|  |  |  |  |  | 

Зуқа батыр 150 жыл Руханият Тұлғалар Қазақ хандығына 550 жыл Қазақ шежіресі

Зуқа батырдың қажылық сапары және Түркістандағы ұлы құрылтай

Zuqa batir 1866-1929  kerey.kz1

Түркия, Станбол қаласы

Екі ғасырға жалғасқан Қазақ-Жоңғар соғысы қазақтардың жеңіуімен аяқталып Ер Жәнібек бастаған Абақ керей елі ата қоныс Алтайға келіп қоныстанды. Сол кезеңдегі саяси жағдайдың қажетімен Абақ керей еліне Көгедай хан болды. Қазақ хандығының рухани тұтастығын ту еткен , Абылай хан ордасынан дін таратуға арнайы келген Уәлдан хазірет Елікбай атаның ауылына келіп түседі. Елге Хазірет келді дегенді естіген Ер Жәнібек пен Бұқарбай батыр құрметті қонаққа келіп амандасады.Ел болашағы сөз болған келелі кеңес таңға жалғасады. Ертесінде, Хазірет сынамаққа жас бала Нұрмүхамедтен түндегі кеңес жәйін сұрайды, Нұрмүхамед үлкендерге осы кеңесте болған барлық сөзді қайталап айтып береді. Жас баланың зеректігіне тәнті болған Хазірет бірден шәкірттікке алады. Нұрмүхамет кейін елге танымал абыз болады.

Абыз атаның баласы Сәбиттіде 9 жасында Уәлдан хазірет өзімен бірге алып кетіп тәрбиелейді. Сәбит 25 жасында мол біліммен  елге оралады. Алтай-Тарбағатайда алғаш мектеп-медіресе ашып елге танымал түлғаларды тәрбиелеп шығарады. Ордада қазылық қызметтерді қоса атқарады. Ғұламаны ел құрметтеп Сәбит Дамолла деп атаған.

Зуқа батыр 1903-1906 жыл аралығында қажылық парызын өтеп қайтты.Қажылық сапары батырдың саяси өміріндегі ең маңызды кезең еді. Сол кездегі Қытай үкіметінің Зуқа батыр соңынан шам алып түсуі осы сапарға байлаысты.Сапар 1903 жылы басталды. Батырға арнайы ел ағалары мен байлар жиып берген қаражатты халыққа таратып жіберді, осы арқылы үкімет күмәнін азда болса сейілтті.

- Зуқа батырдың ұстазы әрі нағашысы Мумин Ишан, 1900 жылынан бұрын Өзбек туыстарымен бірге Ыстанбулдағы Өзбектер Тәкиесіне келіп жатып қажыға барған екен. Анадолыға келген Мевлана және Хажы Бекташ сынды Қожа Ахмет Яссауинің ізбасарлары секілді Мумин Ишан да дәстүрлі түрде Анадолыға келіп діни салада қызмет етуді көздеген. Қазақтың Қожа руынан. Ертеде “Сәййіт Тобы” деп те аталған. Осы дін қайраткер Анадолыда “Алып-Ерен” делінеді.

1901 жылында Мумин Ишан тағы бір рет қажыға барғанда Халифа Сұлтан оған қаржылық жағынан қолдап, қажылардың басшысы етіп, Ыстанбул арқылы Меккеге қажы апарып-әкелу жұмысын берген. Сонымен 1903 жылғы қажылық мерзімінде жиені Зуқа батырды ертіп Алматы арқылы жүріп, Шымкенттегі Түркістан қажыларымен бірге Ташкент, Бұхара қажыларын қосып алып, Казанға қарай жол тартып Одесса портынан кейін Ыстанбулға келеді. Сонда Халифа Сұлтан оларды қарсы алып, Йылдыз Сарайына қабылдайды.

Діни сенім бойынша қажылық сапарынан бұрын ұстаздан бата алу дәстүрі бойынша Халифа Сұлтан құзырына келген осы қажыларға ризашылығын білдіріп батасын береді де “өтініштеріңіз бар ма?” деп сұрайды. Сонда Мумин Ишан падишаға былай дейді: “Бұрында Меккеде құрылған қазақтың Құнанбай Тәқиясы бар еді. Қазір ол тақия жоқ. Бізге Меккеде бір тақия ашып берсеңіз” дейді. Сонда Халифа Сұлтан Мекке әкімшілігіне хат жазады да осы хатты Хазрет Атамызға беріп өзінің Меккеге жіберген кемесімен осы бір топ қажыны жолға аттандырады.

Бұл кеменің атын, Ақыт Хажының Ыстанбулдағы немере туысы Абдұлсәлем Қажы “Тәбәрік Кемесі” десе; Зуқаұлы Қизат қажы “Хәдиә Кемесі” деп отыратын. Кейін білсем Османды тілінде “Сүрре Хұмаюн” деп аталады екен. Осы кеме Мекке-Мәдинеге жылсайын сыйлық тасиды. Ақыры Меккеде құрылған бұл қонақүйіне “Қазақ тақиясы” деп ат қойылған. Мумин Ишан осы тақияны Зуқа Қажыға тапсырады. Сонда Зуқа Қажы Меккедегі Қазақ тақиясын ұстап екі жыл тұрады да Муминұлы Мұхамметғалі, яғни Мақсұм Хажыны орнына тастап Алтайға қайтып келеді-дейді Зуқа батыр ұрпағы Құдыс Шолпан өзінің жазған кітабында.

da9d107d1604d7ca93623d51c4ebd8db

Зуқа батыр қажылық сапарда Түркістанда жасырын ашылған бүкіл қазақтық құрылтай мен Алматыда ашылған Жетісу мұсылмадары тұңғыш құрылтайына қатысады. Түркістандағы құрылтайды ұйымдастырған Бөлтай қажы Сәбит Дамолланың досы болатын.

-Бұхарадағы медресені Бөлтай ақсақал мен бірге оқып, бірге бітірген, әрі 1850 жылдары Мекке-Мәдинеге қажылыққа бірге барған өмірлік қимас төрт достың екеуі бұл кезде марқұм болып кеткен -Ителі Керей Сәбит Дамолла Нұрмұхаммедұлы (1819-1883 ж.ж.) мен Қоңырат Тұрымтай қажы Шобанұлы (1820-1890 ж.ж.). Үшінші дос Ашғабаттық түрікмен Әмин бақшы (1821 ж.т.) Түркістандағы мерекені үйымдастырушылардың бірі болған. Бұл жиынға осы төрт достың бірі Керей Сәбит дамолла марқұмның ұлы Зуқа батыр қатысты-деп айтылады Бөлтай қажы ұрпақтарының естелігінде.

Қажылық сапарын кешіктірген Зұқа батыр осы құрылтайдың болатынын алдын-ала білсе керек. Сондықтан одан шет қала алмаған. Қазақтың тағдыры қыл үстінде қалып, бірнеше империяның аумағында бөлініп қалған бір ұлттың өміріндегі ең маңызды мәселелер шешілгелі тұрған мұндай басқосудан батыр қалай қалсын?! Алаш қайраткерлері де осындай ортақ мұраттың жетегімен батырдың ауылында болады.

 

Көгедәй Әбілпейіз ұлы(1766 – 1820ж. ж). Көгедәйдің шешесі Тұмар ханым қырғыз қызы екен, Әбілпейіз Қазақ – Қырғыз бітіміне барғанда, бітімге алған әйелі деседі. Сол кезде әбілпейіз түс көріп, түсінде бір ай келіп, қойнына енген екен, ұзамай тұмар ханым босанып, сол түсіне бола «аспандағы айым болсын» деп дүниеге келген баласына Көгедәй деп ат қойған екен. Керей елі хандыққа баласын сұрап барғанда әбілпейіз осы түсін айтып, «болайын деп тұрған балам еді, хан екі сөйлемес, алыңыздар» деп тұмар ханыммен қосып берген екен.
Уәлдан хазірет-Орта Азияға танымал діни қайраткер, Қожа Ахмет Яссауи ілімінтаратушы.
Елікбай-Зуқа батырдың үшінші атасы.

 

Жұмабай Мәдібайұлы

kerey.kz

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • …ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз.

    Әлеуметтік желіде осы отандасымызды қызу талқылап жатыр екен. Көбі сын айтып жатыр. Видео жазбаның толық нұсқасы жоқ, пікір-талас тудырған бөлігі ғана тарап жатыр екен. Соған байланысты өз ойымды айта кетпекшімін: Бірінші, отандасымыздың видеосы, фотосы әлеуметтік желіде желдей есіп тарап жатыр. Ол азаматтың (азаматшаның) жеке құпиясы саналатын фотосы, видео жазбасы кімнің рұқсатымен тарап жатыр екен? Өз басым осы постты жазу үшін ол азаматтың (азаматшаның) видеодағы бейнесін қара бояумен өшіріп тастауды жөн көрдім. Және рұқсатынсыз фото бейнесін жеке парақшама салғаным үшін одан кешірім сұраймын. Діни ұстанымы, ойы бөлек болғанымен ол да осы елдің тумасы, біздің отандасымыз. Екінші, отандасымыздың діни ұстанымына байланысты айтқан сөздері қоғамда қатты пікір тудырған екен. Тіпті оны “ұлт дұшпаны”

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: