|  | 

Қазақ шежіресі

Аты Селжұқ, жүзі Қазақ, ұрпағы — Түрік

Нью-Йорктегі Метрополитен музейінде орналасқан селжұқ ескерткіштері туралы көптен бері жазғым келіп жүрген еді. Бұл мүсіндер Ұлы селжұқ өнерінің ең әсерлі үлгісі болып саналады. Мұндай ескерткіштердің көпшілігі салыстырмалы түрде алғанда белгілі-ақ, бірақ Метрополитен музейіне қойылған екі батыр бейнесі солардың арасындағы ең кереметі деуге болады. Мүсіндердің барлығы гипстен жасалған. Көлемдері әртүрлі, Метрополитендегілер адам бойымен бірдей, басқалары олармен салыстырғанда айтарлықтай шағын. Ескерткіштердің көпшілігінің тек басы ғана аман қалған.

Мүсіндердің барлығы дерлік 11-12 ғасырларда Ұлы Селжұқ сұлтандығы кезінде Иранда жасалған. Олардың көбі қазір Тегеранның түбінде жатқан, селжұқтардың астанасы болған Рей қаласында орналасқан деп топшыланады. Өкінішке орай, ескерткіштердің басым бөлігін өз уақытында көне жәдігерлердің арқасында күн көретін алыпсатарлар Ираннан ұрлап, талан-таражға салған, осының нәтижесінде олар археологиялық контексінен айрылды. Бұл біздің түркі-селжұқтар өнері туралы білген-тергенімізді ойсыратып отыр.

Селжұқ жауынгерінің ескерткіші, Метрополитен музейі, Нью-Йорк. Осы жазбадағы суреттердің бәрі Интернеттен алынды.

Ескерткіштердің сыртқы келбетін талдай келе бұл мүсіндердің көшпенділердің тас мүсіндері, яғни түркілердің дала балбалдарымен туыс екені туралы қорытынды шығаруға болады. Сары қыпшақтардың (половец) «тас қатындарына» ұқсайтын балбалдар кезінде Моңғолия мен Украина арасындағы далада кеңінен таралған еді. Селжұқ және түркі мүсіндерінің жақын екендігін туындылардың жалпы формасы, бейнеленген адамдардың басы, қолы, киім детальдары көрсетіп тұр. Айырмашылық тек ескерткіштердің сапасында: селжұқ мүсіндерін Парсы мен Орта Азиядан шыққан шеберлер дайындаған, сондықтан жергілікті ирандық стилистика байқалады. Бұл ескерткіштерді дала өнері мен ирандық отырықшы әлемнің синтезі деуге болады.

Мүсіндердің жауынгер екенін олардың қолға ұстаған ауыр қылыштарынан білуге болады. Үстеріндегі жолақ шапанды түркі жауынгерлеріне тән ұзынетекті қатпарлы сауыт деуге келетіндей.

Мүсіндердің түркі атрибуциясы күмән тудырмайтындықтан, олар жерлеу рәсіміне арналып жасалған деп болжауға болады.  Ескерткіштерде қайтыс болған адамдардың бейнесі көрсетілуі де мүмкін. Түркілердің ата-бабаларының басына тас мүсіндер орнатқаны белгілі, мына гипс ескерткіштер де дәл сондай қызметті атқарған болуы әбден мүмкін. Бұл жерде түркілердің жерлеуге арналған ескерткіштерімен сөзсіз байланысы бар қытай императорларының қорымдарындағы «рух жолының» бойына қойылған мүсіндерді де еске ала кетуге болады.

Көшпенділердің ескерткіштерге қатысты дәстүрінің мыңдаған жылдық тарихы бар. Сонау скифтер, олардан бұрын үндіеуропалық тайпалар далада өз мүсіндерін орнататын. Селжұқтардың гипс ескерткіштері осы дәстүрді жалғастырды деп топшылауға болады.

Түркі балбалдары

Мүсіндердің біреуі кеудесіндегі крестімен басқалардан ерекшеленеді. Мұнда бейнеленген адам христиан болуы мүмкін. Бұған таң қала алмаймыз, себебі династияның негізін қалаған Селжұқтың төрт ұлы Інжілден алынған Микаил, Юнус (Иона), Мұса (Моисей) және Исраил есімдеріне ие болған еді.

Екі мүсін, сол жақта әйел, оң жақта ер адам. Берлиндегі Ислам өнері музейі және Лондондағы Виктория мен Альберт музейі.

Сол жақтағы мүсін Метрополитен музейіндегі жауынгерлер бейнесіне стилистика жағынан өте ұқсайды, Кувейт, Әл-Сабах коллекциясы.

Оң жақтағы жауынгердің белі жіңішке, бұл соғды ықпалының болғанын білдіреді. Алайда Бірінші түркі қағанаты мен соғды жауынгерлері бір-біріне ұқсайтын, тек орта ғасырларда ғана түркілерде үлкен қарын сәнге айналды. Вустер өнер музейі.

Екі мүсін, сол жақта, Виктория және Альберт музейі, Лондон. Оң жақта, Детройт өнер институты.

Кеудесінде бір және бас киімінде екі кресті бар тағы бір жауынгер. Виктория және Альберт музейі, Лондон.

Бәрінен де ескерткіштердің басы жақсы сақталып қалған. Олар селжұқтардың қай нәсілдік топқа жатқаны туралы дерек береді: ескерткіштерде бейнеленгендердің барлығы дерлік ортаазиялық жүзді болған екен. Бір таңқаларлығы, қазір орта ғасырлардағы оғыз, сары қыпшақ секілді түркі тайпаларының барлығын «еуропаландыру» сәнге айналды, қазір оларды барлығы еуропеоид санауға тырысады. Қызығы бұл тенденцияны түркілердің өздері, атап айтқанда әзірбайжандар мен түріктер де жиі қолдайды. Мұндай жағдай Еуропаға ұмтылуға деген сәнмен байланысты болса керек.

Ақпарат http://anthropology-ru.livejournal.com/705752.html онлайн-журналынан алынған және қазақ тіліне аударылған. 

Анықтама

Селжұқ әулеті (1038 — 1194) — түркі-оғыз әскерінің сол қанатын құраған қынық тайпасынан шыққан әулет. Әулеттің негізін қалаушы Салжұқ. Олардың әуел бастағы ата мекені Оңтүстік-батыс Қазақстанаймағы менСырдарияның орта саласы болған. Кейбір топтары Сығанақ пенҚаратауды мекендеген. 10 ғасырдың орта шенінде басқа оғызтайпаларымен қақтығысып қалған салжұқтар Сырдарияныңтөменгі саласына қоныс аударып, ислам дінін қабылдады. Олар 1010 — 32 ж.Зарафшан мен Нұрататауларына қарай ойысты, 1038 — 40 ж. Ғазнауи сұлтандығынан Хорасанды (Иранның солтүстік-шығыс облысы) тартып алып, Салжұқ сұлтандығын құрды. Салжұқтардың алғашқы билеушілері ағайынды Тоғрылбек (1038 — 63) пен Шағрыбек (1038 — 59) болды. Салжұқ әулетінің белгілі сұлтандары: Алп-Арслан (1063 — 72), Мәлік шах I (1072 — 92), Санжар сұлтан (1118 — 57). 11 ғасырдың аяғына қарай Салжұқ әулеті билеген мемлекет әлсіреп, ұсақ иеліктерге бөліне бастады. 12 ғасырдың аяғына қарай Салжұқ әулетінің билігі мүлдем жойылды.

turk-media.info

Related Articles

  • Герб ауыстыру мәселесі немесе «терістеу синдромы» қалай пайда болды?!

    Еліміздің гербін ауыстыру туралы Президенттің ұсынысы (о баста ұсыныс суретші-дизайнер мамандардан шыққан сияқты) тұтас қоғамда болмағанмен, әлеуметтік желілерде әжептәуір қарсылық тудырды. Бірақ, байыптап қарасақ, бұл қарсылықтың қазіргі гербтің қазақ үшін ерекше қастерлі немесе эстетикалық тұрғыдан мінсіз болуына еш қатысы жоқтығын аңғарасыз. Соңғы уақыттары, ауыр індетпен қатар келген қаңтар трагедиясынан бастап, халық айтарлықтай күйзеліске ұшырады. Қазақстанның еркінен тыс, соғысқа, басқа да себептерге байланысты болып жатқан экономикалық қиындық салдарынан халықтың әл-ауқаты төмендеді. Осының бәрі қазір қоғамда байқалып қалған «терістеу синдромына» түрткі болды. «Терістеу синдромы» – дұрысты да бұрысқа шығаратын, қандай бастамаға болсын қарсы реакция шақыратын құбылыс. Әлеуметтік психологияны зерттеушілердің пайымдауынша, осы құбылысты барынша күшейтіп тұрған фактор – әлеуметтік желілер. Яғни, алдағы уақытта

  • Айтпай кетті демеңіз… (Тибет архиві туралы)

    Алтайдан ауған ел туралы тарихи жазбаларда оқтын-оқтын айтылғаны болмаса исі қазақ жұртына Тибет туралы түсінік әлі күнге дейін беймәлім. Әсіресе Тибет жазба деректерінде күллі түркі баласының тарихы туралы тың деректердің көмулі жатқанын тіптен біле бермейміз. Тибет- тарихи деректің ең көп сақталған аймағы саналады. Мәдени, әдеби, рухани және тарихи түрлі деректердің ықылым заманнан бері жақсы сақталуымен сырт әлемді өзіне баурап кеген Тибет жұртына 19 ғасырдан бастап Батыс экспедициясы баса назар аударып кешенді зерттеулер жасады. Соның негізінде Тибеттегі кейбір салалық байырғы деректер Батысқа көшірілді. Есесіне Тибеттану ғылымы қалыптасты. Жағырафиялық орналасуы тым ұзақ болғандықтан Тибеттану ғылымы қазақ жұртына қажеттілік тудырмады. Тибеттанумен негізінде алпауыт күштер айналысты. Олар тибет жұртын игеруді басқа қырынан бағалады. Тибетте

  • Демографиялық сараптама

    1-ші сурет қазақтар; Демографиялық ахуал 1949-2020 жж. аралығын салыстырмалы көрсеткен. 1949 жылға дейін, атап айтқанда коммунистік қытай үкіметі орнағанға дейін Шынжаң өлкесінің солтүстік бөлігінде қазақтар, оңтүстік бөлігі Қашқарияда ұйғырлар басым санды ұстады. 1951-54 жылдары ұлттық межелеу кезінде орталық үкімет құрған комиссия сараптамасы бойынша ұлттық автономиялық территорияны анықтау мына екі бағытта жүргізілді. Олар: БІРІНШІ, ұлттық автономияны межелеу бойынша оның атауын тұрақтандыру. Осы бойынша үш атау ұсынылды: *ШЫғыс Түркістан автономиялық федерациялық респубиликасы; *Ұйғырстан автономиялық респубиликасы; *Шынжаң автономиялы респубиликасы. ЕКІНШІ, автономияның әкімшілік тұрпатын анықтау; Осы бойынша: *Федерециялық тұрпат; *Автономиялық облыс және окург тұрпат; *Аймақ және аудан дәрежелі автономиялық окург тұрпаты. Межелеу комиссиясы аталған екі бағытта сараптама нәтижесін қорытындылады. Комиссия қорытындысы бойынша Шынжаң өлкесінің

  • Нұралы батырдың кесенесі  жөнінде

    Кейінгі кезде Нұралы батырдың кесенесі жөнінде әртүрлі әңгімелер шығып жүрген көрінеді. Оның бірі Моңғолиядан келген бір туысқанымыз басқа бір белгілі жерлесіміздің Нұралы батырдың зираты деп кигіз үй сияқты саман кірпіштен қаланған  әдемі зираттың жанына барып құран оқығанына куә болғанын келтіріпті. Ол жігіттің  көргені де, айтып отырғаны да шыңдық. Өйткені 1982 жылға дейін елдің көпшілігі, оның ішінде  мен де солай  ойладым. Әңгіме түсінікті болу үшін мен сол кездегі оқиғадан бастап баяндайын. Мен 1961 жылы Семейдің  мал дәрігерлік институтын бітіріп келдім. Мені  сол кездегі  С.М. Киров атындағы  колхозға мал дәрігері етіп жіберді. 1962 жылы бұл колхоз «Горный» совхозына айналды. Біз бала кезімізден: «Нұралы атамыздың зираты С.М Киров атындағы колхоздың жерінде орналасқан,   Бабамыз батыр болған кісі, ал оның жанындағы қабырдың  ұзындығы жеті кез, біздің  бабамыздан  да  асқан

  • Алыстағы ағайынның Атамекенге оралу жолын тұңғыш ашқан қазақтың қаһарман қызы

    Ол кім дейсіз ғой, турасын айтсам ол Сағат Зақанқызы. Тоқсаныншы жылдардағы алғашқы көш Моңғолия қазақтартарынан басталған. Сол көшті алғаш бастаған адам Сағат Зақанқызы. Бұған ешкімнің дауы жоқ. Жарғақ құлағы жасттыққа тимей, сонау қиын-қыстау заманында алыстағы ағайындардың жолын ашқан осы адамды қазақтың қаһарман қызы атауымыздың өзіндік себебі бар. “Көш басшысымен көрікті”  “Көргені жақсы көш бастар”  дейді атам қазақ.   Осы екі ауыз сөздің астарына үңіліп қарасақ, онда, үлкен мән мағына бар екеніне көз жеткіземіз.       Бұрынғы ауыл көшінің өзінде, көш басшылары төрт түлік малдың өрісінің жағдайына қарай, әр мезгілдегі ауарайының өзгерісіне сай, көшіп қонуда бір басына жетіп артылар  үлкен жауапкершілік  жүктесе, Моңғолияда тұратын қандастарымыздың бір жарым ғасыр ғұмыр кешкен ел жерінен ,

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: