|  |  |  |  |  | 

Зуқа батыр 150 жыл Руханият Тұлғалар Қазақ хандығына 550 жыл Әдеби әлем

ЗУҚАДАҒЫ АЛҚЫЗЫЛ НҰРЛАР

Zvuqa batir

ЖЫЛҚЫЛАРЫ КӨК БАЛАҚ, СҰҢҚАРЛАРЫ АҚ БАЛАҚ, САУЫТТАРЫ САРЫ БАЛАҚ БАБАЛАР

 

ТҰМАРДЫҢ ҮЙІ

(Тұмар патшайымға)

 

Тұмар патшайым қарады тысқа:

Көк гауһар шашады дәрия.

Моншағымен ойнауда бәрі де алыста,

Өзенге телмірді бір қария.

 

Алтын ордасы тымық тұр неге,

Күлдіреуішке қарап масайды.

Жолаушылар сарынын біліп тұр дере,

Мамағаштар мың, мың жасайды .

 

Аспанда толқып отыр көк адам,

Аспанды көк адамдар құрайды.

Бұлттардан да тұяқ даусы бораған,

Меніңше, дүлдүлдер шұбайды…

 

деп ойлады Тұмар, аңырып қырға

Сары даланы көзінде жосытты.

Жаударақтардың желеңі жабығып тұрма,

Жапырағы шалғайға босыпты.

 

Перизат мұрағын сипады Тұмар,

Алтындары өксіп сықырлар.

Дүние деген бойды жылтады құмар,

Балалық елес мөлтеңдеп жыпырлар.

 

Самыр өмілдірік асылып тұр құрға,

Ұшып жүр үстінде көбелек.

Инеліктер ұшан еді былтыр да,

Сарысы да биыл неге көп?!

 

Өмілдірікте шайқалмақ қоңырау,

Қызылбастар жүрегі де шайқалар…

Біледі, туыстары тағылау,

Көздерінде қыран байқалар.

 

Барғысы келді побыраған көлге,

Побыраған көйлегін көтеріп.

Ошағаны құлазып абыраған жерде,

Тасырлады сағынышы жеті өріп.

 

Табыттай ғана қара көл жатыр,

Ал қарашығы көлді шайқап тұр.

Самырсындар арасына бараны батып,

Өксіген ғасырды жайқап құр.

 

Тас анарлы аймауыт қаңсып тұр,

Маусымның құбаң демімен.

Жер әлемді қырмызылатып таңсық нұр,

Қосылмады қара ебінің желімен.

 

Барыс мөрі бығып бүкіл қаруда,

Барысша аптықты қарулар.

Оқшантайда жебенің қыбы қалуда,

Наркескендегі зәһарлар ауырлар.

 

Ақинағы биші қыздарша,

Бұралып ойнайды-ау сермеліп.

Жылдарды қаңсытты бұл қанша,

Қара ебілердің ішінде тербеліп.

 

Тұмардың биші қыздары,

Айды нұсқай береді Тұмарға.

Жұлдызша жыпылықтап жылдары,

Ай нұрын құрады бұлар да…

 

… Ай нұрында <апам> жайланып,

Жердегі ақ жапырақтары семуде.

Ұйықтап кетті-ау апам айға алыс,

Сыр-Дәрия лықсып демінде.

 

 

ЗУҚАДАҒЫ АЛҚЫЗЫЛ НҰРЛАР

 

Зуқаның көгілдір семсері,

Бұл көгілдір туды көрмеді.

Ордасы да болған еңселі,

Туырлығы бұл күнге келмеді.

 

Алтайдың ақ маржан бұлағы,

Бір тұлпарды суарып жүреді.

Зуқаның қарлығаш пырағы,

Мүмкін бұлттарға түнеді.

 

Зуқаның сарсора терлері,

Қандай бір шытта домалап?!

Үліңгірдің сарша сеңдері,

Терілерінше толқынды аралап.

 

Зуқаның арқұбан өңдері,

Қыран көздерінен байқалар.

Оның топыршытқан белдері,

Ал нені қоңыр айта алар?!

 

Зуқаның қара шаштары –

Алтайдың қара изені.

Жасауылдарының аттары –

Қара сексеуілдей күйде еді.

 

Өтеді дөнен күндерім,

Зуқадай салқын көңілім.

Түйдектелген айларды білмедім,

Тарих шытырманынан жерідім.

 

Сағынам аңқылдақ атамды,

Апамды сағынам мамықтай.

Құмдарды шимайлаған сапарды,

Көңілім кезеді қабықтай.

 

Зуқаның көксауыр етігі,

Көнерді, түгеп қақ тұрды.

Болмады ғой бүгінге жетуі,

Тебер ем сонымен сатқынды.

 

Зуқаның қайран әкесі,

Сартеректі жатыр күзетіп.

Қаңғалақ арбалардың дәртесі,

Тұрым күмбезіне қарайды дір етіп.

 

Аңызға құяды ел мұны,

Келіншегімнен күтем бір хабар.

Зуқаның жарқылдаған кездігі,

Түсіне кірсе ұл табар.

 

Зуқаның болат үзеңгісі,

Аю жағын ұрса сындырар.

Алтайдың шөре-жөрелгісі,

Самырсындай ұлдарды тудырар!

 

 

ҚАМЫРЫҚ ЖҰЛДЫЗДАРЫ

 

Бұғының мүйізі әлемге көтернен,

Осынау бұлыңғыр орманда.

Эһ, тау сиқыры әреңге жетер ме ең,

Мүйіз сағымы шұбатылып арманға.

 

Қалжа шүлендеп дәм жайылған,

Бодұн да жатыр еді көшіп те.

Бөке атам иіскейді маңдайымнан,

Жылбысқаланып жатыр ем бесікте.

 

Алқынған жүрегім ну сағымға ауды,

Қара дүбір жауған бір кездерде-ай.

Зуқа батыр мені құшағына алды,

Дамылсыз аптап жатыр кеудемді-ай.

 

Ізғұтты кездік тастап кетіпті,

Жолшыбай түсіп үйімізге.

Кездігі кірпігіме айналып жетіпті,

Көз жасымды да ежелгі құйып ізге.

 

Жарқынбай атам ойыныма,

Қарап тұрырты үнсіз егіліп.

Қаршығадай мойыным қайырылуда,

Бір сарғылт жолдарға беріліп.

 

Ошың атам келгенде қадалып

қарап отырып, қойыпты атымды.

Ақ пенен Көктен жаралып,

Аспан мен ұдайы шақырды.

 

Қапас батыр сүйді шөпілдетіп,

Айналайын, ғазиз атам-ай!

Алтайдың желін селкілдетіп,

Күңгірт нұр шаншып батады-ай…

 

Сүлеймен атам мені алдына алды,

Ақбозаты тебініп тұр еді.

Орындап аты қарғымаларды,

Түсімде секіріп жүреді.

 

Эһ, Ақтеке атам жылап жіберді,

Шоққа күйіп қалдым бір күні.

Үліңгір көмді бұлаң кемерді…

Ағызуда көңілдердің дүлдүлі…

 

Сүйреп өтіп Ертістен аршамды,

Шың үстіне шықтым желпініп.

Ай боп туған тілсім арманды,

Көзім бажайлады ентігіп.

 

Астымдағы айғырым жоғалды,

Қара жел бұған ойланар.

балапан құстар тоналды,

Ұясынан әкеткен – айдағар…

 

Періште аналардың аймағы –

Санама осылай сілбілеп өттің.

Һай, һай атамның төр жайлауы,

Күңіреніп кеттің, іріңдеп кеттің!

 

(СОҢЫ)

 

Mubarak Kokbori

Көкбөрі МҮБАРАК ( Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық Университеті Тарих, Археология және Этнология факультеті)

kerey.kz

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • …ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз.

    Әлеуметтік желіде осы отандасымызды қызу талқылап жатыр екен. Көбі сын айтып жатыр. Видео жазбаның толық нұсқасы жоқ, пікір-талас тудырған бөлігі ғана тарап жатыр екен. Соған байланысты өз ойымды айта кетпекшімін: Бірінші, отандасымыздың видеосы, фотосы әлеуметтік желіде желдей есіп тарап жатыр. Ол азаматтың (азаматшаның) жеке құпиясы саналатын фотосы, видео жазбасы кімнің рұқсатымен тарап жатыр екен? Өз басым осы постты жазу үшін ол азаматтың (азаматшаның) видеодағы бейнесін қара бояумен өшіріп тастауды жөн көрдім. Және рұқсатынсыз фото бейнесін жеке парақшама салғаным үшін одан кешірім сұраймын. Діни ұстанымы, ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз. Екінші, отандасымыздың діни ұстанымына байланысты айтқан сөздері қоғамда қатты пікір тудырған екен. Тіпті оны “ұлт дұшпаны”

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

  • ТӘҢІРІ ҚАЛАУЫ ТҮСКЕН ЖАН

    Мандоки Қоңырдың туғанына 80 жыл толуына орай «Тәңірі мені таңдады»  Мұхтар Мағауин Мандоки Қоңыр Иштван – отаны Мажарстан ғана емес, күллі түркі дүниесі қастерлейтін ұлық есімдер қатарындағы көрнекті тұлға. Шыңғыс жорығы тұсында Карпат қойнауындағы мадиярлар арасынан пана тапқан құман-қыпшақ жұртының тумасы Мандоки Қоңыр оннан аса тілді еркін меңгерген, бұған қоса зерттеушілік қарымы ерен, Тұран халықтарының фольклорлық-дүниетанымдық санасын бойына дарытқан ғалым. Ол түркология ғылымымен дендеп айналысып қана қоймай, ХХ ғасырдың төртінші ширегінде Шығыс пен Батыс­тың арасында алтын көпірге айналды, миллиондардың ықылас алқауына бөленді. Яки ол халықтар арасын жақындас­тырған мәмілегер, озықтарға ой салған көреген еді. Замана алға жылжыған сайын мерейтой иелері туралы айтылатын жайттар естелік пен өткен шақ еншісіне көшеді. Көзі тірі

  • Нұралы батырдың кесенесі  жөнінде

    Кейінгі кезде Нұралы батырдың кесенесі жөнінде әртүрлі әңгімелер шығып жүрген көрінеді. Оның бірі Моңғолиядан келген бір туысқанымыз басқа бір белгілі жерлесіміздің Нұралы батырдың зираты деп кигіз үй сияқты саман кірпіштен қаланған  әдемі зираттың жанына барып құран оқығанына куә болғанын келтіріпті. Ол жігіттің  көргені де, айтып отырғаны да шыңдық. Өйткені 1982 жылға дейін елдің көпшілігі, оның ішінде  мен де солай  ойладым. Әңгіме түсінікті болу үшін мен сол кездегі оқиғадан бастап баяндайын. Мен 1961 жылы Семейдің  мал дәрігерлік институтын бітіріп келдім. Мені  сол кездегі  С.М. Киров атындағы  колхозға мал дәрігері етіп жіберді. 1962 жылы бұл колхоз «Горный» совхозына айналды. Біз бала кезімізден: «Нұралы атамыздың зираты С.М Киров атындағы колхоздың жерінде орналасқан,   Бабамыз батыр болған кісі, ал оның жанындағы қабырдың  ұзындығы жеті кез, біздің  бабамыздан  да  асқан

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: