|  |  | 

Руханият Әдеби әлем

Сөз сардары

Бүкілхалықтық мерекеге ұласқан ақын тойынан қайтып келе жатырмыз. Аққу ұшып, қаз қонған қайран Қарасаз артта қалды. Таңғы шығы бейкүнә сәбидің көз жасындай мөл­тіл­деп Шалкөде қош-қош айтқандай. Елшенбүйрек бауыр басып елеңдеді, Хантәңірі бозбұйра ақ жаулықтай бұлттарымен қол бұлғады. Мәңгі мұзарттардың құж-құж жартастар қиясынан мүйізі кішігірім шаңы­рақ­тай құлжалар қылт ете қалатындай, намысты найзағайға жанып, жасы­ғанға жігер қосып, қайсар қайратты­лыққа шақырып, мұзбалақтар шаң­қылы естілетіндей… Қоғамдық көліктің іші гу-гу, абың-күбің әңгіме. Бір уақытта у-шу сілтідей тына қалып, кенет ария естілді. Әміре мен Күләшті ұйып тыңдаған жұртқа оқыс күшті дауыс онша таңсық болмаса да, бірте-бірте баурап, елеңдете бас­тады. Софы (Со­фиян) Сматаев үлкен жол үстінде бізді осылай қай­ран қалдырып еді. Шоқанның досы Г.Потаниннің лебізі біртүрлі шын­дыққа айналғандай: «Күллі қазақ даласы маған ән салып тұрғандай болып көрінеді».

Сол әнқұмар жүрек туған хал­қының қасіреті мен қуанышын өлең, қара­сөзбен жырлап тамсантқан болатын. Софы екінші мүшелге толмай жатып «Елім-айдың» алғашқы кі­табын жазды. Тағы да табынушылар тобы кө­бей­ді. Эпопеяға бергісіз трилогия­дағы елдік пен ерлік жыры ел-жұртты ерекше елең еткізді. Құ­лашы кең шығарма көркемдік қуа­тымен соны сипат алып, әдебиет әлемінде құбы­лыс болып қалды. Иесі сөз­станның саңлақ сардарына айналды. Мұндай туынды туған хал­қын, оның кешегісін, бүгіні мен келешегін жан-тәнімен сүйіп, ізгі арман-мұратын аңсап, ордалы ой кешетін жанның қолынан ғана шығады.
Кімнің тұзы жеңіл екеніне уақыт төреші. Бұны базбіреулер әдейі бай­қамағансып, мойнын сыртқа салды. Бірақ шындық бәрібір мойындалды. Қашанда шабыттың шынары тас жарып шығады. Кезінде көзжұмбайлық жасаған сыншылар роман табиғатын тап баспағанымен, ойлы туындының төркінін танып, жақсы пікірлер біл­дір­ді.
Тарихи тақырып қазақ әдебие­тіне жат емес. М.Әуезовтің «Абай»,   С.Мұ­қа­новтың «Аққан жұлдызы» – мер­зімдік, мезгілдік туындылар емес.   І.Есенберлиннің «Көшпенді­ле­рі», Ә.Нұрпейісовтің «Қан мен тері» қа­зақ тарихының ойсыраған олқы­лық­тарын толықтырса, Ә.Кекіл­баев, М.Мағауин, С.Сматаев сияқты санаткерлер шоғыры шоқжұлдыздай жар­қырады.
Біздегі біреудің қаңсығын таңсық көретін «кафкашылар» мен «хемин­гуэй­шілер» мәселенің терең байбына бармай, тұлыпқа мөңіреп жүр­гендей ме, қалай… Ешқандай «измдер» ұлт­тық өнердің көсегесін кө­гертпейді. Қаншама «жаһандану» деп жарғақ құлағымыз жастыққа тимегенмен, оның жарылқайтын түрі көрінбейді. Сол Кафка өзекті өртеген ойларын күнделігіне түсіргенде адам зәузаты­на да, өзіне де көңілі көншімейді:
«Кеше бір сөз түрткенім жоқ. Бүгін де жағдайым онша мәз емес. Мені бұдан кім құтқарар екен?
Егер мен қателеспесем, тазара бастағандаймын. Бейне бір ну жыныс ішінде рухи айқас жүріп жат­қандай әсер билейді. Мен орманға еніп, әлсі­регендіктен ештеңе таппай кері оралдым; сол маңайдан ба, әлде солай көріне ме, шайқас кезін­дегі қару­дың сыңғырын естимін. Тастүнек ішін­де жауынгерлердің назары маған түсе­тіндей, мені із­дейтіндей, бірақ олар туралы менің мағлұматым сондай алдамшы…
Соза беріңдер, доңыздар, өз біл­ген­деріңді! Оған менің қатысым қанша?!
Мен сендерге шындығымды айтып тұрмын. Бәлкім, бәрі машық­тануға тіреліп тұрған шығар. Әйте­уір, бір күні жазуды үйренетінім анық…».
Әрине, ешкімнің қағанағы қарық, сағанағы сарық емес. Софы да аума-төкпе заманда өмір сүріп, қоғамның қоясын ақтарып, ешкімге ұқсамай жазғысы келді. Ол да Ф.Кафкадан үйренді. Үйренді де жиренді. Жұмыр басты пенденің күйін кешіп, сезім шым-шытыры­ғына толы шығармала­рына үйрен­ген­дерін арқау да етті. Ол Гете, Флобер, Достоев­ский есімдерін бекерден бекер еске алмайды.
Ешкімнің аяғы аспаннан салбырап түспейді. Мұқағали «Қазақтың күпі киген қара өлеңін, шекпен жа­уып өзіне қайтара­мын» десе, Жұме­кен­нің «биік өкше кигізе­мін» дейтіні де жай­­дан жай туған жоқ.
Поэзия – сен менің ғашығым ең,
Мәжнүнің ем!
Лапылдап асығып ем.
Асығып ем,
Алдыңда бас ұрып ем.
Шашылып ем,
Суынып басылып ем…
Софы Сматаев та әдебиет әулие­хана­сының табалдырығын осылай аттап, өлең өлкесіндегі жыр жалауын желбіретіп жоғары көтеріп келеді. Ол қара сөзге ауысқанда «Елім-ай­ды» тудырды. «Елім-ай» үшемі (трилогиясы) қай уақытта да сүбелі шығарма болып қала береді. Бұл романдар топтамасы – оның өзінің ғана емес, күллі қазақ әде­бие­тінің зор олжасы. Қожаберген жыраудан кейін халық азасын дәл осылай жан-жақты көрсе­тіп берген, шынайы шындықты ашып көрсеткен шығарма болған емес.
С.Сматаев «Елім-айға» дейін де, одан кейін де үлкен өмір мекте­бінен өтті. Ал­маты­дан ауысып, Мәс­кеуде оқыды. Әртүрлі қыз­­мет­тің дәмін татты. Ме­таллург болып, болат бал­қытты. Биік лауазым қумай, орақ пен балға қыспа­ғын­да жү­ріп, тоғыз роман, он үш хикаят, он төрт пьеса, жиырма екі дастан, төрт киносценарий, бес либретто, жүзден аса мақалалар жазыпты. Және қандай! Әде­биет­ті ешбір лауазымға айырбастамай, шығар­ма­шылыққа біржолата ден қойды.
Жалпы, жазушының шығарма­шы­лы­ғын тұтастай қарастырғанда ғана оның бет-бейнесі барынша ашыла түседі. Софының шығарма­ларында да тотияйындай ойып түсетін ойлар, ширыққан оқиғалар, тартысқан тағ­дырлар, шарпысқан мінез-құлық пен ірі іс-әрекеттер молынан ұшы­расады.
Қазақ даласы даналыққа, бек­зат­тық пен тектілікке тұнып тұра­тыны сирек болса да айтыла бастады. Бірде «Егемен Қазақстанда» үш би туралы жазу мәселесі туындады. Таразылай келіп, Әйтеке биді – Әбіш Кекілбаевқа, Қаз дауысты Қазыбек биді – Софы Сматаевқа тапсырдық. Кейін «Дәуір» баспасынан Шерхан Мұртазаның алғы­сөзімен сол мәйекті мақалалар «Үш пайғамбар» деген атпен кітап болып басылып шықты. Сол Қаз дауысты Қазыбек Келдібайұлының «Елім-айда»: «Арқа-басты аяз қарығанда анау қырғын-сүргінге ұшыраған қа­лың жұртыңның қасіретін сәл кемітер­дей дәрмен таба алмайтының қинай­ды екен. Ақыл серік, амал іздегенің­мен қамалы көп тірлік қабырғасына тірелтіп өткел бермейді. Не істер­міз?» дейтіні бар. «Не істерміз?». Бұл сауал сан ұрпақты толғандырып келеді. Беймаза сұрақтың кейінгі толқынның алдына да кесе көл­денеңдеп тартылатына күмән жоқ.
Софы Сматаевтың Мемлекеттік сыйлыққа ұсынылған «Мұңлы ойларында» да сұрақ көп. «Адам неге әл­сіз, адам неге әлжуаз? Қай қаламгер болмасын осы сұраққа өз көкірегінен жауап іздеумен келеді» дейді ол оқыр­манмен ой бөлісіп. Жалпы, Со­фы Сматаев осындай қиын, күрделі сұрақтарға жауап іздеуге құмар. Шеберлік шыңына шыққан сөз сардарына мұндай биік ұстаным, әрине, жарасады да.
Аян-Сейітхан Нысаналин.
Көрнекті қаламгер, белгілі қоғам қайрат­кері Софы Сматаевтың 75 жасқа толуына арналған кеш 27 маусымда сағат 16.00-де М.Әуезов атындағы академиялық драма театрында өтеді.
Келем деушілерге есік ашық.
zhasalash.kz

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • …ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз.

    Әлеуметтік желіде осы отандасымызды қызу талқылап жатыр екен. Көбі сын айтып жатыр. Видео жазбаның толық нұсқасы жоқ, пікір-талас тудырған бөлігі ғана тарап жатыр екен. Соған байланысты өз ойымды айта кетпекшімін: Бірінші, отандасымыздың видеосы, фотосы әлеуметтік желіде желдей есіп тарап жатыр. Ол азаматтың (азаматшаның) жеке құпиясы саналатын фотосы, видео жазбасы кімнің рұқсатымен тарап жатыр екен? Өз басым осы постты жазу үшін ол азаматтың (азаматшаның) видеодағы бейнесін қара бояумен өшіріп тастауды жөн көрдім. Және рұқсатынсыз фото бейнесін жеке парақшама салғаным үшін одан кешірім сұраймын. Діни ұстанымы, ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз. Екінші, отандасымыздың діни ұстанымына байланысты айтқан сөздері қоғамда қатты пікір тудырған екен. Тіпті оны “ұлт дұшпаны”

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

  • ТӘҢІРІ ҚАЛАУЫ ТҮСКЕН ЖАН

    Мандоки Қоңырдың туғанына 80 жыл толуына орай «Тәңірі мені таңдады»  Мұхтар Мағауин Мандоки Қоңыр Иштван – отаны Мажарстан ғана емес, күллі түркі дүниесі қастерлейтін ұлық есімдер қатарындағы көрнекті тұлға. Шыңғыс жорығы тұсында Карпат қойнауындағы мадиярлар арасынан пана тапқан құман-қыпшақ жұртының тумасы Мандоки Қоңыр оннан аса тілді еркін меңгерген, бұған қоса зерттеушілік қарымы ерен, Тұран халықтарының фольклорлық-дүниетанымдық санасын бойына дарытқан ғалым. Ол түркология ғылымымен дендеп айналысып қана қоймай, ХХ ғасырдың төртінші ширегінде Шығыс пен Батыс­тың арасында алтын көпірге айналды, миллиондардың ықылас алқауына бөленді. Яки ол халықтар арасын жақындас­тырған мәмілегер, озықтарға ой салған көреген еді. Замана алға жылжыған сайын мерейтой иелері туралы айтылатын жайттар естелік пен өткен шақ еншісіне көшеді. Көзі тірі

  • ҮЛКЕН МЫРЗА…….

    Мұса Шорманұлы (1818-1884) – Баянауыл аға сұлтаны, меценат, ағартушы. Ол жайлы Г.Н.Потанин: “Мұса Шорманұлы – Шоқанның туыс ағасы, ол даладағы өте беделді адам еді, дала басшыларының құрметіне ие болды, орыс полковнигі деген шен алған. Біраз жылдай Омбыда тұрды, екі рет Петерборға барған, жалпы айтқанда қазақтың нағыз еуропаланған тұлғасы” деп жазды. Біржан сал: “Қазақта бір құтым бар Мұса Шорман, Үзілмей келе жатыр ескі қордан” десе, Мәшһүр Жүсіп: “Бес жаста “бісмілла” айтып жаздым хатты, Бұл дүние жастай маған тиді қатты. Сегізден тоғызға аяқ басқан кезде, Мұса еді қосақтаған Мәшһүр атты” деп жырлаған. Мұсаны Баянауыл орыстары “Большой господин”, ауыл қазақтары “Мұса мырза” деп атаған. Өз қаржысына Баянауылда мешіт, медресе салдырады. Інісі Исамен бірге

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: