|  |  |  | 

Көз қарас Тарих Қазақ шежіресі

Демографиялық сараптама

433572084_2863313410498894_1426595884755053902_n
1-ші сурет қазақтар;
Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен.
1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады.
1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар:
БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды:
*ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы;
*Ұйғырстан автономиялық респубиликасы;
*Шынжаң автономиялы респубиликасы.
ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша:
*Федерециялық тұрпат;
*Автономиялық облыс және окург тұрпат;
*Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты.
Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік Қашқария бөлігінде ұйғырлар біріккен федерациялық автономиялық одақтас респубилика жариялауы керек еді. Бірақ орталық үкімет қазақтар мен ұйғырлардың бірігіп үлкен күшке айналуынан алаңдады.
1954-55 жылдары комиссияның ұзақ талқылауынан кейін орталық билік аймақ дәрежелі автономиялық обылыс, аудан дәрежелі автономиялық регион құруды мақұлдап, өз саясатын құп көрді. Сонымен бірге ұлттық автономияның атауын “Шынжаң” деп тұрақтандыруды көздеді. Талқылауға қатысқан өлкелік үкімет басшылары Б.Шаһиди мен С.Әзези аталған атау бойынша сын-пікірлерін ұсынды. Мысалы, С.Әзез Шынжаң атауына Шынжаң ұйғыр автономиялық деген анықтауышты бірге қосайық десе, Б.Шаһиди ұйғыр атауын қосуға болмайды, өңірде ұйғырдан бөлек тұрғылықты халықтар да тұрады, Шынжаң не болмаса Тияншань автономиялық регионы атауы идеал деп пікір айтты.
Өткенде шетелдік ұйғыр мамандарының ұлттық межелеу бойынша жазған тарихи жазбасын оқыдым. Онда қытай билігі ұйғырстан респубиликасын стратегиялық жақтан әлсірету үшін қазақтарға (және басқа ұлттарға) автономия беріп ұйғырды бөлшектеді депті. Сонымен бірге 1949 жылы ұйғырлар 70% еді дей келе, біртұтас ұйғырстан құрылуы шарт депті. Аталған мақалада автор көп шындықты ескермеген. 433545912_2863313420498893_3232790557960164917_n
2- ші сурет ұйғырлар;
Соның ішінде маңызды екі шындықты тіптен ескермеген:
Бірінші, 1949 жылы 70% ұстайтын ұйғырлардың 95%-і өлкенің оңтүстік бөлігі Қашқарияда орналасқанын айтқысы келмепті. Мысалы, 1946-47 жж ұйғыр депутаты Ю.Алыптекин мемлекеттік және өлкелік парламентте Қашқария ұйғырларын солтүстік аймақтарға көшіру, егістік жер беру мәселесін көтерген. Оның пікірінше ұйғырлар тарихтан бері егін шаруашылығымен айналысады, 95% ұйғырлар ауыз суы тапшы Қашқария шөлдерінде өмір сүруде, мемлекет арнайы бағдарлама қабылдап егінші ұйғырларды солтүстік сулы шұрайлы аймаққа көшіріп, жер айыруы тиіс-, деген. Яғни ұйғыр халқының басым санды Қашқарияда тұратынын сол кездегі ұйғыр депутаттарының архивтік құжаттарынан-ақ дәлелдеуге болады.
Екінші, 1880 жылдары Шығыс Түркістан бөлініп бөлшектеніп Шынжаң деген атаумен қытай билігі (мәнжүр) құрамына кірген кезде ұйғырлар Дихуа окургіне қарады. Ал, Қашқарияның саяси әкімшілік салмағы мейлінше әлсіреді және әлсіретілді. Бірақ қазақтар басым тұрған негізгі аймақтар Дихуа окургіне бағынышты болмай, жеке-жеке әскери губернияға салық төлеп тікелей Пекин орталық билігіне бағынды. Тек 1914 жылы Іле, 1916 жылы Тарбағатай, 1919 жылы Алтай мәжбүрлі түрде Дихуа окургіне қаратылды. Нәтижесінде ұйғырлар осы уақытқа дейін өз жерінде 95% болып келсе, жаңадан үш әскери окург қосылған соң 95% дан 60% ға дейін жалпы көрсеткіш азайды. Қазақтар да бұған дейін жеке әскери губерния құрамында 70-80% болып келсе Шынжаң провинциясына қосылған соң жалпы көрсеткішке шаққанда 10-20% ке дейін түсіп қалды. Аталған демографиялық көрсеткіштің өзгеруі 50 жылда тек қана әлеуметтік теңсіздіктерге жол ашты. Қазақтар мен қытайлар, ұйғырлар мен қытайлар арасында ұлтараздық өршіді. Бір күн тоқтамады.
Ұлттық статистикалық санақ бойынша талдау жасап көрсек, 1928 жылы өлкелік үкімет санағы бойынша қазақтар 470 мыңды көрсеткен. 1935 жылғы санақ бойынша қазақтар 500 мыңнан асқан. Бұр ресми үкімет санағы. Ал, статистиканы анықтайтын үкіметтік емес жеке ұйымдардың санақ нәтижелері болған. Соның бірі 1935 жылы Үрімжіде құрылған қазақ-қырғыз ұйымының ішкі санағы. Онда үкіметтің ресми санақ көрсеткішінен әлде қайда басқаша көрсетілген. Мысалы 1941 жылдары қазақ-қырғыз ұйымының санақ межелеуі бойынша 900 мың қазақ бар деп көрсетілген.
Үкіметтің санақ нәтижесі бойынша 1944 жылы қазақтар 400 мыңға кеміп 1928 жылғы көрсеткішке де жетпеген. Оның мынадай себептері бар:
Бірінші, Саяси және әлеуметтік түрлі себептерге байланысты қазақтардың іргелес провинциялар мен өзге аймақтарға көшуі артқан, сол себепті үкіметтің санақ мекемесінің қазақтардың демографиялық ахуалын анықтауы қиынға түскен;
Екінші, 1930 жылдың соңын ала үкімет саясатына наразы қазақтар қарулы қақтығысқа жол ашты. Қарулы қақтығыстың соңы ұлт-азаттық төңкеріске айналды. Ресми үкіметтің кейбір аймақ, аудандардағы қазақтардың демографиялық ахуалын анықтауы мүлде қиынға соқты;
Шын мәнінде қазақтар 1928 жылғы санаққа араға 30 жылдай уақыт салып 1954-55 жылы әрең жетті. Бірақ 1955 жылдан бастап ұлы көш басталды. Кейбір аймақтардағы қазақтар 1955-62 жылдары кезең-кезеңі бойынша Қазақ СССР-ға қоныс аударды. Көшкен қазақтардың орнын өскен қазақтар жауып отырды. Соның өзінде 1980 жылдарға келгенде қазақтар табиғи өсім нәтижесінде миллионнан асты. 1990 жылдан соң бір жарым миллионға, 2000 жылдары 1 миллион 600 мың да 800 мың айналасында болды. Дегенмен, 1990 жылдан кейін қазақтардың жылдық өсім көрсеткіші азайды. Оның екі үлкен себебі бар:
Бірінші, үкіметтің жоспарлы туу саясаты бойынша көп балалы болу мүмкіндіктері шектелді;
Екінші, 1998 жылдан бастап Қытайда әлеуметтік және экономикалық реформалар мен дағдарыстар орнады. Нәтижесінде жұмыссыздық көбейді. Қазақ жастары қазақтар жаппай қалаға ағылды, күнкөріс үшін түрлі жұмыстар істеді, кеш үйленді, аз балалы болды;
Үшінші, Қытайдағы әлеуметтік және экономикалық дағдарыс артқан соң қазақтардың Қазақстанға көшу үрдісі артты. Әсіресе 2001 жылдан бастап Қазақстанға көшу науқаны қарқынды жүрді;
Төртінші, 2000 жылдан бастап Қытайдағы қазақтардың урбанизация көрсеткіші артты. Қалада жоспарлы туу саясаты қатты бақылауда болды. Қала қазақтарының туу көрсеткіші төмен болды.
Есесіне 1991-2019 жж арасында Қазақстанға қоныс аударған Қытай қазақтарының саны 250-300 мың адамды құрады. Қазақстанға түбегейлі қоныс аудармаса да уақытша тұрғандар саны яғни қолында заңды ықтияр хаты (вид на жительство) бар азаматтар саны жарты миллионға жеткен. Бір қызығы ықтияр хат қолдаушылар арасында 15-20 жыл бойы ықтияр хатпен Қазақстанда тұрақты тұрып жатқан азаматтар да кездеседі.
Қорыта айтқанда қытайдағы қазақ демографиясы тарихын зерттеу өте маңызды. Өкінішке қарай, үкіметтің ресми санағына сүйене отырып ондағы қазақтардың нақты санын анықтау қиын. Сол себепті қытай билігінің ресми санақ нәтижесіне күдікпен қараймыз. Дегенмен кейбір жөнсал деректер мен ауызша мифтерге сеніп қазақтардың демографиялық үлесін қолдан жасауға болмайды. Тәуелсіз, тарихи және ғылыми нақты зерттеу толық жасалмаған соң тұспал да көбейетіні шындық.
Ескерту: демографиялық сараптама кейбір деректерді ұсынбады, қысқаша жазылды.
Елдес ОРДА
18.03.2024

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Үздік ойдың үзінділері

    Үздік ойдың үзінділері Арма әлеумет! Мен қазір таза академиялық ғылыми ортада жүрмін. Өзімнің неше жыл бойы жинаған білімімді, оқыған оқуымды, шетелдік тәжірибемді, интеллектуалды қарым-қабілетімді шынайы қолданатын қара шаңырақтың ішінде жүрмін. Алматының бәрінен бөлек мәдени ортасы ерекше ұнады. Алматы қала мен дала дейтін екі ұғымның түйіскен әдемі ортасы екен. Ойлап көрсем мен бақытты перезент, бағы жанған ұрпақ екенмін. Әкем тұрмыс пен жоқшылық, жалғыздықтың тауқыметін әбден тартып еш оқи алмадым, небәрі үш ай оқу оқыдым-, деп менің оқуымды бала күнімнен қадағалады, шапанымды сатсам да оқытам деп барын салды. Ал мектепте бақытты шәкірт болдым. Маған дәріс берген ұстаздарым кілең дарынды, қабілетті кісілер болды. Университетте және шетелде мен тіптен ерекше дарын иелеріне шәкірт болдым.

  • Самат Әбіш қалай “сүттен ақ, судан таза” болып шықты?

    Азаттық радиосы Саясаттанушы Досым Сәтпаев ҰҚК төрағасының бұрынғы бірінші орынбасары, экс-президент Нұрсұлтан Назарбаевтың немере інісі Самат Әбішке шыққан үкім “Қазақстандағы режим болашақты ойламайтынын көрсетті” дейді қазақстандық саясаттанушы Досым Сәтпаев. Сарапшының пайымдауынша, билеуші “элита” жеке істерімен және тасадағыкелісімдермен әуре болып жатқанда елде тағы бір жаңа әлеуметтік жарылысқа әкелуі мүмкін факторлар күшейіп келеді. СаясаттанушыРесей өзінің экономикалық мүдделері мен геосаяси жоспарларын кеңінен жүзеге асыру үшін Қазақстанның ішкі саясатына тікелей әсер етуге тырысып жатуы мүмкін деп те топшылайды. ПУТИН “ҚАУІПСІЗДІК КЕПІЛІ” МЕ? Азаттық: Сонымен ұзақ демалыс алдында осындай үлкен жаңалық жарияланды. Мейрам алдында, 19 наурызда қазақстандықтар мәжіліс депутатының постынан Самат Әбішке шыққан үкім жайлы білді. Мұның бәрінің байланысы бар ма әлде кездейсоқтық па? Досым Сәтпаев: Әңгімені бұл істің құпия

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: