|  | 

Тарих

Қазақтың қариясы сондай-ақ болар немесе менің атам

20160110_183508

Атам 1950-жылдары Қытайда жүргізілген «мәдениет зор төңкерісінде» «байдың тұқымы» атанып мойнына тесік шелек ілініп, басына қалпақ кигізіліп топпен бірге айдауда болған адам. Ақ сақалы көкірегін жапқан, қолынан Құраны, аузынан Алласы түспеген Ілияс Ақшалұлы деген кісі.

Мен өмірге келгенде атамның баласы болу маңдайыма жазылыпты, себебі сол кезде ата-әжелер алғашқы ұлдарынан туған бір-ер немересін иемденіп баурына салып алатын, мен сол салт бойынша ата-анамнан көп жыл алшақтап кеткем, бірақ атам мен апам өлер шағында ата-анама табыс етті. Сондықтан атамнан көргенімде естігенімде көп еді. Қаламы төселген жазушы болмасам да соның бір парасын жазып -өзім осы тектес дүниелерді көп оқып тұратын «Намыс» сайтының «Ататаным» айдары бойынша жариялғым келді.

***

Сол атам дүниеден өткеніне 26 жыл болғанда ауылдастар көңіл айтып, бет көріскен ғой. Оған дейін ақталмаған адамның қазасына қайырлы болсын айтудан қорыққан. Сонда көңіл айтып келіп отырғандардың ішінде бір ақсақал: «Е, е, е, Ілекең ел бастаған серке еді ғой» депті. Сонда Қанапия деген бір ұрт тілді кісі: «Расында елдің серкесі еді, баяғыда өзің суға лақтырғанда елді бастап өте шығушы еді ғой…» депті. Олай дейтін себебі белсенділер тұтқындарды жасанды сасық көлшікке бір-бірден қойша лақтырып «тоғытады» екен.  Сонда атам кәпіршіл зұлымдарға денемді тигізбеймін деп көлшікке өзі секіріп, киімшең өте шығады екен. Ал, «серкесі еді…» деп отырған ақсақал сол белсенділердің бел ортасында жүрген адам екен. Қанапияның әлгі сөзі кейін дүйім жұртқа тарап жүре берді.

***

Атамның адамгаршілік, еңбекқорлық, қайырымдылық, ақылмандық жақтарындағы жақсы атағы Алтай Боғданың түкпір-түкпіріне және оңтүстіктегі ұйғыр аймақтарына дейін жайылып кеткен. Бір күні атамның атағын естіп Алтай жерінен келген екі салт атты кісі қой жайып жүрген атама келіп: мынау кімнің малы? Ілияастің ауылы қайсы?- дейді. – Бұл Ілиястің малы, ал ауылы анау, – деп жол нұсқайды. Сонда әлгі екеудің бірі: Ей жігіт, Іләң кешке бізге мал сояды, сен семізінен әкел! – депті.  Кеште атам бір еркек қойын сүйреп есіктен кіріп «аумин» дегенде қонақтар Іләң қайда?- дейді. Сонда атам, «Қойды семізінен әкелдім, іздеген Ілиястарың мен болам» – деген екен. Әлгі екеуі қатты ұялыпты. Атамның қарапайымдылығына таңданысып қайтыпты.

***

Тағы бірде Алтай өңірінен келе жатқан Ақсапы бір кісі атамның үйіне қонады. Түнде арқандаулы атын қасқыр жарып кетіпті, жолаушы кейігеннің орнына қуаныпты, атам аң-таң болып үйірден бір ат ұстап беріпті, сонда қонақ: «Менің барар жерім жоқ жалғыз жан едім, сіздің атыңызды бұрын білуші едім, пейіліңізге рахмет Құдай тілегімді берді. Мені енді осында алып қалыңызшы» депті. Атам алып қалып бес жыл қарайласып басына үй тігіп, баурына қазан асып, алдына мал салып, ат мінгізіп, атан жетелетіп 1953 жылы еліне аттандырады.

***

Атамның қолұшын берген адамы аз емес. Мамай деген жетім қырғыз баланы қолына алып өз інісіндей қамқар болып үйлендіріп қазанына дән салып беріпті. Үкімет саудасынан 500 қойға қарызға жығылған үш қазаққа 200 бас қой көмек атап түрмеден аман алып қалыпты.1948 жылы Алтайдан ел ауып Боғдаға бет алғанда Мори жерінде Бижан деген жалғыз кемпір және Әліпхан деген бір қария қаңғып далада қалады. Атам бұл кісілерді қолына алып өз анасы мен әкесіндей күтіп қолында бағады.  1950 жылы Қытайдың «Кореяға көмек беру» науқаны кезінде 7 бас ірі қара 45 бас ұсақ мал, бір жамбы көмек атаған екен. Атамның атаған мал-мүлкі аудан бойынша алдынғы орында болыпты. Морида алғаш салынған мешітке 50 бас мал атаған да осы менің атам екен.

***

Атам әйгілі ғашықтар Қасен мен Жәмиланы көзімен көрген адам екен. Баркөл жерінен қос ақбоз атпен қашып шығып Моридың тауындағы Мектепаша деген жерін паналап жатқан қос ғашықтың соңынан қуғыншы келіп атыс-шабыс басталып кетіпті. Сонда жаңа туған нарестелері шетінеп анау екеуі соған қарайлап қолға түсуге айналғанда анадай жерде мал жайып жүрген атам: «балаларың маған аманат, қашыңдар» деп айқай салыпты. Олар қашып жаудан құтылып кетіпті. Сәбиді атам сол жерге жерлепті.

***

Атам Меккеге баруды армандап өмір бойы алтын күміс жинаған кісі еді. «Мәдениет зор төңкерісі» деген құйын атама қатты тиіп, қойнындығы Құраны мен аузындағы иманына жармасып қатты қинады. Сол кезде атам жинаған қазынасын түйе өркешінен тігілген тұлыпқа салып Бұйрығы болса кейін алармын деген оймен Қырыққұдықтағы белгілі бір орынға көмеді. Кейін ел орныққанда іздеп барып таба алмады және ұрпағынада «іздемеңдер» деп ескертіп кетті…

***

Атам сұңғыла кісі еді. 1960 жылы тоған қазу жолға қойылып комуна басшылары «жазықта су шығатын жер бар ма?» деп сұрағанда атам осы күнгі әйгілі Ақдала кәрзінің (тоған) орнын көрсетіп: «Бұл араға түйе айналып жайыла береді, қарақұйрық баурын төсеп жата береді, су бір шықса осы арадан шығады» депті. Айтқандай бүгінде сол жерден шыққан су арқылы тұтас дала суармалы алқапқа айналды.

***

Атамның тізесіне шынтақтай отырып Құран сүрелерін жаттап өстім, атам атқа мініп қой жайуға шығарда шап етіп артына жабыса кетемде, барқыт сырмасына мұрнымды тақап белінен тас қып құшақтап алам. Атамның қара сырма шапаны, күміс белбеуі, жұрынды тері шалбары, саптама етігі, төбесі шошайған қара күләпарасі, жирен қасқа аты бәрі, бәрі менің санамдағы өшпес бейнелер. Атамның артында отырып күн шуағына балбырап ұйықтап отырып аттан құлаған кездерімде болды,ондайда атам екеміз қайта атқа міне алмай,биік тас немесе жарқабақ іздеп көп сандалушы едік. Атам 90 ға келгенде тістері маржандай аппақ әрі бүтін еді мен қалайша деп сұрағанымда алтынды қайнатып тістеріңді шайқаңдар дейтін.

***

Атамның айтқанын айта берсем таусылмайды. Қайран атам соншама қыспақта жүріп Ораза мен Намазды жасырын өтеп, ақырғы сәтінде аузынан кәоимасы  ақтарылып көз жұмып еді. Арман болған қажылыққа баруға да қиын уақыт орай бермеді. Қолымнан келері Құран бағыштау, Алла жаныңызды жаннатта қылсын. Менің атам осындай кісі болды, мен ұрпағыма қандай ата боламын? Ауыр ой басады. Шүкірлік етем. Қазақтың қариясы сондай-ақ болар.

20160112_090559

Рахат Бәдиұлы,
Талдықорған қаласы

namys.kz

Related Articles

  • ОА қорғанысқа қаржыны не себепті арттырды? Каспийден Украинаға зымыран ұшырған Ресей суды ластап жатыр ма?

    Елнұр ӘЛІМОВА Қазақстан, Қырғызстан, Тәжікстан, Өзбекстан және Әзербайжан әскері бірігіп өткізген «Бірлестік-2024» жаттығуы. Маңғыстау облысы, шілде 2024 жыл. Қазақстан қорғаныс министрлігі таратқан сурет.  Орталық Азия елдері қорғаныс шығынын арттырды, мұның астарында не жатыр? «Қазақстан ауыл шаруашылығы өнімдерін екі есе көп өндіруді жоспарлап отыр, алайда үкімет бұл салада жұмыс күшінің азайғанын есепке алмаған». «Каспий теңізінен Украинаға зымыран ұшырып жатқан Ресей теңіздің экологиялық ахуалын ушықтырып жатыр». Батыс басылымдары бұл аптада осы тақырыптарға кеңірек тоқталды. ОРТАЛЫҚ АЗИЯ ҚОРҒАНЫС ШЫҒЫНЫН АРТТЫРДЫ. МҰНЫҢ АСТАРЫНДА НЕ ЖАТЫР? АҚШ-тағы «Америка дауысы» сайты Украинадағы соғыс тәрізді аймақтағы қақтығыстар күшейген тұста Орталық Азия елдері қорғаныс саласына жұмсайтын ақшаны арттырғанына назар аударды. Бірақ сарапшылар мұндай шығын тұрақтылыққа септесетініне күмән келтірді. Стокгольмдегі бейбітшілікті

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: