|  | 

Руханият

«Орыс тәрбиесiн алған бала ұлт қызметкерi бола алмайды»

kenesari qan

Бiз қанша реформа жасасақ та бiлiм саласын тәртiпке келтiре алмай әлектенiп келемiз. Дұрысы, болашағымыз – қазақ балаларына ұлттық тәрбие бере алмай жүрмiз. Баланы қойып өзiмiз құлдық психологиядан арыла алмай-ақ қойдық. Соның салдарынан да балаларымызды орыс мектептерiне оқуға беремiз. Тәуелсiздiк алғанымызға жиырма жылдан асса да күнi бүгiнге дейiн ресейшiл пиғылдан арылғанымыз жоқ. Өткенде газеттерден мына бiр деректердi көзiм шалып қалды. Астана қаласында қазақ балаларының 47 пайызы орыс мектебiнде бiлiм алуда. Алматыда 178 мектеп болса, соның 38-i ғана – қазақ мектебi. Ал Алматыдағы қазақтардың саны – 70 пайыз. Алматыда 3 ұйғыр мектебi бар екен. Ондағы ұйғыр балаларының 90 пайызы ұйғыр мектебiне барады деген сөз.

Республика бойынша дәл қазiр 16 573 мектепте оқыту таза орыс тiлiнде жүре­дi. Сонда оқитындардың басым көпшiлiгi қазақ балалары. Орыс мектебiнде оқыған қазақ балалары басын кесiп алсаң да, қазақша сөйлемейдi. “Орыс тәрбиесiн ал­ған бала ұлт қызметкерi бола алмайды” деген сөздi сонау өткен ғасырдың жиырмасыншы жылдары Жүсiпбек Аймауытов айтып кеткен. Қазақ балаларын тек қана қазақ мектебiнде оқыту қажеттiгi туралы арнайы заң қабылдау керектiгiн газеттер жазудай-ақ жазып келедi. Бiрақ оны оқитын көз, тыңдайтын құлақ жоқ.
Мектептерде оқу сапасының көңiл көн­шiт­пейтiнi де аз айтылып келе жатқан жоқ. Жоғарғы сот төрағасы Қайрат Мәми­дiң бiр аудандық судьяны тұрғызып қойып: “Үш бет үкiм жазып, 72 қате жiбергенсiң. Сенiң жоғарғы бiлiмдi қалай алғаныңда шаруам жоқ, орта мектептi қалай бiтiргенiңе таңым бар” – деген сөзi ел арасында анекдотқа айналып кеткелi қа-а-шан! Дәл қазiргi мектеп­тердегi бiлiмнiң деңгейi осылай болса, оған не айтасың?!
Жаманның жаманы – орыстың арағы. Алғаш арақты екiншi дүниежүзiлiк соғыстан қайтқан әкелерiмiз бен ағаларымыз өздерi­мен бiрге ала келдi. Айтуларына қарағанда, шабуылға шығар алдында үрейдi жеңу үшiн спирт iшкiзген солдаттарға. Солдат құтысы (фляжки) арақтан босамайтын. Бес жыл бойы iшкендiктен бе, үйге келген соң да аңсарлары араққа ауып тұратын. Әкеден балаға жұққан арақ қанымызға сiңгенi сондай, оразамызды арақпен ашатын халге жеттiк. Кейiннен арақ тiзгiн бермей, ұлттық қасiретке айналып кеттi.
Кезiнде аудандық iшкi iстер бөлiмiнде профилактика жөнiндегi аға инспектор болып iстедiм. Сонда көресiнi осы арақ iшкен­дерден көрдiм. Мас болып әртүрлi қылмыс­қа ұрынып сотталып та, ЛТП-ға (еңбекпен емдеу профилактикасы) кетiп жататындар да қазақтар едi. Олармен жекелей де әңгiме өткiземiн. “Қоям, ендi арақ iшпеймiн” – деп ант-су iшедi. Бiрақ онысын тез ұмытады. Ертеңiнде көшеде көлденең түсiп, аузын ит жалап жатады. Намыстанасың, әрi аяйсың…
Менiң көзiмнiң жеткенi – араққа қарсы емнiң жоқтығы. Әсiресе, әйелдер арақты қоя алмайды екен. Арақты ерiк-жiгерi мықты, өзiне сенгендер қана қояды. ЛТП-да маскүнемдердi емдей алмайды, тек тегiн жұмыс күшiн пайдаланады. Семейде олар комбайн жасау зауытында тегiн жұмыс iстедi. Сол кезде Қазақстан бойыынша 28– 30 мың адам арақтан өледi екен. Бұл кiшi-гiрiм бiр ауданның халқы деген сөз. Сол кезде бiздiң ауданда 350 маскүнем, 47 нашақор есепте тұрды. Сол арақ iшу әлi де жалғасып келедi. 2010 жылы Қазақстанда 235 416 адам маскүнем ретiнде есепте тұрса, қазiр 200 мың адам есепте тұрады екен.
Қазақтың соңынан қалмай келе жатқан жамандықтың тағы бiрi – орысша боғауыз сөз. Ата-бабамыздан келе жатқан, жаның күйгенде айтатын жалғыз сөз – “әкеңнiң аузы” едi. Ол ұмыт болғалы қашан. Орысша боғауыз сөздi бойымызға сiңiрiп алғанымыз соншалық, соның арқасында орысша “сөздiк қорымыз” байып, молая түстi. Алладан соң өзiмiздi өмiрге әкелген, аса қасиеттi, қадiр тұтатын аналарымыз да боғауызға iлiнiп кетедi. Және бiздiң тiлiмiзге кiрiгiп, екiншi ана тiлiмiзге айналып кеттi. “Сөз байланысы үшiн” деп, оңды-солды көпшiлiк орында да “айналайын” деген сөздiң орнына қолдана беремiз. Оны тұздықтап, дәмдеп, ойнатып, ойнақтатып боқтағанда, орыстың өзi бiздiң қасымызда жiп есе алмай қалады. Орысша анайы сөздi жiгiттерiмiздi былай қойып, қыздарымыз майыстырып тұрып қолданғанда, өзiңдi қоярға жер таппай, жердiң тесiгi болса кiрiп кете жаздайсың.
Қазақтың жамандығын айтсаң шыға бередi. 2010 жылы Қазақстанда бала сататын 40-тан астам агенттiк болған. Бiр баланы 30-35 мың долларға сатқан. Сол кезде сатылған бала саны 6014-ке жеткен. Оның 5308-i – АҚШ-қа сатылған. 126-сы – Ирландияға, 152-сi – Испанияға, 59-ы – Германияға, 45-i – Францияға сатылған. “Көркемтайларымыздың” көрiп жатқан жай-күйi сонда осындай болған. Қазiр бiлмеймiн…
Қазiргi кезде Дүниежүзiлiк Денсаулық Сақтау ұйымының (ДДСҰ) дерегi бойынша, Қазақстан елдегi азаматтарының өз өмiр­лерiн қиюы (өзiн-өзi өлтiруi) бойынша үшiншi орын алады. Ал республикада Шығыс Қазақстан облысының ең бiрiншi орында тұруы да жаңалық емес.
Қазақстанда жыл сайын 170 мыңнан астам сәби жасанды түсiктiң құрбаны болады екен. Бұл – ресми тiркелген дерек. Ал тiркелмегенi қанша?! Құрбан болған сәби­лердiң көпшiлiгi қазақтар. Мiне бiздiң елiмiздегi демографияның сыйқы осындай. Ал қазақтардың табиғи өсiмi, яғни қазақ әйелдерiнiң тууы туралы айтудың өзi ұят. Бiздiң халқымыз неге көбеймейдi деген сауал қазiр әркiмдi де толғандырады. Кеңес Одағы кезiнде Өзбекстан халқы бiзден аз едi, қазiр 35 млн-ға жеттi. Ал бiз сол кезде 17 млн. едiк, қазiр де сол 17 млн. Қане өсiп, өркендеп кеткенiмiз?..
Бiз өз қандастарымызды да сүйiп, бауы­рымызға тарта алмадық. Керiсiнше, кеудеден итерiп шеттеттiк. Шетелдердегi қазақтардың тарихи отанына оралуына қасақана тосқауыл қойып, жолын жаптық.
Осындайда мына бiр аңыз ойға оралады. Еврей деген жұрт ұзақ жылдар Египеттiң құлақкестi құлы болған. Ақырында Мұса пайғамбар сол жұртты алып шықты. Құмға. Ары да, берi де кездiрiп, көрмеген көресiнi көрсетiп, сол құмнан қырық жыл бойы шығармай қойған. “О несi?”. Себебi бүтiндей жұрттың денiн құлдық жайлап алған. Солардың түгел өлiп бiткенiн күттi Мұса. Сөйттi де, олардың денi таза туған ұрпағын алып шықты құмнан. Құлдықты құмға көмiп кеттi. Сөйтiп, еврей сияқты аса ақыл-ойы терең, рухы мықты, шексiз бiлiмдi ұлтты алып келдi дүниеге.
Қазақты да осылай құлдық психологиядан алып шығатын бiреу керек. Сонда олар­ға Абайдың өлеңдерi мен ғақлияларын санасына құю арқылы қайта тәрбиелесе. Сөйтiп, оларды орыстың құлдығынан алып шығуға болар едi. Дәл қазiр қазақ орыстың құлдығынан шыға алар түрi көрiнбейдi. Ол үшiн бiлiмдi, қажырлы, қайратты, орыс идео­логиясымен ластанбаған, былғанбаған жаңа ұлт жасап шығаруымыз керек.
Ратбек Арынұлы,
зейнеткер,
Көкпектi ауданы,
Шығыс Қазақстан облысы.
zhasalash.kz

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • …ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз.

    Әлеуметтік желіде осы отандасымызды қызу талқылап жатыр екен. Көбі сын айтып жатыр. Видео жазбаның толық нұсқасы жоқ, пікір-талас тудырған бөлігі ғана тарап жатыр екен. Соған байланысты өз ойымды айта кетпекшімін: Бірінші, отандасымыздың видеосы, фотосы әлеуметтік желіде желдей есіп тарап жатыр. Ол азаматтың (азаматшаның) жеке құпиясы саналатын фотосы, видео жазбасы кімнің рұқсатымен тарап жатыр екен? Өз басым осы постты жазу үшін ол азаматтың (азаматшаның) видеодағы бейнесін қара бояумен өшіріп тастауды жөн көрдім. Және рұқсатынсыз фото бейнесін жеке парақшама салғаным үшін одан кешірім сұраймын. Діни ұстанымы, ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз. Екінші, отандасымыздың діни ұстанымына байланысты айтқан сөздері қоғамда қатты пікір тудырған екен. Тіпті оны “ұлт дұшпаны”

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

  • ТӘҢІРІ ҚАЛАУЫ ТҮСКЕН ЖАН

    Мандоки Қоңырдың туғанына 80 жыл толуына орай «Тәңірі мені таңдады»  Мұхтар Мағауин Мандоки Қоңыр Иштван – отаны Мажарстан ғана емес, күллі түркі дүниесі қастерлейтін ұлық есімдер қатарындағы көрнекті тұлға. Шыңғыс жорығы тұсында Карпат қойнауындағы мадиярлар арасынан пана тапқан құман-қыпшақ жұртының тумасы Мандоки Қоңыр оннан аса тілді еркін меңгерген, бұған қоса зерттеушілік қарымы ерен, Тұран халықтарының фольклорлық-дүниетанымдық санасын бойына дарытқан ғалым. Ол түркология ғылымымен дендеп айналысып қана қоймай, ХХ ғасырдың төртінші ширегінде Шығыс пен Батыс­тың арасында алтын көпірге айналды, миллиондардың ықылас алқауына бөленді. Яки ол халықтар арасын жақындас­тырған мәмілегер, озықтарға ой салған көреген еді. Замана алға жылжыған сайын мерейтой иелері туралы айтылатын жайттар естелік пен өткен шақ еншісіне көшеді. Көзі тірі

  • ҮЛКЕН МЫРЗА…….

    Мұса Шорманұлы (1818-1884) – Баянауыл аға сұлтаны, меценат, ағартушы. Ол жайлы Г.Н.Потанин: “Мұса Шорманұлы – Шоқанның туыс ағасы, ол даладағы өте беделді адам еді, дала басшыларының құрметіне ие болды, орыс полковнигі деген шен алған. Біраз жылдай Омбыда тұрды, екі рет Петерборға барған, жалпы айтқанда қазақтың нағыз еуропаланған тұлғасы” деп жазды. Біржан сал: “Қазақта бір құтым бар Мұса Шорман, Үзілмей келе жатыр ескі қордан” десе, Мәшһүр Жүсіп: “Бес жаста “бісмілла” айтып жаздым хатты, Бұл дүние жастай маған тиді қатты. Сегізден тоғызға аяқ басқан кезде, Мұса еді қосақтаған Мәшһүр атты” деп жырлаған. Мұсаны Баянауыл орыстары “Большой господин”, ауыл қазақтары “Мұса мырза” деп атаған. Өз қаржысына Баянауылда мешіт, медресе салдырады. Інісі Исамен бірге

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: