ШОЛАҚ БЕЛСЕНДІНІҢ СОҢҒЫ ОЗБЫРЛЫҒЫ
1955-ші жылдың күзі. Кешелі бері біздің үйге келгіштей бастаған ауылдың үлкендері мен қариялары әкеме әлденелерді айтып, төтеннен тап болған қайғысына ортақтасқандай жанашырлық танытып жатты. Олардың көп сөздері ол кездегі бала менің санама толық жетіп жатқан жоқ.Әжем Тындығыз: «Тағы қандай бәлеге тап болғанымызды қайдам, үйге баса-көктеп кіріп келіп, бізге әлденелерді орысшалап жекіріп сөйлегенінен шошып кеттік. Қазақ дейін десек, орысша сөйлейді.
Көккөз сары, түсі суық неменің бізге әкіреңдеп жекірген бір сөзіне де түсінбедік. Әлгі шолақ белсенді үйдің ішін түгел тінтіп шықты. Бір кезде қабырғадағы ілулі тұрған кеше ғана немерем Арыстанның сатып алған пальтосына көзі түсті. Бізді адам орнына санамай пальтоны киіп көріп, өзіне шақ келгеніне риза болғандай бір жымиып алып шығып жүре берді. «Қарағым, талай кәмпіскеге ұшыраған біздің үйде ешқандай артық дүние жоқ. Ол немеремнің кеше ғана алған киімі еді. Енді бізге соны да көп көрдің бе?» – деп пальтоға жармаса берген мені итеріп жіберді. «Молчать, контра!» – деп бұрқылдап орысшалаған белсендінің бір сөзіне түсінбедік. Байдың тұқымы, молданың әулеті, халық жауы деп қаншама түрткілеулерге ұшырап, кезінде елден көшуге де мәжбүр болдық. Халық жауы деп тағы да бір бәлесіне душар қыла ма деген үреймен өктемсіген «өкімет адамына» не айтарымды да білмедім. Сасқанымыздан жүгерісін орып жатқан балам Баймұсаға барып, болған жайтты айттым», – дейді. Сонда озбырлыққа шыдамай шарт кеткен әкем колхоздың кеңсесіне қарай кеткен әлгі белсендінің артынан тұра ұмтылыпты. «Балам! Сабыр қыл, сабыр. Бір «белсендіні» сабағаның үшін қаншама жыл елден жырақтап шетте жүргенімізді ұмытпа. Балаңның пальтосын сұрасаң сұра, бірақ артық кетіп басың тағы да бәлеге шатылмасын. Бермесе тіпті қоя салшы. Тек басымыз аман болсын. Бәле-жала сонымен кетсін деп тілейік», – депті қуғын-сүргінді көп көрген әжем жарықтық. Әлдеқалай болады деген қауіппен әкемнің қолындағы орақты да алып қойыпты. Темірланнан келген қасындағы уәкіл мен колхоздың басшыларына әлденелерді пысықтап, «ақыл айтып» тұрған контордағы әлгі шолақ белсендіге жетіп барған әкем: – Ей, жексұрын! Шеш үстіңдегі пальтоны! – депті кіжініп. Баяғы елге қырғидай тиген желігі әлі басыла қоймаған белсенді алдына келіп тұрған жанды ықтырып алғысы келгендей тағы да қабағын түйген күйі орысшалап: – Уходи отсюда! Контра! – дейді. – «Ухадидің» қандай болатынын мен саған көрсетейін! – деген әкем әлгінің кеңірдегінен шап беріп ұстай алған күйі дуалға тақап қылқындырып жатса керек. Әп-сәтте у-шу болған кеңседегілер көзі аларып, ауа жетпей қырылдай бастаған «жоғарыдан келген кәмәсияны» әкемнің құрсау шеңгелінен әрең босатып алыпты. Үстіндегі кигенінің өзіне енді бұйырмасына көзі жеткен белсенді есін жиған бойда пальтоны шешіп алып әкеме қарай лақтырып жіберіпті де: – Мен сендей халық жауы контралармен енді басқа жерде сөйлесемін! Біліп қой, мен өкімет адамымын, екі адамды атуға правом бар. Мылтығымның үйде қалып қойғанын қарашы. Әйтпесе тап осы жерде атып тастар едім сен сияқты контраларды. Ал өкімет адамына қол көтергеннің қандай болатынын мен саған енді көрсетемін. Осыдан түрмеде шірітіп, көзіңе көк шыбын үймелетпесем, атымды басқа қой! – депті дір-дір етіп. – Күйгенде осы сен сияқты шала орыс, шолақ белсенділерден күйдім ғой! Жіберіңдерші мені, нәлетіні біржола өлтіріп тынайын да, түрмесіне өзім-ақ барайын! – деген әкемді сол жердегілер әрең тоқтатса керек. Әп-сәтте абыройсызданып, жер болғанына ызаланған шолақ белсенді ауданнан милиция шақыртамын деп қасындағы уәкілімен бірге Темірланға қарай жөнеп қалса керек. «Ойпырмай, бұның арты қалай болар екен, ә? Әлгі кәмәсияның ашуланып айтқан сөздерін естісең, сұмдық. Баймұса-ау, баратын жеріңе сен де ертерек барып, мына бәленің алдын алмасаң болмас. Сол пальтосы құрғырды өз қолыңмен апарып беріп, кешірім сұрай салсайшы», – деп жанашырлық танытқандар да болды. Кезінде колхоздастыру зобалаңынан бірі атылып, бірі сотталып, жер аударылып дегендей он сегіз адамынан айырылған шағын ауыл мына оқиғадан кейін тағы да үрей үстінде қалды. Әйтсе де пешенеме жазғанын көріп алдым деген әкем міз бақпады. Ертеңіне түнделетіп Шымкенттің маңындағы Лапшын деген ауылда мектеп директоры болып істейтін Маханбетқан көкем атымен суыт жетті. Суық хабар ол кісіге де тез жеткенге ұқсайды. Соғыс кезінде «СМЕРШ»-те («Смерть шпионам!») қызмет еткен көкеміздің жаудың талай шпионын ұстағандығы туралы қызықты әңгімелері ел ішінде аңыз боп тараған. Болған оқиғаны әкейдің өз аузынан тағы естіп: – Күйгенде осы шолақ белсенділерден күйдік қой! Көке, осы істі мен қолға алайын. Халыққа кімнің дос, кімнің жау екендігін әйгілейтін кез келді. Менің Жандар атамның да жазықсыз, осылардың «ерекше белсенділігінен» хабар-ошарсыз кеткендігі мәлім. Сонда олар іздеу-сұраусыз кете бермек пе? Осы нәлеттердің ең болмағанда біреуін жер жастандырсам деп жүруші едім. Соны енді өздері сұрап, тілеп тұрған жоқ па? Менің қолымды қақпаңыз, көке! Мен бұл шолақ белсендінің озбырлығын кешірмеймін. Соғыста өзіммен бірге «СМЕРШ»-те болған орыс досым қазір Шымкентте милицияда бастық. Соған бір ауыз айтсам жетіп жатыр. Осы ауылдан «халық жауы» атанып, алды атылып, қалғандары сотталып он сегіз адам зардап шекпеді ме? Солардың орнына ең болмаса бір адамды біз де түрмеге тығайық, – деп қызбаланған бауырын әкем жарықтық сабырға шақырды. – Қарағым, заманымыз солай болса амал нешік? Олардың Жандар атама көрсеткен зәбіріне шыдамай сол белсенділердің басшысын ат бауырына алып сабағаным үшін қаншама жыл елден қашып жырақта жүрдім. Олар біздің әулетті көрген қорлығы мен қуғындаудан еңсесі түсіп, енді қайтып бас көтере алмайтындай жасысын деп істеген әрекеті бұл. Сол үшін кешегі белсенді алар сыбағасын алды. «Істеген ісің қандай болса, Алладан алар сыйың да сондай» деген емес пе Пайғамбарымыздың хадисінде. Сол кешегі шолақ белсенділердің артында ұрпақ қалмай бара жатқанын байқаймысың? Елдің, халықтың наласы деген сол болады, қарағым! Ендеше біз де ісімізге бір Алла төреші болсын деп тілейік, – деген әкем Маханбетқан көкем мен інісі Ысаға басу айтты. Арада үш-төрт күн өткенде Темірланда болған әңгіме бүкіл ауылға тарап, жұрттың қобалжыған көңілі орнына түсті. Сөйтсе мәселе былай болған екен. Ойламаған жерден «кәкөй-те бір жаман шалдан» таяқ жеп, маңдайы тасқа тиген шолақ белсенді сельсоветке барған бойда ауданға қоңырау шалып, милицияға хабар бермекші болып жатса керек. Суыртпақтап сұрап, болған жайға әбден қаныққан сельсоветтің төрағасы Сүйіндіков Жөргенбай қарамағындағы әлгі «өкіметтің адамы» Әкембаев Қазымбекке (аты-жөні өзгертілді) саясаттан сабақ өтіп, тобасына келтіргенге ұқсайды. «Сен өкіметтің адамы болғанда ол жаудың адамы ма екен, ә? Өзіңнің үйіңе біреу баса кіріп, бала-шағаңды шулатып, үйіңді шаңқай түсте тонаса қандай болар едің? Айтшы кәне? Егер ол адам сені тап сол жерде өлтіре салғанда, біреудің үйіне басып кірген тонаушы ретінде құның сұраусыз кетер еді ғой. Мен сенің көкірегіңдегі баяғы «белсенділіктің желігі» әлі де басылмағанын білмеппін. Біле білсең, ол адам соғысқа қатысып қан төккен, көкірегі орден-медальға толып оралған жаралы жауынгер. Ал сен кімсің? Өзіңді онымен салыстырып көрдің бе, ә? Сен әркімнің үйін тіміскілеген тонаушысың. Әлгі адам арызданып, мына әңгіме тиісті орындарға жетсе, сол күні қамауға алынасың. Оған күмәнің болмасын. Сондықтан тез арада әлгі ақсақалға барып кешірім сұрамасаң, жағдайың өте қиын»,– депті шындығын айтып. Әкейдің алдына келуге жүрегі дауаламаған «белсенді» осылайша жұмыстан босатылыпты. Орталыққа барып келген сол кездегі колхоз бастығы Сұлтанбекова Зәкіштен естіген мына әңгімеге бүкіл ауыл қуанып, Сүйіндіков Жөргенбайдың жөн сөзіне ел риза болып жатты. Бөріхан ТӘМЕН.
Бөріхан Тәменнің байланыс телефондары – 8-776-773-47-51, 8-701-773-47-51. zamana.kz |
Пікір қалдыру