|  |  | 

Тарих Әдеби әлем

ҮРЕЙЛІ ҮШ СОРАҢ 

―Үшінші бөлім
“Мәңгітастан” үзінді14502849_611298465697625_5190145110399756983_n

Жорықшы қол түн ортасы ауғанша ептеп көз шырымын алып, аттанып кетті. Таң атпай олар манағы от көрінген тауға жақындап келіп ат басын ірікті.
Сол кезде солтүстіктің ақша қары қылаулап тұр еді. Таң ата үскірік жел басылып қар торғайбастап түсе бастады. Дала ақ көрпеге оранып, тек қара сеңгір жон-жоталар мен секі тастар, биік сораңдар ғана қарауытып көрінеді. Қосын жақындап келсе манағы от жаққан жерде ешкім қалмапты. Тек жапа қостың орнындай етіп үйген сексеуіл маздап жана-жана басылып, бықсып қалыпты. Жаңа жауған қар астында атты аламанның ойқастаған ізі ғана жатыр. Жорықшы қол сол ізге түсті.
Бұл әдейі шырға екенін білген жорықшы қол жан-жағына жіті байқастап, өте сақ келе жатты.
―Тақсыр, бұлар онша көп емес, ары кетсе елу шақты атты адамның ізі, деді Ван Либэнь.
―Қарай гөр, өздерінше алдап соқпақшы! – деді Сяо Сы-ие үзеңгісін шірене алға таман ұмсынып қойып.
―Соны демейсіз бе?! – деп Ли Дачжэн де оны қостап қояды. Сол кезде алда келе жатқан бір сардар:
― Ананы қара! – деп айғай салды.
Анадайда жота басында бір қауым атты сарбаз ұйлығып, бұларға қара беріп тұр еді.
―Жаңағы отты жаққан осылар. Оларды тұс-тұсынан қоршап ұстап әкеліп, әкесін көзіне көрсетейік. Сонда өздері-ақ маңырап береді! – деді Сяо Сы-ие.
―Ендеше не тұрыс, екі бағытқа бөлініп қоршаңдар! – деді. Сол-ақ екен, Ли Дачжэн мен Ли Цзиньцзя өз қосындарын бастап, екі қанаттан шұғыл шеп жайды. Манадан жорықшы қолдың санын, ат-көлігінің қарымын байқап тұрған түріктер табғаштар екі қанаттан бүруге айналғанда жіті қимылдап, кезқұйрықтан тайсаған күйкентайдай жалт беріп, ізім-ғайым жоқ болды. Манадан арсалда болған қалың қол ойда-жоқта жер сипап қалды.
―Қап әттеген-ай! – деп Сяо Сы-ие санын бірақ ұрды, бұл немелер қарамызды байқап қалды.
―Қалың қолдың келе жатқанын байқаған олар енді әсте тұзақ баспайды.
―Ол рас. Біз олардың елін басып алсақ, салт атты қол қайда барар дейсің.
―Бәле!
Қалың қол Бөрілі тауды бөктерлеп, оның батыс жақ сауырына қарай тартты. Әлгіндегі елу шақты атты адамның ізі де солай қарай кеткен еді. Олар тауды қапталдай шолғыншылардың ізінен жаңылмай тартып отырды. Бір кезде Бөрілі таудың биік сораңдары азайып, тау бара-бара жатағандап, салбыртыланып келіп тура батысындағы үлкен ойпаңға ұмсынып барып тоқтады. Әлгі аттылардың ізі ар жақ, бер жағына көз жетпейтін сол үлкен ойпаңға таман ойысып, одан әрі тура оңтүстік батысқа – Құлантау жаққа тартып кетіпті. Жорықшы қол соңынан тағы біраз қуғанымен олардың қарасын кезіктіре алмады. Оның үстіне сәл желемік аралас борай жауған қалың қар біраздан соң ізді көрсетпей тастады.
―Бұлар Құлантауға кетті. Ұры-қарының бәрі сонда деген сөз. Қырсыққанда күннің райы да мұнша бұзылар ма. Мұндайда бөрі мен түріктің бірдей құтыратын әдеті ғой. Құрып кеткір, сақ болыңдар, -деді Сяо Сы-ие атының басын іркіп.
―Бас қолбасшы, ендеше бұлардың негізгі халқы Шұғай құзында қалған екен! – деді Ван Либэнь.
―Бізден бір қателік кетіпті, – деді Сяо Сы-ие де қабағат ойланып, әсілінде Шұғай құзының шығысынан бастап сүзсек болғандай екен.
―Дегенмен сіздің айтқаныңыздың да жаны бар, түріктер ешқашан да бізді текке шырғаламайды. Олардың мал-мүлкі мен ошарлы елінің Шұғай құзында қалғанына еш күмәнім жоқ, – деді Ли Дачжэн.
―Мен алыстағы он оқтардың жеріне барғанымда олар бізді ылғи да осылай алдап апарып жасанған жауға тап қылатын еді. Сөйтсек, олардың салт атты сарбаздары бір жақта, жай бұқарасы бір жақта жүреді екен. Меніңше, олардың қалың қолымен айқасқаннан көрі, ауыл-аймағын, қатын-баласын басып қалған жөн. Сол кезде олар өздері-ақ келіп айқасқа түседі. Ал біз шаршамай, шалдықпай-ақ табандап тұрып оларды бір-бірден жамсата береміз. Өйткені біз – көп, олар – аз. Олар қаншамызға төтеп береді дейсің.
―Табылған ақыл! – деп Ли Дачжэн бөркін аспанға атты.
―Қалың түрік қыр астынан тап бергенде көрермін әуселеңді! – деп Ван Либэнь анадайда тұрып мырс-мырс етіп миығынан күлді. Түйе пішкен жеріне жоламайды демекші, оның түріктерден жүрегі шайлыққалы қашан.
Түрік шолғыншылары Құлан тауға беттегенде, бұлар қалған ел-жұртты басып қалу ойымен мүлде кері бағытқа – Шұғай тауына қарай тартты. Қар барған сайын үдей жауып, арты ақ түтекке ұласты. Жорықшы қол батыстан үрген борасынға арқасын беріп желдің ығына қарай үдіре тартып отырды. Құдды әлде бір көне заманғы қытай ақынының солтүстіктің қарлы бұрқағын өлеңге қосып:

Аспан қолы қаһарланып күміс теңіз сапырды,
Ақ кіреуке меруерттер жарқ-жұрқ етіп шашылды,
Ағараңдап айдағарлар көк жүзінде жұлқысты,
Саудыраған қабыршағы қапалақтап жерге ұшты,

-дегеніндей болды. Жер мен көктің көбесі қайда жымдасқаны белгісіз осынау аппақ әлемде мынау төбеден төніп тұрған Бөрілі таудың қара сеңгір шоқылары да бұлдырап әрең көзге түседі. Егер Бөрілі таудың ұзыннан ұзаққа созылған сұлбасы болмаса бұлар әлде қашан бағыттан адасар еді. Оның үстіне уақыттың да қай шама болғаны белгісіз. Түс пе, бесін бе әлде екінті ме – білу қиын. Бірақ күздің күрмеуге келмейтін қысқа күні қанша тұрар дейсің. Бір демде жер-әлем қара барқындап, қас қарайып бара жатты. Осы кезде таңертеңнен ақ бұрқаққа бөленіп, мәре-сәре болып жатқан ақ ұлпа әлем де енді біртүрлі үрей құшағына тоғып бара жатқандай еді.
Көк түндігі жабылып, жерге қараңғы түссе де, ақша қармен шағылысқан түнгі алакеуімде қосын үздіксіз алға жылжып келе жаты. Бірақ олар арттарынан мыңдаған түркі аттыларының ізге түсіп келе жатқанынан хабарсыз еді. Олар ойлағандай түркінің қаймана қалың жұрты да Шұғай құзын қыстап отырмаған болатын. Ата-бабасынан сан айқасты басынан кешкен түріктер табғаштардың сыр-сипатын жақсы білетін. Сол себепті, олар жауды әдейі бейбіт халық бекінген Құлантауға қарай бастады. Жау мұны әдейі жасалған шырға деп ойлап, шығысқа қайтып кетті. Енді міне, иен жатқан Шұғай құзына қарай бекер ат терлетіп келеді.
Басы Бөрілі таудан басталатын Шұғай құзы ұзыннан-ұзақ мың шақырымға созылып жатқан орқашар қара тау еді. Оңтүстігі – тау бөктерін кенерелей аққан Сарыөзен, Қара Нарын. Шығысы – Талқымға тиіп жатқан жатаған, миқы адырлар. Шұғай құзы шығысқа қарай салбыртылана созылып барып таусылған жерде Сарыөзен жалт беріп оңтүстікке қарай ағатын.

Тұрсынхан Зәкенұлы

Related Articles

  • Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Фото ашық дереккөздерден алында Өткен аптада Түркияның ұлттық білім министрлігі мектеп бағдарламасына «Түркістан» деген терминді енгізген еді. Шетел басылымдарының жазуынша, бұл атау енді «Орталық Азия» ұғымының орнына қолданылмақ. Білім министрі Юсуф Текин жаңа атау түркі әлемінің бірлігін қамтамасыз етуге бағытталғанын айтады. Оның сөзінше, үкімет оқу бағдарламасынан империялық мағынасы бар географиялық атауларды алып тастамақшы. Ең қызығы, «Түркістан» аумағына Қазақстаннан бөлек, Қырғызстан, Өзбекстан, Түркіменстан мен Тәжікстан жатады екен. Сондай-ақ кейбір басылымдар бұл терминнің Қытайдың батысында орналасқан Шыңжан өлкесіне қатысы барын да атап өтті.  Кейбір ғалымдар «Орталық Азия» термині колониализмнен қалғанын жиі атап жүр. ХХ ғасырдағы әлемдік академиялық ғылымды сол кездегі ірі империялар қалыптастырғандықтан, бүгінде мұндай терминдер мен атаулар халық санасына әбден сіңіп

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: