Көз қарас
«Қазақ ұлтына сырттан келер үлкен көмек бар, ол – оралмандар» деген едi Алтынбек Сәрсенбайұлы
2004 жылдың 10 қыркүйегiнде ҚР Ақпарат, мәдениет және қоғамдық келiсiм министрi, “Ақ жол” демократиялық партиясының тең төрағасы Алтынбек Сәрсенбайұлы (Алтекең билiк тарапына белгiлi бiр шарт қоя отырып, қайта министр болған кез), серiктерi Төлеген Жүкеев, Сейдахмет Құттықадам және көмекшiсi Айдос Сарым оралман зиялылармен және кәсiпкерлермен кездестi. Бұл басқосуды Рахым Айыпұлы ұйымдастырды. Журналист Әлiмжан Әшiмұлы қағазға түсiрген, құнттап жазып алған бұл еркiн пiкiрлесуде айтылған ойлар бүгiн де құнды. Соны ескерiп, ықшамдалған нұсқасын оқырманға ұсынғанды жөн көрiк.
БIРЛЕСIП ЖАҢА ЖОЛ IЗДЕЙIК
– Құрметтi бауырлар, сiздер менi сырттай бiлесiздер. “Ақ жол” партиясы сiздермен кездесудi маған өткiзсiн деп тапсырды. Сiрә, соған қарағанда менiң оралмандарға күйеубала екенiмдi ескерген болса керек (ду күлдi). Өйткенi менiң әйелiм –Ресейдiң қазағы, – деп сөздi Алтекең әзiлмен бастаған болатын. Ол одан әрi былай дедi:
– Ал ендi әңгiменiң негiзгi тақырыбына көшсек. Бұл тек сайлау (Парламент сайлауын айтады–ред.) алдындағы кездесуiмiз емес. Себебi, сайлау 19-ы күнi болады. Содан кейiн өтедi, кетедi. Ары қарай да үлкен өмiр бар. Ал үлкен өмiрдiң бiздi күтiп отырған “ұлтымызға, халқымызға беретiн несi бар?” деген үлкен тақырып барлығымызды ойландырады. Сол сан мыңдаған сұрақтардың iшiндегi өзектiсi де, үлкенi де – қазақ ұлтының потенциалын қайта қалпына келтiру мәселесi. Бұл – өте үлкен мәселе. Себебi, империя тұсында, 1931–33 жылдардағы ашаршылықты былай қойғанда, 1937-38-дегi қуғын-сүргiндi былай қойғанда, соғыста жоғалған азаматтарды былай қойғанда, 1950 жылдардағы қиындықтарды былай қойғанда, “бейбiт, жақсы” деген Брежневтiң заманында да қазақ ұлтының потенциалы күн санап кемiп бара жатты. Себебi, “бiртұтас кеңес халқын қалыптастырамыз” деген идея арқылы қазақ халқының тамыры жойылып, бетiндегi шыбығы қалған жағдай да болды. Ұлттың iшiнде де, айналасында да, дамуында да үлкен дағдарыс болды. Кеңес одағы құлағаннан кейiн, бiз сол дағдарыс кезеңiнде тұрған ұлтпен жаңа мемлекет құруға кiрiстiк. Әрине, ұлттық бюрократияның көмегiмен, қолдауымен алғашқы кезеңде мемлекет тiзiгiнiн қолға алғанымызбен, ол ұлттық бюрократия экономиканың кейбiр тұстарына келген кезде өзiнiң ұлт, халық алдындағы негiзгi жауапкершiлiгiн ұмытып, бүгiн олигархтардың, белгiлi топтардың бюрократтарына айналды.
Демек, ұлттың өзiн тәуелсiз мемлекетке тiреу болатындай және оны алға алып жүретiндей iшкi қайнар күш керек. Егер билiк халықтан туындайды десек, алдымен халықтың потенциалын қалыптастырудың жолын iздеуiмiз керек. Ол үшiн, ең бастысы, елге еркiндiк беру, елдiң дамуына, маңдайалды азаматтардың өсiп шығуына мүмкiндiк жасау керек. Бұл – үлкен өзгерiстi кезең. Ол үшiн әдiл сайлау керек, әдiл қозғалыстар керек, әдiл партиялар керек, әдiл баспасөз керек. Ал екiншi жағынан сол үлкен дағдарыста тұрған тiл, дiн, дiл және ұлттық болмыс мәселесiнде, қазақ ұлтына сырттан келер үлкен көмек бар. Ол – оралмандар. Мен мұны “көмек” деп әдейi бөлiп айтып отырмын. Себебi, оралмандарды үлкен көмектесушi адамдар ретiнде қабылдауымыз керек. Ұлттың санын молайтатын, сапасын жақсартатын, ұлттық экономикаға ие болатын, сырттан келiп қосылып жатқан “жаңа күш” ретiнде қарауымыз керек. Әсiресе, гуманитарлық салада, тiл, мәдениет саласында бiз көрiп отырған қиыншылықтардан алып шығуға өз үлесiн қосатын күш ретiнде қарауымыз керек. Сондықтан да, сiздермен бүгiнгi кездесудiң басты тақырыбының бiрi осы болмақ. Тек қана елiмiзге келiп жатқан оралмандардың басындағы қиыншылықтарды талдап жатсақ, сiз де, бiз де жылап жiберемiз. Оған ұзақ уақыт керек. Үшiншiден, болашақта не iстеймiз? Ат сабылтып келген оралмандардың, ағайындардың қаймағы сiздерсiздер. Ғылым, бiлiм, мәдениет өкiлiсiздер. Сiздермен осы келiп жатқан бауырларымыздың қазақ ұлтына, Қазақстан мемлекетiне қалай ыңғайлы жағдайда кiрiгудiң, бiрлесудiң жолын ақылдасуымыз керек. Барлық мәселеде, бiз билiкке жүгiне беруiмiздi қоюымыз керек. Бiз халық болып бiрiгiп, халық болып тұтасуымыз керек. Және ұлттың iшiндегi өз проблемаларын өзi шешетiн, үлкен қоғамдық саяси күшке айналуымыз керек.
Сiздерде қандай ой бар? Бәлкiм, бiздiң партияның көлемiнде ме, партия көлемiнен тыс жалпыұлттық қозғалыс көлемiнде ме? Немесе билiкке қалай ықпал етуге болады? Қандай қозғалыстар жасауға болады? Осының барлығы сiз бен бiз қозғайтын, қаузайтын нәрсе. Сiздердiң бiзге айтар қандай тiлектерiңiз бар? Ол үшiн айқындық керек. Соны айқындап алуымыз керек. Сонда ғана сiздер мен бiздер бiр-бiрiмiздi жатсынбауға мүмкiндiк жасалады. Сонда ғана бұл мемлекетте жаңа құрылым құруға, жаңа жүйе жасауға жол табылады. Әрине, сiздер өздерiңiз жол таба аласыздар. Бiлiмдерiңiз бар, үлкен дайындықтарыңыз бар. Ал арттарыңыздан ерiп келген, ендi келетiн бұқара халыққа қандай көмек керек, қандай жәрдем керек? Осы мәселенi сөз етсек.
Тарих ғылымының докторы, профессор Нәбижан Мұқаметханұлы, эконоика ғылымдарының кандидаты Дәулетбек Тоқтасынұлы, кәсiпкер Мұхан Мамытхан өз ойларын ортаға салды.
ҚАЗАҚТЫ ОЙЛАҒАН ҮКIМЕТ БАР МА?
Алтынбек СӘРСЕНБАЙҰЛЫ одан әрi былай дедi:
– Қазақстанда қазақ халқының талантты азаматтарының көбiрек көрiнуiне, шығуына жағдай жасау мәселесi қазiр өте өзектi. Мен Мәскеуде елшi болып iстеп жүрген кезiмде Қазақстанның Ресейдегi мәдениет күндерiн ашуға Қазақстанның өнер қайраткерлерi келдi. Сонда бiр жарым сағаттық концерт көрiп отырып бiр ойда қалдым. Және осы ойымды сол кезде президенттiң көмекшiсi болып жүрген Ораз Жандосовқа айттым: “Осыдан он жыл бұрын қандай адамдар бiзде ән салып, скрипка тартып, фортепиано ойнап жүрсе, дәл сол адамдар әлi де жүр. Он жылда басқа жаңа есiм шыққан жоқ”,– деп. “Бұның себебi неде?” деген мәселеге бiз ойлануымыз керек. Немесе 1990 жылдардың басында қаулай шыққан қалың қазақ бизнес өкiлдерiнiң артынан iлескен жаңа есiм қазiр қарасаң, тағы да жоқ. Мұның себебi неде? Немесе бiздiң артымыздан iле-шала басып келе жатқан жасы 30-дан асқан саясаткер азаматтар және жоқ. Мұның себебi неде? Демек елiмiзде талантты азаматтардың, өнерде, ғылымда, саясатта, бизнесте көрiну мүмкiншiлiгi мүлдем азайып кеткен. Бұның негiзгi басты себебi, қазiр билiк, атқарушы билiк, өкiнiшке қарай, барлық процестердi өзiнiң бақылауына қаратып алған. Егер атқарушы билiктiң назарынан тыс дүние болатын болса, тыс тұлға болатын болса, тыс үлкен жоба болатын болса, ол тез арада жоқ болады немесе дамымайды, өспейдi. Өйткенi билiк оған мүмкiншiлiк бермейдi. Соның кесiрiнен қазiр Тәуелсiздiгiмiздiң 14 жылында бiз сол 1990 жылдардың басындағы азғантай потенциалмен өмiр сүрiп келе жатырмыз.
“Сырттан келген оралмандарға елiмiздiң потенциалын күшейтетiн үлкен күш ретiнде қараймыз” дегенде осыны да меңзеген едiм. Ол үшiн оралман ғана емес, Қазақстанның барлық азаматтарына жан-жақты дамитын бәсекелестiк орта керек. Бәсекелестiк орта тек демократиялық институттар қалыптасқан кезде ғана пайда болады. Қазiр бiзде атқарушы билiк барлық билiктен жоғары тұр. Егер бейнелеп айтсақ, билiк халықтың мойнына екi аяғын салбыратып мiнiп отыр. Бүгiнгi күнi, дәл қазiр мен билiктiң өкiлiмiн, осындай шындықты айтуға мәжбүрмiн. Сiз жаңа үкiметтiк емес ұйымдардың оралмандарға қатысын немесе үкiметтiң көзқарасын айттыңыз. Бiзде оралмандарға жағдай жасау жөнiнде методикалық қате бар. Бюджетте қандай мүмкiндiк бар, соған қарап квота жасайық дейдi. Халықтың “оралмандарды елiмiзге алып келiп қосып, ұлттың потенциалын қалай аттыруға болады?” деген сұрағын алдымен қойып, сол үшiн қанша қаржы керегiн анықтап, қандай жағдай қажеттiлiгiн ойластырсақ, содан кейiн есеп-шот жасасақ, жағдай мүлде басқаша болар едi. Үкiметтiң қазiргi мүшесi ретiнде, бұрынғы мүшесi ретiнде айтайын: сiздердiң тағдырларыңызды көбiне-көп бюджеттi жоспарлайтын, бөлетiн. Қоржова деген ханым шешiп жiберетiн. Бiз ол кiсiмен талай айтыстық та, тартыстық та, талай әңгiмелерге барыстық та. Мiне, сондықтан да, оралмандардың келу мәселесi Қазақстанның парламентiнде бiр рет те кең түрде талқыланып, үкiметке салмақ салған жоқ. Демек, парламент өзiнiң негiзгi бiр өкiлеттi, мақсатты iсiн орындап отырған жоқ. Мен кейде ойлаймын, осы бiздiң үкiмет қазақ халқын проблемасы жоқ халық деп ойлайтын болуы керек. Сондықтан да бұған көп назар аудармайды. Ол үшiн билiктiң құрылымы өзгеру керек. Конституцияға үлкен өзгерiс қажет. Билiктi бiз теңдестiруiмiз керек. Билiкте тепе-теңдiк болмай, билiк бiрiн-бiрi бақыламай, әрқашанда ертоқымы бiр жағына ауып кеткен ат сияқты болып жүремiз. Ол шындық. Мiне, содан келiп соңғы 14 жылда жаңағы сiз айтып отырғандай, мен айтып отырғандай, ұлттың потенциалында үлкен өзгерiстер болмай жүр. Тiптi қазақтың бiртуар азаматы, ғарышкер Тоқтар Әубәкiровтiң өзiн неше соқпаққа салдық. Бiзде ұлттың пайдалы, құнды, бағалы тұлғаларын дұрыстап пайдалану мәселесi жоқ. Онда да тек саяси билiктiң ықпалында болса, саяси билiктiң шеңберiнде болса, сонда ғана пайдаланады. Қалған кезде ұлтты дамушы күш ретiнде қарастырмаймыз. Бiз көбiн үлкен адамдарға, билiкке қажет пе, қажет емес пе деп қараймыз. Ал ұлтқа қажет пе, қажет емес пе деген сұрақ көп туындамайды. Зиялы қауымның көп өкiлдерi кеңес заманында осы сұраққа өздерiнше жауап берiп үйренiп алған. Бiз халыққа қажетпiз бе, қажет емеспiз бе деп ешкiм ойламайды. “Осы бiз билiкке қажетпiз бе, қажет емеспiз бе? Бiр күнi ғайыптан тайып қажет болмай қалсақ қайтемiз?” деп алаңдайды, басын қатырады. Содан жалтақтық туады. Жақында “қазақстандық ұлт құру” жөнiнде дайындықсыз пiкiр айтылды. Бiз одан өткенбiз. Кезiнде “бiр тұтас кеңес халқын құрамыз” деген кезде бүкiл қазақ мектептерiн жауып, тiлiмiздi, бәрiн соған ыңғайлағанбыз. Себебi, “бiр ұлт” болған соң ол ұлттың бiр тiлi болу керек. Мәселен, ағылшынның–ағылшын тiлi бар, жапонның –жапон тiлi бар, француздың–француз тiлi бар. Ал “қазақстандық ұлт” құрсақ, оның тiлi қай тiл болады? Қай ұлттың мәдени негiзiнде құрылады? Ол қай ұлттың дiнiнiң негiзiнде құрылады? Осындай мәселе жөнiнде сұрақтар туған кезде бiздiң бiр үлкен жазушы ағамыздан журналист: “Қалай қарайсыз”,– деп сұраса, әлгi жазушы ағамыз: “Айналайын, мен мұндай сұрақтарға жауап бермеймiн, уақытым жоқ”,– деп жауап берiптi.
Қытайдан келген азаматтардың оқуға түсе алмай, немесе елiне қайта алмай, дүбәра болып қиналған кезiн де мен “үлкен саяси оқиға” деп есептеймiн. “Жас Алаш” газетi соны шырқырап тұрып жазды. Сонда селт еткен шенеунiк болған жоқ. Селт еткен премьер-министр болған жоқ. “Мұның қалай?” деп Алтыншаш Жағанованы шақырған президент болған жоқ. Бұл да үлкен мәселе. Парламентте бiр-екi депутат сөйледi де қойды. Сондықтан бiз әрбiр қоғамдағы үлкен мәселелерге терең қарап үйренуiмiз керек. Басқалай болмайды. Бiздiң қазiргi даму қарқынымыз, мүмкiншiлiгiмiз соған жағдай жасайды. Сiздердiң бәрiңiз әр елден келген бiлiмдi азаматсыздар, өздерiңiз де байқаған шығарсыздар, бiздiң дамуымызда кемiнде бес жылдық кешiгу бар. Ал мынау ғаламдастыру кезеңiнде кешiгу бiз үшiн өте қауiптi. Ресейдiң Кавказды тыныштандыру реформасы жүрiп кетсе, бiз одан кейiнгi 10–15 жылда дамымай осы күйде отырсақ, “Тәуелсiздiгiмiздi сақтап қаламыз” деп мен айта алмаймын. Егер Ресей ұлттық экономикасын екi есе ұлғайтса, бiз “ артта қалғандардың (Өзбекстанның, Қырғызстанның және Тәжiкстанның) алдында жүрмiз” деп мақтанып жүре беретiн болсақ, онда бiздiң тәуелсiздiктен айырылып қалу қаупiмiз бар. Шекарамызды сызып бергеннен кейiн, ешкiм бiзге “Тәуелсiздiгiң мәңгiлiк” деп кепiлдiк берген емес.
Қытайдың өрлеу қарқынын бiлесiздер, Ресейдi бiлесiздер. Ендеше, Қазақстанның маңдайына үздiксiз даму ғана жазылған. Үздiксiз даму арқылы бiз өзiмiздi-өзiмiз ұлт ретiнде сақтай аламыз. Өзiмiздi-өзiмiз Тәуелсiз мемлекет ретiнде сақтай аламыз. Соңғы үш жылда, мына экономикалық реформалар аяқталғаннан кейiнгi жылдары, еркiн парламент, еркiн баспасөз болса, оралмандардың көп мәселесi орнықты шешiлiп кеткен болар едi. Қоғамдық талқы арқылы шешiлiп кетер едi. Бiзде сiздердiң азаматтық алуларыңыздың өзi проблема. Сiздерге беретiн жеңiлдiктi коррупцияға айналдырған. Пәлендей пайызын қайтармасаңыздар, көпшiлiгiңiз квота ала алмайсыздар. Оны да бiлемiз, газет жазып жатыр.
Ал мынау Литва мемлекетiнде жаңадан сайланған президент бiр Ресейдiң азаматына заңсыз азаматтық бергенi үшiн отставкаға кеттi. Литва халқы алаңсыз, қорықпай, тыныш ұйықтап өмiр сүре беруiне болады. Себебi олар “төбеге шыққан, билiктегi кез келген адам өзiнiң ойындағы жеке мақсатын iстей алмайды” деп сезiнедi. Олардың конституциясында сондай мүмкiндiк бар. Кез келген билiктiң адамы бақылауда. Парламенттiң, баспасөздiң, қоғамдық саяси күштердiң бақылауында. Ал бiзде қанша төлқұжат қандай жағдайда кеткенiн кiм бiлiп жатыр?! Мiне, осындай мәселелер сiздердi де, бiздердi де толғандырады, ойландырады.
zhasalash.kz
Пікір қалдыру