Саясат Сұхбаттар
Келесi президент кiм болады?

Орталық Азиялық демократияны дамыту қорының бас директоры, саясаттанушы Толғанай ҮМБЕТӘЛИЕВА қоғамдағы көп процестердiң негiзгi себебiн президенттiң шынайы рейтингiсiнiң төмендiгiнен тарқатады. Сайлауға дауыс берушiлердiң 95 пайызы қатысты деген көрсеткiштiң сыры да осында. Әрi оппозицияның басып-жаншылуы, Н.Назарбаевқа нақты қарсыластың шықпауы да осымен байланысты. Толғанай Бөденқызымен Н.Назарбаев билiкте қай уақытқа дейiн отырады, билiк қандай жолмен ауысады, Қазақстанның келесi президентi кiм болуы мүмкiн деген мәселенi талқыладық.
ШЫНАЙЫ РЕЙТИНГ ТӨМЕНДЕГЕНДЕ, ЖОҒАРЫ ПАЙЫЗ ҚОЛДАН ЖАСАЛАДЫ
Т.ҮМБЕТӘЛИЕВА
– Орталық сайлау комиссиясы кезектен тыс сайлауға сайлаушылардың 95 пайызы қатысты деген деректi жария еттi. Толғанай Бөденқызы, сiздiң ойыңызша, бұл көрсеткiштiң шынайылығына сенуге бола ма? Рас болған жағдайда, мұны немен түсiндiресiз? Бұл азаматтық сана‑сезiм мен саяси мәдениеттiң өсуi ме, әлде мұның астарында басқа нәрсе жатыр ма?
– Бiрiншiден, сайлаушылардың мұндай жоғары пайызы сайлауға қатысты дегенге күмән келтiремiн. Әсiресе, Алматыдағы қатысу көрсеткiшi күмәндi. Қаланың тең жартысы марафонда болды, тағы бiр бөлiгi қаланың сыртында жүрдi. Өзiм де қаланың сыртына шыққан соң, қандай көлiк тығыны болғанын көрдiм. Сондықтан мұндай көрсеткiштi беру арқылы асыра сiлтеп жiберген тәрiздi. Бұл ретте публицист Сергей Дувановтың “Алматы халқының отыз пайызы сайлауға қатысты” деген пiкiрiмен келiсемiн.
Ал ендi бұл немен байланысты дегенге келсек, бiрiншi себеп – саяси мәдениетiмiз сияқты. Бұл – бәрi мiнсiз болуы керек деген түсiнiктен шыққан дүние. Қатысудың жоғарғы көрсеткiшiн берсек қана көпшiлiк Назарбаев жеңдi дегенге көз жеткiзедi. Ал аз көрсеткiштi көрсетсе, халық оған күмәнмен қарайды, саяси қарсыластар үшiн абың‑күбiң әңгiмеге жол ашылады, президенттiң легитимдiлiгi және ол билiкте қалуы керек пе деген мәселе көтерiле бастауы мүмкiн. Сондықтан сенiмдi түрде жеңiске жету үшiн, Назарбаев ең танымал саясаткер дегенге халықтың көзiн жеткiзу үшiн осындай сандарды бердi. Билiк халық тек осындай жоғарғы көрсеткiштi түсiнедi деп топшылайды. Егер халық 60 пайызды дұрыс қабылдайды деп шешсе, онда нақты пайызды көрсетер едi.
Екiншi жағынан президент рейтингiсi төмендеп жатыр деген пiкiр бар. Бұлай деп тұжырымдайтындардың қатарында өзiм де бармын. Бұл пiкiрдi өз зерттеуiме сүйенiп айтып отырмын. Оның рейтингiсi 2008 жылдан берi төмендеп келедi. Осы пiкiрдiң кереғар екенiн, сарапшылардың бұрыстығын дәлелдеу үшiн жүз пайызға жетеқабыл көрсеткiштi алға тартты. Қысқасы, бұл президент жоғарғы қолдауға ие, беделiнен айырылып жатқан жоқ дегенге қоғам мен қарсыластарды сендiру әрекетi.
– 2008 жылдан бастап президент Н.Назарбаевтың рейтингiсi төмендеу үстiнде дедiңiз. Оны көрсететiн нақты бiр зерттеулер бар ма?
– Әлеуметтiк зерттеулердiң басым бөлiгi билiктiң тапсырысымен жасалады. Демек, оны жариялау‑жарияламау, қалай жариялау – билiктiң өз қолында. Сөйтiп, көптеген зерттеу жарияланбай қалады. Жарияланған күннiң өзiнде түзетiледi. Әлеуметтiк зерттеулерге тапсырыс берген мемлекеттiк органдардың хат жолдап, өз көрсеткiштерiңiздi бiздiкiмен сәйкестендiрiп түзетiп жiберiңiздер дегенiне өзiм куәмiн. Яғни президент рейтингiсi төмендегеннен бастап оның рейтингiсiн қолдан жоғарылату әрекетi қолға алынды. 2004 жылы оның рейтингiсi 60-70 пайыз шамасында болғанда, бұл жоғары көрсеткiш болды және солай көрсетiлдi. Төмендей бастап едi, керiсiнше картинаны көрсететiн цифрларды қолдан жасады. Бұл ең алдымен президенттен күш‑қайрат кеткен жоқ, халық сүйiспеншiлiгiне ие дегенге өздерiн өздерi сендiру әрекетi. Әрине, бiзде бәрi Назарбаевты жек көредi деуден аулақпын. Елде оны қатты қолдайтын, жақсы көретiн топ бар. Алайда олардың саны да барған сайын азайып жатыр. 2004-06 жылдары әрбiр әлеуметтiк топтың арасында президенттi қатты қолдап бағалайтындардың үлесi көп болса, қазiр олардың саны азаю үстiнде.
– Сiздiң ұйымыңызда президенттiң нақты рейтингiсiн көрсететiн зерттеу бар ма?
– Иә, бiз ондай зерттеулер жүргiземiз. Мәселен, Алматы қаласы бойынша президенттi қолдайтындар саны 43 пайыз шамасында. Алматы бойынша соңғы 3-4 жылдағы оның рейтингiсi 40-43 пайыз шамасында.
– Мұны әлеуметтiк сауалнама арқылы анықтадыңыздар ма?
– Иә. Нақты пайыздық көрсеткiштер сауалнама арқылы анықталады.
– Ал фокус топтар ше? Фокус топтар арқылы халықтың билiкке деген қарым‑қатынасын анықтай алдыңыздар ма?
– Иә, анықтауға болады. Бiрақ бұл ретте сұрақты ашық түрде емес, жанама түрде қою керек. Әйтпегенде, “президентке деген қарым‑қатынасыңыз қандай?” деген сұрақ қойсаңыз, адам бiрден тұйықталып, жауап бермей қояды. Сол себептi оның өмiрiне көңiлi тола ма, толмаса, нелiктен толмайды? Оның себебiн кiмнен көредi тәрiздi жанама сұрақтар арқылы адамдардың саяси нәрселерге деген қарым-қатынасын анықтауға тура келедi.
– Бұл бiздiң мемлекетте ғана солай ма, әлде басқа елдiң әлеуметтанушылары да осындай жолмен жұмыс iстей ме?
– Бiздiң елде солай. Өйткенi жазаланамын деген қорқыныш бар. Бiзде билiкке қарым‑қатынасымыз түзу болуы керек деген саяси мәдениет қалыптасқан. Оны талқылауға құқымыз жоқ деген түсiнiк белең алған. Әсiресе қазақтiлдi топпен сөйлескенде “ол бiздiң елбасымыз, оны талқылауға болмайды” дейдi. Орыстiлдiлер де бастапқыда секемденiп айтпағанымен, ашыла келе сынай бастайды. Өздерi, өз бастарындағы мәселелерi туралы айта бастағанда, оған кiмдi айыптайсыз деп сұраудың да қажетi болмай қалады. Адамдар оны өздерi ашық айтып салады. Тiзiмдi әкiмнен бастайды да, президентпен аяқтайды.
Сауалнамада президент қызметiн қалай бағалайсыз деп алғашқы сауалды қойсақ, 70-80, тiптi 90 пайызы “жақсы бағалаймыз” деп жауап бередi. Үш‑төрт сұрақтан кейiн осы сауалды басқаша тәсiлмен қайталаймыз. Мәселен, президент қызметiн суреттейтiн он пiкiр беремiз. Он пiкiрдiң арасынан шындыққа жақын үшеуiн таңдап ал деймiз. Артынша бәрiн саралап топтастыратын кезде айырма жер мен көктей, мүлде басқаша пiкiр болып шығады. Ал фокус топтарда президенттi тiптi көп сынайды. “Неге сонша ұзақ отырады, орнын жастарға бермей ме?” дегендей нәрсе айтады. Ондай жаста ешқандай даму, жаңа идея болмайтыны анық. Тек өзiн мақтаса деген идея ғана бар. Сондықтан фокус топтарды тыңдаған кезде, шырпы тұтанса болды, халық алаңға шығуға дайын деген пiкiрде қаласың. Бiрақ iс жүзiнде олай болмай шығады.
– Iс жүзiнде ешкiм алаңға шықпайды, бiрақ сайлауға дауыс беру үшiн топ-тобымен барады.
– Иә. Мен бұл адамдарды жайлылықты таңдайтындар деймiн. Бұл жолы дауыс беруге барғандар өздерiн Назарбаев тұрғанда жайлы ортадамыз деп сезiнетiндер. Ол билiкте қала берсе, бұлар ары қарай да жайлы өмiр сүре беремiз деп есептейдi.
Сайлауға қарсы дауыс беру үшiн барғандар да болды. “Фейсбук” әлеуметтiк желiсiнде кiмге дауыс бергенiн қаламсаппен жазып кеткен бюллетеньдердi көрген шығарсыз. Мұндай халық Борат, Киану Ривз, тағы басқаларға “дауыс бердi”. Бюллетеньде “бәрiне қарсымын” деген баған болмағандықтан, өз қарсылықтарын осындай жолмен бiлдiрдi.
САЙЛАУ ТҮРIНДЕ ӨТКЕН РЕФЕРЕНДУМ ЖӘНЕ ҚОСАҚ АРАСЫНДАҒЫ КӨМЕКШIЛЕР
– Бұл сайлау науқаны тәуелсiз елдiң тарихындағы ең қызықсыз, әлсiз науқан болды дегенмен келiсетiн шығарсыз? 2005 жылғы сайлауда оппозиция “Әдiлеттi Қазақстан үшiн” қозғалысының аясына бiрiгiп, ортақ кандидатын шығарды. Әйтеуiр, пiкiрталас, шиеленiс бар болатын. Бiрақ одан кейiнгi бiрiнен бiрi өткен сұрықсыз сайлау науқандарының куәгерi болдық. Неге?
– Өйткенi ең алдымен президентке жағымды картинаны көрсетiп, әдемi сандарды салып беру керек. Бұл – бiр. Екiншiден, Назарбаевтың қарсыласы болу өте қауiптi. Сондықтан қазiргi “қарсыластар” Назарбаевты сынаған да жоқ. ЕҚЫҰ бақылаушылары үмiткерлердiң тiптi Назарбаевты мақтағанын айтты. Оны мақтап, мемлекет басшысы болуға сол лайық десе, үмiткерлiгiн не үшiн ұсынады? Бұл ретте осы сайлау науқаны ең қызықсыз болды деген пiкiрмен келiсемiн. Бұл тiптi сайлау емес, Назарбаев билiкте қала ма дегендi қарастырған референдум дер едiм. Ал екi “қарсыласты” қарсылас емес, Назарбаевқа билiк басында қалуға жәрдемдескен көмекшi деймiн. Сайлауға демократиялық пен заңдылықты қамтамасыз еткен сахна мен декорация рөлiн ойнады.
– Жоғарыдағы сұрақты қойғаным, билiк сайлауға шын мәнiндегi лигитимдiктi бергiсi келсе, оппозицияны басып жаншымай, көшбасшыларын қудаламай, тұншықтырмай, еркiне жiберу әлдеқайда тиiмдi емес пе? Мұндай қуыршақ үмiткерлердi шығару керiсiнше жағымсыз әсер қалдырады емес пе?
– Оппозициялық алаңды тұншықтыру, ондай саяси күштердi қудалау президент рейтингiсi төмендегенiнiң тағы бiр дәлелi. 2004 жылғы парламент, 2005 жылғы президент сайлауларының қызықты өтiп, оған оппозицияның қатысу себебi – ол уақытта президент рейтингiсi жоғары болды. Ол уақытта президент әкiмшiлiгiнде қорқатындай негiз болған жоқ. Қазiр президент рейтингiсi төмен болған кезде және президент әкiмшiлiгiнiң өзi де осыған көз жеткiзгендiктен, оппозициялық алаңды, өз ұстанымы бар азаматтарды қысты.
Саяси алаңға өз идеясымен шығатын жаңа адам президенттi жеңiп кетуi мүмкiн екенiн олар жақсы түсiнедi. Сөйтiп, тiптi ақпараттық арнаны жапты. Жария емес түрде сайлау науқанын талқылауға да тыйым салды. Ешқандай пiкiрталас болмады, бағдарламалар да сөз болған жоқ. Тiптi президент үмiткер ретiнде ұсынған бағдарлама қайда? Жоқ! Ол тек съезде ғана қолға алатын шаруасын белгiледi. Бiрақ бағдарламасын көрмедiк. Өйткенi президент өткен сайлаудың алдындағы бағдарламасын орындамады. 2011 жылы Н.Назарбаев сайлау алдында екi маңызды мәселе көтердi. Қазақстанның 99 пайыз халқы қазақ тiлiнде сөйлейдi дедi. Екiншiсi – саяси реформалар жасалып, парламенттiк‑президенттiк жүйеге көшемiз делiндi. Осы екi пункт iске асырылмаған күйi қалды. Сөйтiп, президент бұл жолы саясатқа қатысы жоқ нәрселердi белгiледi. Бұл – сот жүйесi мен мемлекеттiк аппараттың реформасы. Десек те мемлекеттiк аппарат жыл сайын реформаланады. Бұл сайлауалды науқаны үшiн көтеретiн тақырып емес.
Экология тақырыбы қызық болғанымен, Қазақстанда аса өзектi емес. Сондықтан оны үмiткердiң бiрiне ұстатты. Ал қазақ тiлiнiң мәселесi неге көтерiлмедi? Ал Еуразиялық одақ қайда қалды?
– Бұл тақырыпты көтере алатын азаматтар сайлау науқанына қатыстырылмады. Айталық, Жарылқап Қалыбай. Ұлттық тақырып көтерiлдi‑ау деген көзбояу үшiн бiр үмiткердi жiберуге болар едi ғой.
– Әрине, олар жiберiлмедi. Президент рейтингiсi өте төмен болғандықтан, ондай үмiткерлердi қатыстырмайды. Халық назарын аударуы мүмкiн тұлғаларды жолаттырмайды. Ұлттық патриоттық бағыттың қызықты екенiн ескерсек, Ж.Қалыбайдың ұстанымы көптiң қызығушылығын тудырар едi. Ұлттық патриоттық бағыт тар этникалық топтың аясынан шыға алды, бұл бағытты көзi ашық басқа ұлттың өкiлдерi де қолдайды. Ж.Қалыбай осы тақырыпты көтерiп шықса, белгiлi бiр пайыз дауыс жинар едi. Әрi бұл Қазақстандағы ұлттық патриоттық қозғалыстың қазiргi уақытта қандай деңгейде екенiн, халық бұл идеяны қаншалықты қолдайтынын көрсетер едi.
ЖЕЛГЕ ҰШҚАН УӘДЕЛЕР ПРЕЗИДЕНТ БАҒДАРЛАМАСЫНА СЕНIМСIЗДIК ТУҒЫЗАДЫ
– Президент Н.Назарбаевтың сайлау алдында берген уәдесiне қайтып оралсақ. “Нұр Отан” съезiнде белгiленген бес институционалды реформаны ол iске асырып үлгере ме?
– Бiз президенттiң идеялары iске аспай жатқанын көптен берi көрiп‑бiлiп жүрмiз. Президент тапсырмасын орындайтын және орындамайтын министрлiктер деген түсiнiк құр бекерден шықпаса керек. Менiңше, оның бастамалары көп уақыттан берi iске аспаған күйi қалды. Жолдауларды қараңыз. Жыл сайын ауқымды идеялар арқау болады. Мәселен, “Мәңгiлiк ел” туралы екi жылдан берi сөз қозғалғанымен, сол құжатты әлi күнге дейiн көрмедiк. Президент ол бағдарламаны дайындау жөнiнде екi жыл бұрын тапсырма бергенiмен, оның мазмұнын ешкiм бiлмейдi. Яғни президенттiң қол астындағы президент әкiмшiлiгiнiң өзi оның тапсырмасын орындамайды. Кез келген жолдауды алып, әрбiр пунктiн қарап шығуға болады. Ешқайсысы орындалмады. Осылайша президенттiң идеялары тек қағаз жүзiнде қалып қойды. Сондықтан президент съезде айтқан бес реформа да iске аспайды. Жүйенi реформалау үшiн оның әлсiз тұстарын бiлу керек. Ал оны зертеп, талдап жатқан ешкiм жоқ. Бiзде бүкiл ескi дүниенi сызып тастайды да, жаңасын жасағандай болады. Бiрақ ол қайтадан ескi соқпаққа түседi. Әкiмшiлiк реформа дегенде, көзбояу үшiн үстiртiн нәрселер жасалуы мүмкiн, бiрақ бұл айтарлықтай өзгерiстерге әкелмейдi.
Халықтың 99 пайызы қазақша сөйлейдi дедi, бiрақ президенттiң өзi қазақ тiлiнде сөйлемейдi ғой. Адам өзiнен бастауы керек. Конституцияда қазақ тiлi мемлекеттiк тiл екенi жазылған, орысшаны қоспаса, оны ешкiм де айыптамайды. Бұл – президенттiң немесе аппаратының қорқынышы. Орыс тiлiнде сөйлейтiн өзге этникалық топтар – президентке тұрақты дауыс беретiн электорат. Олар ұлттық патриоттық қозғалыстан билiк басына бiреу келсе, өз болашағы үшiн алаңдайды. Өйткенi ұлттық патриоттық қозғалыстың мәнiн түсiнбейдi. Президент әкiмшiлiгi үкiметтiк БАҚ арқылы олардың жағымсыз бейнесiн қалыптастырды. Ертеңгi күнi бұл қозғалыстан билiкке бiреу келсе, бiздi құртады, қысым көрсетедi деген түсiнiктерi қалыптасты. Тек саяси белсендiлiгi бар өзге ұлт өкiлдерi ғана қазiргi ұлттық патриоттық қозғалыстар мұндай пиғылдан ада, сенiм артуға болатын күш екенiн түсiнедi. Саяси сауаты жоқ басым бөлiгi Назарбаевтан басқасынан қорқады. Сәйкесiнше президент бұл электоратқа тәуелдi, сондықтан олардың жетегiнде кеткен.
Президент бұрыннан реформатор, идея бастамашысы болудан қалған, ол өз электоратына тәуелдi, сол тұзаққа түсiп қалған. Өз танымалдылығын жоғалтып жатқаны да содан. Батыл идеяларды көрмейтiн себебi, билiктен айырылып қалам ба деп қорқады. Билiкте неғұрлым көп уақыт отырған сайын бұл үрейi өсе түседi. Үрейi өскен сайын сол топқа тәуелдiлiгi артады. Сөйтiп, сол топтың мүддесi өз идеясынан басым түседi.
– Осы жерде басқа сұрақ туындайды. Ертеңгi күнi Назарбаевтың орнына ұлтшыл патриоттық бағыттағы адам келсе, бүгiн Назарбаевқа дауыс берiп жүргендер қайтедi? Олар ондай адамды қолдай ма?
– Қарсы шықпайтыны анық. Олар жаңа билiкке бейiмделiп, өздерi үшiн оң тұстарды iздей бастайды. Әрi бұл билiк басына келетiн жаңа президент пен оның командасына байланысты. Олар өздерiнiң ұлттық патриоттық идеяларын қалай насихаттайды, әңгiме сонда. Яғни Украинадағыдай радикалды бағытпен емес, өз идеяларын байыптап түсiндiруi керек. Сонда әлгi топ қарсыласпай, жаңа жүйеге бейiмделедi. Ал егер “ертеңнен бастап тек қазақша сөйлеңдер, әйтпегенде көресiнi көрсетемiз” десе, онда әрине, бұл топты өздерiне қарсы қояды. Мұндай жағдайда ахуалға сыртқы күштер де араласады.
– Ресеймен интеграцияны ескерсек, Қазақстан билiгiнiң басына ұлттық патриоттық бағыттағы адамның келуi мүмкiн бе?
– Жаңа президенттiң бағдарламасында ұлттық патриоттық идеяларға орын берiледi деп есептеймiн. Назарбаев кетiп бара жатқан президент, оны жаңа идеялар аса қызықтырмайды. Ал билiкте қалам деген жаңа президент бұл идеяларды елемей кету мүмкiн еместiгiн жақсы түсiнедi. Тiптi ұлттық патриоттық бағыттағы адам болмаса да, ол өз бағдарламасының белгiлi бiр бөлiгiн осыған арнайды. Әйтпегенде, оны тез арада ығыстырып тастайды. Ұлттық патриоттық күштер – бұл ендi ғана күш алып келе жатқан, жас бағыт. Оған жасы 25-40 аралығындағы белсендi топ кiредi. Сондықтан қазiргi президент оны елемесе де, жаңа президентке бұл азаматтарды ескеруге тура келедi.
ТРАНЗИТТIК ПРЕЗИДЕНТ ДАРИҒА ЖӘНЕ ТIЗIМНЕН ТҮСКЕН ТАСМАҒАМБЕТОВ
– Олай болса, ендiгi кезекте Х сағатынан кейiн оқиға қалай өрбуi мүмкiн екенiн қарастырсақ. Бiзде президент мiндетiн атқара алмай қалған жағдайда Конституция бойынша билiк Сенат спикерiне көшедi. Қасым-Жомарт Тоқаевты сарапшылар амбициясы жоқ адам ретiнде суреттейдi. Ол бұл мiндеттi атқара алмаса, кезек Мәжiлiс спикерiне ауысады. Қ.Жақыповты да көпшiлiк бiле бермейдi. Есесiне, бұл орынға қазiргi уақытта төменгi палатаның вице-спикерi мiндетiн атқарушы Дариға Назарбаева жайғасуы мүмкiн. Жалпы, Д.Назарбаева өтпелi кезеңде транзиттiк президент болуы мүмкiн деген пiкiрге қалай қарайсыз?
– Х сағаты келдi деп есептейiк. Президенттiң уақытша мiндетiн Сенат спикерi атқарады. Бiрақ оған дейiн элита бас қосып, мәмiлеге келуi тиiс. Олар белгiлi бiр мәмiлеге келмейiнше, Х сағаты болды дегендi халыққа ешкiм хабарламайды. Бәрiн келiстiрiп, жете ойластырып, рөлдердi белгiлеп, ахуалды бақылауға алған соң ғана хабарлайды. Сосын өздерi жабық жағдайда келiсiп-пiшкен сценарийдi iске асырады. Әйтпегенде, онсыз да үрей құшағында отырған халыққа “Назарбаев жоқ, ал бiз әлi ымыраға келмедiк” дегендi қалай айтады? Тек белгiлi бiр элемент есепке алынбаса, мәселен, элитаның бiр тобы бұл ымыраға қатыспай қалса, шақырылмаса, онда ақпарат сыртқа шығып кетуi мүмкiн. Десек те өте тар ауқымдағы топ мәселенi талқылап, күштiк құрылымдарды бақылауға алып, келесi президенттiң үмiткерлiгiн мақұлдағаннан кейiн қаралы ақпар хабарланады.
Ал Дариға Назарбаеваға келсек, оның үмiткерлiгi элитаның көңiлiнен шығуы мүмкiн. Өйткенi, менiңше, Д.Назарбаеваны оңай көндiрiп, басқаруға болады. Ұлдары да өсiп жетiлдi. Бiрақ өзi саяси ойыншы ретiнде әлсiз. Дегенмен қазiр Тимур Құлыбаевты ысырып жатқанын ескерсек, Дариға бұл орынға таласатын сияқты. Оның үстiне отбасының жасыратындай нәрсесi бар. Сондықтан ол транзиттiк президент рөлiн атқаруы мүмкiн екенiн жоққа шығармаймын. Десек те бәрi белгiлi, айдан анық болған күннiң өзiнде аяқ астынан ешкiм ойламаған үмiткерлер пайда болуы мүмкiн. Мәселен, Брежнев. Хрущевтi билiктен алып тастау операциясын басқарған – КГБ-ның төрағасы. Бүкiл саяси бюро соған дауыс бердi. Бiрақ ол бiрден бас хатшыға айналса, күдiк туатын едi. Осылайша әлсiз, амбициясы жоқ, бос, сылбыр Брежневтiң үмiткерлiгiне тоқтады. Оны уақытша отырғызып, бiр жылдан кейiн алып тастаймыз деп кестi. Алайда олар қатты қателестi. Брежнев билiкке келген соң ең алдымен КГБ төрағасының көзiн жойып, аппаратты тазалап, өз адамдарын қойып, мықты ойыншыға айналды. Сондықтан саясаттағы ойыншыны әлсiз деп бағалауға болмайды. Оны жете бағаламау қауiптi. Сондықтан бiз қазiр жете бағаламай отырған бiр әлсiз ойыншы Х сағатында мықтыға айналуы мүмкiн.
Қазiр Дариғаның күшейiп жатқаны жасырын емес. Ол барлық жерге өз адамдарын әкеп жатыр. Президент әкiмшiлiгiнде адамдары бар, сарапшылық құрылымдарды оның адамдары басқарып отыр. Ендi өз айналасындағы бiр адамды Бiлiм және ғылым министрлiгiне әкелмек ойы бар сияқты. Әйтпесе, президент әкiмшiлiгiнiң Бiлiм және ғылым министрлiгiн тексергенi қай сасқаны? Президент әкiмшiлiгiнiң ондай өкiлетi мүлде жоқ.
Тiптi Р.Әлиевтен кейiн басымдыққа ие болған Тимур Құлыбаевқа “билiкке баруға амбициям жоқ” дегендi айтқызды. Қысқасы, қазiр отбасы арасында да, элита мен бизнес өкiлдерi арасында да таққа таластың белгiлерi бiлiнедi. Көптен берi көрiнбей кеткен Машкевич Қарағанды оқиғалары кезiнде қайта пайда болып, қайырымдылықпен айналысты. Саясаттан бiр кезде кеткен адамдар елге жиналып, белсене бастағандай. Айталық, Тимур Құлыбаев кәсiпкерлердiң ұлттық палатасы арқылы антиеуразиялық идеяны алға тартып жүр. Шын мәнiнде, саяси амбициясы бар болса, бұл ұпай жинауға мүмкiндiк беретiн жақсы тақырып.
– Бұлардан өзге тағы қандай үмiткерлер элитаның көңiлiнен шығуы мүмкiн?
– Әрине, бұл өз айналасындағы адамдар. Тасмағамбетовтi бiрден мұрагерлер тiзiмiнен сызып тастар едiм.
– Неге?
– Менiң ойымша, қазiр президент болмаса, Тасмағамбетовтiң үстiнен бiрден жемқорлық бойынша iс “қозғап”, түрмеге жауып тастар едi. Назарбаевқа бұл керек емес. Оған батыстан шыққан, сол өңiрдi ұстайтын батыс элитасының өкiлi керек. Осылайша батысқа да “билiкте сендердiң өкiлдерiң бар, сендердiң мүдделерiң ескерiледi” дегендi көрсетедi. Тасмағамбетов – бұл жүйенiң тұтқыны. Элитаны сескендiретiнi, Тасмағамбетовтiң басымдыққа ие екенi. Мәселен, сайлауға Д.Назарбаева мен И.Тасмағамбетов түссе, әрине, соңғысы жеңедi.
Менiңше, Тасмағамбетовтiң өзi де өз бетiнше үмiткерлiгiн ұсынбайды. Өйткенi мұның арты қантөгiске, қақтығысқа ұласуы мүмкiн. Сондықтан элита оны не ысырып тастайды не бiрден келiсiмге келедi. Бiрақ Тасмағамбетовтiң өзiнiң де амбициясы өшкен сияқты. Жұмыс iстеп жүре берсем, өз тiрлiгiмдi аяғына дейiн жеткiзсем деумен ғана жүр. Бұрынғыдай өз көзқарасын көрсету жоқ. Шаруашылықты дөңгелетiп әкететiн қабiлетi бар. Дегенмен бетiне салық қылып басуға болатын тiрлiктерi баршылық. Алматыдағы “Шаңырақ” оқиғасын ауызға алсақ жеткiлiктi.
– Десек те элитаның арасында көпшiлiкке сүйкiмi бар жалғыз тұлға – И.Тасмағамбетов емес пе?
– Қазақтiлдi, көшбасшылық қабiлетi бар, ең бастысы, жақсы жұмыс iстейдi. Элита онымен күреспейтiнi, үмiткерлiгiн ұсынбайтыны да содан. Бiр кезде И.Тасмағамбетовтi транзиттiк президент ретiнде қарастыратынмын. Бiрақ қазiр пiкiрiм өзгердi. Өйткенi ол транзиттiк президент болса, ұзақ уақытқа келетiн тұрақты президентке айналады. Оны бәрi жақсы түсiнiп отыр.
– Тасмағамбетовтiң үмiткерлiгiн элита неге қолдамайды?
– Өйткенi ол мықты. Ол билiкке келсе, халық қолдауына сүйенiп, өз бетiнше шешiм қабылдайды, элитаны тыңдамай қояды.
Қорғаныс министрлiгiнiң басына келген соң, бұл ведомствоны қалай тазалап жатқанына өзiмiз куәмiз. Демек, ол билiкке келсе де, ат қораны тазалайды. Бұл кейбiреулерге ұнамайды. Ал қорықпай тазалайтынының сыры – менiңше, Тасмағамбетовтiң айып тағуға негiз болатын лас тiрлiктерi жоқ. Жалғыз күнәсi – Алматыдағы “Шаңырақ” оқиғасы. Егер артында шикiлiктерi шұбатылып жатса, баяғыда мойнына қыстырар едi.
Менiңше, соңғы жылдары көзге көрiнбей, көлеңкеге кеткенiмен, жұрттың Тасмағамбетовке ауатын назары арта түстi. Оны артқы орындарға жылжытып жатыр деп құрбан етiп көрсету арқылы керiсiнше, абыройын өсiре түстi. Оның үстiне Қорғаныс министрлiгiне баруы тегiн емес. Өйткенi бұл – барынша былыққа батқан құрылым. Егер Тасмағамбетовтi ығыстырып, шегiндiремiн десе, бұл өте ыңғайлы ведомство. Бiрақ билiк оны неғұрлым артқа шегiндiрген сайын халық оны аяп, рейтингiсi өсе түседi.
– Жақсы, Тасмағамбетов билiк басына келмейдi делiк. Онда басқа кiмдердiң келесi президент болуға мүмкiндiктерi бар?
– Менiңше, Н.Нығматуллиннiң амбициясы баршылық. Былтырғы жылы “президент болуға ешқандай таласым жоқ” деп ақталғаны тегiн емес. Менiң ойымша, ол таққа таласа алады.
Ал Н.Әбiқаев таласуы мүмкiн бе? Менiңше, ол шаршады әрi өмiр бойы Н.Назарбаевқа қызмет еттi. Сондықтан ол таласпайтын секiлдi.
Кәрiм Мәсiмов таққа таласпайды дегендi бiрден кесiп айтуға болады. Өйткенi оны ешкiм қолдамайды. Транзиттiк тұлға ретiнде ғана ұсынылуы мүмкiн. Оны әкелу төңкерiске ұласпайтынын элита жақсы түсiнедi.
– Ал Аслан Мусиннiң саясатқа қайтып оралып, бұл орынға таласуы мүмкiн бе?
– Менiңше, жоқ. Тасмағамбетовтiң халық арасында қолдауы бар болса, Мусиндi халық та, элита да қолдамайды. Президент әкiмшiгiнiң жетекшiсi болғанда өзiн мықты ойыншыға айналдыра алмады. Элита арасындағы орнын сақтай алмағаны оның әлсiздiгiн көрсетедi. Сондықтан элита арасында ойнай алмағанда, мұрагерлiк не теңi. Менiңше, ол өзiн ұсынбайды, бiрақ И.Тасмағамбетовтiң үмiткерлiгiн қолдауы мүмкiн.
– Элитаның оңтүстiк тобынан бiреу шығуы мүмкiн бе?
– Кландардың арасынан әрекетiн болжап бiлуге болмайтын, өте құпиялы топ бұл. Шүкеев бұған дейiн де, қазiр де белсендi ойын жүргiзген жоқ. Iшкi саясаттағы жұмыс тәжiрибесi жоқ. Ол тек атқарушы органдарда жұмыс iстедi. Президент әкiмшiлiгi тәрiздi шешiм қабылдайтын жерлерде мүлде жұмыс iстемедi.
Бұрындары Б.Сағынтаевты үмiткер ретiнде қарастырсам, қазiр оны тiптi транзиттiк президент ретiнде де қарастырмаймын.
Бердiбек Сапарбаевты да шаруашылықты жүргiзетiн адам ретiнде бiлемiн. Бiрақ ол еш уақытта президент әкiмшiлiгiнде, iшкi саясатта жұмыс iстемедi. Ал ондай тәжiрибесiз қиын. Айталық, К.Мәсiмов мықты аппарат ойыншысы болғанымен, президент әкiмшiлiгiнде жарты жыл ғана жұмыс iстедi. Iшкi саясатты басқару өте қиын шаруа. Ал онда жұмыс iстеп көрмеген адам тiптi iшкi саясатта ештеңе тындыра алмайды. Қызығы, оңтүстiктiң өкiлдерi не атқарушы, не аймақтық деңгейде ғана, одан арғы сатыға көтерiлмейдi. Десек те оңтүстiк тобын есептен алып тастауға болмайды. Мәселен, 2004 жылы өткен президент сайлауында Шымкент Н.Назарбаевты қолдаса, кейiн өткен парламент сайлауында Жармахан Тұяқбайдың ЖСДП партиясын қолдады. Назарбаевты қолдаса, “Нұр Отанға” дауыс беруi керек едi. Бiрақ олай болмай шықты. Сондықтан оңтүстiк “Назарбаевты қолдаймыз” десе де, шын мәнiнде iштерiнде не жатқанын ешкiм тап басып айта алмайды.
Солтүстiктi басқарып отырған Қанат Бозымбаевқа тәжiрибе жинауға көмектесiп жатқандай болып көрiнедi. Өзiн Тасмағамбетов сияқты ұстауға тырысады. Бiрақ ол қолынан онша келмейдi. PR науқаны оның әрекетiнiң алдын орап жүредi. Жамбыл облысында көп нәрсе iстегендей көрсеттi, бiрақ қазiр халықтан сұрастырсаң, жағымсыз пiкiрiн көп айтады. Мәселен, менiң ойымша, Бозымбаев Жамбыл облысында әкiм болса да, сол облыстың жұрты жеме-жемге келгенде оны емес, Тасмағамбетовтiң үмiткерлiгiн қолдайды.
МҰРАГЕРIН БЕЛГIЛЕУ ӨЗIНЕ ҚАУIПТI, ОЛ ОҒАН БАРМАЙДЫ
– Олай болса, билiк транзитiнiң қандай сценарийiне көбiрек арқа сүйейсiз? Н.Назарбаев билiкте өле-өлгенше отырады, мұрагердi белгiлемей кетедi дейдi. Ендi бiр сарапшылар ол аяғына дейiн отырмай, мұрагерiн таныстырады да, өзi “ұлт көшбасшы” мәртебесiнде қалады дейдi.
– Мен бiрiншi сценарийге көбiрек сүйенемiн. Назарбаев өз орнын ешкiмге бермейдi. Беретiн болса, осы күнге дейiн өткiзер едi. Президент өте асығыс. Сайлаудан үш күн өте салысымен инаугурациясын өткiздi. Билiктi уыстан шығарып алуға қорқады. Бәлкiм, инаугурацияны Ресейдегiдей бiр айдан кейiн өткiзсе, ахуал бақылаудан шығып кете ме деп қорқатын шығар.
– Президентке билiктiң ауысу жолын белгiлеп кетуге не кедергi?
– Сенiмсiздiк. Мұрагерiн белгiлеген күнi билiгi бiтетiнiн ол жақсы түсiнедi. Ол салмағы мен орнынан тез арада айырылып қалады. Бұл – бiр. Екiншiден, ол айналасындағы ешкiмге сенiм артпайды. Оның Ресейдегiдей Ельциннiң қауiпсiздiгiн қамтамасыз ететiн Путинi жоқ.
– Мұрагердi белгiлеу оның өзiне қауiптi, ал белгiлемеу қоғамға қауiптi болып шықпай ма?
– Ол ендi өзiмiзге байланысты. Бiз Н.Назарбаев салып кеткен соқпақпен жүремiз бе, әлде басқа жолды таңдаймыз ба?.. Н.Назарбаев “мен бар жерде тұрақтылық бар, менсiз жағдайларың нашарлайды” деген сценарийдi белгiлеп, санаға сiңiрдi. Оның жетегiнде кетсек, демек, бiз тобырмыз. Ал сана-сезiмi бар қоғам болсақ, одан кейiн де өмiр жалғасатынын түсiнемiз. Ол өмiр тұрақты, тыныш бола ма, әлде ресурстар бөлiнiсiнен тыс қалған топтың жетегiнде кетемiз бе, бұл өз қолымызда.
– Сонда халық ахуалды тек бақылап, қол қусырып отыра бере ме?
– Менiңше, иә. Қазiр де талас-тартысты бақылап қана отыр ғой. Менiңше, президент кеткен соң да ештеңе өзгермейдi. Халық төңкерiске бармайды. Үрей мен қорқыныш басым болған сайын жұрт бұға түседi.
– Ашық та айқын пiкiрлерiңiз үшiн рақмет!
Әңгiмелескен Елнұр Бақытқызы.
zhasalash.kz
Пікір қалдыру