|  |  |  |  | 

Тарих Тұлғалар Қазақ хандығына 550 жыл Қазақ шежіресі

АЛАШ БОЛМЫСЫ

Қаржаубай САРТҚОЖАҰЛЫ,

тарих ғылымдарының докторы,

профессор, түркітанушы

 

Алаштың теориялық анықтамасын алаштанушылар бере жатар. Мен өз басым Алаш қайраткерлерінің әр саладағы еңбегімен танысқаннан кейін мынаны түйдім:

Алаш – елшілдік, мемлекетшілдік, ұлт боп ұйысу, қазақ мемлекетін орнатып, билік жүйесін қалыптастыру.

Алаш бағдарламасы – Алаш жолы: екі-үш мыңжылдық тарихпен сусындап, содан ләззәт, үлгі алып, қатеңді түсініп, келешекке батыл қадам басу.

Алаш жолы – қазақ ұлтын жаңғырту, өсіп-өркендеу, басқалармен терезе тең өмір сүріп, ұрпақты, ұлтты, тарихты мақтан ету.

Алаш жолы – ұлт бірлігі, тіл бірлігі, идея бірлігі, рухани және дәстүр бірлігі.

Алаш жолы – бір сүйем жеріңді, қасиетті топырағыңды жаттың табанына таптатпау.

Алаш жолы – қазақ отаны үшін, қазақ жері үшін жанын құрбан ету.

Алаш партиясының бағдарламасында қазақ жерінің астындағы, үстіндегі бар байлығын тек қазақ халқының мүддесі үшін қажетке жаратылатыны айтылған.

Ендеше, бүгінгі күннің міндеті: Алаштың осы идеясы орындалды ма, жоқ па – осыған жауап беру.

Елшілдікті, мемлекетшілдікті Алаш зиялыларынан үйрену керек. Солардың ұстанымы бүгінгі биліктің негізгі бағдарламасы болуы тиіс. Биліктегі азаматтардың біразы өз тілін білмегендіктен, өз тарихымен таныс емес болғандықтан, қағынан жеріген құландай.

Ұлт тарихынан түсінігі жоқ басшы ұлт психологиясын, дәстүр-салтын білмейді. Сондықтан да тамырсыз шенеуніктер бүкіл елді қазаққа жат жүйемен, психологиямен басқарып отыр. Осының кесірінен билік пен халық арасы тым алшақтап кеткен. Бұлай кете берсе, мемлекетті қатердің аңғарына құлатады.

Бір миллиард үш жүз миллион халқы бар көрші Қытайда басшылыққа кадр таңдағанда, 3 мың жылдың 25 тарихын жетік білгендер ғана алынады екен. Тарихын білмеген адам ел басқара алмайды.Dyhan Q

Әріптесіміз Дихан Қамзабекұлы туралы айтар алдында ол зерттеп жүрген Алаш тақырыбы бізді де талай ойларға жетелейтінін жеткізгіміз келеді. Біз, Отаннан жырақта туып, Қазақстанның арман-мүддесін бір сәт те ұмытпаған азаматтар, шетте жүріп Алаш жолымен жетілдік, Алаш мирасымен туған елімізді таптық. Сондықтан бүгінгі қай мәселеде болсын ашуымызды да, сезімімізді де «Алаш» деп сабырға шақырамыз.Displaying Хабарга сухбат.JPGDisplaying Хабарга сухбат.JPG

Қазіргі 40-50 жастағы, дәлірек айтсақ, Диханның қатарластарының ғалыми әлеуеті мықты. Әсіресе, жаратылыстану, техника-технология саласының мамандары ешкімнен кем емес. Қаржысын берсең, бәрін де қолмен қойғандай орындап береді.

Қоғамтану бағыты немесе гуманитар ғалымдар да басқалармен терезесі тең. Тіл білімі, әдебиеттану, тарих зерттеушілері теориялық, методологиялық білімі жеткілікті. Өткен 25 жылда ұлттың рухани байлығын молайтып, жаңғыртуға, ұлт санасын дамытуға көп күш салынды. Нәтижесі жаман емес, қазақ өзінің қуатты ұлт екенін сезінді.

Көне тарихымыз тым тереңде көміліп қалған. Оны экскаватормен жер қопарғандай аршып жұмыс жасау керек. Бірақ оны біліп, қолдайтын биліктегі шенділер қайда? Тарихшылар Қазақ хандық тарихына жаңадан кіріп жатыр. Қайнары мол, құпиясы терең.

Алаш тарихына азаматтарымыз қалам таратқалы біраз болды. Көп нәрсені халыққа жетті. Том-том еңбектер жарық көрді. Осыны насихаттау, қоғамның қажетіне жарату мәселесіне келгенде, көңіліміз орта. Бұл тарих Қазақ хандық тарихымен бір деңгейде мектеп оқулығына енгізілуіне, ұлт мүддесіне қуатты қызмет етуіне мүмкіндік жасалмай келеді.

Қазіргі 40-50 жас аралығындағы ғалымдар алғаш тәуелсіздік алған кезде 20-25 жастағы жігіттер ғой. Кеңестік мектептен өткен. Соның ең соңғы өкілдері. Бұлар тәуелсіздіктің алғашқы кезінде не істерін білмей мәңгіріп қалды. Билік тарапынан кеңестік идеологиядан сауықтыру, тазалау жұмысы жүргізбегендіктен, білім, білігі жеткілікті мамандар аяғын тартып қалды. Уақыт өте қоғамдағы белсенді топтардың байыпты да байсалды ой-пікірлерінен кейін, жаңа санаға біртіндеп дағдылана бастады. Дегенмен әлі де жігерсіз, жалтақ, батыл емес. Әр ісін, жүріс-тұрысын бақылап, тың тыңдап барып, сақ қозғалады. Батырып айтып, батыл қимылдау жоқ.

Алаштанушы, профессор Қамзабекұлы Диханның азаматтық, адамдық болмысына келсек, оның өсуі мен танылуының да өзіндік жолы бар.

Тәуелсіздіктің алғашқы 10-15 жылында еліміздегі зиялы қауым ортасында екі топ пайда болды.

Біріншісі – кеңестік дәуірдің талғамынан шыға алмай, ой-санасы буылып, биліктің аузына қарап бүгежектеген топ. Бұл топ әлі де өз ұстанымынан айырылмай, жалғасып келеді. Бір қуанарлығы сапасы сұйылып, саны азайып барады.

Екіншісі – жас мемлекеттің идеологиялық және рухани буынын бекіту үшін «не істеу керек?» деген жауапкершілігі аса ауыр мәселеге саналы түрде ойланып, бірден іске кіріскен топ. Бұлар билікке жалтақтамай, қоғамды ағартуға белсенді атсалысып, ойлы сөйлеп, орайлы ұсыныс айтып жүр.

Осы екінші топтың алдыңғы легінде Дихан Қамзабекұлы да жүр. Бұл топ бодандық дәуірдегі ұлттың есесін қайтару мақсатында тегеурінді еңбек етіп келеді.

Алаш тарихы – ұрпақ жалғастығы, ұрпақтың рухани сабақтастығы. Жоғарыда Алаштың негізгі идеялық бағыттарын айттық. Ғаламдық өлшеммен қарағанда, кішкентай жер шарында қазақ ұлты сақталатын болса, соның мемлекеттік бағдарламасы ретінде Алаш ілімін қабылдап, халықты, болашақ ұрпақты сол жолмен шыңдауға тиістіміз. Осы істе Дихан бауырымыз ширек ғасырдан бері ғылыми табандылық, азаматтық саламаттылық танытып келеді.

Алаш зиялыларының елшілдігі, мемлекетшілдігі, өмірдің түрлі жағдайындағы ұстанымы – Дихан Қамзабекұлы зерттеулерінің асыл нысанасы. Ол әр мақаласында, кітабында Алаш құнылығын дәлелдеуді, түсіндіруді, талдауды мақсат етіп қойған. Оның тек қана Алаш тұлғалары мен руханияты тақырыбында 8 монографиясы, 20-дан аса жинағы жарық көріпті.

Дихан мырза алаш заманын ғана зерттеумен шектелген жоқ. Осы тақырыппен жұмыс жасай жүріп оның рухы, іс-қимылы, арман-мүддесі, тәні мен жаны бүкілдей алашшыл болып қалыптасқан. Ұлтқа, ұжымға, адамға деген махаббаты, қарым-қатынасы, ұстанымы, ниеті еш қоспасыз Алаш зиялылары болмысымен ұштасып, қалыптанған.

Сондықтан да «ұлттың рухани жаңғыруында зиялылар үлгісі қайсы?» дегенде Дихан бауырымыздың кітабына да, еңбегіне де, адамдық бітіміне де қараймыз.

Әдетте бәріміз көп балалы отбасынан шыққан азаматтарды жақсы көріп тұрамыз. Өйткені, бәріміз сондаймыз. Дихан да сондай отбасында туып, жақсы тәрбие алған. Сондықтан көпшіл, әрбір адамды туған бауырындай жақын тартып қабылдайды. Басшымын деп кекірейіп отырғанын көрген жоқпын. Оның алдына кім келсе де, болмысымен күліп шығады. Осы көріністің өзі Диханның қандай азамат екеніне жауап беретін сияқты. Қандай проблеманы болсын майдан қылшық суырғандай ың-шыңсыз, айқай-шусыз орнына қояды. Оның тағы бір ерекшелігі – модераторлық шеберлігі. Еуразия университетінде республикалық, халықаралық түрлі жиындар өтіп жатады. Осыны 100 пайызын Дихан бауырымыз жүргізеді десек, қателеспейміз. Жүргізгенде қандай қылып жүргізеді дейсіз ғой. Кейде таңқаламын, тыңдармандар мен мінберге шығып сөйлейтін шешендерді бір нысанаға жіпсіз байлап беріп, шешеннің беделін көтере, кейде реплика жасап, екі тарапты да көңілдендіріп, залдың аурасын жеңілдетіп береді. Шебер модератор дегеніңіз осындай-ақ болар-ау!

Дихан бауырымыздың 50 деген ердің жасына ер салуымен құттықтай отырып, «Жолың Алаштың ақ жолындай болсын!» деймін.

kerey.kz

 

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: