|  |  |  | 

Көз қарас Тарих Қазақ шежіресі

Демографиялық сараптама

433572084_2863313410498894_1426595884755053902_n
1-ші сурет қазақтар;
Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен.
1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады.
1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар:
БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды:
*ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы;
*Ұйғырстан автономиялық респубиликасы;
*Шынжаң автономиялы респубиликасы.
ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша:
*Федерециялық тұрпат;
*Автономиялық облыс және окург тұрпат;
*Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты.
Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік Қашқария бөлігінде ұйғырлар біріккен федерациялық автономиялық одақтас респубилика жариялауы керек еді. Бірақ орталық үкімет қазақтар мен ұйғырлардың бірігіп үлкен күшке айналуынан алаңдады.
1954-55 жылдары комиссияның ұзақ талқылауынан кейін орталық билік аймақ дәрежелі автономиялық обылыс, аудан дәрежелі автономиялық регион құруды мақұлдап, өз саясатын құп көрді. Сонымен бірге ұлттық автономияның атауын “Шынжаң” деп тұрақтандыруды көздеді. Талқылауға қатысқан өлкелік үкімет басшылары Б.Шаһиди мен С.Әзези аталған атау бойынша сын-пікірлерін ұсынды. Мысалы, С.Әзез Шынжаң атауына Шынжаң ұйғыр автономиялық деген анықтауышты бірге қосайық десе, Б.Шаһиди ұйғыр атауын қосуға болмайды, өңірде ұйғырдан бөлек тұрғылықты халықтар да тұрады, Шынжаң не болмаса Тияншань автономиялық регионы атауы идеал деп пікір айтты.
Өткенде шетелдік ұйғыр мамандарының ұлттық межелеу бойынша жазған тарихи жазбасын оқыдым. Онда қытай билігі ұйғырстан респубиликасын стратегиялық жақтан әлсірету үшін қазақтарға (және басқа ұлттарға) автономия беріп ұйғырды бөлшектеді депті. Сонымен бірге 1949 жылы ұйғырлар 70% еді дей келе, біртұтас ұйғырстан құрылуы шарт депті. Аталған мақалада автор көп шындықты ескермеген. 433545912_2863313420498893_3232790557960164917_n
2- ші сурет ұйғырлар;
Соның ішінде маңызды екі шындықты тіптен ескермеген:
Бірінші, 1949 жылы 70% ұстайтын ұйғырлардың 95%-і өлкенің оңтүстік бөлігі Қашқарияда орналасқанын айтқысы келмепті. Мысалы, 1946-47 жж ұйғыр депутаты Ю.Алыптекин мемлекеттік және өлкелік парламентте Қашқария ұйғырларын солтүстік аймақтарға көшіру, егістік жер беру мәселесін көтерген. Оның пікірінше ұйғырлар тарихтан бері егін шаруашылығымен айналысады, 95% ұйғырлар ауыз суы тапшы Қашқария шөлдерінде өмір сүруде, мемлекет арнайы бағдарлама қабылдап егінші ұйғырларды солтүстік сулы шұрайлы аймаққа көшіріп, жер айыруы тиіс-, деген. Яғни ұйғыр халқының басым санды Қашқарияда тұратынын сол кездегі ұйғыр депутаттарының архивтік құжаттарынан-ақ дәлелдеуге болады.
Екінші, 1880 жылдары Шығыс Түркістан бөлініп бөлшектеніп Шынжаң деген атаумен қытай билігі (мәнжүр) құрамына кірген кезде ұйғырлар Дихуа окургіне қарады. Ал, Қашқарияның саяси әкімшілік салмағы мейлінше әлсіреді және әлсіретілді. Бірақ қазақтар басым тұрған негізгі аймақтар Дихуа окургіне бағынышты болмай, жеке-жеке әскери губернияға салық төлеп тікелей Пекин орталық билігіне бағынды. Тек 1914 жылы Іле, 1916 жылы Тарбағатай, 1919 жылы Алтай мәжбүрлі түрде Дихуа окургіне қаратылды. Нәтижесінде ұйғырлар осы уақытқа дейін өз жерінде 95% болып келсе, жаңадан үш әскери окург қосылған соң 95% дан 60% ға дейін жалпы көрсеткіш азайды. Қазақтар да бұған дейін жеке әскери губерния құрамында 70-80% болып келсе Шынжаң провинциясына қосылған соң жалпы көрсеткішке шаққанда 10-20% ке дейін түсіп қалды. Аталған демографиялық көрсеткіштің өзгеруі 50 жылда тек қана әлеуметтік теңсіздіктерге жол ашты. Қазақтар мен қытайлар, ұйғырлар мен қытайлар арасында ұлтараздық өршіді. Бір күн тоқтамады.
Ұлттық статистикалық санақ бойынша талдау жасап көрсек, 1928 жылы өлкелік үкімет санағы бойынша қазақтар 470 мыңды көрсеткен. 1935 жылғы санақ бойынша қазақтар 500 мыңнан асқан. Бұр ресми үкімет санағы. Ал, статистиканы анықтайтын үкіметтік емес жеке ұйымдардың санақ нәтижелері болған. Соның бірі 1935 жылы Үрімжіде құрылған қазақ-қырғыз ұйымының ішкі санағы. Онда үкіметтің ресми санақ көрсеткішінен әлде қайда басқаша көрсетілген. Мысалы 1941 жылдары қазақ-қырғыз ұйымының санақ межелеуі бойынша 900 мың қазақ бар деп көрсетілген.
Үкіметтің санақ нәтижесі бойынша 1944 жылы қазақтар 400 мыңға кеміп 1928 жылғы көрсеткішке де жетпеген. Оның мынадай себептері бар:
Бірінші, Саяси және әлеуметтік түрлі себептерге байланысты қазақтардың іргелес провинциялар мен өзге аймақтарға көшуі артқан, сол себепті үкіметтің санақ мекемесінің қазақтардың демографиялық ахуалын анықтауы қиынға түскен;
Екінші, 1930 жылдың соңын ала үкімет саясатына наразы қазақтар қарулы қақтығысқа жол ашты. Қарулы қақтығыстың соңы ұлт-азаттық төңкеріске айналды. Ресми үкіметтің кейбір аймақ, аудандардағы қазақтардың демографиялық ахуалын анықтауы мүлде қиынға соқты;
Шын мәнінде қазақтар 1928 жылғы санаққа араға 30 жылдай уақыт салып 1954-55 жылы әрең жетті. Бірақ 1955 жылдан бастап ұлы көш басталды. Кейбір аймақтардағы қазақтар 1955-62 жылдары кезең-кезеңі бойынша Қазақ СССР-ға қоныс аударды. Көшкен қазақтардың орнын өскен қазақтар жауып отырды. Соның өзінде 1980 жылдарға келгенде қазақтар табиғи өсім нәтижесінде миллионнан асты. 1990 жылдан соң бір жарым миллионға, 2000 жылдары 1 миллион 600 мың да 800 мың айналасында болды. Дегенмен, 1990 жылдан кейін қазақтардың жылдық өсім көрсеткіші азайды. Оның екі үлкен себебі бар:
Бірінші, үкіметтің жоспарлы туу саясаты бойынша көп балалы болу мүмкіндіктері шектелді;
Екінші, 1998 жылдан бастап Қытайда әлеуметтік және экономикалық реформалар мен дағдарыстар орнады. Нәтижесінде жұмыссыздық көбейді. Қазақ жастары қазақтар жаппай қалаға ағылды, күнкөріс үшін түрлі жұмыстар істеді, кеш үйленді, аз балалы болды;
Үшінші, Қытайдағы әлеуметтік және экономикалық дағдарыс артқан соң қазақтардың Қазақстанға көшу үрдісі артты. Әсіресе 2001 жылдан бастап Қазақстанға көшу науқаны қарқынды жүрді;
Төртінші, 2000 жылдан бастап Қытайдағы қазақтардың урбанизация көрсеткіші артты. Қалада жоспарлы туу саясаты қатты бақылауда болды. Қала қазақтарының туу көрсеткіші төмен болды.
Есесіне 1991-2019 жж арасында Қазақстанға қоныс аударған Қытай қазақтарының саны 250-300 мың адамды құрады. Қазақстанға түбегейлі қоныс аудармаса да уақытша тұрғандар саны яғни қолында заңды ықтияр хаты (вид на жительство) бар азаматтар саны жарты миллионға жеткен. Бір қызығы ықтияр хат қолдаушылар арасында 15-20 жыл бойы ықтияр хатпен Қазақстанда тұрақты тұрып жатқан азаматтар да кездеседі.
Қорыта айтқанда қытайдағы қазақ демографиясы тарихын зерттеу өте маңызды. Өкінішке қарай, үкіметтің ресми санағына сүйене отырып ондағы қазақтардың нақты санын анықтау қиын. Сол себепті қытай билігінің ресми санақ нәтижесіне күдікпен қараймыз. Дегенмен кейбір жөнсал деректер мен ауызша мифтерге сеніп қазақтардың демографиялық үлесін қолдан жасауға болмайды. Тәуелсіз, тарихи және ғылыми нақты зерттеу толық жасалмаған соң тұспал да көбейетіні шындық.
Ескерту: демографиялық сараптама кейбір деректерді ұсынбады, қысқаша жазылды.
Елдес ОРДА
18.03.2024

Related Articles

  • Қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады?

    Қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады?

    Zhalgas Yertay         Қазақстан билігі мемлекеттік тілді дамыту үшін қатаң шешімдерге барғысы келмейді дейік. Бірақ қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады? Соны ойланып көрейік. Қазақ тілін дамыту жайын айтқан кезде Қазақстан билігі қоғамды екіге бөледі. Бірі – тілді дамытудың радикал шешімдерін ұстанады, екінші жағы – қазіргі статус-квоны сақтағысы келеді, яғни ештеңе өзгертпей-ақ қояйық дейді. Бірақ екі жолды да таңдамай, ортасымен жүруді ұсынып көрсек қайтеді!? Батыл қадамдарға барайық, бірақ ол радикал жол болмасын. Қазақ тілін күшпен емес, ортаны дамыту арқылы күшейтсек болады. Яғни адамдар тілді үйреніп әуре болмай-ақ, халық жай ғана қазақ тілі аясында өмір сүруді үйренсін. Негізгі ой осы. Біз осы уақытқа дейін адамдар ортаны

  • Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Фото ашық дереккөздерден алында Өткен аптада Түркияның ұлттық білім министрлігі мектеп бағдарламасына «Түркістан» деген терминді енгізген еді. Шетел басылымдарының жазуынша, бұл атау енді «Орталық Азия» ұғымының орнына қолданылмақ. Білім министрі Юсуф Текин жаңа атау түркі әлемінің бірлігін қамтамасыз етуге бағытталғанын айтады. Оның сөзінше, үкімет оқу бағдарламасынан империялық мағынасы бар географиялық атауларды алып тастамақшы. Ең қызығы, «Түркістан» аумағына Қазақстаннан бөлек, Қырғызстан, Өзбекстан, Түркіменстан мен Тәжікстан жатады екен. Сондай-ақ кейбір басылымдар бұл терминнің Қытайдың батысында орналасқан Шыңжан өлкесіне қатысы барын да атап өтті.  Кейбір ғалымдар «Орталық Азия» термині колониализмнен қалғанын жиі атап жүр. ХХ ғасырдағы әлемдік академиялық ғылымды сол кездегі ірі империялар қалыптастырғандықтан, бүгінде мұндай терминдер мен атаулар халық санасына әбден сіңіп

  • АБАҚ АНА ЖӘНЕ ТАСБИКЕ АНА

    АБАҚ АНА ЖӘНЕ ТАСБИКЕ АНА

    Мәми би Жұртбайұлының шежіресінде айтылуынша Керей ұлысының арғы тегі – Шеп, Сеп, Байлау, Қойлау, Елдей, Көлдей, Изен, Жусан секілді тайпалардан таралады екен. Аталған тайпалардың біразы ескі тарих беттерінен кездессе, енді бір бөлімі қазірге дейін Керей руындағы аталардың есімі ретінде аталып келеді. Мұның бір себебін арғы тарихтағы аталардың аты өшпесін деп кейінгі ұрпақтарының аталар атын қайта жаңғыртып қойған дәстүрінен қарау керек. Абақ атауына келсек, арыда Керей ханзадалары мен ханышаларының арасында Абақ, Абақберді, Абахан, Абақтай, Абақай, Абақ бике сынды есімдер болған. Сол ата-апаларының жолын жалғаған, тозып кеткен Керей елінің басын қосып, оған әз ана болған Абақ есімді қасиетті ана өмірде болған адам. Қазақ тарихында ру атына айналған әз аналар аз болмаған. Көрнекті жазушы,

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: