|  |  | 

Жаһан жаңалықтары Саясат

Қырғызстан Қытаймен арада теміржол сала ма?

Ухань қаласындағы техникалық қызмет көрсету базасында тұрған жүйрік пойыздар. Хубэй провинциясы, Қытай, 25 желтоқсан 2012 жыл. (Көрнекі сурет.)

Ухань қаласындағы техникалық қызмет көрсету базасында тұрған жүйрік пойыздар. Хубэй провинциясы, Қытай, 25 желтоқсан 2012 жыл. (Көрнекі сурет.)

Қырғызстан президентінің Пекинге сапарында Орталық Азия арқылы Қытай мен Иранды жалғайтын жаңа теміржол желісін салу жайы назар аудартты. Көптен жауапсыз жатқан бұл мәселеде осы жолы Өзбекстан да жиі атала бастады.

Қырғызстан президенті Алмазбек Атамбаевтың қаңтардың 6-сы Қытайға сапарында Қытай – Қырғызстан – Өзбекстан – Түркіменстан – Иран теміржол желісін кеңінен талқыламаса да жобаға деген мүдде тағы бір мәрте пысықталды. 2013 жылы Қырғызстан президенті Алмазбек Атамбаев бұл жобаның еліне тиімді емесін айтып, артынан қайтадан позициясын өзгертіп, жобаны қолдаған болатын.

МҮДДЕ МЕН МҮМКІНДІКТІҢ ҚАЙШЫЛЫҒЫ

Желтоқсан айында Иран президенті Хасан Роуханимен кездесуден кейін қырғыз басшысы Алмазбек Атамбаев «Қытай – Қырғызстан – Өзбекстан – Түркіменстан – Иран теміржол құрылысы біздің ортақ мүддемізді біріктіреді. Бұл – менің Өзбекстан мен Қытайға сапарымда талқылайтын негізгі тақырып болады» деген. Иран «тұтас аймаққа да тиімді» бұл жобаны техникалық жағынан қолдауға әзірлігін жариялаған. Бішкекке барар алдында Роухани да Иран Қырғызстанды Қытаймен байланыстыратын бағыттағы ел ретінде танитынын айтты.

Қытайдан Иранға келген алғашқы пойыз. Тегеран, 15 ақпан 2016 жыл.

Қытайдан Иранға келген алғашқы пойыз. Тегеран, 15 ақпан 2016 жыл.

Соңғы жылдары Қытай өзінің батыс аймақтарын дамытып, Еуропа елдерімен арада тиімді бола алатын тасымал жолдарын белсенді түрде қарастыра бастады. Осы ретте Пекин «Жаңа Жібек жолы» немесе су жолдары арқылы тасымалға негізделген «Белдеулер мен жолдар» бастамасын көтерген. Қытай бірнеше елді басып өтетін Орталық Азия арқылы Парсы шығанағына және Каспий теңізі арқылы Еуропа елдерімен тасымалды жолға қоюды көздейді. Өткен аптада Қытайдан Ұлыбританияға қатынайтын жүк пойызы жүре бастады. Бұл пойыз Қазақстан, Ресей, Беларусь, Польша, Германия, Бельгия және Франция жері арқылы өтеді.

Ал Орталық Азия елдері арқылы Парсы шығанағымен байланыстыратын теміржол қатынасына аймақ елдері де, Иран мен Қытай да мүдделі болғанымен бұл туралы көптеген сұрақтар жауапсыз қалып отыр.

НЕ КЕДЕРГІ?

Иран – Қытай арасын жалғайтын теміржол құрылысының жүргізілуіне аймақ елдеріндегі саяси жағдайдың өзгеруі кедергі жасап келген. Мәселен, Қырғызстанда Асқар Ақаев президент болып тұрған кезде-ақ бұл туралы айтылғанымен, Бішкек содан бері екі бірдей революцияны бастан кешірді.

Ал Ислам Каримов билігі тұсында Орталық Азиядағы трансұлттық теміржол тармақтарын Өзбекстаннан айналдырып тарту мәселесіне көбірек маңыз берілді. Айталық, 2010 жылы Иран, Қытай, Ауғанстан, Тәжікстан, Қырғызстан арасында екі мың километрден асатын теміржол құрылысын жүргізу келісіміне қол қойылды.

Өзбекстан мен Тәжікстан арасындағы теміржолдың бұзылған тұсы. 22 наурыз 2012 жыл.

Өзбекстан мен Тәжікстан арасындағы теміржолдың бұзылған тұсы. 22 наурыз 2012 жыл.

 

Тәжікстан да 2008 жылдан бері Өзбекстан жеріне енбей өтетін өзінің ішкі теміржол желісі құрылысын бастады. Түркіменстан 2011 жылы Өзбекстанды айналып өтетін теміржол құрылысын аяқтады. Тиісінше, Өзбекстан да 2009 жылы Түркіменстанды, былтыр Тәжікстанды айналып өтетін өзінің ішкі теміржол желісін іске қосты. Бұл Орталық Азиядағы шимай іспетті анклав аймақтарды көрші елдерге тәуелділіктен құтқару бағытындағы ұмтылыстар болатын. Соңғы жылдары Қырғызстан Қытай – Қырғызстан – Өзбекстан арасын жалғастыратын желіге қайтадан назар аудара бастады. Тіпті соңғы жоба бойынша құрылыстың алғашқы кезеңін 2016 жылы бастау туралы да жоспар болған. Бірақ осы теміржол тармағы бойындағы елдердің бірауызды шешімге келе алмауы жобаны бастауға кедергі болды.

Совет кезінде салынған теміржол және құбыр желілері бүгінде Орталық Азия елдерін бір-біріне кіріптар етіп отырғандықтан елдер трансұлттық жобалардан бұрын алдымен ішкі тармақтарын реттеп алғанды құп көреді.

АУҒАНСТАН, ТҮРКІМЕНСТАН – ҚАЙСЫСЫ АРТЫҚ?

Иран арқылы тиімді су жолдарына шығу Қытайдың батыс провинцияларына да және Қытаймен көршілес елдерге де тиімді болып есептеледі. Қазіргі уақытта Қытай мен Иран арасындағы теміржол қатынасы Қазақстан арқылы жүзеге асып отыр. Қазақстан әуелде Иранға Өзбекстан арқылы шығуды көздегенімен, Өзбекстан билігі оған дайын болмай шықты. Одан кейін 2014 жылы Қазақстан –Түркіменстан – Иран арасын жалғастыратын теміржол құрылысы жүргізілді. Солтүстік – Оңтүстік транспорт коридорының бір бөлігі болып табылатын осы бағыт арқылы бүгінде жүк тасымалданып жатыр. Өзен – Берекет – Горган бағытындағы бұл теміржол желісі Қазақстан, Түркіменстан, Қытай, Ресей және Беларусьтің Парсы шығанағына шығуына жол ашты. Аталған теміржол желісі Совет кезеңінен кейін Орталық Азиядағы екі елді бір-бірімен жалғастырған бірегей жоба болды.

Оның үстіне Пекин назарға алған Қытай – Қазақстан – Каспий теңізі – Әзербайжан – Грузия – Еуропа арасын жалғайтын Транскаспий жобасы да Орталық Азияны кесіп өтетін балама бағыт болып табылады.

Қазақстан, Түркіменстан мен Иранды жалғастырған теміржолдың ашылу салтанаты. Түркіменстан, 3 желтоқсан 2014 жыл.

Қазақстан, Түркіменстан мен Иранды жалғастырған теміржолдың ашылу салтанаты. Түркіменстан, 3 желтоқсан 2014 жыл.

 

Трансұлттық теміржол жобалары іске асқандай болса, Қырғызстанның Орталық Азияны Иранға жалғауда Түркіменстан мен Ауғанстан бағыттарының бірін түпкілікті таңдауы керек болады. Қырғызстан Тәжікстан – Ауғанстан арқылы да және Өзбекстан – Түркіменстан арқылы да Иранға шыға алады. Әлбетте, Түркіменстан арқылы өтетін бағыт мазасыз Ауғанстанға қарағанда анағұрлым қауіпсіз. Алайда 2011 жылға дейін теміржолы болмаған Ауғанстан да мүмкін болған жобалардан бас тартпайтыны анық.

Қырғызстан президенті Алмазбек Атамбаев Пекинде Қытай басшысы Си Цзиньпинмен кездесуде өз елінің «Белдеулер мен жолдар» бастамасына белсенді түрде қатысқысы келетінін білдірді. Бұл ниет қуатталса, Қырғызстанның көршілерімен талқылайтын мәселелері еселене түседі.

Бішкектің Қытай мен Иран арасын жалғайтын трансұлттық теміржол жобаларына қатысуға деген мүддесін осы тұрғыдан қарастыруға болады.

Қуанышбек ҚАРИ

Азат Еуропа / Азаттық радиосы

Related Articles

  • Қазақ мектебінде оқитын 7 жасар бала орыс тілі сабағында неге орысша сайрап тұруы керек?

    Қазақ мектебінде оқитын 7 жасар бала орыс тілі сабағында неге орысша сайрап тұруы керек?

    Магнумды өзім мүлде ұнатпайды екенмін. Үнемі барсам, есі дұрыс көкөніс таппайтынмын. Ескірген, шіріген. Азық-түлікті тек базардан аламын. Бірақ магнумге байкотты тоқтатпау керек! Сонымен бірге, орыстілді кино, фильмдерге де байкот жариялау керек. Бірақ, одан күштісі, балаларыңды тек қазақша оқытып, қазақша тәрбиелеу керек. Бірақ, балаңды қазақша тәрбиелейін десең, тағы бір кедергі шығып жатыр. Ғалымдардың айтуынша, баланы 13 жасқа дейін қазақ тілінде оқытып, ұлттық құндылықтарды бойына, ойына сіңіру керек. Енді солай істеп жатсақ, 7-8 жасар қап-қазақша өсіп келе жатқан балаңды мектепте орыс тілін үйретіп миын ашытуға тура келіп отыр. Яғни, 2-сыныптан бастап орыс тілі мектеп бағдарламасында тұр. Бжб, тжб-сында орыс тілі мұғалімдері баланың орысша мазмұндамасын (говорение) тексереді. Талап етеді. Сонда, біз байғұс қазақ,

  • Саясаттанушы: Еуроодақпен әріптестікке Орталық Азия көбірек мүдделі

    Саясаттанушы: Еуроодақпен әріптестікке Орталық Азия көбірек мүдделі

    Нұрбек ТҮСІПХАН Еуроодақ жетекшілері мен Орталық Азия елдерінің басшылары “Орталық Азия – Еуроодақ” саммиті кезінде. Самарқан, Өзбекстан 4 сәуір 2025 жыл 3-4 сәуірде Самарқанда “Орталық Азия – Еуропа одағы” саммиті өтті. Орталық Азияның ресми БАҚ-тары мен мемлекеттік құрылым сайттары Самарқан саммитінің “тарихи маңызын” айтып жатыр. Ал екі аймақ арасында осындай форматтағы алғашқы кездесуді сарапшылар қалай бағалайды? Азаттық тілшісінің сұрақтарына саясаттанушы Жәнібек Арынов жауап береді. – Орталық Азия және Еуроодақ саммиті қаншалықты тең жағдайда өтіп жатыр деп айта аламыз? – Орталық Азия мемлекеттерінің 30 жылдық сыртқы саясатына, тарихына үңілсек, Еуроодақ әрдайым тең дәрежеде жұмыс жасауға тырысатын үлкен әріптестердің бірі. Мысалы, АҚШ немесе Ресей не болмаса Қытаймен салыстырғанда мемлекет тарапынан болсын, қоғам

  • АҚШ НАТО-дағы жоғарғы әскери қолбасшылық тізгінін бас тарта ма?

    АҚШ НАТО-дағы жоғарғы әскери қолбасшылық тізгінін бас тарта ма?

    Қай заманда да әскери доктринаның жүрегінде сенім тұрады. Сенімсіз одақ – қабырғасы қаланбаған қамал. Соңғы кездері АҚШ-тың НАТО-дағы жоғарғы әскери қолбасшылық тізгінін өзге елге беруі мүмкін деген сыбыс Вашингтон мен Брюссельдің арасындағы сенімге сызат түсіргендей… Дәл осы мәселеге қатысты генерал Кристофер Каволидің Сенаттағы сөзін Америкадағы стратегиялық ойынның беташары деуге болады. Каволи – жай ғана генерал емес, қазір НАТО-ның Жоғарғы одақтық қолбасшысы (SACEUR). Бұл титул 1950 жылдан бері тек америкалық генералдарға ғана тиесілі болып келеді. Әуелі Дуайт Эйзенхауэрдің қолына тиген бұл тізгін, АҚШ-тың Еуропадағы қауіпсіздік архитектурасындағы үстем ролін білдіретін символ ғана емес, ядролық тежеу мен стратегиялық үйлестірудің кілті болғанын білеміз. Каволи СACEUR лауазымының басқа елге берілуі – ядролық командалық жүйенің бүтіндігін

  • Енді қазақ тілін елемейтін мекеме байкоттың нысанасына ілігіп, шығынға бата беретін болады

    Енді қазақ тілін елемейтін мекеме байкоттың нысанасына ілігіп, шығынға бата беретін болады

    Кейде қоғамды бір ғана оқиға қозғалысқа түсіріп, іште қатқан шеменді жарып жібереді. Бұл жолы дәл сондай ахуал орын алды. Magnum дүкендер желісінде орыс тілді бір азамат қазақ тілін білмейтін курьерге шағым түсіріп, артынан дүкен әкімшілігі әлгі курьерді жұмыстан шығарып, мәселені жылы жауып қоя салмақ болғанда, жұртшылық оқыстан оянып кетті. Бұл тек бір азаматтың реніші немесе дүкеннің ішкі тәртібі емес. Бұл – тілдік теңсіздікке қарсы ұлттың рефлексі. Қазақтың өзі, өз жерінде, өз тілінде сөйлей алмайтын күнге жеттік пе деген сұрақ сананы сыздатып тұр. Өз елінде тұрып, өз тілінде сөйлемейтін азаматты қоғамнан аластатылуы ақылға симайтын дүние. Ал Magnum дүкендері желісі отты күлмен көміп қойғандай болды. Қазақ тілі – елдің өзегі. Оған жасалған

  • НАУРЫЗ туралы маңызды құжат

    НАУРЫЗ туралы маңызды құжат

    Ашық дереккөздерден 1920 жылғы 20 наурызда Ташкентте Тұрар Рысқұлов қол қойған Наурызды атап өту туралы бұйрыққа көзім түсті. Демек, биыл бұл тарихи құжатқа – 105 жыл! Алайда, арада небәрі алты жыл өткен соң 1926 жылы Наурызға тыйым салынды. Ал, 1920 жылы Түркістан Кеңестік Республикасының Орталық Атқару Комитетінің төрағасы болып қызмет еткен Тұрар Рысқұловтың тағдыры қандай қайғымен аяқталғаны баршамызға мәлім. Оны “халық жауы” деп танып, 1938 жылдың 10 ақпанында ату жазасына кескен… Нашел вот такой документ в открытых источниках: Приказ, изданный в Ташкенте Тураром Рыскуловым от 20 марта 1920 года о праздновании Наурыза. Получается, в этом году этому историческому документу исполнилось 105 лет! В 1926 году Наурыз оказался под запретом. А

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы:

Zero.KZ