|  |  | 

Тарих Қазақ шежіресі

Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

432613316_2860474307449471_4039992340105044145_n
Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты.
Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады.
Тибетте қазақ тарихына қатысты деректер мына кезеңдерге бөлінеді:
Бірінші, Түркі кезеңіне қатысты деректер;
Атап айтқанда түркі қағанаты кезеңінде Тибет жұрты түркі қағандарымен дипломатиялық байланыстар орнатып мәдени, экономикалық ауыс-түйістер жасады. Аталған деректер тибет архивінде жақсы сақталған. Сонымен бірге түркілердің саяси жорығы туралы да аса құнды деректер жинақталған.
Екінші, Ортағасыр түркі кезеңіне қатысты деректер;433050409_2860474270782808_6119169293271386723_n
Түрік, Ұйғыр және Қырғыз қағанатының ыдырауы туралы сонымен бірге Орталық Азия мен Шығыс Түркістан аймағында қалыптасқан хандықтар туралы Тибет деректері жақсы сақталған. Осы кезеңге байланысты үш негізге бөліп қарастыруға болады:
1) Қарахан мемлекеті кезеңі;
2) Шыңғыс қаған кезеңі;
3) Шағатай, Моғолстан кезеңі;
Әсіресе Моғолстан кезеңінде Тибет пен Орталық Азия, Шығыс Түркістан аймағындағы саяси шиеленістер саяси, экономикалық фактордан тыс діни сипат алды. Мұсылман әмірлер Тибет даласына діни ғазауат жасады.
Үшінші, Таяу ортағасыр кезеңінен Қазақ хандығы кезеңіне дейінгі деректер;
Жошы, Шағатай, Моғолстан және Ақсақ Темір кезеңінен бөлек Әбілқайыр ұлысы, Қазақ хандары мен сұлтандары және Жоңғар империясы туралы жеке-жеке деректер өте көп сақталған. Тибет жұрты күшейген шағында айналасындағы халықтарға діни, мәдени ықпал жасап саяси экспансиясын жүргізді. Соның нәтижесінде Жоңғар элитасы арқылы Орталық Азия, Шығыс Түркістан хандықтарына діни ғазауат жариялады. Дәлірек айтқанда Жоңғар элитасы арқылы Шыңғыс қаған империясын қайта тіріліткісі келді.
Төртінші, Қазақ-Жоңғар қатынастары туралы деректер;
Жоңғарларға рухани ықпал жасап бағыт-бағдар беріп тұрған Тибет элитасы сол кезеңге байланысты қазақтар туралы деректерді жақсы сақтаған. Қазақ хандарының сипаттамасы, жорықтары және жоңғарлармен байланыстары туралы айтылады.431697940_2860474300782805_8546488893955079334_n
Бұл кезең туралы қосымша:
1) рухани діни фактор:
Тибеттің рухани көсемдері аймақта қалыптасқан Моғолстаннан кейінгі ұсақ хандықтарға діни ықпалын жүргізді. Жоңғар элитасы әр жорығында Тибеттен бата алып тұрды. Жоңғарлар арқылы Қазақ хандарына жаңа саяси концепция ұсынды.
2) экономикалық фактор:
Бұл кезең жаңа теңіз жолының ашылып Орталық Азия жібек жолы экономикалық белдеуінің құрдымға бет алған кезі еді. Сол себепті Орталық Азиядағы кейбір тарихи сауда кенттері саябырлап, шығыс пен батыстың сауда керуендері тоқтап қалған еді. Есесіне теңіз жағалауындағы балық шаруашылығымен ғана айналысатын кейбір шағын елдімекендер миллион халқы бар жаңа сауда шаһарларына айналды. Жоңғарлар Орталық Азияның сауда-экономикалық кенттеріне үстемдік жүргізу арқылы шексіз күшеюді және империяға айналуды көздеді. Аталған мақсат аясында Тибетте көп құжат сақталған.
Бесінші, 19-20 ғғ. кезеңіне байланысты дереетер;
Қазақтардың тибет жеріне аяқ басуы 19- ғасырдың соңы, 20- ғасырдың басына тура келеді. Алтай мен Еренқабырғадан ауған алғашқы көш Бөке батырдың бастауында Тибет жеріне жеткен еді. Бөке бастаған қазақ көші туралы Тибет мемлекеті Шыңжаң өлкелік әскери губерния мен Орталық үкімет Пекинге түрлі рапорттық хаттар жолдаған. Сонымен бірге аталған көштің Тибет жеріне аяқ басуына қарсы болған тибет үкіметі әскери шабуылдар ұйымдастырды. Нәтижесінде Бөке батыр Тибетте жан тапсырды, қуғыншы Цин әскері қазақ көшін кері алып қайтты. Көшке ілесе алмаған аздаған ел Тибетте қалды, бірбөлімі Тибеттен ары жат елге қашты. Бұл оқиға Алтайдан ауған елден 40 жыл бұрынғы оқиға еді. Кейін қазақтар Бөке мен Шөке салған ізбен Тибетті асып Үндістанға, Пәкістанға асқан. Осы деректер кезең-кезеңі бойынша Тибет архивінде жақсы сақталған.
Өкінішке қарай, қазіргі кезде тибет архивіне қол жеткізу өте қиын, сонымен бірге құжат тілін шешіп оқу да қиындық тудырады. Дегенмен дөп келген әр қиындыққа мойынсал болуға да болмайды. Қытай Ұлттық Ғылым Академиясы, Қытайдағы Тибеттану институттары мен орталықтары және Еуропада сақталған тибет деректері біз айтып отырған тақырыпты одан арымен аша түсуі бек мүмкін. Қазақ қоғамы бүгін болмаса да бір күні Тибет деректерін қаперге алып кешенді зерттейді деп үміттенеміз. Біздікі тек айту, айтпай кетті демеңіздер!
Елдес ОРДА
14.03.2024

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

  • Шағын сараптама:Шыңжаң өлкелік үкіметі, шетелге оқушы жіберу жұмысы

    Шағын сараптама 1934-35 жылы жаңа Шыңжаң өлкелік үкіметі құрылған соң шетелден оқу, шетелге оқушы жіберу жұмысы кешенді жүзеге асты. Соның негізінде өлкелік үкімет Совет Одағынан оқитын жас талапкерлерге конкурс жариялап арнайы үкіметтің оқу стипендиясын бөлді, нәтижесінде 1935-39 жылдары ұзын саны 300-ге тарта студент Совет Одағында білім алды. 1935 жылдары Шығыс Түркістандық студенттердің ең көп оқуға түскен білім ордасы- Ташкендегі САГУ еді, атап айтқанда Орталық Азия Мемлекеттік Университеті. Ташкеннен оқыған Шыңжаңдық студенттер Шығыс Түркістанның барлық аймақтарында түрлі қызметте жұмыс істеді, оларды кейін “Ташкентшілдер” деп те атады. 1939 жылдан кейін Мәскеу мен Шыңжаң өлкелік үкіметтің арасы дипломатиялық дағдарысқа ұшырады, соның кесірінен ресми Үрімжі Совет Одағы құрамындағы студент азаматтарды елге шақыртып алды. Білім

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: