|  | 

Көз қарас

Халықаралық солақайлар күні хақында сөз

             Бір нәрсені өз биігінде бағалап, сол оң көрген  әлемінде басқаша сезініп талықпай ізденген жанның табар ләззаті алар жан рахаты бар.  Дейтұрғанмен әр дүние сол қалпында бір ізді бола қалмасы анық. Оң бағыттың сол бағыты да бар секілді, Саясаттың яки адам баласының оң солы да басқаша болмақ. Бүгін назарларыңызға ұсынып отырған шығармада сондай бір жалынды жастың қаламы мен ой толғамынан туындаған дүние. Сіздердің көңіл таразыларыңызға толар деген ойдамыз.

 Solaqai

 

 

                              Халықаралық  солақайлар күні хақында сөз

«Ебедейсіз, икемсіз, сенімсіз, ашушаң, әділетсіз, өтірікші, нашар адам,  жынменен сыбайлас…» тағысын тағы көптеген жағымсыз көзқарастар. Иә, бұның бәрі ежелгі дәуір адамдарының солақайлар туралы айтатын солақай пікірлері. Жалпы бұл солақайлар кімдер? Олар адамзат баласының пайда болуынан бастап бізбенен қатар өмір сүріп келе жатса да неге әлі күнге дейін оларға үйренісе алмай, солақай жан көрсек таңырқай қараймыз? Расымен қызық. Ежелгі жапон жігіттері солақай ұрпақтың өмірге келуінен қауіптенгендіктен солақай қыздардан барынша бойын аулақ салуға тырысқан екен. Қытайда солақайларды нашар адам деп санап оларды түсінде көрсе де жамандыққа жорыған.

Мұсылмандарда сол қол таза деп саналмаған. Сол қолмен тамақ ішпеген, сол қолмен ас ұсынса немесе сыйлық берсе сыйламағандық деп есептеледі.Ал Марокколықтар оларды жынменен астыртын байланысы бар деп санап, туыла сала қарғалғандар деп атапты. Бұның бәрі адамның екі иығында екі: оң жақта жақсылық, сол жақта жамандықтың жебеушісі отыратыны, солақай жандардың сол жағындағы жамандыққа қарай бейім болатындығы туралы аңыздан шыққан. Әрі көне батыс елдеріндегі аңыз бойынша мыстандар мен сиқыршылардың бәрі таяқшаларын сол қолымен ұстап сиқырлайтын көрінеді.

Ал біздің елде солақайларға көп қарсылық бола қоймағанымен елдің оларға деген жағымсыз пікірін жалғыз сөз тудырғаны анық. Ол  – солақай саясат. Өйткені, сол солақай саясат қаншама алаш арыстарын қудалады. Дарға асты, атты-шапты. Тіпті кеңес өкіметі кезінде солақайларды оңқайландыруға тырысып, олармен жасырын түрде күрес жүргізілгендігін де екінің бірі білген жоқ. Осының салдарынан көптеген бала оқуынан шығып қалғаны да беймәлім күйде қала берді. Жалпы алғанда көптеген тілдерде  солақай сөзі «қисыққолды, қисықбағыттыы, бұрыс жолды, жағымсыз» деген мағынаны береді. Әлгі «Солақай саясат» деген сөз де сондықтан айтылса керек. Ал өз халқымыздың байырғы түсінігіне бойласаңыз жағымсыз көп ештеңе жоқ екенін байқайсыз. Оңқай болса оңқай, солақай болса солақай. Тіпті солақай өнерпаздарды елден ерекше деп санап, төріне шығарған. Бұл, асылы, дұрыс көзқарас.

Адамдардың басым көпшілігінде миының сол жақ жарты бөлігі басымдау, икемділеу билесе, бірсыпыра адамдардың оң жақ бөлігіндегі миы жетекшілік тізгінін алып кетеді. Демек, солақай жандардың сол жақ ми бөлігі жетекші. Ал кішкентай баланың солақай екенін анықтау үшін көзін байлап алға жүргізу керек. Егер бала оңға бұрылса – солақай, солға бұрылса – оңқай деген сөз. Күнен-күнге қарыштап дамып келе жатқан медицина құрсақта жатқан жас сәбидің солақай немесе оңқай екененін небәрі 10-11 аптада анықтайтын дәрежеге жетіп отыр. Оны білу аса қиын емес. Ана құрсағында жатқан нәресте оң қолының бас бармағын сорса – оңқай, сол қолының бармағын сорса – солақай болып дүниеге келетіндігі анықталған. Әлемдегі адамдардың санынан солақайлардың үлесі тек 10%. Бұл көрсеткіш тас дәуірінде 50%, қола дәуірінде 25%ды көрсеткенін ескерер болсақ, олардың азаюының бірден-бір себебі күнделікті тұрмыстағы және мереке кезіндегі көптеген бұйымдардың оңқайларға арнап жасалғандығы екен. Мәселен, АҚШ-тағы солақай ұшқыш ұшағы апатқа ұшырағанда арқасындағы парашюттың оң жақта орналасқан тартқышын тарта алмай мерт болған. Статистиканың сөзіне сүйенсек, әлемде жыл сайын осы секілді жағдайлармен 2500ге тарта солақайлар қаза болатын көрінеді. Әрі солақайлар оңқайларға қарағанда орта есеппен 9 жылға аз өмір сүреді.

Солақай жандар өте сезімтал келеді. Ғалымдардың тұжырымынша солақайларға жетекші болатын мидың оң жақ бөлігі сезгіш­тікке жауап береді. Біз уақыт мезгілдерін, бейнелерді, сезімді, ырғақты, түстерді, тағы басқа нәрселерді сол ар­қылы қабылдаймыз. Елес, қиял, арман да бізге осы жақ арқылы келеді. Ал мидың сол жақ бөлігі арқылы біз әр нәрсенің қисынын келтіреміз, жүйелеп, реттейміз. Ақыл-ой, парасат деңгейіміз осыған байланысты. Сөйлейміз, ойымызды жеткізе­міз, нақтылаймыз. Солақайлардың шығармашыл болып келетіні де сондықтан. Олар көбіне әртістік, сурет, жазушылық және музыкаға әуес келеді. Спортта, әсіресе бокста солақайлар жақсы бағаланады. Әлемдегі боксшылардың алған алтын медальдарының 40%-ы осы солақайлардың жеңісі. Дегенімен солақайлар ниеттенсе кез-келген кәсіптің шыңына шығып, үлкен маман бола алатыны тарихпен дәлелденген. Тарих демекші,бүкіләлемдік солақайлар күні ең алғаш рет 1992 жылы 13-тамызда аталып өткен. 1990 жылы бұл мерекені атап өтуді ұсынған - британдық Солақайлар клубы.

Тарих, өнер мен саясаттан теуіп тұрып орын алған солақайлар тіптен көп. Ол әйгілі солақайлар Аристотель, Юлий Цезарь, Наполен, Уинстон Черчилль, Пушкин, Толстой, Шопен, Чаплин, Леонардо да Винчи, Исаак Ньютон, Марк Твен, Елизавета патшайым, әлемнің ең бай адамының бірі Билл Гейс және тағы басқалар… Қазақ халқында да солақай асыл азаматтар жетерлік.  Жалғыз Нұрғиса Тілендиевтің өзі сол қолымен домбыра шерткенде талай оңқайды шаң қаптырғаны анық қой. Сонымен қоса Сейдахмет Бердіқұлов, Гүлфайруз Исмаилова, кешегі мен бүгінгінің дәнекеріндей болып жүрген халық әртісі Нұрғали Нүсіпжанов,  «Дарын» мемлекеттік жастар сыйлығының лауреаты Мұрагер Сауранбаевта бар. Сондықтан да балаңыз солақай болса оған еш қарсы болмаңыз.  Егер әлемдегі әрбір дүниеге келген 100 сәбидің тек біреуі ғана солақай болатынын ескерсеңіз, балаңыз расында ерекше адам болғаны. Әрі солақай балалардың өмірде жолы болмауы да, табысты болашаққа қол жеткізуі де ата-анасына тікелей қатысты. Егер оны оңқайлыққа мәжбүрлеп үйретуге тырыссаңыз ол өзін басқа балалардан кем санайтын жасық болып өседі. Бұндай сабақтар баланың күйгелек, ашушаң болып өсуіне, тіпті кекештеніп қалуына да себепші болуы мүмкін. Ал керісінше оған демеу беріп, ерекше екенін түсіндірсеңіз ол үлкен шабытпен кез-келген қиындықты еңсере алары сөзсіз. Сіздің де балаңыздың жоғарыда біз атаған ұлы тұлғалардың қатарына қосылып, тарих тағына шықпасына кім кепіл? Сондықтан өз солақайыңызды барынша мақтан тұтып, оны бүгінгі мерекесімен құттықтап қойсаңыз нұр үстіне нұр болмақ!

 

Айдана ҚАЙСАРБЕКҚЫЗЫ

kerey.kz

Related Articles

  • Қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады?

    Қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады?

    Zhalgas Yertay         Қазақстан билігі мемлекеттік тілді дамыту үшін қатаң шешімдерге барғысы келмейді дейік. Бірақ қазіргі заңнама аясында мемлекеттік тілді қалай дамытуға болады? Соны ойланып көрейік. Қазақ тілін дамыту жайын айтқан кезде Қазақстан билігі қоғамды екіге бөледі. Бірі – тілді дамытудың радикал шешімдерін ұстанады, екінші жағы – қазіргі статус-квоны сақтағысы келеді, яғни ештеңе өзгертпей-ақ қояйық дейді. Бірақ екі жолды да таңдамай, ортасымен жүруді ұсынып көрсек қайтеді!? Батыл қадамдарға барайық, бірақ ол радикал жол болмасын. Қазақ тілін күшпен емес, ортаны дамыту арқылы күшейтсек болады. Яғни адамдар тілді үйреніп әуре болмай-ақ, халық жай ғана қазақ тілі аясында өмір сүруді үйренсін. Негізгі ой осы. Біз осы уақытқа дейін адамдар ортаны

  • Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Елдес Орда, тарихшы: «Түркістан» атауын қолдану – аймақтағы жұмсақ күш позициясын нығайту тәсілі

    Фото ашық дереккөздерден алында Өткен аптада Түркияның ұлттық білім министрлігі мектеп бағдарламасына «Түркістан» деген терминді енгізген еді. Шетел басылымдарының жазуынша, бұл атау енді «Орталық Азия» ұғымының орнына қолданылмақ. Білім министрі Юсуф Текин жаңа атау түркі әлемінің бірлігін қамтамасыз етуге бағытталғанын айтады. Оның сөзінше, үкімет оқу бағдарламасынан империялық мағынасы бар географиялық атауларды алып тастамақшы. Ең қызығы, «Түркістан» аумағына Қазақстаннан бөлек, Қырғызстан, Өзбекстан, Түркіменстан мен Тәжікстан жатады екен. Сондай-ақ кейбір басылымдар бұл терминнің Қытайдың батысында орналасқан Шыңжан өлкесіне қатысы барын да атап өтті.  Кейбір ғалымдар «Орталық Азия» термині колониализмнен қалғанын жиі атап жүр. ХХ ғасырдағы әлемдік академиялық ғылымды сол кездегі ірі империялар қалыптастырғандықтан, бүгінде мұндай терминдер мен атаулар халық санасына әбден сіңіп

  • АБАҚ АНА ЖӘНЕ ТАСБИКЕ АНА

    АБАҚ АНА ЖӘНЕ ТАСБИКЕ АНА

    Мәми би Жұртбайұлының шежіресінде айтылуынша Керей ұлысының арғы тегі – Шеп, Сеп, Байлау, Қойлау, Елдей, Көлдей, Изен, Жусан секілді тайпалардан таралады екен. Аталған тайпалардың біразы ескі тарих беттерінен кездессе, енді бір бөлімі қазірге дейін Керей руындағы аталардың есімі ретінде аталып келеді. Мұның бір себебін арғы тарихтағы аталардың аты өшпесін деп кейінгі ұрпақтарының аталар атын қайта жаңғыртып қойған дәстүрінен қарау керек. Абақ атауына келсек, арыда Керей ханзадалары мен ханышаларының арасында Абақ, Абақберді, Абахан, Абақтай, Абақай, Абақ бике сынды есімдер болған. Сол ата-апаларының жолын жалғаған, тозып кеткен Керей елінің басын қосып, оған әз ана болған Абақ есімді қасиетті ана өмірде болған адам. Қазақ тарихында ру атына айналған әз аналар аз болмаған. Көрнекті жазушы,

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

    ЖАЛБЫРҰЛЫ ҚОЙБАС ЖАЙЫНДАҒЫ КҮМӘНДІ КӨҢІРСІК ӘҢГІМЕЛЕР

                          1. АМАНДЫҚ КӨМЕКОВТІҢ АЙТЫП ЖҮРГЕНІ – АЙҒАҚСЫЗ БОС СӨЗДЕР        Қазақстанның батыс аймағында ғұмыр кешкен өнерпаздың бірі – Жалбырұлы Қожантай  жайлы соңғы кезде қисыны келіспейтін неше түрлі әңгімелер өріп жүр. Мұның басында тұрғандардың бірі – Амандық Көмеков. Бұрында да оның, басқа да кісілердің елді адастыратын негізсіз сөздеріне байланысты нақты дәлелдер келтіріп, «Құлан құдыққа құласа, құрбақа құлағында ойнайды» деген атаумен түзген сын мақаламызды республикалық «Түркістан» газеті (28.09. 2023 жыл) арқылы жұрт назарға ұсынғанбыз-ды. Әлеуметтік желіде Азамат Битан есімді блогердің жуырда жариялаған видео-түсірілімінде А. Көмеков өзінің сол баяғы «әләуләйіне» қайта басыпты. Сөзін ықшамдап берейік, былай дейді ол: «1934 әлде 1936 жылы (?) Мәскеуде өткізілетін

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: