|  | 

Тарих

Өзгежан Кесижи: “Алашорда қазақты мәдени тұрғыда ұлт ретінде танытты”

Алаш қозғалысы мен Алашорда автономиясының жетекшілері (солдан оңға) Ахмет Байтұрсынов, Әлихан Бөкейханов және Міржақып Дулатов. (Көрнекі сурет)

Алаш қозғалысы мен Алашорда автономиясының жетекшілері (солдан оңға) Ахмет Байтұрсынов, Әлихан Бөкейханов және Міржақып Дулатов. (Көрнекі сурет)

20-ғасыр басындағы Алаш қозғалысын зерттеген еуропалық қазақ «Алашорда қайраткерлері өлеңді саяси құрал ете білді» дейді.

Осыдан 99 жыл бұрын, 1917 жылдың 5-13 желтоқсаны аралығында Орынборда екінші жалпықазақ съезі өтіп, Алаш автономиясы жарияланды, Алашорда үкіметі құрылды. Ал 1920 жылы наурыз айының 9-ында Казревком Алаш автономиясы мен оның аймақтық бөлімшелерін таратты.

Азаттық: – «Қазіргі заманға ұлтшылдықпен жету: Қазақ Алашорда қозғалысы» деп аталған диссертацияңызда Алаш қозғалысын саяси қырынан зерттедіңіз бе, әлде тарих тұрғысынан қарастырдыңыз ба?

Өзгежан Кесижи: – Менің бірінші мамандығым – саясаттану. Ал докторантураны әлеуметтік салада оқып, содан қорғадым. Сол себепті тақырыпты әлеуметтік-тарихи тұрғыдан қарастырдым. Өйткені ұлт болу үшін талпынған қозғалыстарды ең көп қарастырған – әлеуметтанушы ғалымдар. Мен де солардың теорияларын қолдана отырып, Алашорда тақырыбын зерттеп көрдім.

Ұлт болып қалыптасу тақырыбында ғалымдар пікірге екіге жарылып жатады. Бір тобы «ұлт болу үшін алдымен капиталистік қоғам орнауы керек» дейді. Екіншілері «жоқ, ондай болмай-ақ ұлт болып қалыптасуға болады» дейді. Ал алашордашылар Ресей империясына қарсы қозғалды. Мен осы мәселені қарастыруды жөн санадым. Оған қоса магистратурада оқып жүргенімде қазақ тақырыбын зерттеген едім.

Германиялық қазақ ғалымы Өзгежан Кесижи.

Германиялық қазақ ғалымы Өзгежан Кесижи.

 

Азаттық: – Алашорданы зерттеу барысында тапқан жаңалығыңыз қандай?

Өзгежан Кесижи: – Қазақ ең алғаш Алашорда қозғалысы арқылы мәдени тұрғыда ұлт ретінде танылған. Әлеуметтік аспект бойынша ұлт болу үшін алдымен әдебиеті, одан кейін ұлттық оқулықтары мен басқа да мәдени белгілері болуы тиіс. Алашорданың басқы жоспарларында осы мәселелер болған. Мысалы, Ахмет Байтұрсыновтың тіл танытқыш құралдары, әдебиет туралы оқулықтары. Алғаш рет әдеби бәйге де осы Алашорда тұсында ұйымдастырылған. Өздерінің жеке саяси газеттері болды. Қазақты мәдени тұрғыдан ұлт ретінде танытты дегенім – осы.

Қазақтың жеке қасиеті – өлең шығару. Осы өлеңді саяси тұрғыда алғаш рет Алашорда қайраткерлері пайдаланғанын білдім. Мәселен, «Оян, қазақ» деп аталатын өлең сол тұста саяси тұрғыдан өте жақсы берілген. Бұл қазақтың жеке ерекшелігі деп айта аламын.

Азаттық: – Алашорда тақырыбында қазақша не орысша жазылған материалдарды көптеп табуға болады. Ал өзге тілде жазылған деректер мол ма?

Өзгежан Кесижи: – Стивен Сабол деген тарихшы ғалым 2003 жылы Алаш туралы зерттеу жұмысын жеке кітап етіп шығарды. Онда Алаш қозғалысының мақсаты мен міндетін, саяси көзқарастарын талдап, Әлихан Бөкейхан, Ахмет Байтұрсынов және Мұхамеджан Сералин туралы мол ақпарат берген. Бұдан басқа диссертациясын Алаш тақырыбынан қорғаған Питуе Тиер деген ғалым бар. Жапон тілінде жазылған еңбекті де табуға болады. Жалпы, Алаш тақырыбы өзге тілдерде өзге ғалымдардың назарында болған, бірақ көп емес.

20-ғасыр басындағы Алаш оқығандары (бірінші қатарда солдан оңға - Халел Ғаббасов, Міржақып Дулатов, Ахмет Байтұрсынов, Мұхтар Әуезов; екінші қатарда солдан оңға - Жүсіпбек Аймауытов, Әлкей Марғұлан, Абдолла Байтасов).

20-ғасыр басындағы Алаш оқығандары (бірінші қатарда солдан оңға – Халел Ғаббасов, Міржақып Дулатов, Ахмет Байтұрсынов, Мұхтар Әуезов; екінші қатарда солдан оңға – Жүсіпбек Аймауытов, Әлкей Марғұлан, Абдолла Байтасов).

 

Азаттық: – Мюнхенде туып-өскен сіз қазақ тарихын зерттеуге қалай келдіңіз?

Өзгежан Кесижи: – Мен қазақтар туралы ең алғаш неміс тілінде оқыдым. Ол Мұхтар Әуезовтің «Абай жолы» романы мен «Қилы заман» повесі, Шыңғыс Айтматовтың қазақтар туралы жазған «Ғасырдан да ұзақ күн» деп аталатын шығармалары болатын. Қазақ тарихына қызығуым осы кезден басталды.

Азаттық: – Еуропада тұратын қазақ жастары арасында өзіңізден басқа ғалым жастар көп пе?

Өзгежан Кесижи: – Әрине, бар. Бірақ әлеуметтік немесе тарих ғылымы саласында емес. Химия, биология саласында ғылыммен айналысып жүргендер баршылық.

Азаттық: – Сұхбатыңызға рахмет.

Азат Еуропа / Азаттық радиосы

Related Articles

  • Христиан миссионерлерінің құмдағы іздері

    Орыны: Қашқар қ-сы; Жылы: 1933 ж; Аты-жөні: Қабыл Ахонд; Діні: христиан; Түсініктеме: Бұл жігіттің кейінгі есімі Қабыл Ахонд, христиан дінін қабылдаған алғашқы ұйғыр. Кейін діни сеніміне байланысты өлтірілген. Сурет еуропадағы миссионерлік музей архивінде сақтаулы. Аталған музейде жүздеген христиан ұйғыр өкілдерінің суреті сақталған. 1930 жылдары христиан ұйғырларына тұрғылықты мұсылмандар мен әкімшілік билік тарапынан қысым көрсетіле бастаған соң бір бөлімі миссионерлерге ілесіп еуропа елдеріне “һижраға” кетті. Алқисса Христиан әлемінің Қашқарияға баса мән беруі әсіресе Яқұп Бек мемлекеті кезеңінде жаңа мүмкіндіктерді қолға келтірді. 1860-70 жж. Қашқарияның Цин империясына байланысты көңіл күйін жақсы пайдаланған Христиан әлемі Үндістан мен Тибет арқылы Қашқарияға мәдени ықпалын жүргізе бастады. Олардың мақсаты бұл аймақты Ресей империясынан бұрын өз ықпалына

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • Бақсылар институты

    Сараптама (оқысаңыз өкінбейсіз) Бірінші, ілкіде Түркі баласында арнайы қаған құзіреті үшін жұмыс істейтін көріпкел бақсылар институты болған. Аты бақсы болғанымен ханның қырық кісілік ақылшысы еді. Көріпкел бақсылар хан кеңесі кезінде алдағы қандайда бір саяси оқиға мен ситуацияны күні бұртын болжап, дөп басып талдап һәм сараптап бере алатын соны қабілеттің иесі-тін. Оларды саяси көріпкелдер деп атаса да болады. Хан екінші бір елді жеңу үшін білек күшінен бөлек көріпкел бақсылардың стратегиялық болжауына да жүгінетін. Қарсылас елдің көріпкел бақсылары да оңай емес әрине. Екінші, уақыт өте келе саяси көріпкел бақсылар түркілік болмыстағы стратегиялық мектеп қалыптастырды. Түркі бақсылары қытай, үнді, парсы, ұрым елдерін жаулап алуда маңызды рөл атқарды. Ол кездегі жаһандық жауласулар жер, су,

  • Шағын сараптама:Шыңжаң өлкелік үкіметі, шетелге оқушы жіберу жұмысы

    Шағын сараптама 1934-35 жылы жаңа Шыңжаң өлкелік үкіметі құрылған соң шетелден оқу, шетелге оқушы жіберу жұмысы кешенді жүзеге асты. Соның негізінде өлкелік үкімет Совет Одағынан оқитын жас талапкерлерге конкурс жариялап арнайы үкіметтің оқу стипендиясын бөлді, нәтижесінде 1935-39 жылдары ұзын саны 300-ге тарта студент Совет Одағында білім алды. 1935 жылдары Шығыс Түркістандық студенттердің ең көп оқуға түскен білім ордасы- Ташкендегі САГУ еді, атап айтқанда Орталық Азия Мемлекеттік Университеті. Ташкеннен оқыған Шыңжаңдық студенттер Шығыс Түркістанның барлық аймақтарында түрлі қызметте жұмыс істеді, оларды кейін “Ташкентшілдер” деп те атады. 1939 жылдан кейін Мәскеу мен Шыңжаң өлкелік үкіметтің арасы дипломатиялық дағдарысқа ұшырады, соның кесірінен ресми Үрімжі Совет Одағы құрамындағы студент азаматтарды елге шақыртып алды. Білім

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: