|  |  |  |  | 

Көз қарас Мәдениет Руханият Қазақ шежіресі

  Ұлы дала дәстүрі

6ccea822f620a10c9b4c70ecd14bb7dc

Иә,Ұлы дала дәстүрі ғасырдан ғасырға ұласқан  бай мәдениетке ие.Оның ең алғашқысы бүкіл адамзаттың санасына сілкініс жасаған мистикалық дәстүр.Ол табиғат пен тығыз байланыста болды.Ежелгі адамдар табиғаттың әртүрлі қатал құбылыстарына төтеп бере алмады.Адам өзінің әлсіздігін сезінгенде көзге көрінбейтін құдыретке табынып жалбарынатыны анық.Міне осылай дала аңыздары пайда болды.Сол аңыздар адам санасында құдай туралы ұғымды қалыптастырды.Жер сілкінісі,жаңбырдың жаууы,дауыл тұру,сел жүру,найзағай жарқылы.т.б.табиғи құбылыстарды ежелгі адамдар құдай жасады деп түсінді.Созса қолы,шыңғырса даусы жетпейтін күн мен айды ежелгі адамдар құдайдың өзі деп бағалады.Соған мұңын шағып,күш қуат сұрап жалбарынды.Жер бетіндегі ең көне Тәңіршілдік дәстүрінің негізі осы кезеңдерде қаланды.Тәңіршілдікті біреулер дінмен шатастырады.Бұл қате пікір.Тәңіршілдік пәлсафасы тек дәстүрмен сабақтас ұғым.Кеиіннен пайда болған әртүрлі діндердің ықпалына ұшырап діни жоралғыларды бойына сіңіріп алды.Тәңіршілдік дәстүрі табиғатпен тығыз қарым қатынаста кең қанат жайды.Жер бетіндегі қыбырлаған тіршілік иесінің бәрінде жан бар.Жаны бардың иесі бар.Иесі бардың киесі бар.Яғни басқарушы пірі.Ол тіршілік иесін тоқтату үшін әуелі піріне сөз салады.Пір Тәңірден рұхсат алады. Тәңір қандай шешім қабылдаса тағдыр солай шешіледі деп түсінген.Қазақта « пешенесіне не жазылса бала соны көреді» деген тәмсіл бар.Тәңір көзге көрінбейтін тіршілікті басқарушы құдрет иесі.Тәңір деген сөздің ұғымы таңнан іңірге дейін билік жүргізуші құдрет иесі деген түсінік.Ол шыққан таңның арайымен бүкіл жер бетіне тарайды.Яғни жерге,адамға жан беріп нұрландырады.Оның орны көк аспанда деп түсінген.Ежелгі түркілер тәңірден тілеу тілеп,аруақтарды қатты қастерлеген.Жауласқан жақта ата бабаларының зираты болса оны қайтару үшін жанын пида еткен.Аруақ кешірмейді деп түсінген.Тәңірден тілеу тілегенде биік тауға, болмаса биік төбенің басына барып тастарды үшбұрыш  етіп қалайды.Сосын атып келе жатқан таңға қарап,қолын көтеріп, алақан жайып тілеу тілейді.Ал аруах деген сөзді екі мағнада түсінуге болады.Бірі  Ар-рух  «арулап жерленген адамның рухы тірілерді қорғап қоршап жүреді» деген түсінік.Қазақ  әлденені күшке салғанда «я аруах»деп айғайлайтыны  сол себебті.Екіншісі «арың таза рухың мықты ма?» деген мағана.Тәңірдің кең тараған өсиеттерінен жер бетінде әрттүрлі кітаптар жазылып,діндер пайда болды.Тәңірдің он екі өсиеті бар.Бірінші өсиет-адамгершілік.Яғни адамды дініне,нәсіліне,тіліне қарап бөлме.Адамдық қасиетіне қарап бағала,сенім арт.Бұл бүкіл адамзаттың басын біріктіретін құнды өсиет.Бірақ әр халық өзіне ыңғайлы дін жасап өзгелерге үстемдік еткісі келді.Дәл осы жерде адамдар арасында идеалогиялық қайшылықтар пайда болып қантөгіс басталды.Сол қантөгіс ғасырдан ғасырға жалғасып келеді.Бұның соңы адамзат бір бірін жер бетінен жойып жіберумен аяқталатыны ақиқат.Сондықтан адамзат діни идеалогиядан саналы түрде бас тартып,ежелгі тәңіршілдік,дәстүршіл мәдениетке қайта оралуы керек.Бас тарту дегенде дінді түбегейлі жойып жіберу мүмкін емес.Дін бола береді.Бірақ үшінші деңгейге түсуі керек.Бірінші заң,екінші дәстүр тұруы тиіс.Діни идеалогия/қандай ағым болсада/адамның ерік-жігерін әлсіретіп,рухын жойып масылдыққа бейімдейді.Масыл адам қызғаншақ болады.Олар еңбекпен байыған адамдардың табысын қызғанып тартып алғысы келеді.Ашық тартып алса қылмыстық жауапқа тартылатынын біледі.Сондықтан қулыққа барады.Бай адамды үгіттеп әлдебір дінге кіргізіп алу.Кіргізген соң «бауырым» деп басын айналдырып теспей сорады.Дін қазіргі замандағы табыс табудың ең оңай жолына айналды.Діннің атын жамылып қылмыс жасап жүргендер ел ішінде кездеседі.Олардан қоғамды тазарту керек.Қазір оны қолға алмаса ертең олар ықпалды күшке айналып кетеді.Себебі діни фанаттарды пайдаланып мемілекетке қауып төндіретін жат пиғылды адамдар бар.Қазақстан христиан,ислам,будда,католик діндерінің ортасында тұр.Осы қоршаудан шығу үшін Қазақстан әлемге өзінің жаңа діни концепциясын ұсынуы керек.Ол концепция ежелгі адамзаттың басын біріктірген Тәңіршілдік концепциясы болуы шарт.Сонда Қазақстан  Мәңгілік ел идеясын жүзеге асырады.Мәңгілік ел идеясы адамзаттың басын біріктіріп тату-тәтті өмір сүру қағидасы.Ендеше Тәңіршілдік концепциясы халықтар достығын нығайтудағы таптырмайтын құрал.Бүкіл адамзатты қантөгіс пен қызғаныштан құтқаратын бірден бір дұрыс жол осы.

Сұлтан Қаған

 

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Үздік ойдың үзінділері

    Үздік ойдың үзінділері Арма әлеумет! Мен қазір таза академиялық ғылыми ортада жүрмін. Өзімнің неше жыл бойы жинаған білімімді, оқыған оқуымды, шетелдік тәжірибемді, интеллектуалды қарым-қабілетімді шынайы қолданатын қара шаңырақтың ішінде жүрмін. Алматының бәрінен бөлек мәдени ортасы ерекше ұнады. Алматы қала мен дала дейтін екі ұғымның түйіскен әдемі ортасы екен. Ойлап көрсем мен бақытты перезент, бағы жанған ұрпақ екенмін. Әкем тұрмыс пен жоқшылық, жалғыздықтың тауқыметін әбден тартып еш оқи алмадым, небәрі үш ай оқу оқыдым-, деп менің оқуымды бала күнімнен қадағалады, шапанымды сатсам да оқытам деп барын салды. Ал мектепте бақытты шәкірт болдым. Маған дәріс берген ұстаздарым кілең дарынды, қабілетті кісілер болды. Университетте және шетелде мен тіптен ерекше дарын иелеріне шәкірт болдым.

  • Самат Әбіш қалай “сүттен ақ, судан таза” болып шықты?

    Азаттық радиосы Саясаттанушы Досым Сәтпаев ҰҚК төрағасының бұрынғы бірінші орынбасары, экс-президент Нұрсұлтан Назарбаевтың немере інісі Самат Әбішке шыққан үкім “Қазақстандағы режим болашақты ойламайтынын көрсетті” дейді қазақстандық саясаттанушы Досым Сәтпаев. Сарапшының пайымдауынша, билеуші “элита” жеке істерімен және тасадағыкелісімдермен әуре болып жатқанда елде тағы бір жаңа әлеуметтік жарылысқа әкелуі мүмкін факторлар күшейіп келеді. СаясаттанушыРесей өзінің экономикалық мүдделері мен геосаяси жоспарларын кеңінен жүзеге асыру үшін Қазақстанның ішкі саясатына тікелей әсер етуге тырысып жатуы мүмкін деп те топшылайды. ПУТИН “ҚАУІПСІЗДІК КЕПІЛІ” МЕ? Азаттық: Сонымен ұзақ демалыс алдында осындай үлкен жаңалық жарияланды. Мейрам алдында, 19 наурызда қазақстандықтар мәжіліс депутатының постынан Самат Әбішке шыққан үкім жайлы білді. Мұның бәрінің байланысы бар ма әлде кездейсоқтық па? Досым Сәтпаев: Әңгімені бұл істің құпия

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: