Ертегі әлемінің королі
Бала кезімізде теледидардан «Қар патшайымы» және «Су перісі» мультфильмі жиі берілетін.
Бұл мультфильмдерді көрген балалар қызығып, Андерсеннің ертегілерін іздеп жүріп, оқитын. Олардың бәрі де ертегі әлеміне, анығы, Андерсеннің әлеміне ғашық еді. Жазушы ертегілерінде «Адамзатты, жалпы әлемді мейірімділік құтқарады» деген ой айтады.
Андерсен: «Ертекті ешқашан ойдан құрастырмаймын. Жазу үстеліне отырғанда
алып әйел есіктен кіріп келіп: «Мен ертекшімін»деп желкемнен қарап, бәрін баяндап тұрады. Мен тек қағазға түсірем» деп жазады. Енді бірде ертекші: «Иә, менің ертекті ойдан құрастыратын кездерім бар. Бірақ, ешқашан өтірік жазбаймын» деп жазады.
Балаларға қуаныш сыйлаған Андерсен балалық шағын еске алып, былай дейді: «Әкем бізге дауыстап комедия мен ертегілер ғана емес, тарихи шығармалар мен Библияны да оқып беретін. Бір күні Библияны оқып болғасын әкем терең ойға батты, сосын анама ойлағаны туралы айтты ғой деймін, анам оны түсінгісі келмеген түр танытты. Әкем сол күннен бастап жылдар бойы өз әлемінде тұйықтала берді. Бір күні Библияны ашты да: «Иисус Христос та біз секілді ет пен сүйектен жаралған адам, бірақ өте ерекше адам болған» деді. Анам әкемнің сөзінен шошып кетіп, кешірім сұрап, көзінің жасын төкті. Әкемнің сөзінен мен де қатты қорықтым, Құдайға жалбарынып, әкемнің күнәсі үшін кешірім сұрадым».
Бірақ… қарапайым етікші баласына айтқан ақиқатты әлі күнге дейін христиан әлемінің ғалымдарының өзі айтуға қорқады. (Христиандар Иисус Христосты «Құдайдың баласы» дейді.)
Ақиқатты іздеген етікші баласын қатты еркелетіп, оған жиі ертегі айтып беретін. Әкесі өзіне өзі ойлы сұрақтар қойып, жауабын іздеп жүретін. Бір күні етікші «Ібілісті алыстан іздеп, онымен қалай күресуді ойлаудың қажеті жоқ. Ібіліс біздің жүрегімізде, оны жеңу үшін өзіміздің нәпсімізбен күресуіміз керек» деді. Әкесінің осы әңгімесі Андерсеннің есінде мәңгілікке қалып қойды.
Андерсен «Атеист секілді ойлайтын, бірақ ардан аттамай өмір сүретін адам өзінің Құдайға қаншалықты жақын екенін де білмейді. Себебі, олар діндар екіжүзділерге қарағанда ешқандай марапат күтпей, жақсылық жасайды» деп жазады. «Бақытты болудың бір ғана жолы бар – жақсылық жасау» дейді тағы да.
Андерсен ертегілерінде ақиқатты, Құдайды іздейді. Жазушының жүрегін сақтай алған кейіпкерлері ылғи да жеңіп шығады.
Андерсеннің «Корольдің жаңа көйлегі» атты ертегісін Лев Толстой өте жоғары бағалапты. Ертектің қысқаша сюжеті мынандай: сәнді киінгенді ұнататын мақтаншақ корольдің патшалығына екі алаяқ келіп: «Біз керемет көйлек тіге аламыз. Ол көйлекті тек қана адал, ақылды адамдар ғана көреді Ал, ол көйлек ақымақтардың көзіне көрінбейді» деп алдайды. Тігіншілерге король өзіне арнап, жаңа көйлек тігуді бұйырады. «Көйлектің көмегімен кімнің ақылды, кімнің ақымақ екенін, кімнің адал, кімнің арам екенін біліп алайын» деп ойлайды патша. Уәзірлері ешқандай көйлекті көрмесе де «көйлегіңіз керемет» мақтап келеді. Әрине, алаяқ тігіншілер ешқандай көйлек тіккен жоқ еді. «Жаңа көйлегімді кидім» деп ойлаған король тыржалаңаш күйінде халықтың алдына шығады. Жұрт қорыққанынан үн-түнсіз тұрады. Кішкентай бала ғана «Король тыржалаңаш» дейді балаға тән шынайылықпен. Сонда ғана халық айқайлап, мазақтап, күле бастайды.
Бала ғана ақиқатты айтуға қорықпайды және сәби жүрек ақиқатты айттым деп ойламайды. Себебі, ол үлкендер әлемінің «ойынынан» мүлдем бейхабар еді. Адамға есейген сайын шындықты айту да, оны қабылдау да қиынға соғады. Ересектер өздерін ғана емес, шындықты да саудаға салады. Шындық – cәбидің пейіліндей таза, мөлдір.
Сыншылар: «Андерсеннің ертегілері – фантастика формасында берілген өмірдің шындығы» дейді. Андерсеннің қай ертегісін алсаңыз да, өмірдің шындығын, ащы шындығын көресіз.
«Сүйкімсіз үйрек» ертегісінде ана-үйрек бірнеше балапан басып шығады. Ішінде біреуі басқаларына мүлдем ұқсамайды. Басқа үйректер «Мына біреуің тым үлкен, әрі ұсқынсыз екен. Ал, басқа балапандарың әдемі» дейді. Әбден үйректерден теперіш көрген кішкентай үйрек басы ауған жаққа кетіп қалады. Кептер, көгершіндер де оны «ұсқынсыз» деп келеке етеді. Аққулар ғана үйректі жатырқамай, онымен қатар жүзеді. Аққулармен суда жүзіп жүрген «үйрек» судан өз бейнесін көріп, таңғалады. Өзге құстардың арасында әбден шеттетілген ол – өзінің шын мәнінде аққу екенін, үйректің аққу балапанын басып шыққанын біледі.
Андерсен осы ертегісі арқылы таланттарды, асылдарды бағалай білмейтін өз қоғамын сынайды.
«Андерсен «Ұсқынсыз үйректе» өзі туралы жазды. Ол өзін аққуға теңеді. Ол қайдағы аққу? Ол біздің қоғамды, отанымызды келемеждеді. Мұндай дүниені басылымдар баспауы керек» деп сынады корольдік цензор Мейслинг.
– Иә, ертектің басты кейіпкері сүйкімсіз үйрек менмін, – деп Андерсен мойындайды.
Мейслинг – Андерсеннің ескі танысы. Андерсен гимназияда оқып жүргенде Мейслинг гимназияның директоры қызметін атқарған. Кедей отбасынан шыққан Андерсен он жеті жасында гимназияның бастауыш сыныбында оқыды. Бойы серейген ұзын, арық, мұрны бірінші көзге түсетін бозбала Андерсен өзінің сыныптастарынан алты жас үлкен еді. Ұстазы Мейслинг Андерсенді мүлдем ұнатпады. Баланың талантын танымақ тұрмақ, «Сіздің марқұм әкеңіз етікші болды. Өгей әкеңіз де – етікші. Cізге оқу неге керек, етікші болуыңыз керек еді» деп кекетіп, келемеждейтін. Әкесінің етікші, ал анасының байлардың кірін жуғаны үшін Андерсеннің ешқандай кінәсі жоғын, ешбір бала ата-анасын таңдай алмайтынын түсінуге Мейслингтің өресі жетпейтін.
Оқуды бітірген Андерсен Мейслингтің бетіне «Мен сізден көп нәрсе үйрендім. Бірақ, адамдарды жек көруді үйрене алмадым» деп айтып кетеді. Ал, Мейслинг кекшіл еді. Бірақ, ол қанша жерден Андерсенге кектенсе де, оның шығармашылықтағы жолын жаба алмады. Себебі, Андерсенді құрметтейтін адамдар көп еді. Тіпті, Андерсеннің танымал, беделді замандастарының өзі Андерсенмен араласуды мәртебе көретін. Айтқандай, Андерсен гимназия бітіргеніне қарамастан, қатемен жазыпты.
Андерсен өмір бойы «мені біреулер улап өлтіреді, не өрттен өлемін» деп қорқыпты. Үнемі өзімен бірге «өрт бола қалса, терезеден сыртқа секіріп түсем» деп арқан алып жүріпті. Андерсеннің ертегілерін қатты бағалайтын скандинавиялық балалар ертекшіге сыйлық жасағысы келеді. Олар ақша жинап, Андерсенге бір қорап кәмпит жібереді. «Мені біреулер улап өлтірмекші» деп қорыққан ертекші кәмпиттің бір бөлігін көршінің балаларына таратып беріпті. Ертесіне өзі кәмпит берген балалардың аулада ойнап жүргенін көргеннен кейін барып, Андерсен кәмпиттен ауыз тиіпті. Ол да көп талант секілді өмірді жек көре тұрып, өлердей сүйетін эгоист еді.
Андерсеннің 156 ертегісінің 56-сы басты кейіпкердің өлімімен аяқталады. Осыған байланысты және Андерсеннің болмысына қарап, кейбір әдебиеттанушылар «Андерсен балаларды жақсы көрмеді» деп жазады. Өзінің жалғыздығын қатты жақсы көрген, жалғыздық мұңына қамалып өмір сүрген жазушы шығармаларында өмірдің шындығын жасырып қала алмады.
Ал, Андерсен өзін «ертегіші» деп атағанын мүлдем ұнатпапты. «Мен ертегіні балаларға емес, ересектерге арнап жазамын. Меніңшығармаларымның мәнін, философиясын түсінбейсіңдер» деп ренжиді екен. Жазушы елу алты ертегісінің басты кейіпкерлерінің өміріне «үкім оқыса», шығармаларын тек қана ересектерге арнап жаздым деп ойлаған шығар. Бәлкім, шабыттанып жазып отырғанда ертегінің сюжеті өзіне де «бағынбай» кеткен шығар.
Тіпті, Андерсеннің көзі тірісінде ертегішіге құрмет ретінде туған қаласы ескерткіш қояды. Мүсінші Огюст Сабё ескерткіштің жобасын жасап, Андерсенге көрсетеді. Креслода Андерсен ертегі оқып отырады. Ал, балалар ертекшіні қоршап, тыңдап отырады. Андерсен «Мен балалар жазушысы емеспін!» деп ренжіген соң, мүсінші балаларды алып тастайды.
Жазушы 40 жасында 26 жастағы швед әншісі Йенни Линдке ғашық болады. Йенниге арнап, «Қар патшайымы», «Бұлбұл» ертегілерін жазады. Андерсен Йенниге ешбір әйелмен жақын қарым-қатынаста болмағанын айтып, мойындайды. Бірақ, шынайы ертегішінің сезіміне әнші жауап бермейді. Өмірінің соңғы жылдарында Андерсен жезөкшелер үйіне жиі барыпты. Андерсентанушылар: «Ертекші мұндағы бірде-бір әйелге қолының ұшын да тигізген жоқ. Ол өмірде адасып кеткен әйелдермен ұзақ сөйлесіп отыратын. Олардың жандүниесін, әлемін зерттеу үшін ғана баратын» деп жазады. Кейбір деректерде Андерсеннің шешесінің екінші күйеуінен туған қарындастары жезөкше болғаны, олармен жазушының араласпағаны айтылады.
Көз тірісінде әлемге әйгілі болған ертегіші «Шығармашылығым үшін жеке басымның бақытынан бас тарттым. Ертегілеріме өмірімнің құнын төледім» деп жазады күнделігіне.
1872 жылы жазушы керуеттен құлап, жарақат алады. Андерсен тіс ауруынан қатты азап шексе де, тісін жұлдырмапты. «Тістерімнің саны шығармашылығыма әсер етеді» деп сеніпті өзі. Соңғы тісі 1873 жылы түскеннен кейін мүлдем ертегі жазбайды. 1875 жылы 70 жасында ұлы ертегіші көз жұмады. Жазушыны жерлеуге Данияның королі де келеді.
Андерсен ертегілерінде мәңгілік сауалдарға жауап іздейді. Олшығармаларында Құдайды іздейді. Себебі, ол ертегілеріне Құдайдың нұры тамып түскен жазушы еді.
Аягүл МАНТАЙ,
Мәскеу
Айқын-ақпарат

Пікір қалдыру