш  санйтын тарйхый отаны, Қазақ еліне қашып келді. 1990- жылға деиін Көкшетаудағы Кеңестік КГБ-ның қатаң бақылауында болып , бұл  қуғыннан  босаған Тілеухан дереу Алматыға  келеді. Тікең, 1991 – 1997 жылдар  аралығында, Қ Р мемілекеттік  Мұражайында—Деректаныу  маманы; Халқаралық «Түрік дұнясы » журналының әдеби қызыметкері; «Алатау»  тел-арнсында «Исләм мәдениеті» Тел журналының жоба авторы һәм жүргізушісі;  1998 жылдан  қайтыс болғанға дейін  Халықарлық  Абай   қорының  шығыстілдер бөлімінің  жетекшісі  .

БӨЛКЕНДІК  ЕСЕНҚҰЛҰЛЫ

( 1845 – 1908 ж  )

Ғасырлар  қоинауының  сан  тарау   соқпақтарына  көз  жіберсек ,  өтпелі  дәуірдің    өнегелі  жадынамасынан  тарихый  дәлел  -  дәиектерімен  аты  аңызға  айналған ,  Меркіт  руының  Лепесінен  шыққан  Әлдеке  деген   атадан  тарайтын,    Бөлкендік  Есенқұлұлы —  Қазақ  Абыздары  шоғырындағы  өзіндік  бедел – бедері  айқын  дара  туған  дарабоздардың  бірі  ғана  емес,  бірегейі  болып  табылатын  көрнекті  тұлға .

Байлығына  тектілгі  сай , тәрбиелі  шаңырақтан   өркен  жәйіп  өнеге  алған  һәм  өрісі  кең  өнегелі   – ортааның  тағылімі,  бөлкендікке де  жастайынан  жұғысты  болған-ды .  17 -  нші  ғасырдың  соңғы  жылдары    ел -  жұрты   талапты  тұлегіне « жас  болсаң да    халайыққа    бас  болғын »  -деп , Бөкеңді   қолдап  – қолқалауымен  ел  ісін  басқарыуды  қолына  тапсырады .

1870  -  жылдары  орыспен  қытай    Қазақ  жерін  бөліп  алып  билей  бастауы  қалыптаспай  тұрған  Қазақ  әлемі  тәуелсіз   заманда,   кең –байтақ  Қазақ  даласынан  жұрт  жәңалаған , Мамырбек  төренің  қоластына  қарайтын  сахаралық  бұқара , Майлымен  Жәйірға  ірге  теуіп  қоныстай  бастаған   дәуірдің  өзінде – ақ ;  Мамырбк  төренің  қол  астына  қарайтын  жеті  зәңгілік  (болыстық  деңгейдегі  әкімшілік   құрылым )  іргелі  рулар   «Керейдің  үш  босағасы »  аталған  ел  басқарудың  үш  кісіден  құрам  тапқан  « ақылдстар   алқасының  »  үш   беделды   тұлғаның   ( Мамырбек – төре  Көгедаев  ,  Көбен ,   Бөлкендік)  бірі  Бөлкендікті  сол  дәуірден   бастап,  байлығымен   әділдігі,  ақыл -  прарасатына  шешенндігі  сай  Бөлкендікті,  халық  болып   қауым  болып  « Керейдің    ұйтқысы»  деп  таный  бастайды . Бөкеңнің  адамдар  арасндағы  сыпайылығы,  мінез  құлқы  әр  алуан  адамдармен  үйлесімді  қарым  қатынас  жасай  отырып ,  қол   астыедағы  қауыммен  дұрыс  тіл  табыса  білетін  елжарастық  өнегесі  туралы  бұрынғырардан  бізге  жеткен  өнегелі  өмір  салты  өте  мол – ақ .  Сол  аңыз  рауяттардың  бірінде ,  Шәучектің   « Жамбыл»  деп  аталатын  мәртебелі  ұлық -  Губернаторларының  бірінің    жұыс  бабыпдағы  шақырыумен    түнқатып  жолға  шыққан  Бөлкендікті ,  даланың  баукеспе  ұры -  қарақшылар,  Бөкеңнің  астындағы  сұліктей  сұлыу  жорға  атын ,үстіндегі  30  біиенің  құнына  тұратын   құндыз  кұскен   алтын – кемерлі  тон –ішігін ,  әмян  толы  алтын  күміс  ақшасын,  құны  ат  қосақтаған  атан-  түйелік  саптамасына  дейін  сыпыра  тонаған  жырынды  топ  көп  ұзамай   қолға  түсіп ,  Бөлкендіктің  алдына  әкелінеді  .  Сонда  алдына  айдалып  келген  қылмысты  тоқа  әзілге  шаптырған  ақжарқын  күлкісімен  «  Уа  жігіттер,  ел  аман  жұрт  тынышта  бұларыңа  жол  болсын !  Мен  сендерге  қаймал  жетектеген  қатын  емеспін – ғой ,  Ойдайт  дегенің !  іргелі  елдің

— 2 —

пілдей  Зәңгісін  түн  жамылып   тонғндарың   кісілікке  жатпайды-ғой , Онанда  маған  келіп ,  жөн  жосықтарыңды  айтсаңдар ,  өз   қолымен  қажеттеріңді    берер  едім –ау ,  бұдан  былай  ұрлық  түбі – қорлық ,  тону  түбі – топастық  екенін  біліп ,  жәйін  жатқан  жалпақ  елді  шулатпай  тек  жүріңдер» – деп  ұрыларға  кешірім  жасап,  босатып  қоя  берген  екен .           /     Бөлкендік  ел  басқарған  тұста ;  Жер  дауы ,  жесір  дауы ,  тағдырға  тағат  сұрайтын  құн дауын   ақыл  парасатпен  айғай  шусыз  һәм  әр  тарапты   «мақұл»    ете  білетін  шебер де  әділ  қазылық   арқылы  шеше  білгені  туралы  ел  ішіне  аңыз  болған  әңгімелерде  жетерлік .  Бөлкендік  өз  дәуірінің  тамырын  ұстап  ағайын  туыс  ,  бала – шағаның  тіршілік  тынысын  барлай   білетін  көріпкел  сыншы  кісі  екен .  Бөкеңнің  батасын  алып  бағы  жанған  ел  азаматтарымен  тұқым  жұрағаты да  бір  талай  аңызбен  ақйқаттың  сорабынан  соны   хикаялар     мол  -ақ .

Өмірде  түйгенімен  тындырғаны  мол   Бөкең    Жидемен  Жеті – обаны  қоныс  етіп,  Жиденің     құнарлы  алқабына  бидаймен  тары  егіп,  қалайықтың  нан  молшылығын  жасап ,    Меркітті  төрт  тұрманы  түгел  өрісі  малға  толы  дәулеті  дөңгелеген  қауымға   айналдырады .  халқына  Алланың  хақ  дінін  уағыз   етіп , Ырздықпен  берекені    татыулықпен  қайырымдылықты   ел  жұртының  санасына  сіңіріп  ,  Келгенбай  молланы  алыстан  шақырып  әкеліп ,   Меркіт  азаматтарын « Иман  шарттан»  сауаты  ашық қауымға  айналдырып ,  Қазақ  тарихының  айтыулы  жаңалығы  Лабадан   жаңа  заманға  сай  мектеп  ашып,  еліне   Білімнен  шырақ  жағады.   Ел  жұртын  дөңгелек  дәулетті  іргесі  бүтін  ынтымағы  жарасқан  ауыл – аймаққа  айналдырады .

« Ер  қадырын  әр  қашан  елі  білгендіктен » әр  қашан  ауыз  бірлігі  бар  берекелі  ағайын     «  Ет  жақсысы  қарта  еді ,  негізіне  тартады»   деген  аталы   сөзді  ада  еткен  бүгінгі    Меркіттер ,   Ата  — бабаларының  тарх  қойнауынан  жеткен  өнегелі  өмірін  ардақтай  отырып,  , Майлымен  Жәйірдің  төрт  тарапына  толықсып  өскен;   Барлық  бауарайын  ендей  көктеп ,  Шағантоғаймен  Құлыстай  шегіне  деиін     өркендеген  Сүйектес  ағайын,  қандас  бауырлар  2006  жылы  ЖЕТІӨБАДАҒЫ  Бөлкендік  хажының      соолақай  сотқарлар  заманында  көп  жыл  қараусыдау  қалған  қасиетті  зират — қабірстанын    қайтадан  жөндеп ,  ғасырлар    қойнауынан    халқына  қадырлы    Керей – Найманның  берекелі  қауымы,  шүбырып  келіп   дұға  өқып  тәу  ететін  осы  бір   киелі  беиітті ,ел  жұрт  ұрпағы  бас  қосып , Бөлкендік   сынды  көренкті  қоғам  қайраткерін  ел  жадынан  шығармау  мақсатында   Жетіөбаның  тархый  кесенесін  қайта  тұрғызды. Меркіт  балалары  Бөлкендік  бабамен  Қарабураның  Мұқырындағы  « Меркіттер  қабырстанында »  жақан  Байақын – Абыз   қатарлы  Ата- баба     рухына    «Құран  Хатым »  түсіріп,  Тарбағатай  өңіріндегі  отандас  қауымға   ұлы –жіңгір  үлкен  АС  берді .

kerey.kz

 

Related Articles

  • САРБАС РУЫ ЖӘНЕ САРТОҚАЙ БАТЫР

    Тарихты түгендеу, өткеннің шежіресін кейінге жалғау – атадан балаға жалғасқан ежелгі дәстүр. Шежіре, ұлт-ру, тайпа тарихы – атаны білу, арғы тарихты білу болып қалмастан ұлттың ұлт болып қалыптасуы жолындағы бастан кешкен сан қилы оқиғалары мен ауыр тағдырынан да мол дерек береді. Шежіре – тұтас халық тарихының іргетасы ғана емес, ұлт пен ұлыс танудың әліппесі  саналады. «Қазақ халқы 200-ден аса рудан құралса да әр рудың өз шежіресі болған. Шежірешілер жүз, тайпа, ру, ата тарихын терең талдай білген»(1). Патшалық ресейдің дәурені аяқталар тұста қазақтың мемлекеттігін қалпына келтіруді мақсат тұтқан Алаш көсемі Әлихан Бөкейхан (1866-1937) алғашқы болып қазақ тарихының қажеттілігін алға тартып, башқұрттың әйгілі ғалымы Уәлиди Тоғанмен кездесіпті. Уәлиди Тоған өзінің естелігінде: «Мен бірнеше

  • ТӘҢІРІ ҚАЛАУЫ ТҮСКЕН ЖАН

    Мандоки Қоңырдың туғанына 80 жыл толуына орай «Тәңірі мені таңдады»  Мұхтар Мағауин Мандоки Қоңыр Иштван – отаны Мажарстан ғана емес, күллі түркі дүниесі қастерлейтін ұлық есімдер қатарындағы көрнекті тұлға. Шыңғыс жорығы тұсында Карпат қойнауындағы мадиярлар арасынан пана тапқан құман-қыпшақ жұртының тумасы Мандоки Қоңыр оннан аса тілді еркін меңгерген, бұған қоса зерттеушілік қарымы ерен, Тұран халықтарының фольклорлық-дүниетанымдық санасын бойына дарытқан ғалым. Ол түркология ғылымымен дендеп айналысып қана қоймай, ХХ ғасырдың төртінші ширегінде Шығыс пен Батыс­тың арасында алтын көпірге айналды, миллиондардың ықылас алқауына бөленді. Яки ол халықтар арасын жақындас­тырған мәмілегер, озықтарға ой салған көреген еді. Замана алға жылжыған сайын мерейтой иелері туралы айтылатын жайттар естелік пен өткен шақ еншісіне көшеді. Көзі тірі

  • Нұралы батырдың кесенесі  жөнінде

    Кейінгі кезде Нұралы батырдың кесенесі жөнінде әртүрлі әңгімелер шығып жүрген көрінеді. Оның бірі Моңғолиядан келген бір туысқанымыз басқа бір белгілі жерлесіміздің Нұралы батырдың зираты деп кигіз үй сияқты саман кірпіштен қаланған  әдемі зираттың жанына барып құран оқығанына куә болғанын келтіріпті. Ол жігіттің  көргені де, айтып отырғаны да шыңдық. Өйткені 1982 жылға дейін елдің көпшілігі, оның ішінде  мен де солай  ойладым. Әңгіме түсінікті болу үшін мен сол кездегі оқиғадан бастап баяндайын. Мен 1961 жылы Семейдің  мал дәрігерлік институтын бітіріп келдім. Мені  сол кездегі  С.М. Киров атындағы  колхозға мал дәрігері етіп жіберді. 1962 жылы бұл колхоз «Горный» совхозына айналды. Біз бала кезімізден: «Нұралы атамыздың зираты С.М Киров атындағы колхоздың жерінде орналасқан,   Бабамыз батыр болған кісі, ал оның жанындағы қабырдың  ұзындығы жеті кез, біздің  бабамыздан  да  асқан

  • Алыстағы ағайынның Атамекенге оралу жолын тұңғыш ашқан қазақтың қаһарман қызы

    Ол кім дейсіз ғой, турасын айтсам ол Сағат Зақанқызы. Тоқсаныншы жылдардағы алғашқы көш Моңғолия қазақтартарынан басталған. Сол көшті алғаш бастаған адам Сағат Зақанқызы. Бұған ешкімнің дауы жоқ. Жарғақ құлағы жасттыққа тимей, сонау қиын-қыстау заманында алыстағы ағайындардың жолын ашқан осы адамды қазақтың қаһарман қызы атауымыздың өзіндік себебі бар. “Көш басшысымен көрікті”  “Көргені жақсы көш бастар”  дейді атам қазақ.   Осы екі ауыз сөздің астарына үңіліп қарасақ, онда, үлкен мән мағына бар екеніне көз жеткіземіз.       Бұрынғы ауыл көшінің өзінде, көш басшылары төрт түлік малдың өрісінің жағдайына қарай, әр мезгілдегі ауарайының өзгерісіне сай, көшіп қонуда бір басына жетіп артылар  үлкен жауапкершілік  жүктесе, Моңғолияда тұратын қандастарымыздың бір жарым ғасыр ғұмыр кешкен ел жерінен ,

  • КЕНЕСАРЫ ХАНҒА ТАҒЗЫМ

    Жүз елу жыл! Биыл Кенесары ханның шәйіт болғанына бір жүз елу жыл толды. Кенесары ғана емес. Наурызбай бахадұр сұлтан, Ержан сұлтан, Құдайменде сұлтан. Қыпшақ Иман батыр, Тама Құрман батыр, Дулат Бұғыбай батыр, Дулат Жауғаш батыр, Дулат Медеу би, қылыштың жүзі, найзаның сүңгісі болған тағы қаншама азамат. Қазақ Ордасының ең соңғы жарақты жасағында қалған үш мыңнан астам аламан. Бәрі де шәйіт болды.Кенесары ханның, оның ең соңғы жауынгер серіктерінің қасиетті қаны шашылған ақырғы сағатта төрт ғасыр бойы төре таңбалы қызыл туы желбіреген ұлы мемлекет Қазақ Ордасы шайқалып барып құлады. Алаш баласы сонау Үйсін, Ғұн, Түрік заманынан тартылған, Алтын Ордаға жалғасқан, Қазақ Ордасына ұласқан, Орталық Азия төсінде жиырма ғасырдан астам, ғаламат ұзақ уақыт

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: