АЛАТАУДЫҢ АҚИЫҒЫ
СҮЙІНБАЙ – 200
Биыл арқалы ақын Сүйінбай Аронұлының туғанына 200 жыл толып отыр. Ұлттың ұраншысы болған алаш ардақтысының бұл мерейлі белесі Қазақ хандығының 550 жылдығымен тұспа-тұс келуімен де маңызды. Осыған орай Халықаралық Түркі академиясы 9 маусым күні Астанада халықаралық рухани-танымдық кеш өткізеді. Алқалы жиынның қарсаңында академия басшысы Д.Қыдырәлінің мақаласын беруді жөн көрдік.
Дархан ҚЫДЫРӘЛІ,
Халықаралық Түркі академиясының президенті,
тарих ғылымдарының докторыБиыл құрылғанына 550 жыл болған қазақ хандығының жарқын сәттері мен жеңісті жолдары жайында сөз қозғағанда, Алаш тарихының ақтаңдақтары туралы да айтуды ұмытпаған абзал. Бұл орайда, толқымалы терең тарихында талай алмағайып замандарды, қилы қанды қырғындарды көрген қазақ халқының ең тақсіретті кезеңі ХІХ ғасырда басталғаны белгілі. Орта жүзде Уәли хан 1819 жылы қайтыс болған соң, І Александрдың жарлығымен 1822 жылы бекітілген «Сібір қырғыздары (қазақтары) туралы жарғы» күшіне еніп, хандық билік ресми түрде жойылды. Аттың жалында туып, арғымақтың тұяғы жеткен жерге иелік еткен баһадүр бабалар елдігінен айырылып, отарлық қамытын киді. Кіші жүзде Исатай бастап, Махамбет қостап шыққан ірі көтеріліс елдің рухын оятқанымен, 1838 жылы аяусыз жанышталды. Жетісу жерін паналап келіп, халықты қайта біріктіруді көздеген көкжал Кенесары 1847 жылы шәйіт болғаннан кейін, мыңдаған жылдар бойы үзіліссіз жалғасып келген мемлекеттілік дәстүрі үзілді, ел тарихында бұрын-соңды болмаған қасіретті күндер басталды.
Міне, осындай заманалар мен қоғамдық жүйе алмасып, тайталасып-тартысып жатқан қайшылықты да аса күрделі кезеңде өмір сүрген «кәтепті қара нарлар» аласапыран дәуір жүктеген зілмауыр жүкті қайыспай арқалады.
Зымыраған заманға бағынбайтын заңғар тұлғалар болады. Тектоникалық өзгерістер кезінде ұлттық иммунитетті сақтап, жаңғыртатын мұндай пассионар тұлғалар үзілген үмітті қайта жалғап, өшкен шоқты қоламта арасынан үрлеп маздата алады. Бұл орайда, сөз ұстаған саңлақтар ұлы құдіреттің дара да бұла құбылысы іспетті. Біз тақырыбымызға арқау етіп отырған Сүйінбай Аронұлы да ұлттың ұраншысы болған осындай біре-гей тұлға деп есептейміз.
Алаш елін бір қиырдан құрсаулаған патшалық әкімшіл өктем жүйе, оған қызмет ете бастаған мансапқор болыстар мен төрелер, елді екінші бүйірден қыспаққа алған Қоқан датқаларының құқайы ақынның жырында өткір сыналады. Сонымен бірге, ол ел іргесін бүлдірген шапқыншылыққа қарсы күреске дабыл қағып, Сұраншы, Саурық батырлармен бірге атқа мінген жорықшы ақын болды. Сондықтан батырларға:
«Ей, Сұраншы, Саурық,
Қоқанның қолы көп болды,
Жетісуда жатқалы.
Бар жақсыны талап жеп,
Сүбеңе қолы батқалы!», –
деп ұран тастап, сарбаздарға Қарасай батырды үлгі етеді:
«Сол Қарасай бабамыз,
Еменнен найза алатын.
Қырық мың дұшпан келсе де,
Тайсалмай қарсы баратын!».
Сүйінбай Аронұлының бұл рухты сөздері мен екпінді жолдары замандастары Махамбет, Шернияз ақындармен үндес болғандықтан, олардың жырларында қаһармандық рухтың ортақ іздері айқын байқалады.
Хан емессің, қиықсың,
Қалың елді айдап жеп,
Теріңе зорға сиыпсың…
Қадырың жоқ халыққа,
Аққан судай сұйықсың!
Сүйінбайдың Тезек төреге, Махамбеттің хан Жәңгірге, Шернияздың Баймағамбет сұлтанға қарата айтқан жырлары негізінен сарындас, cабақтас, бұл – тар заманның таңба-бедері. Үш ақын да қазақтың мемлекеттілік құрылысы жойылып, енді оның орнына орыстың ығына жығылған қуыршақ хандардың, дәрменсіз билеушілердің, сатымсақ сұлтандардың отырғанына наразы да назалы. Сондықтан олардың отты жырларынан хан-төрелерге наразылықты ғана емес, ел қамын жеген бұрынғы айбарлы хандарды аңсауды да анық аңғарамыз.
Сүйінбай – әлеуметтік ақын! Оның «Қарғамен айтысында» отаршылдар енгізген, елді ру-руға бөліп, болысқа таластырып қырқыстырған, «бөліп ал да билей бер!» жүйесі ащы мысқылмен сыналады:
Біздің де ішімізден жуан шықты,
Бөлінген рубасы уаң шықты.
Шәу қарға, қара қарға, құзғын қарға,
Деп атап таңба басты Дуан мықты.
Қан ақты үшеу ара соғысқан соң,
Ай мен Күн аспандағы тоғысқан соң.
Береке, бірлік деген бізден кетті,
Ағайынды үш мықты қағысқан соң.
Сүйінбай Аронұлы қолдан біржолата сусып шығып кеткен қазақ хандығын аңсап, «зар заман ақындарының» ізіне түспей, өнернамалық өзгеше соқпақ, басқаша жол таңдағанға ұқсайды. Оның жауабын өзі жоғарыдағы айтысында былай деп жалғайды:
Күн көру осы күні оңай емес,
Теңдік-ау, біз пақырға болар елес.
Қазанның, қайда барсаң, төрт құлағы,
Егін сап, бірлік құр деп берем кеңес.
Бауырым, содан басқа лажың жоқ,
Болады тым құрыса тамағың тоқ.
Арманшыл Асан қайғы данаға да,
Атылған екен дейді бір тажал оқ…
Қарғажан, мен айтайын сөздің шартын,
Ән айтып, күй тыңдайды менің халқым.
Бас кеспек болса-дағы, тіл кеспек жоқ,
Шындықты айт, өлсең, сақтап беттің арын.
Осылайша өнер жолындағы тұғырнамасын әлеуметке хабардар етіп, жұртын жаңа заманға сай бейімделіп, егіншілікпен айналысуға шақырған, бірлік пен берекеге үндеген, сөз өнерін бәрінен де артық санаған парасатты ақын патша билігі орнаған соң ауылына би болып сайланып, жиырма үш жылдай қара қылды қақ жарып, халқына қызмет етеді, телі мен тентекке тыйым салады. Бұл орайда данышпан Абайдың да би болғанын ұмытпаған абзал. Қоғамдағы қайраткерлік қарымына байланысты болса керек, Сүйінбайдың тілі тура бидей қиып, түйіп айтатын түйдекті, әлеуметтің мұң-зарын тереңнен қозғайтын ақиқаттың ақ семсеріндей өткір де шешен тіл. Адуынды Сүйінбай Қоқанның қоқаңдаған датқасы, қырғыздың қыңыр манабы, қазақтың тепсінген төресін де тегеурінді жырымен жасқаған, өз тілімен айтқанда, «зорларды тілмен торлаған», халыққа қара сөзін қамал еткен ақын. Мысалы, мына бір өлеңде елден барымта алған Қасым деген ұрыға «бір тоғыз» үкім кескен Сүйінбайдың әзиз би бейнесі сомдалады:
Түн қатып алдың жылқы барымталап,
Перісі ұрылардың қандыбалақ…
Жеті тайдан жал-құйрық қалса-дағы,
Бір тоғызбен алдыма салғын, шырақ!
Сүйінбай ақын жырында зер салып қарағанда сол кездегі халықтың жанды тарихы тұнып тұрғанын аңғару аса қиын емес. Ол Жабай, Қарасай, Сұраншы, Саурық, Қазыбек, Қастек секілді қазақ батырларын жырына арқау етеді, көптеген көрші халықтардағы тұлғаларды, замандастарын, өмірдің бел ортасындағы жандардың бейнесін өлеңмен өреді. Нені айтса да, нақтылы дерекпен арнау жанрында әрбір оқиғаға өзі куәгер болып жырлайды. Сол себептен де Сүйінбай жырлаған кейіпкерлердің тарихтағы орнын саралау, арнайы тарихи мәлімет ретінде пайдалану төл тарихымызға деген көзқарас көкжиегін кеңіте түсер еді. Тек қана Сүйінбай емес, жалпы қазақ фольклоры, халық ақындарының телегей мұрасы тарихи зерттеулердің арнасын да, аясын да кеңітетін мәліметтік, деректік қорға бай болғандықтан, тарихшылардың тарапынан ұтымды пайдаланылса, небір шындықтардың беті ашылары анық.
Сүйінбай Аронұлын тілге тиек еткенде, айтыс туралы айтпай кету әсте мүмкін емес. Жалпы, бүгінде айтыстың аламанын қазақ қыздырып отырғанымен, түркі халықтарының көбінде айтыс өнерінің бар екені белгілі. Айтысты қырғыз – айтыш, әзербайжан – дейішме, мейхана, түрікте – атышма деп атайды, бәрі де ақындардың жыр жекпе-жегі есебінде қолданған. Әйткенмен осынау елдерде Сүйінбай мен Қатағандай екі елдің атынан сөз додасына түскен ақын тағы да белгісіз. Сондықтан «Сүйінбай мен Қатағанның айтысы» – түркі халықтары арасында болған ежелгі замандағы еларалық айтыстың хатқа түсіп жеткен жалғыз үлгісі деуге болар. Семсер тілмен сермескен екі ақынның тілі өткір, танымы тапқыр, жеңіске деген құлшыныстары да жігерлі, айтыстың сөзі де, желісі де шымыр, тастүйін жинақы, тау суындай қарқынды, екпінді. Бірақ бұл айтыста Қатаған жүйелі сөз қисынынан жаңылғандықтан аталы сөзге тоқталып, уәжге жығылғаны, жеңіліс тапқаны байқалады.
Әйгілі айтыс туралы қазақ поэзиясының құлагері Ілияс Жансүгіров былай деп жазады: «Сүйінбайды Жетісудың қазақ, қырғызы біледі. Әсіресе, оның Қатағанмен айтысы – жалпақ елге тым көп тараған өлең. Мұны әр ақын әр түрлі қылып айтады. Қазақ ақыны айтса, Сүйінбайға жеңдіреді, қырғыз ыршысы айтса Арыстанбайға (Қатағанға) жеңдіреді». Академик-жазушы, данышпан Мұхтар Әуезов те «Сүйінбай – айтыс өнерінің алтын діңгегі» деген бағасын осыған байланысты айтса керек.
Бұл айтысты алты Алаштың тұтас келбетінен, шежірелік түгел тамырынан хабар беретін поэма деуге болады. «Көппін деп айттың, Қатаған, сөзіңнен осы ұстайын» деген ақын Қатағанның аузынан қапыда шыққан жаңсақ сөзін өзіне қарсы қару етіп жұмсайды, осылайша оны тырп еткізбей жеңеді. Қазақ ұлыстары мен руларын сипаттарымен бірге түгел санамалаған шежіре-ақын қалың елін «бүтін дүниежүзіне, шөгіп жатқан мұнармын» деп арқалана жырға қосады. Дүние жүзіндегі мемлекеттер арасында жер аумағы бойынша тоғызыншы орнын иеленіп жатқан байтақ алашты қазір де осылай дәріптесек жарасымды емес пе?!
Қазақтың үш арысын өрелі жырмен өрнектеп түгендеген ақын: «Орал тауға бір қонып, төмендеп қанат серпейін» деп ақиықша саңқылдайды. Алшынның Бақсиық, Сұлтансиық, Қыдырсиық бірлестігін тілге тиек етіп «Қара бір тұман үш сиық, бүркіттей түгі түксиіп… Бәрі батыр баласы, қаннан кеуіп көрген жоқ, найзасының сағасы» деп әуелетіп әкетеді. Сөзін «Жүре алмассың жалғанда, күнің қандай болады, ноғайлыға барғанда» деп түгел түркінің бауырластығын тағы да арқау ете аяқтайды.
Сүйінбай – арқалы ақын ғана емес, ержүрек батыр да. Оның көзсіз ерлігін осы айтыстан айқын аңғаруға болады. Әлі Кенесары оқиғасының ізі суымай, екі жақтың ентігі басылмай тұрған кезде өткен аламан айтыста қарсыласының қағытпа сөзіне адуынды ақын тосылмай:
…Әуелінде ер Дәуіт,
Ұстаған екен көрікті.
Заты жаман Қатаған,
Мұнша неге желікті.
Жетпіс екі кісімен,
Кербаланың шөлінде,
Шәйіт болған Құсайын,
Өлімге солар көніпті.
Шәйіт болған кісіні,
Тәңірім артық көріпті! –
деп жауап береді.
Сөз – құдірет! Наполеонның қарумен бағындыра алмаған жерін Бальзак қаламымен табындырды, Шыңғыс ханның тұлпарының тұяғы жетпеген жерге шоң Шыңғыстың қаламының сиясы жетті. Сол сияқты, жүздеген жылдар бойы еншісі бөлінбей келіп, «бөліп ал да, билей бер» деген отарлық қитұрқы саясаттың салдарынан арасы ажырап, енді сетіней бастаған ағайынды алаштың арасын Сүйінбай және онымен тұрғылас қазақ-қырғыз ақындары өлең-жырды дәнекер етіп жіберді. Сондықтан арынды Сүйінбай Алатаудың екі бөктерін ен жайлаған, еншісі бөлінбеген қазақ пен қырғызға ортақ ақын болды. Осыған байланысты болса керек, қырғыздың әйгілі ақыны Тоғалақ Молда:
Екейден шыққан Сүйінбай,
Ақындар бұған жетпеген.
Қадір тауып қарығанша,
Басынан бақ-құс кетпеген, –
деп жырлап, ардақты ақынды пір тұтты. Ол «Жамбылға» деген өлеңінде:
«Жамбылым жаннан асқан ақын екен,
Айтқаны Сүйінбайға жақын екен», – деп жылы шырай білдіреді. Міне, бұл қазақ пен қырғыз ақындары арасындағы дәстүр сабақтастығын көрсетеді.
Сүйінбай ақын «Манас», «Көроғлы», «Шахнама», «Тотының тоқсан тарауы» сияқты жыр-эпостарды кейінгі ұрпаққа жырлап таратушы көненің көзі болды. Ол Қазтуған, Доспамбет, Шалкиіз секілді қобызбен жыр толғаған жорықшы жыраулардың дәстүрін қайта жаңғыртып,
ХІХ ғасырға домбырамен әкелген, оны шығыс әдебиетінің үздік үлгілерімен жалғастырған дәнекер тұлға қызметін атқара білді. Сондықтан оны байырғы жыраулардың соңғы тұяғы һәм арқалы ақындардың басы болған тұлғалардың бірі ретінде қарастырған жөн сияқты.
Оның поэзиясынан көбе киген жыраулардың дүбірі естіледі, көне түркі дәуірінің әуен, лебі сезіледі. Ақын жырлаған «Жабай батыр» дастаны сонау Алтын Орда заманынан «Он сан ноғай бүлгенде, Орманбет хан өлгенде» оқиғасынан сарқыт ұсынады:
Ноғайдан шыққан Жабайды,
Жабайды келіп бес мың кісі қамайды.
Жабай алды найзаны,
Істеді талай айланы…
Суырды сонда қылышты,
Дұспан қайта жылысты.
Шықырлап найза шаншылды,
Қан болып адам жаншылды…
Қаласын шауып қаратты,
Мал мен мүлкін талатты.
Енді ноғай қара деп,
Жұртына салды санатты!
Бұл дастан туралы Сәкен Сейфуллин былай деп жазады: «Міне, бұл – бір жырдың үзігі, бұл да Орманбет би өлгенде болған қырғын шабыншылықтарға меңзейтіні көрініп тұр… Бұл да қазақ руларының ноғайлы болып жүрген кезінде, Қазанды өзімсініп жүрген кезіндегі заманға меңзейді».
Сүйінбай есте жоқ ескі заманнан ұлттың кодында, түпкі тұңғиық жадында сақталған көк түркінің бөрілі байрағын, айбарлы ұранын қайта жаңғыртып, отарлық бұғаудағы санасы қалғи бастаған халқына қалқан етті:
Бөрілі байрақ астында,
Бөгеліп көрген жан емен.
Бөрідей жортып кеткенде,
Бөлініп қалған жан емен!
Бөрі басы ұраным,
Бөрілі менің байрағым.
Бөрілі байрақ көтерсем,
Қозып кетер қайдағым!
Күллі түркіге ұран болған бұл киелі рәміз туралы кезінде академик Әлкей Марғұлан «Қасқыр бейнеленген петроглифтер. Шапырашты тайпасының тотемі» деген зерттеуінде былай деп жазады: «Қасқыр бейнелерінің мол таралуы – ежелгі тайпалардың қайсарлықты үлгі етіп, қасқырды тотем еткендігінің айғағы. Бөріні тотем ету рәсімі қазақта ғұндардың кейбір салтын бүгінгі күнге ұластырған ұлы жүздегі шапырашты тайпасының жорасынан байқалады. Этникалық тұрғыдан шапырашты Жетісудағы ежелгі ғұндардың тұқым-тұяғы, анығырақ айтқанда, бұл сүйек ғұндардың икей (икюй) деген тайпасының жұрнағы. Әйгілі ақындар Сүйінбай мен Жамбыл осы рудан шыққан…Қасқырға тәу ету ғұрпы мыңдаған жылдар бойы шапырашты ұрпағы арасында жалғасып келгендіктен осы салттың кейбір сілемдері бүгіндері де ел арасында бар. Мысалы, аяғы ауыр аналар жерігін басу үшін қасқырдың бауыры мен жүрегін жейтін болған, бесікке тұмар етіп бөрінің құлағы мен тырнағын ілу жорасы да бар. Кейбір әулетте найзаға байланған бөрі бейнелі жалау сақталған. Жамбылдың айтуынша, Сұраншы мен Бұғыбай батырлардың найзасында бөрібасы тағылған».
Бұл – бөрі туралы есте жоқ ерте замандардағы көне аңыздардың халық жадында жатталып, ақын-жыраулар арқылы бүгінге жеткенін әйгілейді. Мәселен, көне үйсін дәуіріндегі ерлік жырға арқау болған әйгілі әңгімеде жаулары үйсіннің биі мен әйелін өлтіретіні баяндалады. Аңыз бойынша, әулеттен бір нәресте ұл аман қалыпты. Осы кезде әкесінің туысы Бөже батыр көмекке келіп, шайқас үстінде баланы қалың шөптің арасына жасырып кетіпті. Соғыс бітіп, жаудың бетін қайырғаннан кейін, ол баланы қасқырдың емізіп тұрғанын және бір құстың әуеде айналып ұшып жүргенін байқайды. Сөйтіп, баланың тегін емес екенін түсініп, оны ғұндардың көсеміне апарып береді. Қаған баланың атын Күнби деп қойып, тәрбиелейді. Бала ержетіп, «көк бөрі» атын алғанда, қаған оны қолбасы етіп тағайындайды. Ол жауларын жеңіп, туған жерін қайтарып, үйсін елін билеген көрінеді.
Ендеше, күн астында күркірей жортқан түріктердің, ғұндар мен үйсіндердің қасиетті ұранын уақыт пен кеңістіктің жойқын кедергісіне қарамай, қайта жаңғыртқан, алаш рухы мен бекзаттық жадының шырақшысы болған абыз Сүйінбай Аронұлының осынау өлеңі түркі рухани әлемі үшін сирек кездесетін құдіретті құбылыс болып табылады.
Көптеген түркі халықтарының көне танымы бойынша жыр ақынға Жаратқан тарапынан берілетін ғажайып сыйға баланады. Ақын, бақшы, ашуг, жомоқшы-манасшылар өлеңді Тәңір тарапынан «сәуегей түс көру» арқылы адамға жұғатын артықша қасиет деп ұққан. Бұл көне түркілік ұғым Сүйінбайдың басынан да өтеді, сол себептен де ақын ешкімнен тайсалмай, тек қана ақиқатты айтып, халықтың мұң-мұқтажын сөйлеп өтуге, тағдырдың қалауы бойынша берілген «аманатқа қиянат» етпеуге тиіс болады. Осы қасиетті қызметті Сүйінбай ақын абыздықпен атқарған деуге болады. Оның Тезек төреге айтысында арқасы қозып:
«Хан Тезек, байлығыңа бас ұрмаймын…
Шын дертім ұстап кетсе айнымалы,
Басымнан ұшқан құсты асырмаймын!», – деуі де ақындық жолдың киелі құбылыс екенін халқына тағылым еткені, табыс еткені болар. Өзіне ақындықтың қалай қонғандығы туралы ол былай деген:
Атыңнан айналайын Қызыр бабам,
Түсімде таңға жуық келдің маған.
Білмеймін «өлең» деді, «көген» еді,
Сайрауық құстар келіп төнді маған.
Аузына Қызыр-Ілияс түкіріп, көк бөрінің киесі жебеген шайыр ақындықтың сертіне адал болды, сөйтіп, шәкірті Жамбылдың жолын ашқан батагөй абызға айналды. Сондықтан болса керек, «пірі Сүйінбайға сиынбай сөз сөйлемеген» жыр алыбы Жамбыл:
«Пірім бар жыр нөсерін аспанға атқан,
Сұңқардай саңқылдаған ер Сүйінбай», – дейді аруақтанып.
Сүйінбай ақын бір жырында өзін «Айдары алтын барыспын» деген екен. Осы алтын айдарлы барыс Жамбылда қызыл жолбарыс бейнесінде ұласады. Тәуелсіздік таңы атқанда сонау сақтан бері үзілмей жалғасқан алтын барыс қуатты қазақ елінің бедерлі белгісіне, айбарлы ұранына айналды.
Бұл орайда биыл туғанына екі ғасыр толып отырған ақын:
«Сүйінбай – Алатаудай атым дардай,
Жатқанымда болдым ғой шөккен нардай», – деп, тұлғасын туған өлкесі алып Алатауға теңеуі – өзінің шын бағасын білгендігі, болашақ ұрпаққа кәміл сенгендігі еді. Расында, әдебиет әлемінде ақын Сүйінбай бұлтпен тілдескен Тәңіртаудың асқаралы жотасы секілді заңғар құбылысқа айналды.
Алты Алаштың арқалы ақыны ғана емес, ұлан-ғайыр аймаққа тұлпарының дүбірі жеткен көк түріктен тамыр тартқан көшелі жұрттың жалаулы жырауы, семсер сөздің сайыпқыраны болған Алатаудың ақиығы күн өткен сайын биіктеп, көк байрақтағы күн астында қалықтай ұшқан алтын қырандай асқақтай берері анық.
Пікір қалдыру