|  | 

Қазақ шежіресі

Аты Селжұқ, жүзі Қазақ, ұрпағы — Түрік

Нью-Йорктегі Метрополитен музейінде орналасқан селжұқ ескерткіштері туралы көптен бері жазғым келіп жүрген еді. Бұл мүсіндер Ұлы селжұқ өнерінің ең әсерлі үлгісі болып саналады. Мұндай ескерткіштердің көпшілігі салыстырмалы түрде алғанда белгілі-ақ, бірақ Метрополитен музейіне қойылған екі батыр бейнесі солардың арасындағы ең кереметі деуге болады. Мүсіндердің барлығы гипстен жасалған. Көлемдері әртүрлі, Метрополитендегілер адам бойымен бірдей, басқалары олармен салыстырғанда айтарлықтай шағын. Ескерткіштердің көпшілігінің тек басы ғана аман қалған.

Мүсіндердің барлығы дерлік 11-12 ғасырларда Ұлы Селжұқ сұлтандығы кезінде Иранда жасалған. Олардың көбі қазір Тегеранның түбінде жатқан, селжұқтардың астанасы болған Рей қаласында орналасқан деп топшыланады. Өкінішке орай, ескерткіштердің басым бөлігін өз уақытында көне жәдігерлердің арқасында күн көретін алыпсатарлар Ираннан ұрлап, талан-таражға салған, осының нәтижесінде олар археологиялық контексінен айрылды. Бұл біздің түркі-селжұқтар өнері туралы білген-тергенімізді ойсыратып отыр.

Селжұқ жауынгерінің ескерткіші, Метрополитен музейі, Нью-Йорк. Осы жазбадағы суреттердің бәрі Интернеттен алынды.

Ескерткіштердің сыртқы келбетін талдай келе бұл мүсіндердің көшпенділердің тас мүсіндері, яғни түркілердің дала балбалдарымен туыс екені туралы қорытынды шығаруға болады. Сары қыпшақтардың (половец) «тас қатындарына» ұқсайтын балбалдар кезінде Моңғолия мен Украина арасындағы далада кеңінен таралған еді. Селжұқ және түркі мүсіндерінің жақын екендігін туындылардың жалпы формасы, бейнеленген адамдардың басы, қолы, киім детальдары көрсетіп тұр. Айырмашылық тек ескерткіштердің сапасында: селжұқ мүсіндерін Парсы мен Орта Азиядан шыққан шеберлер дайындаған, сондықтан жергілікті ирандық стилистика байқалады. Бұл ескерткіштерді дала өнері мен ирандық отырықшы әлемнің синтезі деуге болады.

Мүсіндердің жауынгер екенін олардың қолға ұстаған ауыр қылыштарынан білуге болады. Үстеріндегі жолақ шапанды түркі жауынгерлеріне тән ұзынетекті қатпарлы сауыт деуге келетіндей.

Мүсіндердің түркі атрибуциясы күмән тудырмайтындықтан, олар жерлеу рәсіміне арналып жасалған деп болжауға болады.  Ескерткіштерде қайтыс болған адамдардың бейнесі көрсетілуі де мүмкін. Түркілердің ата-бабаларының басына тас мүсіндер орнатқаны белгілі, мына гипс ескерткіштер де дәл сондай қызметті атқарған болуы әбден мүмкін. Бұл жерде түркілердің жерлеуге арналған ескерткіштерімен сөзсіз байланысы бар қытай императорларының қорымдарындағы «рух жолының» бойына қойылған мүсіндерді де еске ала кетуге болады.

Көшпенділердің ескерткіштерге қатысты дәстүрінің мыңдаған жылдық тарихы бар. Сонау скифтер, олардан бұрын үндіеуропалық тайпалар далада өз мүсіндерін орнататын. Селжұқтардың гипс ескерткіштері осы дәстүрді жалғастырды деп топшылауға болады.

Түркі балбалдары

Мүсіндердің біреуі кеудесіндегі крестімен басқалардан ерекшеленеді. Мұнда бейнеленген адам христиан болуы мүмкін. Бұған таң қала алмаймыз, себебі династияның негізін қалаған Селжұқтың төрт ұлы Інжілден алынған Микаил, Юнус (Иона), Мұса (Моисей) және Исраил есімдеріне ие болған еді.

Екі мүсін, сол жақта әйел, оң жақта ер адам. Берлиндегі Ислам өнері музейі және Лондондағы Виктория мен Альберт музейі.

Сол жақтағы мүсін Метрополитен музейіндегі жауынгерлер бейнесіне стилистика жағынан өте ұқсайды, Кувейт, Әл-Сабах коллекциясы.

Оң жақтағы жауынгердің белі жіңішке, бұл соғды ықпалының болғанын білдіреді. Алайда Бірінші түркі қағанаты мен соғды жауынгерлері бір-біріне ұқсайтын, тек орта ғасырларда ғана түркілерде үлкен қарын сәнге айналды. Вустер өнер музейі.

Екі мүсін, сол жақта, Виктория және Альберт музейі, Лондон. Оң жақта, Детройт өнер институты.

Кеудесінде бір және бас киімінде екі кресті бар тағы бір жауынгер. Виктория және Альберт музейі, Лондон.

Бәрінен де ескерткіштердің басы жақсы сақталып қалған. Олар селжұқтардың қай нәсілдік топқа жатқаны туралы дерек береді: ескерткіштерде бейнеленгендердің барлығы дерлік ортаазиялық жүзді болған екен. Бір таңқаларлығы, қазір орта ғасырлардағы оғыз, сары қыпшақ секілді түркі тайпаларының барлығын «еуропаландыру» сәнге айналды, қазір оларды барлығы еуропеоид санауға тырысады. Қызығы бұл тенденцияны түркілердің өздері, атап айтқанда әзірбайжандар мен түріктер де жиі қолдайды. Мұндай жағдай Еуропаға ұмтылуға деген сәнмен байланысты болса керек.

Ақпарат http://anthropology-ru.livejournal.com/705752.html онлайн-журналынан алынған және қазақ тіліне аударылған. 

Анықтама

Селжұқ әулеті (1038 — 1194) — түркі-оғыз әскерінің сол қанатын құраған қынық тайпасынан шыққан әулет. Әулеттің негізін қалаушы Салжұқ. Олардың әуел бастағы ата мекені Оңтүстік-батыс Қазақстанаймағы менСырдарияның орта саласы болған. Кейбір топтары Сығанақ пенҚаратауды мекендеген. 10 ғасырдың орта шенінде басқа оғызтайпаларымен қақтығысып қалған салжұқтар Сырдарияныңтөменгі саласына қоныс аударып, ислам дінін қабылдады. Олар 1010 — 32 ж.Зарафшан мен Нұрататауларына қарай ойысты, 1038 — 40 ж. Ғазнауи сұлтандығынан Хорасанды (Иранның солтүстік-шығыс облысы) тартып алып, Салжұқ сұлтандығын құрды. Салжұқтардың алғашқы билеушілері ағайынды Тоғрылбек (1038 — 63) пен Шағрыбек (1038 — 59) болды. Салжұқ әулетінің белгілі сұлтандары: Алп-Арслан (1063 — 72), Мәлік шах I (1072 — 92), Санжар сұлтан (1118 — 57). 11 ғасырдың аяғына қарай Салжұқ әулеті билеген мемлекет әлсіреп, ұсақ иеліктерге бөліне бастады. 12 ғасырдың аяғына қарай Салжұқ әулетінің билігі мүлдем жойылды.

turk-media.info

Related Articles

  • АБАҚ АНА ЖӘНЕ ТАСБИКЕ АНА

    АБАҚ АНА ЖӘНЕ ТАСБИКЕ АНА

    Мәми би Жұртбайұлының шежіресінде айтылуынша Керей ұлысының арғы тегі – Шеп, Сеп, Байлау, Қойлау, Елдей, Көлдей, Изен, Жусан секілді тайпалардан таралады екен. Аталған тайпалардың біразы ескі тарих беттерінен кездессе, енді бір бөлімі қазірге дейін Керей руындағы аталардың есімі ретінде аталып келеді. Мұның бір себебін арғы тарихтағы аталардың аты өшпесін деп кейінгі ұрпақтарының аталар атын қайта жаңғыртып қойған дәстүрінен қарау керек. Абақ атауына келсек, арыда Керей ханзадалары мен ханышаларының арасында Абақ, Абақберді, Абахан, Абақтай, Абақай, Абақ бике сынды есімдер болған. Сол ата-апаларының жолын жалғаған, тозып кеткен Керей елінің басын қосып, оған әз ана болған Абақ есімді қасиетті ана өмірде болған адам. Қазақ тарихында ру атына айналған әз аналар аз болмаған. Көрнекті жазушы,

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

    ТАРИХ ҒЫЛЫМЫ ҚАЗІР ЭЗОТЕРИКАЛЫҚ ТОПТАРДЫҢ  МЕНШІГІНДЕ

         Шығыстанушы-тарихшы Өмір Тұяқбайдың бұрында да «Қазаққа қандай тарих керек? Тәуелсіздік кезеңінде жасалған тарихи мистификациялар хроникасы» деп аталатын мақаласын  (22.05. 2025. Zhasalash.kz) оқып ем. Риза болғам. Жақында Ө. Тұяқбайдың «Қазақстанда тарихи бұрмалаулар мен мифтерге тосқауыл қоюдың жолдары» (02.10. 2025. Zhasalash.kz) атты тағы бір мақаласымен және таныстық. Өте өзекті мәселені көтеріпті. Тарихта орын алып жүрген жағымсыз жайттар турасында ой толғапты. Журналистерді, блогерлерді айыптапты. Тарихтан арнайы кәсіби дайындығы жоқ, бәрін бүлдіріп болды деп.  Келеңсіздікті тоқтатудың нақты жолдарын ұсыныпты. Бұған да көңіліміз бек толды. Әйтсе де тарихты бұрмалауға, өз өтіріктерін насихаттауға тек журналистер мен блогерлер ғана емес, «арнайы кәсіби дайындығы бар» «тарихшылардың» да «зор үлес» қосып жатқанын баяндап, айтылған пікірді одан әрі өрбітіп, жалғастырайық.

  • Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Сталин ажал аузына тастаған қазақтың атты әскері

    Осы уақытқа дейін құпия сақталып келген 106-қазақ атты әскер дивизиясының деректері енді белгілі бола бастады. 1942 жылы дивизия Ақмолада жасақталыпты. Әскери шала дайындықпен жасақталған дивизия 1942 жылдың мамырында, Харьков түбіндегі қоршауды бұзып шығуға бұйрық берер алдында, 4091 сарбазға 71мылтық, яғни 7 адамға бір мылтық және бәріне 3100 жарылғыш оқ –дәрі бәріліпті. Қазақ боздақтарын қарусыз жалаң қылышпен өлімге жұмсауы – «Гитлермен салыстырғанда Сталин солдаттарды өлімге 8 есе көп жұмсадының» айғағы (Михаил Гареев, Әскери академиядан.2005 жыл). “Төртінші билік» газетінің 2016 – жылғы мамырдың 28-жұлдызындағы санында шетелдік архивтерден алынған видеосюжеттегі 106-атты әскер дивизиясы жөніндегі неміс офицерінің айтқаны: «Не деген қырғыз (қазақ) деген жан кешті батыр халық, атқа мініп, ажалға қаймықпай жалаң қылышпен танктерге

  • ШОҚАН УӘЛИХАНҰЛЫ ДЕГЕН ЕКЕН..

    ШОҚАН УӘЛИХАНҰЛЫ ДЕГЕН ЕКЕН..

    Ел аузында қазақ оқымыстылары айтты деген сөздер аз емес. Белгілі ғалым, этнограф А. Сейдімбек құрастырған тарихи тұлға, асқан оқымысты Шоқан бабамыздың тапқыр сөздерін назарларыңызға ұсынамыз. * * * Омбыға оқуға жүрер алдында бала Шоқан әкесінің ел іші мәселесін шешудегі кейбір өктем, ожар қылықтарына көңілі толмай, «оқуға бармаймын» деп қиғылық салса керек. Тіптен көнбей бара жатқан баласын қатал Шыңғыс жәрдемші жігіттеріне байлатып алмаққа ыңғайланып: «Шықпаса көтеріп әкеліңдер, арбаға таңып аламыз!» − дейді. Сонда дәрмені таусылған Шоқан әкесіне: «Байлатпа! Абылай тұқымынан байланғандар мен айдалғандар жетерлік болған!» − деп тіл қатады. Бала да болса ақиқат сөзді айтып тұрған баласынан тосылған әке дереу Шоқанды босаттырып жібереді. * * * Петербургте Сыртқы Істер министрлігінің бір

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: