|  | 

Әдеби әлем

ҚАРАБАЙ

Alash zyalilari Tarbagatayda

…Моңғолия қазақтары арасында аты аңызға айналған бір кісі өтті, есімі Қарабай,тегі (тек өзінің айтуы бойынша Найман) сойы беймәлім. Өте жұмбақ жан деседі.Төбесіне көтерген бір кеп жүгі бар,көбі кітаптар дейді. Келген жағы – Өр Алтай, Сарысүмбе. Арғы жағы көне Құлжаға қарай сұлбалап келген ізі жатыр. Түрлі аңыз, әңгімелер бойынша – Қарабай 1935 жылы Советтер тарапынан сталиндік саяси нәубет қудалауға ілігіп, ату жазасына кесілген құрбан. Содан Өр Алтайға қашып бас сауғалаған. Қасында Ғұбайдолда Садық деген жора – жолдасы болыпты. Дос болатұра екеуі үнемі қажақтасып жүретін көрінеді.
Бұлар Моңғолда Бердіқожа Жолтаев, Жағыпар Тінәлин қатарлы Қазақстандық топ ағартушылармен әріптес және солардан арнайы қолдау тауып Қобда бетіне екі дүркін келіп, кеткен. Қашып жүріп Құлжада, соңыра Дихуадан пана тапқан секілді. Алаш азаматтарымен Шарқий Түркістаншылдармен ағарту аясында тығыз байланыс жасап тұрақтайды да 1939-1940 жылдары қатаң бақылауға алынып,Сарысүмбедегі саяси азапты қамауда 1945 жылға дейін отырған. Қамауда болған кезінде – руы Молқы Нұғыманұлы Ардабай (1909 -1990) деген азаматпен абақтыда танысқан. Ардабайдың айтуынша 1942-1945 жылы қыркүйекке дейін түрмеде жүргенінде Қарабай науатқа от жағып, зынданды бараққа су тасушы екен.
Моңғолияның партизандар қосыны және Шығыс Түркістан ұлт-азаттық қозғалысымен бірлескен майданда 1945 жылы тамызда Сарысүмбені гоминданнан азат еткенде ол түрмеден бостандалған.Сол кезде 59-60 жас шамасында екен.Бұл жөнінде маған 90 жылдары көптеген партизан куәгерлер көп дәлелдеген.Әсіресе белгілі ақын Даниял Дікейұлы, Ардабай Нұғыманұлынан (Әзірахмет Күшікбайұлы да ертеректе айтып жүріпті) естіген дерек рас деп ойлаймыз. Қарбай 1945 жылдан 1963 жылға дейін Баян-Өлгийде 18 жыл бойы жалғыз басты әр жерде қона-түнеп жүріп 78-ге қараған шағында қайтыс болады.Көп елмен етене жақын сөйлеспейді кіді, албаты жандармен жуық араласпақ түгілі жанына жуытпайды, көбінесе найман Жарқынбайдың баласы Уатқанның үйіне барып түстенеді – міс. Жағалбайлы Рахымның әйелі Әтейімді (Көдебайқызы Қади апа) қарындасым деп жан тартып, жанашыр, қадір тұтады.
Зәрушілік үшін, ілкіде бір гәптік кітап ашып дем салатыны бар деседі.1948 жылы жәдік Қожамбетұлы Дөңтай молланың кенже қызы Шәмшия (1928-2010) Қарабайға тұтқиылдан жолыққанда: “…Ас көрмеген обырдай, ат көрмеген тобырдай” болып жүрміз деуі де тегін пенденің сөзі емес. Моңғолияның Халық әртісі Бақышқызы Қайжамал апам да Қарабайға өз үйінде талай рет шай қайнатып бергенін, ол кісінің өте кінәмшіл кірпияз болғанын айтады. Ел ішінде Қарекең өте сыйлы,киелі адам саналса да, тентек жас өспірім ұлдар оны қызықтап соңынан тас жаудыратын дейді.Сол кезден бастап, “…Қарабайда қатын жоқ, қараша үйде отын жоқ… ” деген төркінді сөзі ел ішінде тәмсіл болып жұрттың жадында қалған.Ойын балаларының одағай қылығына онша ренжімейді бірақ, кейде қатты назаланғанда қайран шайқы – “қазақта ұл туса – менің сорым…” деген аса қанатты сөзін қайталайды екен!? Сондағы сотқар ұлдардың көбінің көзі тірі.Қобда өзені тасып жатқанда қолындағы қоржын – қосқалаңын төбесіне қойып судан жүзіп өтіп кететіні де аңыз. Бейбақтың ақыретті сүйегін руы найман Әбікей Өрісбайұлы өз шаңырағынан арулап шығарады. Қарабай өлерінде менің құлпытасыма есімімді – “Мөржақып” деп мөрлеңдер деп өсиеттеп, өтінгендіктен болар өргешек тақтайшаға ескіше төте жазумен солай “Мөржақып 1885 -1963″ деп ойып жазылған дейді. Тақтайшаны бертін келгенге дейін зират басынан көргендер көп.Соңынан жоғалып кеткен. Енді баяғы кітаптары қайда көмілгені әлі беймәлім!? Қарабай соған қарағанда 1885 жылы Қазақ даласында туып 1963 жылы Баян-Өлгийде бақиға атанған. Жерленген жері – бүгінгі Өлгийдің шығыс түстігіндегі “Достық шыңына” өте таяу орналасқан көпбейітте.
Бәзбіреулер – “…Сұраған Рахметұлы – баяғы ауыс Қарабайды – Алаш Міржақып етіп жүр…” дейді екен. Мен ондай сөзді еш жерде айтқан жоқпын, алайда ойладым. Мүмкін…
…Кешкісін тынығуда ескі белгілеуімен осыны тауып алдым. Көргендерімді көгендеп, мөрлеуімнің себепкері – қыран көзді бейсауат, қыдыр сөзді кейқуат Қарабай (Мөржақып) туралы еді. Иә…

Сұраған Рахметұлы

Related Articles

  • АЛАШ ЗИЯЛЫЛАРЫНЫҢ ҮРІМШІДЕН ҚАЙТЫП КЕЛЕ ЖАТҚАНДА

    АЛАШ ЗИЯЛЫЛАРЫНЫҢ ҮРІМШІДЕН ҚАЙТЫП КЕЛЕ ЖАТҚАНДА

    Болған оқиға ізімен Болған оқиғаның ізімеН…   Алаш жұртының бір емес, бірнеше съезі өтіп, Әлиханның Колчактан беті қайтып, “Енді қайтып тәуелсіз ел боламыз” деп жүрген кез еді. Семй Алаш қайраткерлерінің ордасы еді. Семейде жүрген Ахмет Байтұрсынов бастаған бір топ алашордашылар Қытай шекарасындағы Үрімші қаласына барып, ондағы қазақ жұртының хал жағдайын біліп қайтуға жолға шыққөан. Ол кезде Үрімшінің көбі қазақ еді Үйлері негізінен саздан құйылған. Орта Азияның көп қалаларын еске салғандай. Біраз үлкен кісілер мен жастар Ахаңның төте әліпбиімен кітап газет оқиды. екен. Ахаңды бұрын көрген адамдар да кездесті. Дегенмен, Ахаң Үрімші қазақтарының тәелсіз автономия құру туралы ойлары да жоқтығын байқаған. Соныменг, Үрімші қазағының және Қытайға жақын басқа ұлттардың басты тұрмысы

  • БІР АУЫЛДАҒЫ  ЕКЕУДІҢ ТАҒДЫРЫ

    БІР АУЫЛДАҒЫ  ЕКЕУДІҢ ТАҒДЫРЫ

      Жұмат  ӘНЕСҰЛЫ   ( Махаббат туралы әңгіме) “МЕН СЕНЕН БАСҚАНЫ ӨЛГЕНШЕ  КӨРМЕЙМІН ДЕП СЕРТ БЕРІП ЕДІМ ӨЗІМЕ” “ДЕДІ БУЫНЫП ӨЛЕЙІН ДЕП ЖАТҚАН МАЙСА ДЕГЕН ҚЫЗ.. Бұл БАЙТӨБЕ деп аталатын ауыл. БҰРЫН ҮЛКЕН ШАРУАШЫЛЫҚТАРЫ БОЛҒАН.ОҚУ АЯҚТАЛЫП, МЕКТЕП БІТІРУШІЛЕР МЕКТЕПТІҢ ЖАНЫНДАҒЫ АЛМА БАҒЫНДА МЕКТЕП БІТІРУШІЛЕРДІҢ ТОЙЫ МЕН  СЫНЫПТАС ЖАРАС ПЕН МАЙСАНЫҢ ТОЙЫ БІРГЕ ӨТЕІЗІЛЕТІН БОЛҒАН. ЖАРАСТЫҢ ƏКЕСІ ФЕРМЕР, АЗДАП ЕГІСТІГІ БАР. Ал Жараспен біргн оқыған Əміренің əкесі əкімшілікте қызмет жасайды, əрі жеміс өсіреді. БҰЛ ЖАРАС ПЕН МАЙСАНЫҢ ҮЙЛЕНУ ТОЙЫ БАСТАЛАЙЫН ДЕП ЖАТҚАНДА БОЛҒАН ТРАГЕДИЯ. ЖАРАС ПЕН МАЙСА МЕКТЕП БІТІРІП,, ӨЗ СЫНЫПТАСТАРЫМЕН МЕКТЕПТІҢ ЖАНЫНДАҒЫ ҮЛКЕН БАҚТА ҮЙЛЕНУ ТОЙЛАРЫН МЕКТЕП БІТІРУ ТОЙЫМЕН ЖАЛ,ҒАСТЫРМАҚШЫ ЕДІ. МЕКТЕПТІҢ БАҒЫ АЛҚЫЗЫЛ ГҮЛМЕН ЖАЙНАП ТҰР. оҒАН ТҮРЛІ ТҮСТІ ЛАМПАЛАР ҚОСЫЛҒАН. сЫРТЫНАН

  • МӘҢГІ ҚАЗАҚ(ертегі фэнтези) 

    МӘҢГІ ҚАЗАҚ(ертегі фэнтези) 

    ҚАЗАҚТАРҒА ЖАСАлып жатқан  ҚИЯНАТ КӨП БОЛҒАСЫН, « Мәңгі қазақ» атты әңгіме жазсам деп жүретін едім. Осыдан бір күн бұрын сол әңгіменің сюжетіне келетін түс көржім. Кешеден бері жазуға кіріссем бе деп жүр едім, сәті бұгін түскен сияқты. ЖҰМАТ ӘНЕСҰЛЫ Өте ертеде емес, бүгінде емес, ғылым докторлары Санжар мен Балжан институтта қызмет ететін.Өздерінің лауазымдарына қарай қарапайым екі қатарлы жақсы салынған коттеджде тұрды.Интеллигент адамдар өмірдің қиындықтарына көп мін бере қоймайды ғой, Өмірлері мәнді, жайлы өтіп жатты. Жақсылықта көп күттірген жоқ, Санжар мен Балжан ұлды болып, коттеджде шағын той өтті. Неге екенін қайдам, әке шешелері ақылдасып, ұлдарыныі есімін Аңсар деп атаған. Аңсар ертедегідей тез де өскен жоқ, кеш те өскен жоқ. Тәрбиелі жігіт болып

  • СУ ІШКЕНДЕ ҚҰДЫҚ ҚАЗЫУШЫНЫ ҰМЫТПА

    СУ ІШКЕНДЕ ҚҰДЫҚ ҚАЗЫУШЫНЫ ҰМЫТПА

    (23 – әңгіме) БАЙАХМЕТ ЖҰМАБАЙҰЛЫ — Біздің заманда сендерше киімнен-киім таңдайтын жағдай қайда, жамап-жасқап, тон, шалбар кисек те жететін. Сөйтіп жүріп аянбай еңбек еттік. Бүгінгі күн басатын жолды ол кезде айлап жүрдік, тіпті бүгінгідей дүниенің төрт бұрышынан хабар тауып отыратын жағдай қайда? — деген қария немересінің жұмыстың қырын білмей, тік қасық болып өсіп келе жатқанына наразы бейнесін аңғартып, өз өмір кешірмесінен кеңестер қозғаған. Немересі: — Ата, сол дәуірде туған өздеріңіздің сорлы болған тәлейлеріңізден көрмейсіз бе? Оларыңызды бізге айтпаңыз, —демей ме. Ашудан жарыларман болған қария: — Е, ондай болғанда «Ұрпақ үшін бақыт-байлық жаратсам» деп тер төгіп, жан қиып, азып-тозған ата-бабаларың сендерге айыпты болғаны ғой. «Теңдік үшін» деп әкем оққа ұшты. Ал

  • Мұхтар Мағауин: ОРАЛХАНДЫ ДА, ҚҰДАЙЫҢДЫ ДА ҰМЫТҚАН ЕКЕНСІҢ…

    Мұхтар Мағауин: ОРАЛХАНДЫ ДА, ҚҰДАЙЫҢДЫ ДА ҰМЫТҚАН ЕКЕНСІҢ…

    яғни, Д.Исабековты тәубаға түсіру рәсімі Республика президентінің қолынан биік марапат алып, желі көтеріліп тұрған Д.Исабеков, мына біз сияқты пендесіне көңіл бөліп, «Мұхтар Мағауиннің бүкіл позициясы маған ұнамайды» деген түйінді тақырыппен сұхбат беріпті – Nege.kz, 10.ХІ.2022. Бір заманда таныған, білген, енді көзден таса, көңілден өшкен жазарманның, тәрізі, қырық-елу жыл бойы іште булыққан жүрекжарды толғамы. Жарыққа шыққан кезде біз тарихи-танымдық «Алтын Орда» кітабын дендеп, қажетті тынысқа Эрнест Хемингуэйдің ескі жұрты – жылы теңізге бет түзеген едік. Енді міне, екі аптадан асқанда қайрылып соғуға мүмкіндік таптық. Артықша қажеттіліктен емес, әлдебір әуесқой ағайындар дүдәмалда қалмасын деп. Алдымен, айқайлы сұхбатты оқымаған бүгінгі жұртшылық үшін, ең бастысы – Д.Исабеков бауырымыздың мүбәрак есімін кейінгі заманға ұмыттырмай жеткеру

Пікір қалдыру

Электорнды поштаңыз сыртқа жарияланбайды. Белгі қойылған өрісті толтыру міндетті *

Аты-жөні *

Email *

Сайты

Kerey.kz/Керей.кз

Біз туралы:

Тел: +7 7071039161
Email: kerey.qazaq@gmail.com

Kerey.kz тің бұрынғы нұсқасын http://old.kerey.kz тен оқи аласыздар!

KEREY.KZ

Сайт материалдарын пайдаланғанда дереккөзге сілтеме көрсету міндетті. Авторлар пікірі мен редакция көзқарасы сәйкес келе бермеуі мүмкін. Жарнама мен хабарландырулардың мазмұнына жарнама беруші жауапты.

Сайт санағы: