|  | 

Әдеби әлем

ҮРЕЙЛІ ҮШ СОРАҢ 

14359105_605599812934157_6671579690080101963_nТұрсынхан Зәкенұлы
(1)

–Ертеде, көк түріктің заманында әйгілі Үш сораңның етегінде, Хуанхэ қыратында болған ақсүйек қырғынның хикаясы

Солтүстікке аттанған қол күн-түн жорта жүріп, Сарыөзеннің Бөрілі тау тұсындағы жайылмадан өтіп, Үржардың арғы бетіндегі саргерге өріп шыға келді. Өзеннің бұл тұсы Бөрілі тауға тиіп тұратын. Күн салқын күзге айналған. Он оқтарға, тибеттерге қарсы шаңды жорықтарда қол бастап, талай шайқасты басынан кешкен Сяо Сы-ие алыстан қарауытқан тауды көргенде жүрегі шайлығып қалды. Басын аппақ қар басқан, етегі қара барқын, тұнжыр тыныштықта мүлгіген осынау иеннің бір сұмдықты ішіне бүгіп тұрғанына көз жеткізді.
Қалай дегенмен де енді ұрыста тұрыс жоқ екенін сезген ол әскерінің көптігіне арқаланды.
Ол Юань Дачжэнь мен Ли Цзинцзяньді қасына шақырып алып, әскерді үш бағытқа бөліп, орта бағытқа өзі қолбасшылық етіп, Бөрілі таудың күнгейі мен теріскейін сүзіп шығуды, ал өзі бір жерден жылжымай, қай жаққа қажет болса солай қарай лап беруге бекінді.
Бөрілі тау – Сарыөзеннің теріскейіндегі Шұғай құзының батысында өз алдына оқшау, дара тұрған тау еді. Сарыөзеннен бөлінген Ұржар өзені осы таудың бөктерін соға, Қара Нарынды кенерелей құмыға ағып, Сарыөзенге қайта келіп құйылатын.
Бөрілі тау мен Шұғай құзының басынан қарағанда Сарыөзеннен өтіп, Қара Нарынның қабағына қарай қайқайған қалың қол алақандағыдай ап-анық көрінетін.
Ашына Низек Табғаштың жазалаушы қолының келе жатқанынан хабардар болатын. Сол себепті қалың қол өзеннен өткенше өздері азғана адамын Бөрілі тауға қалдырып, негізгі қолды Шұғай құзына жасырған болатын.
Сяо Сы-иенің тауға жақындай бере ішін тартып ойлануында да мән бар еді. Ол түріктердің алыстан шырғалайтын әдісін бұрыннан білетін. Сол үшін әдейі байырқалап, жан-жағын байқастап көрді. Аңыраған батыс желінің әсерімен ызыңдаған бұта-қарағаннан, қолды-аяққа тоқтамай, анда-санда жер иіскеп көшіп жатқан қаңбақтан басқа ештеңе көрінбеді. Дала төсі сүркейлі. Оның үстіне күзгі қара суық сүйекті қарып, кешеден бері аш құрсақ, үдеріп әрең келе жатқан қалың қол қалжыраңқы болатын. Ай бойы жөнді ұйқы-күлкі көрмеген олар қара жерді болса да жастанып жата кетіп бір сәтке көз шырымын алғысы келер еді.
Бірақ үрей мен үміт қоса қабаттасып, тыным таптырар емес. Сарыөзеннің бойында, Бөрілі таудың бауырында бірде-бір түрік көрінбейді. Ізім-ғайым жоқ болған. Қайда кеткендері белгісіз. Бәрі де қарасын жасырып үлгеріпті. Сяо Сы-ие енді оларды қайдан табары белгісіз. Осынау ұшы-қиыры жоқ маң дала, сарқуаң, көңілсіз күз, азынай соққан терістік желі көңілге қаяу түсірердей еді.
–Алдымен қосынды тынықтыру керек! – деді Юань Дачжэн Сяо Сы-иеге жақындап.
–Қайда тынықтырамыз?
–Жер сырын білетін Ван Либэньннен сұрайық.
Ван Либэнь қосынды Бөрілі таудың күнгейіндегі атам заманғы борықты бастауға бастады. Ол бастау бас-аяғы қозы көш жерге ағатын шолақ, шырғанақ су еді. Айналасы боз ши мен қызыл шілік, қара тораңғы еді. Табғаш қолы сол суды жағалай аттан түсіп, шатырларын тікті. Қазан-ошақтарын сайлап, отын теріп, ас-су ішуге қамданды.
Батыс желі одан сайын үдеді. Аспанды қара бұлт торлап, ызыңдаған желмен қоса, тау жақтан үздік-создық ұлыған шиебөрілердің үні естілгендей болды. Оттар жалпылдап жанып, алаң-қуаң әредікте әлдеқандай бір қатерлі күштер іргеден төніп тұрғандай әсер етті. Әскердің бәрі бір-біріне үрейлене қарап, сарқылдап қайнаған қара қазанға итиіп, не болса да аузымызға ас тисе екен деп бозарып, бөденедей бүрісіп, тоңып отырды.

Бөрілі тау ежелден солтүстіктің табиғи қақпасы саналатын. Онымен Шұғай құзының арасындағы табиғи өткек қаншама ақсүйек қырғынның куәсі болған. Ерте күнде Хан патшасының сайыпқырандары Вэй Цин мен Хуо Цуйбиң осы арадан ғұндарды қалың қолмен түре қуып, маңғар шөлден көктей өтіп, сонаудағы Орқын суының бойына дейін жетіп қайтқан еді. Ғұндар ол жолы Сарыөзеннің сыртындағы бес таудың бесеуінен де ада-күде айырылып, көзінің жасын көл қылып, шалғай терістікке – Ханғай мен Қарақұрым тауының аралығындағы ен өлкеге қоныс аударған-ды.
Сарыөзеннің сыртындағы сол бес тау – батыстан шығысқа қарай Аталай, Алатау, Құлан тау, Бөрілі тау және Шұғай құзы деп аталатын. Алатау демекші, ол Сарыөзенге жақын, Аталай мен Құлан таудың арасындағы бір тау еді. Ол ғұндар Цин Шихуаң тарапынан Сарыөзеннің түстігінен қуылған соң бауыр басқан ұйық жұрты болатын. Кейін жер кенедей кеулеген Хан әскері бұл жерді де мекендеп тұруға мүмкіндік бермеді. Жүз мыңдаған қалың қол иін тіресіп, үлкен шеп болып алға жылжып келіп, көк сүңгі найзаларын серт ұстаған бойда оларды Алаутаудан қуып шықты. Олардың атты жасақтары ғұндардан да көп еді. Талай жылдар бойы үйсіндерден алған, өздері өсірген қан жирен жылқы олардың тақымында еді. Үйсін Күнбиі Хань сарайымен бірігіп, ғұндарға бір бүйірден тиісуден бас тартса да, өздерінің асыл текті жылқыларын Чан-аньға көптеп айдатып, есесіне маңлық жібек матаға қарық болған болатын. Сол жылдары ғұндарды қуған табғаштар бұттарына шалбар киіп келген-ді. Шалбар киген табғаштарды көріп қариялар:
–Е, Тәңір, жалған! Табғаштар бұрын тегіс жаяу жүретін еді, атқа мінетін болды. Ұзын мешпет киіп, жалаңбұт жүретін еді, енді шалбар киетін болды. Оларға бәрін бердік. Өйткені өзіміз оларға үйірсек болдық. Оларға жақын жүргендіктен олар біздің шалбарымызды киді, шалбарымызды киіп, өз аттарымызбен өзімізді ата мекенімізден қуды. Дүниеде осы қорлықты ұмытпаңдар! – деді.
Айтып-айтпай, бұған дейін табғаштардың шалбар кигеніне алты жүз жылдай ғана уақыт болған еді. Олар атқа мінгенді үйренгеннен бастап шалбар да киді. Бірақ сол шалбары құрғыр, мынау түркілердікіне бірде-бір ұқсамай-ақ қойды. Ұқсатса да бір жері жетіспейтін. Түріктердің шалбары жазда тақыр, қыста жүнді болатын. Қыстағы шалбарлар көбінде қой терісінен жүнін ішіне қаратып, ал жазғы шалбарлар ешкі не арқар терісінен жүнін қырып, тақырлап істелетін. Қой терісі қыста жылы, ешкі мен арқар терісі жазда салқын болатын. Табғаштарда ондай шалбар тігу үшін соншама көп ешкі мен қой қайдан болсын. Киген торқалары, бөз маталары оңай сетінеп, жыртылып қалатын. Суыққа ондай қоңылтақ киіммен шыдас беру мүмкін емес. Қыстыгүні суықтан қорғайтын бір қабат киім жасату үшін кемінде бес қойдың терісі керек еді. Ондай көп тері түріктерде болса да, табғаштарда табыла бермейтін. Айтпақшы, олардың суыққа төзімді ұзын қонышты саптама етіктері де бар. Етік жылы, ұлтанды болмаса өлдім дей беріңіз. Ол да терісіз жасалмайды. Оған ірі қараның терісі керек, жақсы и керек, мықты тарамыс, қатты ұлтан, жылы ұлтарақ, киіз шұлық керек. Аяз ақырған кезде сол етік екеш етіктің өзінен де бүріп жіберетіні бар. Онда күніне бір сәт ішетін ыстық ет-сорпа, қою қатық жаныңды аман алып қалады. Әйтпесе, солтүстікпен ойнауға келмейді. Солтүстік, иә солтүстік өз дегенін істейді. Солтүстікте тек бөрілер мен оларды кие тұтқан түріктер ғана жасайды. Қандай қатал болса да олар онымен тіл табысуға жаралған. Қатты аяз, ақ түтек бұрқасында да, алай-дүлей қарлы боранда да олар аман қалады. Мұндайда ешкім де бұл мекенге аяқ баспақ емес. Аяқ басса да артына қайтулары мұң болар еді.

– Автордың “Мәңгітас” кітабынан

Related Articles

  • Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы»

    Бұл Дағандел, Бақанас өлкесінен шыққан би Үйсінбай Жанұзақұлы хақында құрастырылып жазылған кітап. Тың толықтырылған еңбекте болыс Әлдеке Күсенұлы, Дағанделі болысының басшылары мен билерімен қатар Әбдірахман Әлімханұлы Жүнісов сынды айтулы тұлғалар жайлы әңгіме қозғалған. Олардың ел алдындағы еңбектері, билік, кесім – шешімдері, халық аузында қалған қанатты сөздері мен өмір жолдары, ата – тек шежіресі қамтылған. Сонымен қатар мұрағат деректеріндегі мәліметтер келтірілген. Кітапқа есімі енген ерлердің заманы, үзеңгілес серіктері туралы жазылған кей мақалалар, жыр –дастандар, үзінділер енген. Кітап қалың оқырман қауымға арналған. Тұрсын Жұманбай «Үйсінбай кітабы», - Жебе баспасы, Шымкент қаласы.134 бет толық нұсқасын төмендегі сілтеме арқылы оқи аласыз. Үйсінбай кітап kerey.kz

  • «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    «Алғашқы кітап» деректі бейнефильмі

    Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігінің Мәдениет комитетіне қарасты Ұлттық киноны қолдау мемлекеттік орталығының тапсырысымен «JBF company» компаниясы Семей қаласында, Шыңғыстау өңірінде, Алматы облысының Жамбыл ауданында  «Алғашқы кітап» атты деректі бейнефильм түсіруде. Деректі фильм Абайдың 1909 жылы Санкт Петербургтегі Илья Бораганский баспасында басылған алғашқы шығармалар жинағының жарық көруіне арналады. Ұлы Абай мұрасының қағаз бетіне таңбалану тарихын баяндайды. Қазіргі адамдар бұрынғы уақыттың, Абай заманының нақты, деректі бейнесін, сол кездегі адамдардың әлпетін, киім үлгісін көз алдарына елестетуі қиын. Көпшіліктің ол уақыт туралы түсінігі театр мен кинофильмдердегі бутафорлық киімдер мен заттар арқылы қалыптасқан. Алайда Абай уақытындағы қазақ тіршілігі, қазақтардың бет-әлпеті, киім киісі, үй – жайы, бұйымдары таңбаланған мыңдаған фотосуреттер сақталған. Бұлар Ресей, Түркия, Ұлыбритания

  • ШОҚАН УӘЛИХАНҰЛЫ ДЕГЕН ЕКЕН..

    ШОҚАН УӘЛИХАНҰЛЫ ДЕГЕН ЕКЕН..

    Ел аузында қазақ оқымыстылары айтты деген сөздер аз емес. Белгілі ғалым, этнограф А. Сейдімбек құрастырған тарихи тұлға, асқан оқымысты Шоқан бабамыздың тапқыр сөздерін назарларыңызға ұсынамыз. * * * Омбыға оқуға жүрер алдында бала Шоқан әкесінің ел іші мәселесін шешудегі кейбір өктем, ожар қылықтарына көңілі толмай, «оқуға бармаймын» деп қиғылық салса керек. Тіптен көнбей бара жатқан баласын қатал Шыңғыс жәрдемші жігіттеріне байлатып алмаққа ыңғайланып: «Шықпаса көтеріп әкеліңдер, арбаға таңып аламыз!» − дейді. Сонда дәрмені таусылған Шоқан әкесіне: «Байлатпа! Абылай тұқымынан байланғандар мен айдалғандар жетерлік болған!» − деп тіл қатады. Бала да болса ақиқат сөзді айтып тұрған баласынан тосылған әке дереу Шоқанды босаттырып жібереді. * * * Петербургте Сыртқы Істер министрлігінің бір

  • Кітапқұмар жасқа тегін оқу бақыты бұйырды

    Кітапқұмар жасқа тегін оқу бақыты бұйырды

    Адамзат кітапқа ғұмыр бойы қарыздар. Кітапсыз келешектің алтын кілтін ешкім қолына мықтап ұстай алмаған. Мардан Рахматулла – кітапқұмар он жеті жасар жігіттің бойында өз қатарластарының бойынан табыла бермейтін ұлы қасиет бар. Ол – кітапқа деген махаббат. Бұл махаббаттың сәт санап артуының да сыры бар. Мардан – Асылы Осман, Дархан Қыдырәлі сынды бүгінгі қазақ руханиятының тірегі саналатын азаматтар туған топырақт туып-өскен. Топырақтың киесін дәл осы кезде еріксіз мойындай түсесің. Қоғамдағы «жастар кітап оқымайды» деген қасаң пікірді жоққа шығаруға тырысқан жастардың да саны басым. Күн санап олардың саны артып, кітаптың құдіретін жер-жерде дәлелдеп бағуда. Кітапқа жаны құмар жан бір күнін кітапсыз елестете алмайды. Ғұмыры кітаппен етене байланған, оқу ғұмырының мәніне айналған жастарды

  • «Бейсенбі ме бүгін деп, Жұмаға қарсы өткені-ай…» (Абай)

    «Бейсенбі ме бүгін деп, Жұмаға қарсы өткені-ай…» (Абай)

    Қазақ халқының даңқты перзенті, ұлы жазушы Мұқтар Мағауин 85 жасқа қараған шағында дүниеден озды. «Бейсенбі ме бүгін деп, Жұмаға қарсы өткені-ай…» (Абай) Шұбартауда дүниеге келді. Жондағы Жобалай Керейдің ең үлкен Аруағы Жобалай бидің ұрпағы еді. Байқотан би, Томан би, Бегеш шешен, Уәйіс, Төлеу ақын… Атағы Аталарынан асып кетті… Тірісінде олай деген жоқ… Бұл сөзді дүниеден өткен соң біз айтып отырмыз… Өмірінің соңғы кездері шетте өтті. «Үкіметке, басқаларға да өкпем жоқ, өкпелейтін олардың жағдайы жоқ!» (М.Мағауин) деген еді өзі бертінде. Астары ауыр, еңсеңді езердей салмақты сөз… Данышпан адам неге елден жырақ кетті. Бұл «Оңаша жатқанды ұнатамын, Елімді ел қылмасын ерте сезіп… Елден кеттім жырақ…» (Шәкәрім) дейтін кетіс сияқты. Сонда да «Көк

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: