|  |  | 

Жаһан жаңалықтары Саясат

Қырғызстан Қытаймен арада теміржол сала ма?

Ухань қаласындағы техникалық қызмет көрсету базасында тұрған жүйрік пойыздар. Хубэй провинциясы, Қытай, 25 желтоқсан 2012 жыл. (Көрнекі сурет.)

Ухань қаласындағы техникалық қызмет көрсету базасында тұрған жүйрік пойыздар. Хубэй провинциясы, Қытай, 25 желтоқсан 2012 жыл. (Көрнекі сурет.)

Қырғызстан президентінің Пекинге сапарында Орталық Азия арқылы Қытай мен Иранды жалғайтын жаңа теміржол желісін салу жайы назар аудартты. Көптен жауапсыз жатқан бұл мәселеде осы жолы Өзбекстан да жиі атала бастады.

Қырғызстан президенті Алмазбек Атамбаевтың қаңтардың 6-сы Қытайға сапарында Қытай – Қырғызстан – Өзбекстан – Түркіменстан – Иран теміржол желісін кеңінен талқыламаса да жобаға деген мүдде тағы бір мәрте пысықталды. 2013 жылы Қырғызстан президенті Алмазбек Атамбаев бұл жобаның еліне тиімді емесін айтып, артынан қайтадан позициясын өзгертіп, жобаны қолдаған болатын.

МҮДДЕ МЕН МҮМКІНДІКТІҢ ҚАЙШЫЛЫҒЫ

Желтоқсан айында Иран президенті Хасан Роуханимен кездесуден кейін қырғыз басшысы Алмазбек Атамбаев «Қытай – Қырғызстан – Өзбекстан – Түркіменстан – Иран теміржол құрылысы біздің ортақ мүддемізді біріктіреді. Бұл – менің Өзбекстан мен Қытайға сапарымда талқылайтын негізгі тақырып болады» деген. Иран «тұтас аймаққа да тиімді» бұл жобаны техникалық жағынан қолдауға әзірлігін жариялаған. Бішкекке барар алдында Роухани да Иран Қырғызстанды Қытаймен байланыстыратын бағыттағы ел ретінде танитынын айтты.

Қытайдан Иранға келген алғашқы пойыз. Тегеран, 15 ақпан 2016 жыл.

Қытайдан Иранға келген алғашқы пойыз. Тегеран, 15 ақпан 2016 жыл.

Соңғы жылдары Қытай өзінің батыс аймақтарын дамытып, Еуропа елдерімен арада тиімді бола алатын тасымал жолдарын белсенді түрде қарастыра бастады. Осы ретте Пекин «Жаңа Жібек жолы» немесе су жолдары арқылы тасымалға негізделген «Белдеулер мен жолдар» бастамасын көтерген. Қытай бірнеше елді басып өтетін Орталық Азия арқылы Парсы шығанағына және Каспий теңізі арқылы Еуропа елдерімен тасымалды жолға қоюды көздейді. Өткен аптада Қытайдан Ұлыбританияға қатынайтын жүк пойызы жүре бастады. Бұл пойыз Қазақстан, Ресей, Беларусь, Польша, Германия, Бельгия және Франция жері арқылы өтеді.

Ал Орталық Азия елдері арқылы Парсы шығанағымен байланыстыратын теміржол қатынасына аймақ елдері де, Иран мен Қытай да мүдделі болғанымен бұл туралы көптеген сұрақтар жауапсыз қалып отыр.

НЕ КЕДЕРГІ?

Иран – Қытай арасын жалғайтын теміржол құрылысының жүргізілуіне аймақ елдеріндегі саяси жағдайдың өзгеруі кедергі жасап келген. Мәселен, Қырғызстанда Асқар Ақаев президент болып тұрған кезде-ақ бұл туралы айтылғанымен, Бішкек содан бері екі бірдей революцияны бастан кешірді.

Ал Ислам Каримов билігі тұсында Орталық Азиядағы трансұлттық теміржол тармақтарын Өзбекстаннан айналдырып тарту мәселесіне көбірек маңыз берілді. Айталық, 2010 жылы Иран, Қытай, Ауғанстан, Тәжікстан, Қырғызстан арасында екі мың километрден асатын теміржол құрылысын жүргізу келісіміне қол қойылды.

Өзбекстан мен Тәжікстан арасындағы теміржолдың бұзылған тұсы. 22 наурыз 2012 жыл.

Өзбекстан мен Тәжікстан арасындағы теміржолдың бұзылған тұсы. 22 наурыз 2012 жыл.

 

Тәжікстан да 2008 жылдан бері Өзбекстан жеріне енбей өтетін өзінің ішкі теміржол желісі құрылысын бастады. Түркіменстан 2011 жылы Өзбекстанды айналып өтетін теміржол құрылысын аяқтады. Тиісінше, Өзбекстан да 2009 жылы Түркіменстанды, былтыр Тәжікстанды айналып өтетін өзінің ішкі теміржол желісін іске қосты. Бұл Орталық Азиядағы шимай іспетті анклав аймақтарды көрші елдерге тәуелділіктен құтқару бағытындағы ұмтылыстар болатын. Соңғы жылдары Қырғызстан Қытай – Қырғызстан – Өзбекстан арасын жалғастыратын желіге қайтадан назар аудара бастады. Тіпті соңғы жоба бойынша құрылыстың алғашқы кезеңін 2016 жылы бастау туралы да жоспар болған. Бірақ осы теміржол тармағы бойындағы елдердің бірауызды шешімге келе алмауы жобаны бастауға кедергі болды.

Совет кезінде салынған теміржол және құбыр желілері бүгінде Орталық Азия елдерін бір-біріне кіріптар етіп отырғандықтан елдер трансұлттық жобалардан бұрын алдымен ішкі тармақтарын реттеп алғанды құп көреді.

АУҒАНСТАН, ТҮРКІМЕНСТАН – ҚАЙСЫСЫ АРТЫҚ?

Иран арқылы тиімді су жолдарына шығу Қытайдың батыс провинцияларына да және Қытаймен көршілес елдерге де тиімді болып есептеледі. Қазіргі уақытта Қытай мен Иран арасындағы теміржол қатынасы Қазақстан арқылы жүзеге асып отыр. Қазақстан әуелде Иранға Өзбекстан арқылы шығуды көздегенімен, Өзбекстан билігі оған дайын болмай шықты. Одан кейін 2014 жылы Қазақстан –Түркіменстан – Иран арасын жалғастыратын теміржол құрылысы жүргізілді. Солтүстік – Оңтүстік транспорт коридорының бір бөлігі болып табылатын осы бағыт арқылы бүгінде жүк тасымалданып жатыр. Өзен – Берекет – Горган бағытындағы бұл теміржол желісі Қазақстан, Түркіменстан, Қытай, Ресей және Беларусьтің Парсы шығанағына шығуына жол ашты. Аталған теміржол желісі Совет кезеңінен кейін Орталық Азиядағы екі елді бір-бірімен жалғастырған бірегей жоба болды.

Оның үстіне Пекин назарға алған Қытай – Қазақстан – Каспий теңізі – Әзербайжан – Грузия – Еуропа арасын жалғайтын Транскаспий жобасы да Орталық Азияны кесіп өтетін балама бағыт болып табылады.

Қазақстан, Түркіменстан мен Иранды жалғастырған теміржолдың ашылу салтанаты. Түркіменстан, 3 желтоқсан 2014 жыл.

Қазақстан, Түркіменстан мен Иранды жалғастырған теміржолдың ашылу салтанаты. Түркіменстан, 3 желтоқсан 2014 жыл.

 

Трансұлттық теміржол жобалары іске асқандай болса, Қырғызстанның Орталық Азияны Иранға жалғауда Түркіменстан мен Ауғанстан бағыттарының бірін түпкілікті таңдауы керек болады. Қырғызстан Тәжікстан – Ауғанстан арқылы да және Өзбекстан – Түркіменстан арқылы да Иранға шыға алады. Әлбетте, Түркіменстан арқылы өтетін бағыт мазасыз Ауғанстанға қарағанда анағұрлым қауіпсіз. Алайда 2011 жылға дейін теміржолы болмаған Ауғанстан да мүмкін болған жобалардан бас тартпайтыны анық.

Қырғызстан президенті Алмазбек Атамбаев Пекинде Қытай басшысы Си Цзиньпинмен кездесуде өз елінің «Белдеулер мен жолдар» бастамасына белсенді түрде қатысқысы келетінін білдірді. Бұл ниет қуатталса, Қырғызстанның көршілерімен талқылайтын мәселелері еселене түседі.

Бішкектің Қытай мен Иран арасын жалғайтын трансұлттық теміржол жобаларына қатысуға деген мүддесін осы тұрғыдан қарастыруға болады.

Қуанышбек ҚАРИ

Азат Еуропа / Азаттық радиосы

Related Articles

  • ОА қорғанысқа қаржыны не себепті арттырды? Каспийден Украинаға зымыран ұшырған Ресей суды ластап жатыр ма?

    Елнұр ӘЛІМОВА Қазақстан, Қырғызстан, Тәжікстан, Өзбекстан және Әзербайжан әскері бірігіп өткізген «Бірлестік-2024» жаттығуы. Маңғыстау облысы, шілде 2024 жыл. Қазақстан қорғаныс министрлігі таратқан сурет.  Орталық Азия елдері қорғаныс шығынын арттырды, мұның астарында не жатыр? «Қазақстан ауыл шаруашылығы өнімдерін екі есе көп өндіруді жоспарлап отыр, алайда үкімет бұл салада жұмыс күшінің азайғанын есепке алмаған». «Каспий теңізінен Украинаға зымыран ұшырып жатқан Ресей теңіздің экологиялық ахуалын ушықтырып жатыр». Батыс басылымдары бұл аптада осы тақырыптарға кеңірек тоқталды. ОРТАЛЫҚ АЗИЯ ҚОРҒАНЫС ШЫҒЫНЫН АРТТЫРДЫ. МҰНЫҢ АСТАРЫНДА НЕ ЖАТЫР? АҚШ-тағы «Америка дауысы» сайты Украинадағы соғыс тәрізді аймақтағы қақтығыстар күшейген тұста Орталық Азия елдері қорғаныс саласына жұмсайтын ақшаны арттырғанына назар аударды. Бірақ сарапшылар мұндай шығын тұрақтылыққа септесетініне күмән келтірді. Стокгольмдегі бейбітшілікті

  • Самат Әбіш қалай “сүттен ақ, судан таза” болып шықты?

    Азаттық радиосы Саясаттанушы Досым Сәтпаев ҰҚК төрағасының бұрынғы бірінші орынбасары, экс-президент Нұрсұлтан Назарбаевтың немере інісі Самат Әбішке шыққан үкім “Қазақстандағы режим болашақты ойламайтынын көрсетті” дейді қазақстандық саясаттанушы Досым Сәтпаев. Сарапшының пайымдауынша, билеуші “элита” жеке істерімен және тасадағыкелісімдермен әуре болып жатқанда елде тағы бір жаңа әлеуметтік жарылысқа әкелуі мүмкін факторлар күшейіп келеді. СаясаттанушыРесей өзінің экономикалық мүдделері мен геосаяси жоспарларын кеңінен жүзеге асыру үшін Қазақстанның ішкі саясатына тікелей әсер етуге тырысып жатуы мүмкін деп те топшылайды. ПУТИН “ҚАУІПСІЗДІК КЕПІЛІ” МЕ? Азаттық: Сонымен ұзақ демалыс алдында осындай үлкен жаңалық жарияланды. Мейрам алдында, 19 наурызда қазақстандықтар мәжіліс депутатының постынан Самат Әбішке шыққан үкім жайлы білді. Мұның бәрінің байланысы бар ма әлде кездейсоқтық па? Досым Сәтпаев: Әңгімені бұл істің құпия

  • “Геосаясат илеуіне түсіп қалуымыз мүмкін”. Қазақстанда АЭС салуға қатысты сарапшы пікірі

    Елена ВЕБЕР Атом электр стансасын салу және пайдалану экологиялық қатер және төтенше жағдайда адам денсаулығына қауіпті ғана емес, оған қоса соғыс барысында Украинаның Запорожье АЭС-індегі болған оқиға сияқты бопсалау құралы дейді әлеуметтік-экологиялық қордың басшысы Қайша Атаханова. Ол мұның артында көптеген проблема тұрғанын, қазақстандықтарға АЭС салу жөніндегі референдум қарсаңында біржақты ақпарат беріліп, онда тек пайдалы жағы сөз болып жатқанын айтады. Сарапшы АЭС-тің қаупі мен салдары қандай болатыны жайында ақпарат өте аз деп есептейді. Голдман атындағы халықаралық экологиялық сыйлықтың лауреаты, биолог Қайша Атаханова – радиацияның адамдарға және қоршаған ортаға әсерін ширек ғасырдан астам зерттеп жүр. Ол бұрынғы Семей полигонында және оған іргелес жатқан аудандарда зерттеу жүргізген. Қарағанды университетінің генетика кафедрасында оқытушы болған.

  • “Қазақстан дұрыс бағытта”. Деколонизация, Украинадағы соғыс және Қаңтар. Балтық елшілерімен сұхбат

    Дархан ӨМІРБЕК Балтық мемлекеттерінің Қазақстандағы елшілері (солдан оңға қарай): Ирина Мангуле (Латвия), Эгидиюс Навикас (Литва ) және Тоомас Тирс. Совет одағы ыдырай бастағанда оның құрамынан бірінші болып Балтық елдері шыққан еді. Өзара ерекшеліктері бар болғанымен, сыртқы саясатта бірлігі мықты Латвия, Литва және Эстония мемлекеттері НАТО-ға да, Еуроодаққа да мүше болып, қазір көптеген өлшем бойынша әлемнің ең дамыған елдерінің қатарында тұр. Ресей Украинаға басып кіргенде Киевті бар күшімен қолдап, табандылық танытқан да осы үш ел. Соғыс басталғанына екі жыл толар қарсаңда Азаттық Балтық елдерінің Қазақстандағы елшілерімен сөйлесіп, екіжақты сауда, ортақ тарих, Ресей саясаты және адам құқығы тақырыбын талқылады. Сұхбат 8 ақпан күні алынды. “БІЗДЕ ҚАЗАҚСТАНДЫ ДҰРЫС БІЛМЕЙДІ” Азаттық: Сұхбатымызды Балтық елдері мен Қазақстан арасындағы сауда қатынасы

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: